تغذيه سالم سلامت

آنچه باید درباره مواد غذایی ارگانیک بدانید

تقویم فارسی اندروید

آیا مواد غذایی ارگانیک واقعا سالم تر هستند؟ آیا ارزش این هزینه را دارد؟ معنی برچسب ها را بیابید و بدانید کدام غذاها بیشترین هزینه را برای شما دارند.

مواد غذایی ارگانیک

“ارگانیک” به چه معناست؟

اصطلاح “ارگانیک” به نحوه رشد و فرآوری محصولات کشاورزی اشاره دارد. در حالی که مقررات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، در ایالات متحده، محصولات ارگانیک باید بدون استفاده از علف‌ کش‌ های مصنوعی، آفت‌ کش‌ ها و کودها یا ژن‌ های مهندسی زیستی (GMOs) کشت شوند.

دام‌ های ارگانیک که برای گوشت، تخم‌ مرغ و محصولات لبنی پرورش می‌ یابند باید در شرایط زندگی متناسب با رفتارهای طبیعی خود (مانند توانایی چرا در مرتع) و تغذیه با خوراک ارگانیک و علوفه پرورش داده شوند. ممکن است به آنها آنتی بیوتیک، هورمون رشد یا هر محصول جانبی حیوانی داده نشود.

مواد غذایی ارگانیک در مقابل غیر ارگانیک

محصولات ارگانیک:                                                                              محصولات معمولی:

با کودهای طبیعی (کود دامی، کمپوست) رشد می کند.                               با کودهای مصنوعی یا شیمیایی رشد می کند.
علف های هرز به طور طبیعی یا با علف کش های ارگانیک کنترل می شوند.     علف های هرز با علف کش های شیمیایی کنترل می شوند.
آفات با استفاده از روش های طبیعی و آفت کش های طبیعی کنترل می شوند. آفات با آفت کش های مصنوعی کنترل می شوند.

گوشت ارگانیک، لبنیات، تخم مرغ:                                                 گوشت پرورش یافته معمولی، لبنیات، تخم مرغ
به دام ها تمام خوراک ارگانیک، بدون هورمون و GMO داده می شود.         به دام ها هورمون های رشد و خوراک غیر ارگانیک داده می شود.
از بیماری با روش طبیعی مانند مسکن و رژیم غذایی جلوگیری می شود.   آنتی بیوتیک و دارو برای جلوگیری از بیماری استفاده می شود. دام ها باید به فضای باز دسترسی داشته باشند.                            دام ها ممکن است به فضای باز دسترسی داشته یا نداشته باشند.

 

فواید مواد غذایی ارگانیک

نحوه رشد یا پرورش غذای شما می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روانی و عاطفی شما و همچنین محیط زیست داشته باشد. غذاهای ارگانیک اغلب دارای مواد مغذی مفیدتری مانند آنتی اکسیدان ها نسبت به همتایان معمولی خود هستند و افرادی که به غذاها، مواد شیمیایی یا مواد نگهدارنده آلرژی دارند، ممکن است با خوردن تنها غذاهای ارگانیک علائم آنها کاهش یابد یا از بین برود.

محصولات ارگانیک حاوی آفت کش های کمتری هستند. مواد شیمیایی مانند قارچ‌ کش‌ های مصنوعی، علف‌ کش‌ ها و حشره‌ کش‌ ها به‌ طور گسترده در کشاورزی معمولی استفاده می‌ شوند و بقایای آن رو یا درون غذایی که می‌ خوریم باقی می‌ ماند.

غذاهای ارگانیک اغلب تازه تر هستند زیرا حاوی مواد نگهدارنده ای نیستند که ماندگاری بیشتری داشته باشند. محصولات ارگانیک گاهی اوقات (اما نه همیشه، بنابراین مراقب باشید از کجا تهیه می شود) در مزارع کوچکتر نزدیک به محل فروش تولید می شود.

کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست بهتر است. شیوه های کشاورزی ارگانیک ممکن است آلودگی را کاهش دهد، آب را حفظ کند، فرسایش خاک را کاهش دهد، حاصلخیزی خاک را افزایش دهد و انرژی کمتری مصرف کند. کشاورزی بدون آفت کش های مصنوعی برای پرندگان و حیوانات نزدیک و همچنین افرادی که در نزدیکی مزارع زندگی می کنند بهتر است.

به حیواناتی که به صورت ارگانیک بزرگ شده اند آنتی بیوتیک، هورمون رشد یا محصولات جانبی حیوانی داده نمی شود. تغذیه با محصولات جانبی دام خطر ابتلا به بیماری جنون گاوی (BSE) را افزایش می دهد و استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند سویه های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد کند. به حیواناتی که به طور ارگانیک بزرگ شده اند فضای بیشتری برای حرکت و دسترسی به فضای باز داده می شود که به حفظ سلامت آنها کمک می کند.

گوشت و شیر ارگانیک می توانند از نظر مواد مغذی خاصی غنی تر باشند. نتایج یک مطالعه اروپایی در سال 2016 نشان می‌ دهد که سطوح برخی از مواد مغذی، از جمله اسیدهای چرب امگا 3، در گوشت و شیر ارگانیک تا 50 درصد بیشتر از نمونه‌ های پرورش‌ یافته معمولی است.

مواد غذایی ارگانیک بدون GMO هستند. ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMO) یا غذاهای دستکاری شده ژنتیکی (GE) گیاهانی هستند که DNA آنها به روشی تغییر یافته است که در طبیعت یا در آمیختگی سنتی وجود ندارد، معمولاً به منظور مقاومت در برابر آفت کش ها یا تولید حشره کش.

غذای ارگانیک در مقابل غذای محلی

برخلاف استانداردهای ارگانیک، تعریف خاصی برای “غذای محلی” وجود ندارد. این می تواند در جامعه محلی شما، ایالت شما، منطقه شما یا کشور شما رشد کند. در طول سال، معمولاً می‌ توان غذایی را که در نزدیکی خانه در مکان‌ هایی مانند بازار کشاورزان رشد می‌ کند، پیدا کرد.

فواید غذاهای محلی

مالی: پول در اقتصاد محلی باقی می ماند. پول بیشتر مستقیماً به جیب کشاورز می رود، به جای مواردی مانند بازاریابی و توزیع.

حمل و نقل: به عنوان مثال، در ایالات متحده، میانگین مسافت یک وعده غذایی از مزرعه تا بشقاب شام بیش از 1500 مایل است. محصول باید در حالی که هنوز نارس است چیده شود و بعد از حمل و نقل آن را با گاز “رسیده” کرد. یا غذا در کارخانه ها با استفاده از مواد نگهدارنده، پرتودهی و سایر ابزارها برای پایدار نگه داشتن آن برای حمل و نقل به شدت فرآوری می شود.

طراوت و تازگی: غذای محلی زمانی برداشت می شود که رسیده و در نتیجه تازه تر و پر طعم تر باشد.

برخی از کشاورزان کوچک محلی از روش‌ های ارگانیک استفاده می‌ کنند اما ممکن است توانایی پرداخت گواهینامه ارگانیک را نداشته باشند. با کشاورزان صحبت کنید تا بدانید از چه روش هایی استفاده می کنند.

درک GMO ها (ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی)

بحث در حال انجام در مورد اثرات GMO ها بر سلامت و محیط زیست بحث برانگیز است. در بیشتر موارد، GMO ها به گونه‌ ای مهندسی می‌ شوند که محصولات غذایی را در برابر علف‌ کش‌ ها و یا برای تولید حشره‌ کش مقاوم کنند. به عنوان مثال، بسیاری از ذرت شیرین مصرف شده در ایالات متحده به گونه ای مهندسی ژنتیک شده است که در برابر علف کش Roundup مقاوم باشد و حشره کش خود را به نام Bt Toxin تولید کند.

GMO ها معمولاً در محصولات ایالات متحده مانند سویا، یونجه، کدو حلوایی، کدو سبز، پاپایا و کلزا یافت می شوند و در بسیاری از غلات صبحانه و بسیاری از غذاهای فرآوری شده ای که می خوریم وجود دارند. اگر ترکیبات روی یک بسته شامل شربت ذرت یا لسیتین سویا باشد، احتمال دارد که حاوی GMO باشد.

GMO ها و آفت کش ها

استفاده از علف کش های سمی مانند رانداپ (گلیفوسیت) از زمان معرفی GMO ها 15 برابر افزایش یافته است. در حالی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که گلیفوسیت «احتمالاً برای انسان سرطان‌ زا است»، هنوز هم در مورد میزان خطرات سلامتی ناشی از استفاده از آفت‌ کش‌ ها اختلاف نظر وجود دارد.

آیا GMO ها ایمن هستند؟

در حالی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و شرکت های بیوتکنولوژی که مهندسی GMO را انجام می دهند اصرار دارند که آنها ایمن هستند، بسیاری از طرفداران ایمنی مواد غذایی خاطرنشان می کنند که هیچ مطالعه طولانی مدتی برای تأیید ایمنی استفاده از GMO انجام نشده است، در حالی که برخی از مطالعات حیوانی انجام شده است، مشخص شد که مصرف GMO ها ممکن است باعث آسیب اندام های داخلی، کند شدن رشد مغز و ضخیم شدن دستگاه گوارش شود.

GMO ها با افزایش آلرژن های غذایی و مشکلات گوارشی در انسان مرتبط است. در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند که تغییر DNA یک گیاه یا حیوان می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، تحقیقات تاکنون بی نتیجه بوده است.

آیا ارگانیک به معنای بدون آفت کش است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از مزایای اولیه خوردن مواد غذایی ارگانیک سطوح پایین آفت کش ها است. با این حال، علیرغم باور عمومی، مزارع ارگانیک از آفت کش ها استفاده می کنند. تفاوت این است که آنها فقط از آفت کش های مشتق شده طبیعی استفاده می کنند، نه از آفت کش های مصنوعی که در مزارع تجاری معمولی استفاده می شود. اعتقاد بر این است که آفت کش های طبیعی کمتر سمی هستند، با این حال، برخی از آنها خطراتی برای سلامتی دارند. با این حال، قرار گرفتن در معرض آفت کش های مضر در هنگام خوردن غذای ارگانیک کمتر خواهد بود.

خطرات احتمالی آفت کش ها چیست؟

بسیاری از ما به دلیل چندین سال قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، در بدن خود انباشته ای از آفت کش ها را داریم. این “بار بدن” شیمیایی که از نظر پزشکی شناخته شده است می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند سردرد، نقص مادرزادی و فشار اضافی بر سیستم ایمنی و ضعف آن شود.

برخی مطالعات نشان داده‌ اند که استفاده از آفت‌ کش‌ ها حتی در دوزهای پایین می‌ تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها مانند سرطان خون، لنفوم، تومورهای مغزی، سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش دهد.

کودکان و جنین ها در برابر قرار گرفتن در معرض آفت کش ها آسیب پذیرترین هستند زیرا سیستم ایمنی، بدن و مغز آنها هنوز در حال رشد است. قرار گرفتن در معرض آنها در سنین پایین ممکن است باعث تاخیر در رشد، اختلالات رفتاری، اوتیسم، آسیب به سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد حرکتی شود.

زنان باردار به دلیل آفت‌ کش‌ هایی که روی اندام‌ هایشان اعمال می‌ شود، آسیب‌ پذیرتر هستند. به علاوه، آفت کش ها می توانند از مادر به کودک در رحم مادر و همچنین از طریق شیر مادر منتقل شوند.

آیا با شستشو و پوست کندن از شر آفت کش ها خلاص می شویم؟

شستشوی محصولات تازه سموم دفع آفات را کاهش می دهد اما از بین نمی برد. گاهی اوقات پوست کندن کمک می کند، اما مواد مغذی ارزشمند اغلب با پوست از بین می روند. بهترین رویکرد این است که یک رژیم غذایی متنوع بخورید، همه محصولات را به طور کامل بشویید و پوست بکنید و در صورت امکان، ارگانیک بخرید.

بهترین قیمت برای خرید ارگانیک

غذاهای ارگانیک اغلب گرانتر از غذاهای معمولی هستند اما اگر برخی از اولویت‌ ها را برای خود تعیین کنید، ممکن است بتوانید مواد غذایی ارگانیک خریداری کنید و در بودجه تعیین شده خود باقی بمانید.

سطوح آفت کش تولیدی خود را بدانید

برخی از انواع محصولات معمولی دارای آفت کش های بیشتری نسبت به سایرین هستند و در صورت امکان باید از آنها اجتناب شود. برخی دیگر به اندازه کافی پایین هستند که خرید غیر ارگانیک نسبتاً ایمن است.

میوه ها و سبزیجاتی که برچسب ارگانیک در آنها اهمیت بیشتری دارد

طبق گفته‌ گروه کاری محیط‌ زیست، یک سازمان غیرانتفاعی که نتایج آزمایش‌ های آفت‌ کش‌ های دولتی را در ایالات متحده تجزیه و تحلیل می‌ کند، میوه‌ها و سبزیجات زیر بالاترین سطح آفت‌ کش‌ ها را دارند، بنابراین بهتر است ارگانیک خریداری شود:

  • سیب
  • فلفل دلمه ای شیرین
  • خیار
  • کرفس
  • سیب زمینی
  • انگور
  • گوجه گیلاسی
  • کیل/کلارد سبز
  • کدو حلوایی
  • شلیل
  • هلو
  • اسفناج
  • توت فرنگی
  • فلفل تند

میوه ها و سبزیجاتی که نیازی به خرید ارگانیک ندارید

این میوه ها و سبزیجات معمولی که تحت عنوان “Clean 15” شناخته می شوند، عموماً آفت کش های کمی دارند:

  • مارچوبه
  • آووکادو
  • قارچ
  • کاهو
  • ذرت شیرین
  • بادمجان
  • کیوی
  • انبه
  • پیاز
  • پاپایا
  • آناناس
  • نخود شیرین (یخ زده)
  • سیب زمینی شیرین
  • گریپ فروت
  • طالبی

اگر توانایی مالی دارید گوشت، تخم مرغ و لبنیات ارگانیک بخرید

در ایالات متحده، حیواناتی که به صورت صنعتی پرورش می یابند ممکن است با ذرت، غلات، آنتی بیوتیک ها، محصولات جانبی حیوانی، هورمون های رشد، آفت کش ها و لجن فاضلاب تغذیه شوند. این اقدامات می تواند پیامدهای سلامتی هم برای خود حیوانات و هم برای افرادی که گوشت، تخم مرغ یا شیر آنها را مصرف می کنند داشته باشد.

اگر توانایی پرداخت قیمت‌ های بالاتر را دارید، به دنبال گوشت گاو و محصولات لبنی با برچسب «در چراگاه پرورش‌ یافته» یا «100% تغذیه شده با علف» باشید. برای گوشت خوک، مرغ یا تخم مرغ، به دنبال برچسب “ارگانیک تایید شده” باشید. ممکن است متوجه شوید که خرید قطعات ارزان‌ تر گوشت از حیواناتی که به‌ صورت ارگانیک پرورش یافته‌ اند، به شما این امکان را می‌ دهد که با هزینه کمتر، ارگانیک بخورید. برای مثال، سعی کنید به جای سینه های مرغی که به طور معمول بزرگ هستند، ران مرغ ارگانیک بخرید.

راه های دیگر برای کم نگه داشتن هزینه های مواد غذایی ارگانیک

از بازارهای کشاورزان خرید کنید. بسیاری از شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای کوچک، میزبان بازار هفتگی کشاورزان هستند، جایی که کشاورزان محلی محصولات خود را در یک بازار خیابانی در فضای باز، اغلب با تخفیف به فروشگاه‌ های مواد غذایی می‌ فروشند.

به یک تعاونی مواد غذایی بپیوندید. یک تعاونی مواد غذایی طبیعی یا خواربارفروشی تعاونی معمولاً قیمت‌ های پایین‌ تری را به اعضایی ارائه می‌ دهد که سالانه هزینه‌ ای را برای عضو شدن می‌ پردازند.

به یک مزرعه کشاورزی حمایت شده از جامعه بپیوندید که در آن افراد و خانواده ها برای خرید محصول به صورت عمده، مستقیماً از یک مزرعه محلی به یکدیگر ملحق می شوند. محلی و ارگانیک!

نکاتی برای خرید مواد غذایی ارگانیک

در فصل خرید کنید. میوه ها و سبزیجات زمانی که در فصل هستند ارزان ترین و تازه ترین هستند. ببینید چه زمانی محصول به بازار شما تحویل داده می شود تا تازه ترین غذای ممکن را بخرید.

از نقاط مختلف خرید کنید. قیمت اقلام ارگانیک را در خواربارفروشی، بازار کشاورزان، آنلاین و سایر مکان‌ ها (حتی راهروی فریزر) مقایسه کنید.

به یاد داشته باشید که ارگانیک همیشه به معنای سالم بودن نیست. درست کردن غذاهای ناسالم یک ترفند بازاریابی رایج در صنایع غذایی است، اما محصولات پخته شده ارگانیک، دسرها و تنقلات معمولاً هنوز هم قند، نمک، چربی یا کالری بسیار بالایی دارند. خواندن دقیق برچسب مواد غذایی در این راه مفید است.

چرا غذاهای ارگانیک اغلب گران تر هستند؟

غذای ارگانیک کار فشرده‌ تری دارد زیرا کشاورزان از آفت‌ کش‌ های مصنوعی، کودهای شیمیایی یا مواد ارزان استفاده نمی‌ کنند. صدور گواهینامه ارگانیک گران است و خوراک ارگانیک برای حیوانات می تواند دو برابر هزینه داشته باشد. مزارع ارگانیک نسبت به مزارع معمولی کوچک‌ تر هستند، به این معنی که هزینه‌ های ثابت و سربار باید در تولیدات کوچک‌ تر بدون یارانه دولتی توزیع شود.

منبع:

helpguide

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی