خواص مواد غذايي سلامت

کافئین در قهوه

تقویم فارسی اندروید

کافئین در قهوه
قهوه بزرگترین منبع کافئین است. شما می توانید برای دریافت 95 میلی گرم کافئین یک فنجان قهوه بنوشید. با این حال این مقدار در قهوه های مختلف متفاوت است و ممکن است از صفر تا 500 میلی گرم تغییر کند.

چه عواملی در محتوای کافئین موثر است؟

مقدار کافئین در قهوه به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

نوع دانه های قهوه: انواع بسیار زیادی از دانه های قهوه وجود دارد که ممکن است به طور طبیعی مقادیر مختلف کافئین را در خود داشته باشند.
قهوه بو داده: قهوه تازه کافئین بیشتری دارد در حالی که قهوه بو داده عطر و طعم بیشتری دارد.

نوع قهوه: نوع آماده کردن قهوه هم در میزان کافئین آن موثر است. قهوه ی اسپرسو یا فوری یا انواع مختلف دیگر می توانند مقاویر متفاوتی از این ماده ی غذایی رد رخود داشته باشند.

میزان قهوه ی استفاده شده: هر فنجان قهوه معمولا 300 تا 700 میلی لیتر از این نوشیدنی در خود دارد که بستگی به میزان قهوه ی استفاده شده این میزان متفاوت است.

در نتیجه: کافئین به میزان قهوه، نوع قهوه، سبک آماده کردن آن و دانه های قهوه بستگی دارد.

چقدر کافئین در یک فنجان قهوه وجود دارد

عامل اصلی محتوای کافئین موجود در فنجان قهوه همان نوع قهوه ی مصرفی شماست.

دم کردن قهوه

رایج ترین روش برای درست کردن قهوه ریختن آب گرم یا جوش بر دانه های قهوه است که معمولا داخل یک فیلتر قرار دارند. یک فنجان قهوه شمامل 70 تا 140 میلی لیتر است و یا حدود 95 میلی گرم کافئین به طور متوسط در خود دارد.

اسپرسو

قهوه اسپرسو شامل کمی بخار دادن یا اضافه کردن آب گرم به دانه های ریز قهوه است که کافئینه بودن قهوه را به حداکثر خود می رساند.  با این حال معمولا تمایل به مصرف میزان کمتر این قهوه دارند و در هر وعده مقدار کمی از آن را می نوشند. یک فنجان قهوه اسپرسو به طول معمول 30 تا 50 میلی لیتر می باشد که تا 63 میلی گرم کافئین در خود دارد.

قهوه فوری

قهوه محلول به صورت تکه های جامد هستند که در آب حل می شوند. برای تهیه ی قهوه فوری تنها کافی است که به سادگی 2 قاشق غذاخوردی از قهوه فوری را به کمی آب گرم اضافه کنید. بدون نیاز به دم کشیدن این قهوه آماده خواهد شد. قهوه ی فوری معمولا مقدار کافئین کمتری نسبت به قهوه ی معمولی دارد. به این صورت که هر فنجان آن حدود 30 تا 60 میلی گرم از ماده ی غذایی مذکور دارد.

قهوه ی بدون کافئین

اگر چه این اسم می تواند فریب دهنده باشد اما قهوه ی بدون کافئین کاملا فاقد این ماده ی غذایی نیست. این قهوه می تواند مقادیر متفاوتی از کافئین با متوسط 3 میلی گرم در خود داشته باشد. حتی برخی از انواع قهوه می تواند کافئین بیشتری هم داشته باشد. به عبارتی هر فنجان متوسط قهوه می تواند با قهوه ی معمولی 95 میلی گرم، با قهوه ی اسپرسو 63 میلی گرم و با قهوه ی فوری تا 3 میلی گرم کافئین به بدن شما وارد کند.

کافئین

علائم تجاری و برند قهوه ها و میزان کافئین

گاهی میزان کافئینه در قهوه ها در برند های مختلف فرق می کند. به عبارتی برخی برندها مقدار بیشتری در قهوه های خود دارند. به صورت استاندارد هر قهوه به اندازه ی سه پنجم فنجان باید این ماده ی غذایی را در خود داشته باشد.

استارباکس

استارباکس احتمالا یکی از بهترین و شناخته شده ترین کافی شاپ های جهان است. این کافی شاپ قهوه ی بدون کافئین هم ارائه می دهد. محتوای میزان کافئینه موجود در هر فنجان قهوه به شرح زیر است:

  • کوتاه (8 اونس): 180 میلی گرم
  • بلند (12 اونس): 260 میلی گرم
  • گراند (16 اونس): 330 میلی گرم
  • ونتی (20 اونس): 415 میلی گرم
  • علاوه بر این یک فنجان قهوه ی اسپرسو دارای 75 میلی گرم کافئینه است. فنجان های بزرگتر قهوه اسپرسو در این کافی شاپ دارای مقادیر 150 و 225 میلی گرم می باشد.
  • قهوه ی بدون کافئین در استارباکس تا 15 الی 30 میلی گرم کافئینه است که اندازه ی دقیق آن بستگی به اندازه ی فنجان دارد.

مک دونالد

مک دونالد در تمام نقاط دنیا قهوه به فروش می رساند و اکثرا با نام تجاری McCafe شناخته می شود. یک تخمین از میزان کافئینه موجود در فنجان های قهوه ی معمولی به روایت زیر است:

  • کوچک (12 اونس): 109 میلی گرم
  • متوسط ​​(16 اونس): 145 میلی گرم
  • بزرگ (21-24 اونس): 180 میلی گرم
  • قهوه اسپرسو نیز دارای 71 میلی گرم کافئینه در هر فنجان است و متناسب با اندازه ی فنجان با نسبت  8/14 است.

نتیجه: مک دونالدو میزان کافئین در قهوه های خود را به اندازه ی استاندارد نگه می دارد. برای مثال یک فنجان کوچک قهوه معمولی 109 میلی گرم کافئین دارد در حالی که قهوه ی اسپرسو 71 میلی گرم و قهوه ی بدون کافئین 8 میلی گرم از این ماده ی غذایی را دارد.

دونات دانکین

دونات دانکین نیز یکی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای فروش قهوه و البته شیرینی در سراسر جهان است که از محبوبیت خاصی بهره مند است. محتوای قهوه ی معمولی این کافی شاپ ها به روال زیر است:

  • کوچک (10 اونس): 215 میلی گرم
  • متوسط ​​(16 اونس): 302 میلی گرم
  • بزرگ (20 اونس): 431 میلی گرم
  • فوق العاده بزرگ (24 اونس): 517 میلی گرم
  • قهوه اسپرسو این کافی شاپ تا 75 میلی گرم کافئینه است.
  • قهوه بدون کافئین این کافی شاپ هم حاوی مقدار کمی از این ماده ی غذایی است.

چرا نباید زیاد قهوه خورد؟

قهوه آنتی اکسیدان های زیادی دارد که بر اساس بسیاری از مطالعات برای سلامتی شما مناسب هستند. با این وجود مصرف بیش از اندازه ی کافئین می تواند باعث ایجاد عوارضی مثل اضطراب، اختلالت خواب، تپش قلب و بی قراری باشد. مصرف 400 تا 600 میلی گرم می تواند عوارض جانبی زیادی برای فرد ایجاد کند. هر کس به ازای هر یک کیلوگرم وزن خود می تواند 6 میلی گرم از ماده ی غذایی مذکور را مصرف کند. به عبارتی می توانید 4 تا 6 فنجان قهوه بنوشید.

البته این ماده غذایی روی هر کس اثر متفاوتی دارد. این تفاوت به علت ویژگی های منحصر به فرد ژنتیکی هر فرد است. به همین علت است که برخی افراد سریع به این ماده واکنش می دهند و برخی دیگر کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی