روانشناسی سبك زندگي

گاز لایتینگ یا پدیده چراغ گاز در روانشناسی به چه معناست؟

گاز لایتینگ نوعی سوء استفاده است که اغلب در روابط  سرشار از توهین آمیز رخ می دهد. این یک نوع پنهان آزار عاطفی است که در آن فرد قلدر یا آزارگر هدف را گمراه می‌ کند، روایتی نادرست ایجاد می‌ کند و او را وادار می‌ کند تا قضاوت‌ ها و واقعیت‌ های خود را زیر سوال ببرند. در نهایت، قربانی چراغ گاز شاهد پیدایش احساس نامطمئن بودن در مورد درک خود از جهان می‌ شود و حتی سردرگم می‌ شود.  ممکن است به جایی برسد که حتی عقل خود را از دست بدهد.

گاز لایتینگ

پدیده چراغ کاز عمدتاً در روابط عاشقانه رخ می دهد، اما غیرمعمول نیست که در روابط دوستانه کنترل شده یا بین اعضای خانواده نیز رخ دهد. افرادی که با دیگران این کار را می کنند ممکن است دارای اختلالات سلامت روان مانند اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یا اختلال شخصیت مرزی (BPD) باشند. آنها از این نوع سوء استفاده عاطفی برای اعمال قدرت بر دیگران به منظور کنترل کردن دوستان، اعضای خانواده یا حتی همکاران استفاده می کنند.

چراغ گاز چگونه کار می کند

چراغ گاز تکنیکی است که درک فرد از واقعیت را تضعیف می کند. وقتی کسی با شما چنین می کند، ممکن است خودتان، خاطرات، وقایع اخیر و تصورات خود را سرزنش کنید. پس از برقراری ارتباط با شخصی که با شما چنین می کند، ممکن است احساس گیجی کنید و به این فکر کنید که آیا مشکلی در شما وجود دارد یا خیر. ممکن است تشویق شوید که فکر کنید واقعاً برای چیزی مقصر هستید یا اینکه بیش از حد حساس هستید.

چراغ گاز می تواند شما را گیج کند و باعث شود قضاوت، حافظه، ارزش خود و سلامت روانی خود را زیر سوال ببرید. ممکن است دانستن بیشتر در مورد تاکتیک هایی که ممکن است شخصی که در حال استفاده از چراغ گاز است، کمک کند.

دروغ گفتن به شما

افرادی که درگیر چراغ گاز هستند اغلب دروغگویان عادی و بیمارگونه هستند و اغلب تمایلات خودشیفتگی از خود نشان می دهند. برای آنها معمول است که آشکارا دروغ بگویند و هرگز عقب نشینی نکنند یا داستان خود را تغییر دهند، حتی زمانی که دست آنها را رو می کنید یا مدرکی دال بر فریب آنها ارائه می دهید. آنها ممکن است چیزی مانند: “تو برای من پاپوش درست می کنی”، “این هرگز اتفاق نیفتاده است” یا “تو دیوانه ای” را بگویند.

دروغ گفتن و تحریف سنگ بنای رفتار چراغ گاز است. حتی زمانی که می دانید آنها حقیقت را نمی گویند، می توانند بسیار قانع کننده باشند. در پایان، شما شروع به سرزنش می کنید.

بی اعتبار کردن شما

افرادی که از این تکنیک استفاده می کنند، در مورد شما شایعاتی را به دیگران می گویند. آنها ممکن است وانمود کنند که نگران شما هستند و در عین حال به دیگران می گویند که شما از نظر عاطفی ناپایدار یا “دیوانه” به نظر می رسید. متأسفانه، این تاکتیک می تواند بسیار مؤثر باشد و بسیاری از افراد بدون اینکه از داستان کامل اطلاع داشته باشند، در کنار فرد آزارگر یا قلدر قرار می گیرند.

علاوه بر این، ممکن است شخصی که درگیر چراغ گاز است به شما دروغ بگوید و به شما بگوید که دیگران نیز در مورد شما این فکر را می کنند. این افراد ممکن است هرگز در مورد شما چیز بدی نگفته باشند، اما آن شخص تمام تلاش خود را می کند تا شما باور کنید.

حواس پرتی شما

وقتی از چنین کسی سوالی می‌ پرسید یا او را به خاطر کاری که انجام داده یا گفته است سوال پیچ می کنید، ممکن است به جای پاسخ دادن به موضوع مورد نظر، موضوع را با پرسیدن سوال تغییر دهد. این نه تنها رشته فکری شما را پاره می کند، بلکه باعث می شود زمانی که آنها نیازی به پاسخگویی ندارند، شما نیاز به مطرح کردن موضوع را زیر سوال ببرید.

افکار و احساسات خود را به حداقل برسانید

بی اهمیت جلوه دادن احساسات شما این امکان را می دهد که بر شما قدرت و تسلط پیدا کند. آنها ممکن است جملاتی مانند: “آرام باش”، “تو بیش از حد واکنش نشان می دهی” یا “چرا انقدر حساسی؟” را به کار ببرند. همه این عبارات احساس شما یا آنچه را که فکر می کنید به حداقل می رساند و نشان می دهد که اشتباه می کنید.

وقتی با کسی سروکار دارید که هرگز افکار، احساسات یا باورهای شما را نمی پذیرد، ممکن است خودتان شروع به زیر سوال بردن آنها کنید. علاوه بر این، ممکن است هرگز احساس اعتبار یا درک نکنید که می تواند بسیار منزوی کننده و شرم آور باشد و کنار آمدن با آن دشوار باشد.

جابجایی سرزنش

جابجایی سرزنش یکی دیگر از تاکتیک‌ های متداول چراغ گاز است. هر بحثی که می کنید به نوعی به جایی می رسد که شما در مورد اتفاقی که افتاده مقصر هستید. حتی زمانی که سعی می‌ کنید در مورد اینکه رفتار آزارگر چه احساسی به شما می‌ دهد، صحبت کنید، آنها می‌ توانند مسیر مکالمه را تغییر دهند تا در نهایت از خود بپرسید که آیا شما عامل رفتار بد او هستید یا خیر. به عنوان مثال، آنها ممکن است ادعا کنند که اگر فقط شما متفاوت رفتار می کردید، آنها با شما رفتاری را که آنها انجام می دهند، نداشتند.

انکار کار نادرست

افرادی که درگیر قلدری و آزار عاطفی می‌ شوند، در انکار انجام کار اشتباه استاد هستند. آنها این کار را انجام می دهند تا مسئولیت انتخاب های ضعیف خود را قبول نکنند. این انکار می‌ تواند باعث شود قربانی چراغ گاز احساس شک در دیده ها و شنیده هایش کند. این تاکتیک همچنین حرکت قربانی یا بهبودی از قلدری یا آزار را برای قربانی بسیار سخت می کند.

استفاده از کلمات دلسوزانه به عنوان سلاح

گاهی اوقات، زمانی که دستشان رو می شود یا مورد بازجویی قرار می گیرند، فرد آزارگر از مهربانی استفاده می کند.

کلمات محبت آمیز برای هموار کردن شرایط به کمکش می آیند. آنها ممکن است چیزی مانند “تو می دانی که چقدر دوستت دارم. هرگز عمداً به تو صدمه نمی زنم.” را بگویند.

این کلمات ممکن است همان چیزی باشد که شما می خواهید بشنوید، اما غیر معتبر هستند، به خصوص اگر همان رفتار تکرار شود. با این حال، این ممکن است کافی باشد تا شما را متقاعد کند که آنها را رها کنید که به فرد اجازه می دهد از مسئولیت یا عواقب رفتار آزاردهنده خود فرار کند.

تحریف تاریخ

شخص آزارگر تمایل دارد داستان ها را به شیوه هایی که به نفع او است بازگو کند. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی‌ تان شما را به دیوار هل داد وقتی بعداً در مورد آن بحث می‌ کنید، ممکن است داستان را بپیچاند و بگوید که شما زمین خورده‌ اید و سعی کرده‌ است جلوی زمین خوردن شما را بگیرد که همین باعث شد به دیوار بخورید.

ممکن است به حافظه خود نسبت به آنچه اتفاق افتاده شک کنید. تشویق به سردرگمی یا سرزنش خود از طرف شما دقیقاً هدف است.

خلاصه

چراغ گاز می تواند شامل طیف وسیعی از تاکتیک ها از جمله دروغ گفتن، حواس پرتی، تحقیر کردن، انکار و سرزنش باشد. وقتی با کسی سروکار دارید که از چراغ گاز به عنوان ابزار کنترل استفاده می‌ کند، به کارهایی که انجام می‌ دهد، توجه کنید، نه به کلماتی که انتخاب می‌ کند.

چراغ گاز

نشانه های قرار گرفتن در معرض چراغ گاز

قرار گرفتن در معرض چراغ گاز می تواند باعث اضطراب، افسردگی و سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان از جمله اعتیاد و افکار خودکشی شود. از خود بپرسید که آیا عبارات زیر درست است:

به احساسات و واقعیت خود شک می کنید: سعی می کنید خود را متقاعد کنید که رفتاری که دریافت می کنید بد نیست یا بیش از حد حساس هستید.

قضاوت و ادراکات خود را زیر سوال می برید: از صحبت کردن یا ابراز احساسات خود می ترسید. شما آموخته اید که به اشتراک گذاشتن نظر خود معمولاً در نهایت احساس بدتری به شما می دهد، بنابراین در عوض سکوت می کنید.

احساس آسیب پذیری و ناامنی می کنید: اغلب احساس می کنید در اطراف شریک زندگی، دوست یا اعضای خانواده خود “روی پوسته تخم مرغ راه می روید”. شما همچنین احساس می کنید که دچار مشکل هستید و عزت نفس ندارید.

احساس تنهایی و ناتوانی می کنید: متقاعد شده اید که همه اطرافیان شما را «عجیب»، «دیوانه» یا «بی ثبات» می پندارند، درست مانند فردی که از تکنیک گاز لایتینگ بر روی شما استفاده می کند. این باعث می شود احساس کنید در دام افتاده و منزوی شده اید.

سردرگم می شوید که آیا همان چیزی هستید که آنها می گویند: شخصی که شما را با چراغ گاز آزار می دهد کلماتی را بیان می کند که باعث می شود احساس کنید اشتباه می کنید، بی هوش، ناکافی یا دیوانه هستید. حتی گاهی اوقات متوجه می شوید که این جملات را برای خودتان تکرار می کنید.

از خود و اینکه چه کسی شده اید ناامید هستید: برای مثال، احساس می کنید ضعیف و منفعل هستید و قبلاً قوی تر و قاطع تر بوده اید.

شما احساس سردرگمی می کنید: رفتار شخص آزارگر، شما را گیج می کند و به دانسته های خود شک می کنید.

نگران این هستید که بیش از حد حساس هستید: فرد با گفتن “من فقط شوخی کردم” یا “شما به پوست کلفت تری نیاز دارید” رفتارها یا کلمات آزاردهنده را به حداقل می رساند.

شما احساس عذاب قریب الوقوع دارید: وقتی در کنار این شخص هستید احساس می کنید اتفاق وحشتناکی در شرف وقوع است. این ممکن است شامل احساس تهدید و عصبانیت بدون دانستن دلیل باشد.

شما زمان زیادی را صرف عذرخواهی می‌ کنید: احساس می‌ کنید باید همیشه برای کاری که انجام می‌ دهید یا کسی که هستید عذرخواهی کنید.

شما احساس بی کفایتی می کنید: احساس می کنید هرگز “به اندازه کافی خوب” نیستید. شما سعی می کنید انتظارات و خواسته های دیگران را برآورده کنید، حتی اگر آنها نامعقول باشند.

شما خودتان را سرزنش می کنید: اغلب از خود می پرسید که آیا جزئیات رویدادهای گذشته را به درستی به خاطر می آورید یا خیر. حتی ممکن است از ترس اشتباه بودن آن، سعی در به اشتراک گذاشتن آنچه به یاد دارید را متوقف کرده باشید.

تصور می‌ کنید دیگران از شما ناامید شده‌ اند: همیشه به خاطر کاری که انجام می‌ دهید یا کسی که هستید عذرخواهی می‌ کنید، با این فرض که دیگران از شما نا امید شده‌ اند یا به نحوی اشتباه کرده‌ اید.

شما نگران این هستید که مشکل شما چیست: از خود می پرسید که آیا اساساً مشکلی در شما وجود دارد یا خیر. به عبارت دیگر، شما نگران این هستید که از نظر روحی خوب نیستید.

شما در تصمیم گیری به دلیل بی اعتمادی به خودتان دست و پنجه نرم می کنید: ترجیح می دهید به شریک زندگی، دوست یا یکی از اعضای خانواده تان اجازه دهید که به جای شما تصمیم بگیرند و به طور کلی از تصمیم گیری اجتناب کنید.

اگر با هر یک از این نشانه های گاز لایتینگ شناسایی می شوید، مهم است که فوراً به دنبال کمک حرفه ای باشید. در صورت عدم توجه، ادامه آن می تواند تلفات قابل توجهی بر عزت نفس و سلامت روان شما داشته باشد.

پزشک شما می‌تواند مشاوری را توصیه کند که برای کمک به شما در پردازش و مقابله با آنچه برای شما اتفاق می‌ افتد، مجهز باشد.

همچنین می توانید برای دریافت کمک محرمانه از متخصصان آموزش دیده با خط تلفن ملی خشونت خانگی تماس بگیرید.

چراغ گاز نام خود را از کجا گرفت؟

اصطلاح چراغ گاز از نمایشنامه ای از پاتریک همیلتون در سال 1938 می آید که در آمریکا با نام “خیابان فرشته” شناخته می شود و بعدها به فیلم “چراغ گاز” اثر آلفرد هیچکاک تبدیل شد.

در فیلم، شوهری سعی می کند با ایجاد تغییرات ظریف در محیط اطرافش از جمله با کم کردن پیوسته شعله چراغ گاز، همسرش را وادار کند که فکر کند در حال از دست دادن عقلش است. او نه تنها محیط اطرافش را به هم می زند و او را به این باور می رساند که دیوانه است، بلکه باعث می شود او را مورد سوء استفاده و کنترل قرار دهد و ارتباط او را با خانواده و دوستان قطع می کند.

در نتیجه، زن شروع به سرزنش خود، احساسات، ادراکات و خاطراتش می کند. علاوه بر این، او احساس عصبییت، حساسیت بیش از حد و غیرقابل کنترل بودن می‌ کند، که همان هدف روشن‌کردن گاز است – این که هدف را ناامید کند و مطمئن نباشد چه چیزی درست است و چه چیزی نیست.

از آنجایی که این فیلم نمایش دقیقی از اعمال کنترل‌ کننده و سمی بود که افراد سوء استفاده گر استفاده می‌ کنند، روانشناسان و مشاوران شروع به برچسب زدن این نوع رفتار آزاردهنده عاطفی کردند.

اگر کسی شما را تحت پدیده گاز لایتینگ قرار داد چه باید کرد؟

اگر در یک رابطه با گاز لایتینگ مواجه می شوید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید. کارهایی که ممکن است انجام دهید عبارتند از:

کمی فاصله بگیرید: یک قدم به عقب از احساسات شدیدی که چراغ گاز می تواند برانگیزد می تواند مفید باشد. ترک فیزیکی موقعیت می تواند کمک کننده باشد، اما ممکن است از تکنیک های تمدد اعصاب مانند تبلیغات تنفس عمیق یا تمرینات آرامش دهنده نیز استفاده کنید.

شواهد را ذخیره کنید: از آنجا که چراغ گاز می تواند شما را زیر سوال ببرد، روی حفظ شواهد تجربیات خود کار کنید. یک دفتر خاطرات داشته باشید، مکالمات متنی را ذخیره کنید یا ایمیل‌ ها را نگه دارید تا بتوانید بعداً به آنها نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که نباید به خود شک کنید.

حد و مرزها را تعیین کنید: مرزها به دیگران می گویند که مایلید در یک رابطه چه چیزی را بپذیرید. روشن کنید که اجازه نمی دهید طرف مقابل دست به اقداماتی مانند بی اهمیت جلوه دادن یا انکار آنچه شما می گویید بزند.

یک دیدگاه بیرونی به دست آورید: با یکی از دوستان یا اعضای خانواده در مورد آنچه دارید صحبت کنید. داشتن دیدگاه شخص دیگری می تواند به شما کمک کند تا وضعیت را برای شما واضح تر کنید.

پایان دادن به رابطه: در حالی که ممکن است دشوار باشد، پایان دادن به رابطه با کسی که مکرراً به شما فشار می آورد اغلب مؤثرترین راه برای پایان دادن به آزار است.

اگر مشکوک هستید که در حال تجربه چراغ گاز هستید، ممکن است صحبت با یک متخصص سلامت روان نیز برایتان مفید باشد. آنها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد موقعیت بیشتر بدانید، دیدگاه به دست آورید و راهبردهای مقابله ای جدیدی ایجاد کنید که می تواند به شما در مقابله با این رفتار کمک کند.

حرف آخر

به یاد داشته باشید که شما برای چیزی که تجربه می کنید مقصر نیستید. شخصی که شما را با تکنیک چراغ گاز آزار می دهد، این گونه رفتار می کند. آنها مسئول اعمال خود هستند. هیچ کاری که انجام دادید باعث نشد آنها این انتخاب را انجام دهند و شما نمی توانید کاری که آنها انجام می دهند را تغییر دهید.

اما با مشاوره، می‌ توانید یاد بگیرید که چگونه انتخاب‌ های سالمی داشته باشید و مرزبندی کنید. در نهایت، ممکن است به جایی برسید که برای ادامه رابطه احساس آمادگی کنید.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی