روانشناسي و سلامت روان سلامت

آیا افسردگی و بیماری های روانی واگیردار است؟

تقویم فارسی اندروید

آیا افسردگی و دیگر بیماری های روانی می تواند مسری باشد؟ شما می دانید که اگر یکی از نزدیکان شما به آنفولانزا مبتلا باشد، شما نیز در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا هستید. در طبیعت مسری بودن عفونت های باکتریایی یا ویروسی شکی نیست اما در مورد سلامت روان و خلق و خوی چطور؟ آیا افسردگی هم می تواند واگیردار باشد؟

بیماری های روانی

هم بله و هم خیر. افسردگی به همان شیوه آنفولانزا مسری نیست اما خلق و خو و احساسات می تواند شیوع پیدا کند. آیا تا به حال دیده اید که یک دوست آنقدر شدید بخندد که شما هم به خنده بیفتید؟ یا اینکه به مدت طولانی به شکایت یک همکار گوش دهید و مشاهده کنید که شما هم دچار احساس منفی شده اید؟ به این ترتیب، خلق و خوی – و حتی علائم افسردگی – می تواند مسری باشد.

ما توضیح خواهیم داد که چگونه این اتفاق می افتد، علم چه می گوید و اینکه اگر احساس می کنید افسردگی یکی از عزیزانتان را “گرفته اید” چه کاری باید انجام دهید.

چگونه افسردگی و بیماری های روانی مسری است؟

افسردگی و دیگر بیماری های روانی به روشی جالب مسری است. تحقیقات نشان داده است که افسردگی تنها چیزی نیست که می تواند “گسترش یابد”. رفتاری مانند سیگار کشیدن (چه شروع و چه ترک آن) نشان داده شده است از طریق روابط اجتماعی نزدیک و از راه دور گسترش می یابد. اگر دوست شما سیگار را ترک کند، در واقع احتمال ترک آن توسط شما نیز بیشتر است.

همچنین مشخص شده است که خودکشی هم شیوع پذیر است. یک مطالعه با منبع معتبر نشان داد که در مردان و زنان، داشتن دوستی که در اثر خودکشی درگذشته است، احتمال افکار یا اقدام به خودکشی را در دیگر دوستان افزایش می دهد.

ماهیت مسری افسردگی نیز ممکن است به همین ترتیب کار کند. محققان آن را موارد مختلفی می نامند، از جمله پدیده شبکه ای، نظریه سرایت اجتماعی و نظریه سرایت عاطفی گروهی.

آنچه که همه اینها به آن منتهی می شود انتقال روحیه ها، رفتارها و احساسات در میان افراد یک گروه است. و این گروه لازم نیست که فقط بهترین دوستان و عزیزان باشند – بیشتر تحقیقات منابع معتبر می گوید که می تواند تا سه درجه دورتر هم گسترش یابد.

این به این معنی است که اگر دوست دوست دوست شما افسردگی داشته باشد، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشید.

البته، این برای خوشبختی نیز مفید است و همچنین استفاده از الکل و مواد مخدر معتبر و مصرف غذا و تنهایی.

بنابراین دقیقاً چگونه افسردگی منتشر می شود؟

این کار به راحتی به اشتراک گذاشتن نوشیدنی با فردی که دچار افسردگی است یا گریه کردن روی شانه شما نیست. محققان هنوز در حال درک دقیق چگونگی انتشار احساسات هستند اما برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است از چند طریق رخ دهد:

  • مقایسه اجتماعی. وقتی با افراد دیگر هستیم – یا از طریق شبکه های اجتماعی آنها را دنبال می کنیم – اغلب ارزش و احساسات خود را براساس احساسات دیگران تعیین می کنیم. ما بر اساس این مقایسه ها خود را ارزیابی می کنیم. با این حال، مقایسه خود با دیگران، به ویژه کسانی که دارای الگوی تفکر منفی هستند، گاهی اوقات می تواند برای سلامت روان شما مضر باشد.
  • تفسیر احساسی. این به نحوه تفسیر احساسات دیگران برمی گردد. احساسات و نشانه های غیرکلامی دوست شما به افسردگی به عنوان اطلاعات مغز شما ثبت می شود. به خصوص با ابهام در اینترنت و ارسال پیام کوتاه، ممکن است شما اطلاعات را متفاوت یا شکل منفی آنچه در نظر گرفته شده تفسیر کنید.
  • همدلی. همدل بودن چیز خوبی است. همدلی توانایی درک و تقسیم احساسات شخص دیگری است اما اگر بیش از حد متمرکز یا درگیر تلاش برای قرار دادن خود در جای فردی مبتلا به افسردگی هستید، احتمالاً شما نیز دچار این علائم خواهید شد.

این بدان معنا نیست که بودن در کنار فردی که دچار افسردگی است، شما را نیز به طور خودکار دچار آن می کند. این فقط شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، به خصوص اگر حساسیت بیشتری داشته باشید.

چه کسی بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی است؟

اگر موارد زیر را در خود داشته باشید، خطر بالاتری برای ابتلا دارید:

  • سابقه افسردگی یا سایر اختلالات خلقی را داشته باشید.
  • سابقه خانوادگی یا استعداد ژنتیکی افسردگی داشته باشید.
  • در زمان کودکی توسط پدر یا مادر یا فردی دیگر با افسردگی پرورش یافتید.
  • در حال تجربه یک انتقال بزرگ در زندگی مانند یک حرکت بزرگ هستید.
  • به دنبال اطمینان خاطر با سطح بالایی در دیگران باشید.
  • در حال حاضر دارای سطح بالایی از استرس یا آسیب پذیری شناختی هستید.

به طور کلی، عوامل خطرساز دیگری برای افسردگی وجود دارد، از جمله داشتن یک بیماری مزمن سلامتی یا عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی. به نظر می رسد نوجوانان و زنان بیشتر درگیر شیوع و ابتلا به افسردگی و بیماری های روانی می شوند.

از چه کسی می توانم مبتلا شوم؟

اگر هرکدام از افراد زیر در زندگی شما با افسردگی زندگی می کنند، ممکن است افسردگی یا سایر تغییرات خلقی را تجربه کنید:

  • پدر و مادر
  • کودک
  • شریک زندگی یا همسرتان
  • هم اتاقی ها
  • دوستان نزدیک

دوستان و آشنایان آنلاین نیز می توانند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند. با شیوع رسانه های اجتماعی در زندگی شما، بسیاری از محققان اکنون در حال بررسی چگونگی تأثیر رسانه های اجتماعی بر احساسات ما هستند.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که وقتی پست های مثبت کمتری در فضای مجازی نمایش داده می شود، افراد با ارسال پست های منفی بیشتری به آنها پاسخ می دهند. عکس این اتفاق افتاد وقتی پست های منفی کاهش می یافتند. محققان بر این باورند که این نشان می دهد که چگونه احساسات ابراز شده در شبکه های اجتماعی می توانند بر احساسات ما، به صورت خاموش و غیر مستقیم تأثیر بگذارند.

چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

اگر وقت خود را با کسی که افسردگی دارد بگذرانید، ممکن است علائم خاصی را نیز تجربه کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تفکر بدبینانه یا منفی
  • ناامیدی
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • نارضایتی عمومی یا ناراحتی
  • احساس گناه
  • نوسانات خلقی
  • افکار خودکشی

اگر قصد خودکشی یا سایر روش های خودآزاری را دارید، از یک خط تلفن پیشگیری از خودکشی یا بحران یا مشاور کمک بگیرید.

افسردگی

اگر به افسردگی گرفتار شوم چه کاری باید انجام دهم؟

اگر هر مشکلی در رابطه با بیماری های روانی دارید، همیشه می توانید با کمک یا مشاوره تخصصی یک پزشک یا به صورت آنلاین تماس بر قرار کنید. اگر احساس می کنید در بحران هستید، می توانید با خدمات اضطراری محلی خود تماس بگیرید.

اغلب گفتگوی علنی درباره نگرانی های خود با یکی از عزیزان، به ویژه یک شریک زندگی، ممکن است دشوار باشد. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی برای احساسات خود احساس شرم و گناه می کنند. “مسری” بودن می تواند آسیب زا باشد.

در عوض، ممکن است ایده خوبی باشد که برای مدیریت این احساسات و علائم همکاری کنیم. برخی از نکات مدیریتی زیر را در نظر بگیرید:

جلسات گروهی را بررسی کنید

رفتن به یک جلسه یا کارگاه گروهی برای افسردگی، رفتار درمانی، یا کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند مفید باشد. غالباً، یک گروه می تواند به شما کمک کند در یک محیط امن کارها را انجام دهید در حالی که به شما یادآوری می کند تنها نیستید. از طریق برخی از سازمان ها و همچنین بیمارستان محلی یا مطب پزشک می توانید یک گروه پشتیبانی پیدا کنید:

باهم به یک درمانگر مراجعه کنید

مراجعه به یک درمانگر با هم، می تواند برای یافتن مکانیزم های مقابله ای مفید باشد که برای هر دوی شما مفید است. همچنین می توانید درخواست کنید که در یکی از قرارهای درمانی شریک زندگی خود حضور پیدا کنید.

از هم حمایت کنید

اگر با یکی از عزیزان خود کار می کنید، می توانید همدیگر را مسئول بدانید.

اطمینان حاصل کنید که هم از خود مراقبت می کنید، هم به محل کار یا مدرسه می روید، کمک لازم را می گیرید، خوب غذا می خورید و ورزش می کنید.

با هم مدیتیشن کنید

شروع یا پایان دادن به روز خود با مدیتیشن می تواند به آرامش ذهن شما و تغییر الگوهای منفی تفکر کمک کند. می توانید در یک کلاس شرکت کنید، یک ویدیو در YouTube تماشا کنید یا برنامه ای را دانلود کنید که 5 تا 30 دقیقه مراقبه به شما می دهد.

جستجوی کمک

مراجعه به یک متخصص بیماری های روانی نیز می تواند کمک کند. آنها می توانند به شما مشاوره دهند، برنامه های درمانی را پیشنهاد دهند و شما را به طرف پشتیبانی مورد نیازتان سوق دهند.

اگر به دلیل عادت های خود در شبکه های اجتماعی این احساس را داشته باشم چه؟

اگر احساس می کنید رسانه های اجتماعی مقصر برخی از تغییرات خلقی یا مشکلات روحی شما هستند، زمان صرف شده برای آنها را محدود کنید. لازم نیست حساب های خود را ترک کنید یا غیرفعال کنید، اگرچه اگر این به درد شما بخورد می توانید انجام دهید.

اما با محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی، می توانید مدت زمانی را که تحت تأثیر دیگران قرار دارید مدیریت کنید. این در مورد ایجاد تعادل در زندگی شما است.

اگر متوقف کردن مرور اخبار خبری برای شما دشوار است، سعی کنید یادآوری هایی را تنظیم کنید تا تلفن خود را کنار بگذارید. همچنین می توانید زمان خود را فقط به کامپیوتر محدود کنید و برنامه ها را از تلفن خود حذف کنید.

اگر من فردی باشم که افسردگی را “گسترش می دهد” چه کنم؟

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی و سایر شرایط بیماری های روانی ممکن است احساس کنند که خودشان باعث چیزی هستند که برای دیگران اتفاق می افتد و احساس مسئولیتی سنگین کنند.

دانستن اینکه احساسات می توانند گسترش پیدا کنند به این معنی نیست که باید خود را منزوی کنید یا از صحبت در مورد چیزهایی که شما را آزار می دهد خودداری کنید. اگر نگران هستید، بهتر است از متخصصان کمک بگیرید. یک درمانگر می تواند برای کنترل افسردگی و تفکر منفی شما با شما همکاری کند. اگر احساس می کنید برای حل هر مشکلی کسی دیگر لازم است، بسیاری از آنها به شما امکان می دهند یک شریک یا دوست را با خود بیاورید.

کلام پایانی

احساسات مربوط به افسردگی تنها نوع احساساتی نیستند که می توانند مسری باشند. نشان داده شده است که خوشبختی نیز به همان اندازه مسری است.

محققان منبع معتبری را یافته اند که افرادی که خود را با افراد شاد احاطه کرده اند، احتمالاً در آینده خوشحال می شوند. آنها معتقدند این نشان می دهد که خوشبختی افراد به شادی اطرافیانش بستگی دارد.

بنابراین بله، به نوعی افسردگی مسری است اما خوشبختی نیز همین طور است. با توجه به این نکته، مراقبت از نحوه تأثیر رفتارها و عواطف دیگران بر رفتارها و عواطف شخصی خود، مفید است.

لحظه هایی از روز را صرف هوشیاری در مورد احساس خود کنید و سعی در درک مطلب می تواند برای کنترل احساسات بسیار مفید باشد. اگر احساس ناامیدی می کنید یا به پشتیبانی نیاز دارید، کمک در دسترس است.

پرسش و پاسخ با کارشناس پزشکی ما

پرسش:

می ترسم افسردگی درمان نشده شریک زندگی ام را بگیرم. باید چکار کنم؟

بیمار ناشناس

پاسخ:

اگر می ترسید که روحیه شریک زندگی تان تأثیر منفی بر روی شما بگذارد، باید مطمئن باشید که مراقبت از خود را انجام می دهید. آیا به اندازه کافی می خوابید؟ خوب غذا می خورید؟ ورزش می کنید؟ اگر مشغول مراقبت از خود هستید و متوجه می شوید که روحیه شما تحت تأثیر افسردگی عزیز شما قرار گرفته است، ممکن است بهتر باشد برای کمک به پزشک خانواده یا یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی