تغذيه سالم سلامت

چه چیزهایی درباره خواص ویتامین B12 باید بدانیم؟

تقویم فارسی اندروید

آیا به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت می کنید؟ ویتامین B12 کارهای زیادی را برای بدن شما انجام می دهد. به عنوان مثال، به ایجاد DNA و گلبولهای قرمز خون شما کمک می کند. از آنجا که بدن شما ویتامین B12 نمی سازد، باید آن را از طریق غذاهای وابسته به حیوانات یا از طریق مکمل ها دریافت کنید تا از خواص ویتامین B12 بهره مند شوید. و شما باید به طور مرتب این کار را انجام دهید، زیرا بدن شما مدت طولانی ویتامین B12 را ذخیره نمی کند.

خواص ویتامین B12

چقدر می توان دریافت کرد؟

بستگی به مواردی از جمله سن شما، عادت های غذایی و شرایط پزشکی و اینکه چه داروهایی مصرف می کنید، دارد.

میانگین مقادیر توصیه شده، با توجه به سن متفاوت است:

  • نوزادان تا 6 ماهگی: 0.4 میکروگرم
  • نوزادان در سن 7-12 ماهگی: 0.5 میلی گرم
  • کودکان 1-3 ساله: 0.9 میکروگرم
  • کودکان 4-8 ساله: 1.2 میلی گرم
  • کودکان 9-13 سال: 1.8 میکروگرم
  • نوجوانان 14-18 ساله: 2.4 میکروگرم (2.6 میکروگرم در روز در صورت بارداری و 2.8 میکروگرم در روز در صورت شیردهی)
  • بزرگسالان: 2.4 میکروگرم (2.6 میکروگرم در روز در صورت بارداری و 2.8 میکروگرم در روز در صورت شیردهی)

منابع غذایی ویتامین B12

شما می توانید ویتامین B12 را در غذاهای حیوانی یا از محصولاتی که با آن غنی شده اند، دریافت کنید.

منابع حیوانی شامل لبنیات، تخم مرغ، ماهی، گوشت و مرغ است. اگر به دنبال مواد غذایی غنی شده با B12 هستید، برچسب پشت محصول را بررسی کنید.

کمبود ویتامین B12

بیشتر افراد در ایالات متحده به اندازه کافی این ماده مغذی را دریافت می کنند. اگر در مورد کمبود آن در بدن تان مطمئن نیستید، می توانید از پزشک خود بپرسید که باید یک آزمایش خون انجام دهید تا سطح ویتامین B12 شما بررسی شود.

با افزایش سن، جذب این ویتامین سخت تر می شود. همچنین اگر جراحی لاغری یا عمل جراحی دیگری داشته باشید که بخشی از معده شما خارج شده باشد، یا اگر زیاد الکل مصرف می کنید، این می تواند اتفاق بیفتد.

کمبود ویتامین B12 با چه احتمالاتی روبروست:

  • گاستریت آتروفیک که در آن معده شما ضعیف شده است
  • کم خونی مزمن که جذب ویتامین B12 را برای بدن سخت می کند
  • شرایطی که بر روده کوچک شما تأثیر می گذارد، مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک، رشد باکتری یا انگل
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند بیماری گریوز یا لوپوس
  • داروهای خاصی مصرف کرده اید که در جذب B12 تداخل ایجاد می کنند. این شامل برخی از داروهای سوزش سر دل شامل مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) مانند رابپرازول، امپرازول، استروژنول، اسانپرازول، لانسوپرازول و پنتوپرازول می شود. همچنین مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین، ​​فاموتیدین و رانیتیدین و داروهای خاص دیابت مانند متفورمین.

همچنین اگر رژیم غذایی وگان را دنبال می کنید ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شوید (به این معنی که هیچ محصول حیوانی از جمله گوشت، شیر، پنیر و تخم مرغ نمی خورید) یا گیاهخواری هستید که به اندازه کافی تخم مرغ یا لبنیات نمی خورید. نیازهای ویتامین B12 بدن خود را برآورده سازید. در هر دو مورد برای دریافت خواص ویتامین B12 شما می توانید غذاهای غنی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا مکمل هایی برای رفع این نیاز مصرف کنید.

مادر باردار یا کسی که می خواهد باردار شود

آیا شما یک زن باردار هستید که رژیم وگان یا گیاهخواری دارد و قصد دارید فقط کودک خود را شیر دهید؟ قبل از تولد فرزندتان باید با پزشک خود صحبت کنید، بنابراین برنامه ای برای چگونگی دریافت ویتامین B12 کافی برای سالم ماندن کودک خواهید داشت.

بدون دریافت خواص ویتامین B12 کافی، کودک شما می تواند در رشد تاخیر داشته باشد و مانند دیگر کودکان رشد یا شکوفایی نداشته باشد.

علائم کمبود ویتامین B12

اگر کمبود ویتامین B12 دارید، می توانید دچار کم خونی شوید. کمبود خفیف ممکن است علائمی نداشته باشد اما در صورت عدم درمان ممکن است منجر به علائمی از قبیل موارد زیر شود:

  • ضعف، خستگی یا سرگیجه
  • تپش قلب و تنگی نفس
  • پوست رنگ پریده
  • خشکی زبان
  • یبوست، اسهال، از بین رفتن اشتها یا گاز معده
  • مشکلات عصبی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن، ضعف عضلات و مشکلات راه رفتن
  • از دست دادن بینایی
  • مشکلات روانی مانند افسردگی، از دست دادن حافظه یا تغییرات رفتاری

درمان

اگر دچار کم خونی هستید یا در جذب ویتامین B12 مشکل دارید، ابتدا به تزریق این ویتامین نیاز دارید. ممکن است شما نیاز به تزریق داشته باشید. مصرف مکمل را هم فراموش نکنید.

اگر محصولات حیوانی نمی خورید، گزینه های دیگری هم دارید. شما می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا در صورت کمبود، غلات غنی شده از ویتامین B12، مکمل یا تزریق B12 یا یک ویتامین B12 با دوز بالا مصرف کنید.

افراد مسن که کمبود ویتامین B12 دارند به احتمال زیاد مجبور به مصرف مکمل B12 یا مولتی ویتامین حاوی B12 به طور روزانه هستند.

برای بیشتر افراد، درمان مشکل را برطرف می کند. اما هرگونه آسیب عصبی که به دلیل کمبود رخ داده است می تواند دائمی باشد. پس خواص ویتامین B12 را دست کم نگیرید.

جلوگیری

بیشتر افراد با خوردن مقدار کافی گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ می توانند از کمبود ویتامین B12 جلوگیری کنند.

اگر شما محصولات حیوانی نمی خورید، یا شرایط پزشکی ندارید که میزان جذب مواد مغذی توسط بدن را محدود می کند، می توانید از خواس ویتامین B12 به صورت مکمل ویتامین یا مکمل های دیگر و غذاهای حاوی ویتامین B12 بهره مند شوید.

اگر تصمیم به مصرف مکمل های ویتامین B12 دارید، به پزشک اطلاع دهید. او می تواند به شما مقدار نیازتان را به اندازه توصیه کند، اطمینان حاصل کنید که آنها بر هیچ دارویی که مصرف می کنید تأثیر نمی گذارند.

منبع:

webmd

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی