سلامت سلامت جسمي

آلودگی هوا با ریه چه می کند؟

تقویم فارسی اندروید

آلودگی هوا با ریه چه می کند؟

آلودگی هوا

آلودگی هوا به دوسته تقسیم می شود .آلاینده های ریز ذرات وآلاینده هایی که ناشی از سرب های فسیلی یا سوختهای کارخانه ای هستند . آلاینده های ناشی از ریز ذرات می توانند به راه های هوایی پایین یعنی حنجره و حلق راه پیدا کنند اما اگر حدود 10 میکرون باشند در راههای هوایی بزرگ رسوب می کنند و البته با علائمی همراه هستند . این علائم در برخی از افراد بخصوص کودکان، افراد بالای 60 سال و کسانی که بیماری قلبی و بیماری مزمن تنفسی داند، ممکن است شدیدتر نمایان شوند.

 

آلودگی هوا کشنده است؟

در اکسید گوگرد علائمی از جمله سوزش چشم ، حلق و سرفه را به همراه دارد. همچنین ریز ذرات قادرندآلاینده های دیگر را همراه با خودشان وارد دستگاه تنفسی فرد کنند. به همین دلیل باید به این سوال که « آیا آلودگی هوا باعث تشدید بیماری تنفسی می شود؟» پاسخ مثبت داد. البته آلودگی هوا به تنهایی عامل ایجاد بیماری های ریوی نیست، اما طبق تحقیقاتی که انجام شده است میتوان گفت آلودگی هوا در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد مشکلات ریوی و تشدید آن در افراد شود . با این حال اگر حجم آلاینده ها از میزان استاندارد گذر کنند شاخص خطر بالاتر می رود . افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی بوده اند بیشتر در معرض قرار می گیرند.

 

ورزش کردن ممنوع است

به طور کلی اختلال در سیستم تنفسی و حس بویایی، کم خونی، تنگی نفس در آخر بروز سرطان از عوارض ناشی از آلودگی هوا هستند. برای جلوگیری ازایجاد این مشکلات از انجام فعالیت هایی که باعث می شود تنفستان تند شود ، خودداری کنید . ورزش کردن در فضای باز در روز های آلودگی ممنوع است، چون فرد با این عمل آلاینده ها را باحجم بیشتری وارد ریه هایش می کند . با این وجود در محیط های بسته مثل باشگاهها یا در خانه یا حتی استخر می توان حرکات ورزشی انجام داد البته به شرطی که هوای بیرون وارد محیط بسته نشود . همچنین نباید ورزش ها به طور سنگین و در مدت زمان طولانی انجام شوند.

 

از ماسک ها کاری بر می آید؟

اگر ماسک ها مخصوص نباشند تنها کاری که انجام می دهند این است که جلوی ذرات بزرگ را می گیرند ؛اما ذرات کوچک به راحتی وارد سیستم تنفسی فرد می شوند. پس اگر مجبور هستید در محیط های پرآلاینده حضور پیدا کنید ، توصیه می شود از ماسک استفاده کنید، چون در نهایت استفاده کردن از این ماسک ها بهتر از استفاده نکردن از آنهاست. درست است که ماسک های ساده جراحی زیاد تاثیر گذار نیستند برای همین هم توصیه می شود از ماسک های مخصوص مثل ماسک( 95 ان) استفاده کنید.

 

توصیه هایی که نجاتتان می دهند

-تا جایی که امکان دارد از ورزش کردن در محیط های آزاد خودداری کنید .

– سعی کنید از ماسک هاس مخصوص استفاده کنید و در محیط های پرآلاینده حضور پیدا نکنید .

-اگر مبتلا به بیماری ریوی هستید حتما تحت نظر پزشک خود باشید و از رفت وآمددر محیط های باز خودداری کنید .

– اگر در ماشین نشسته اید بهتر است فیلتر هوای ماشین را طوری تنظیم کنید که هوای بیرون به داخل ماشین راه پیدا نکند.

– خردسال افراد بالای 65 سال از خانه بیرون نروند .

– بینی به دلیل وجود موها و مخاط مرطوب می تواند تا حدودی مانند فیلتر عمل کند و جلوی ذرات درشت هوا را بگیرند. برای همین بهتر است تنفس از راه بینی باشد چرا که تا حدودی کمک کننده است؛ البته به طور 100 درصد از ورود ذرات جلوگیری نمی کند .

– از انجام تنفس عمیق همراه با فعالیت های تند خودداری کنید. چون حجم تنفس هرچه بیشتر باشد، میزان آلاینده های وارد شده به راههای تنفسی هم بیشتر خواهد شد.

 

منبع : سیب سبز

گردآوری : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی