سلامت سلامت و تربيت كودك

آدامس جويدن در کودکان ، خوب يا بد؟؟؟

تقویم فارسی اندروید

“باز هم آدامس تو قورت دادي؟” شما هفته ‌اي چند مرتبه اين حرف را به دختر کوچولو يا پسر کوچولوي تان مي ‌زنيد؟

بچه‌ها عاشق آدامس جويدن ‌‌اند و ترک اين عادت براي شان دشوار است ولي دندانپزشکان جويدن برخي آدامس‌ها را براي سلامت دندان‌ ها مفيد مي ‌دانند. اين روزها آدامس‌ هايي در سوپرمارکت‌ها پيدا مي‌ شود که نه تنها براي دندان‌ کودکان مضر نيستند بلکه به سلامت آنها کمک هم مي‌ کنند: آدامس‌هاي بدون قند، فلورايد دار و حتي آدامس‌هاي ضد پوسيدگي جديد.

وقتي به يک فروشگاه مي ‌رويد مي‌ مانيد از بين اين همه مارک تجارتي مختلف براي آدامس کدام يک را براي فرزندتان بخريد. ما انواع بدون قند” Sugar- free ” را به شما توصيه مي‌ کنيم. آدامس‌هاي بدون قند، درواقع بدون قند و شکر نيستند بلکه از شيرين کننده‌ هاي مصنوعي براي شيرين کردن آن ها استفاده شده است. اين قندهاي مصنوعي به وسيله باکتري ‌هاي توليد کننده پوسيدگي دندان تخمير نمي ‌شوند، در نتيجه اسيدي در دهان توليد نمي ‌شود و دندان کوچولوي شما به اصطلاح کرم نمي ‌خورد. آدامس‌هاي داراي قند معمولي به دليل تماس طولاني و نزديک با دندان‌ ها بسيار پوسيدگي ‌زا هستند اما آدامس ‌هايي که با شيرين کننده ‌هاي مصنوعي مثل “زايليتول” شيرين شده باشند نه تنها پوسيدگي ‌زا نيستند، بلکه با تحريک بزاق به دوباره‌ سازي ميناي دندان کمک مي ‌کنند. محققان مي‌ گويند آدامس‌هاي زايليتول کالري پايين ‌تري هم دارند و باعث چاقي هم نمي ‌شوند.

Gum1

بعد از غذا بجويد

دندانپزشکان به بسياري از افراد توصيه مي ‌کنند پس از هر غذا، آدامس بجوند. اگر کودک شما آدامس جويدن را مانند بزرگسالان ياد گرفته و آداب و رسوم آن را مي ‌داند، شما مي‌ توانيد اين توصيه را هم به او داشته باشيد. جويدن آدامس باعث افزايش ترشح بزاق مي‌ شود و يکي از وظايف بزاق شستشوي دندان‌ ها از باقيمانده موادغذايي است بنابراين جويدن آدامس پس از خوردن غذا از باقي ماندن ذره‌هاي غذايي در سطوح دندان‌ ها و بروز پوسيدگي پيشگيري مي‌ کند. شما حتي مي‌ توانيد از اين شگرد براي تشويق کودک تان به غذا خوردن استفاده کنيد و با يک تير 2 نشان بزنيد. هم او را با وعده جايزه دادن يک آدامس خوشمزه به غذا خوردن تشويق کنيد و هم با جويدن آدامس بعد از غذا پوسيدگي دندان‌ هايش را کاهش دهيد.

آدامس و دل ‌درد

چرا بعضي از بچه‌ها بعد از جويدن آدامس دل ‌درد مي‌ گيرند؟ خيلي آسان است هوا. جويدن آدامس باعث نفخ شکم کودک مي ‌شود. چون هنگام جويدن آدامس،‌ مقداري هوا وارد معده کودک مي ‌شود و به اصطلاح هوا را مي‌ خورد. به علاوه گاز شکم در اثر خروج گاز ناشي از شکر هضم نشده نيز به اين ماجرا اضافه مي ‌شود اين اتفاق بيشتر در مورد آدامس‌هاي بدون قند مي ‌افتد و چون هضم نمي ‌شوند، پس از آن هم مي ‌توانند گاز توليد کنند. راه ‌حل آن هم آسان است. بايد روش درست جويدن آدامس را به کودک تان ياد دهيد و به او آموزش دهيد تا با دهان بسته آدامس بجود تا هواي اضافي وارد دستگاه گوارش او نشود.
قورت دادن آدامس

بزرگ ‌تر‌ها به شما مي ‌گفتند اگر آدامست را قورت بدهي “در شکمت باد مي ‌کند” و از اين جور حرف‌ها. شايد شما هم براي اين که فرزندتان آدامسش را قورت ندهد او را از همين چيزها مي ‌ترسانيد ولي واقعيت اين است که اتفاق خيلي بدي هم نخواهد افتاد. آدامس از صمغ اوليه آدامس، نگه ‌دارنده‌ ها، طعم‌ دهنده‌ ها و شيرين‌ کننده‌ ها تشکيل شده است.

آدامس شيرين

اگر فرزندتان آدامسش را قورت دهد، شيرين ‌کننده‌ ها در بدنش جذب مي‌ شوند، همين ‌طور مواد طعم‌ دهنده و نگه‌ دارنده. مي ‌ماند بخش اصلي آدامس که همان صمغ رزيني است. دستگاه گوارش کودک قادر به شکستن اين بخش نيست و بنابراين بخش باقيمانده معمولا سر از توالت درمي ‌آورد و جاي نگراني نيست. اما اگر توده بسيار بزرگي از آدامس (شامل چند توده به هم چسبيده) بلعيده شود و يا آدامس‌هاي زيادي با فواصل زماني کوتاه و پشت سر هم بلعيده شود، مي‌ توانند دستگاه گوارش را مسدود کنند از طرفي اگر جسم خارجي غيرقابل جذبي داخل آدامس قرار داشته باشد که از آن توده بزرگي بسازد، امکان انسداد دستگاه گوارش افزايش پيدا مي‌ کند.
جويدن بعضي آدامس ‌ها براي سلامت دهان و دندان کودکان مفيد است.

634956799059289206

اين توصيه‌ها را به ياد داشته باشيد:

  •  تا زماني که کودک تان مفهوم “آدامست را قورت نده” را درک نمي ‌کند يعني تا حدود 5 سالگي به او اجازه آدامس جويدن ندهيد.
  • آدامس‌هاي بدون قند (sugar- free) را براي فرزندتان تهيه کنيد. اين آدامس‌ها دندان‌هاي کودکان را از پوسيدگي در امان مي‌ دارند. اما اجازه ندهيد بيش از يک تا دو عدد از اين آدامس‌ ها را استفاده کنند چون دچار اسهال مي‌ شوند.
  • روش آدامس جويدن را به کودک تان آموزش دهيد و از آنها بخواهيد پس از خسته شدن از جويدن آدامس و يا هنگامي که شيريني آن از بين رفت،‌ باقيمانده آدامس را به شما تحويل دهند.

آدامس‌هاي حساسيت ‌زا

براي خيلي از پدر و مادرها پيش آمده است که کودک شان با گلايه و شکايت از آدامسي که جويده است به سراغ شان آمده است و ديده ‌اند که تمام مخاطش قرمز شده است و آفت‌ هايي هم در کنار دهانش پيدا شده است. وقتي سرنخ اين ماجرا را دنبال مي‌ کنيد معمولا به آدامس‌ هاي دارچيني مي ‌رسيد. کودک شما در اين صورت به اين اسانس و اسانس‌هايي مانند اين حساسيت دارد. براي حل اين مشکل ديگر نبايد اين آدامس‌ها را براي فرزندتان بخريد چون به آن حساسيت دارد. قدم دوم اين است که کودکتان را نزد دندانپزشک ببريد تا داروهاي لازم براي رفع حساسيت را براي او تجويز کند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی