روانشناسی سبك زندگي

چرا مراقبت از خود مهم است و راه های چگونگی آن

آیا تا به حال پیش آمده احساس کنید که به یک میلیون جهت کشیده می شوید تا زمانی که احساس کنید مرکز، اصل و وجودتان را از دست داده اید؟ همه می خواهند شما کاری برای آنها انجام دهید و البته شما می خواهید کمک کنید و می خواهید در کنار آنها باشید، سنگ صبور آنها باشید، شانه ای برای گریه کردنشان باشید. شما می دانید که باید به فکر مراقبت از خود هم باشید اما خیال می کنید این چندان اهمیت ندارد.

مراقبت از خود

احساس رضایت شما هنگام کمک به شخصی دیگر غیرقابل انکار است. وقتی برای آنها باشید، احساس نیاز می کنید.

این احساس یا احساس تأیید با هزینه همراه است. مثل یک شمشیر دو لبه است. شما ادامه می دهید و ادامه می دهید تا زمانی که احساس خستگی و خالی شدن می کنید و دیگر نمی توانید خود را تشخیص دهید.

از خود می پرسید، “چطور انجام این همه کار خوب احساس خالی شدن را در شما ایجاد می کند؟”

شما از روح خود التماس می کنید که از همه خوبی هایی که انجام می دهد تغذیه کند اما همچنان احساس گرسنگی می کند شما نمی توانید از چرخه فرار کنید زیرا در تکرار گیر کرده اید و به نظر می رسد هیچ کس به این زودی ها نمی خواهد روی دکمه بعدی کلیک کند.

در اینجا، ما قصد داریم به شما کمک کنیم یاد بگیرید که چگونه از خود مراقبت کنید و به بهترین نسخه ممکن خود تبدیل شوید، به طوری که وقتی زمانش فرا می رسد واقعاً بتوانید در کنار کسانی باشید که به شما نیاز دارند.

مراقبت از خود به چه معناست؟

این سوال میلیون دلاری است، درست است؟ پاسخ به این سوال می تواند شما را بسازد یا از بین ببرد زیرا تفاوت بین مراقبت از خود و خودمحوری بسیار کم است. برداشتن یک گام اشتباه به سمت و سوی اشتباه می تواند به معنای نابودی مطلق خود باشد. بنابراین چگونه این تعادل را پیدا می کنید؟ آیا این به معنای تصمیم گیری غیر منطقی در محل کار است که همه چیز را رها می کنید؟ نه. آیا این بدان معناست که آنقدر خودتان را جذب نیازهای خود کنید که بتوانید یک نقطه کور برای دیگران ایجاد کنید؟ قطعاً نه.

مراقبت از خود به سادگی درک این نکته است که شما نیز مهم هستید. این بدان معنی است که بی نیاز و مداوم نیازهای خود و چیزهایی که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید را نادیده نگیرید. بهتر است ابتدا با کمک به خود به دیگران کمک کنید. این به معنای اولویت قرار دادن خوشبختی و تحقق شماست بدون این که به دیگران تکیه کنید.

بپذیریم که ما همیشه مورد نیاز افراد اطراف خود خواهیم بود – دوستان، خانواده ها و حتی همکاران – اما مهمتر از همه، شما نیز مورد نیاز خود هستید. اولویت شما کدام است؟ آیا نباید همان مهربانی و توجهی را که نسبت به اطرافیان دارید نسبت به خود هم داشته باشید؟ اگر می خواهید بهترین زندگی خود را داشته باشید، پاسخ شما باید یک بله قاطعانه باشد.

خود مراقبتی

باورهای غلط رایج در مورد مراقبت از خود

با گذشت سالها، ایده یادگیری نحوه مراقبت از خود در باورهای غلط و افسانه های مختلف پیش رفته است. خوشبختانه، اینها شروع به تغییر می کنند زیرا افراد می فهمند که واقعاً مراقبت از خود مهم است. در اینجا برخی از رایج ترین باورهای غلط وجود دارد که باید از بین بروند.

اولویت دادن به خودمراقبتی خودخواهانه است

این یکی از دلایل مهم احساس گناه است وقتی تصمیم می گیریم خود را در اولویت قرار دهیم. یک روش مهربانانه و واقع بینانه تر برای دیدن این مسئله این است که متوجه شوید مراقبت از خود، کم کاری های شما را دوباره جبران می کند و به شما کمک می کند تا از عزیزان خود بهتر مراقبت کنید. اگر دائماً تهی شوید، عملاً فایده ای نخواهید داشت. از خود بپرسید آیا واقعاً مایلید شادی و سلامت روانی خود را فدا کنید؟

مردم همیشه به کمک شما نیاز دارند

تفاوت فاحشی بین بودن در مواقع ضروری و حضور دائم وجود دارد که شما مدام معلق هستید و منتظر می شوید تا با جادو مشکل همه را برطرف کنید. شنیدنش سخت است اما شما قهرمان جهان نیستید. وظیفه شما نیست که همه را نجات دهید. ناگفته نماند که انجام این کار فقط توانایی نجات اطرافیان شما را خواهد داشت. این ناخواسته منجر به یک رابطه سمی با وابستگی مداوم می شود.

مرز تعیین کردن افراد را از هم دور خواهد کرد

قانونی وجود دارد که می گوید آنچه را به نمایش می گذارید جذب می کنید. اگر خود را همیشه در دسترس یا امدادگر معرفی کنید، افرادی را که نیاز به نجات دارند جذب خواهید کرد. اگر محدودیتی در نحوه رفتار با خود تعیین نکنید، به طور مداوم تحت کاوش و تحت فشار قرار می گیرید تا جایی که عملاً برای دیگران زندگی می کنید و به نظر نمی رسد زندگی شما دیگر مال شما باشد. مردم همیشه محدودیت های شما را آزمایش می کنند و گاهی از طبیعت به ظاهر خوب شما بهره می برند. به همین دلیل، مرزها لازم و بله سالم هستند.

بد است که در عوض چیزی انتظار داشته باشیم

در حالی که دوست دارید اعتقاد داشته باشید عملکردهای شما کلی است و می خواهید فداکار باشید و در ازای آن انتظار هیچ چیز ندارید، ما انسان ها معمولاً احساس ناراحتی می کنیم که اقدامات ما متقابل نباشد. سرزنش دیگران آسان به نظر می رسد اما شما باید بدانید که مسئولیت مراقبت از خود وظیفه شماست و گرچه ممکن است برخی افراد از این فرصت استفاده کنند اما شما باید بفهمید که چه زمانی این محدودیت را تعیین کنید و مقداری از این عشق را برای خود حفظ کنید.

ارزش شما براساس نظرات دیگران است

در درجه اول ، همه اینها به جای گذاشتن ارزش شما برای نظرات یا خواسته های دیگران نسبت به شما خلاصه می شود. همه اینها بر عزت نفس و اعتماد به نفس ما متمرکز است که گاهی اوقات شرایط را ضروری می کند نه بگوییم. دریابید که اگر دوست داشته باشید ، همیشه به خاطر آنچه که هستید دوست خواهید داشت ، نه آنچه می توانید ارائه دهید یا ارائه دهید.

چرا مراقبت از خود مهم است

آیا هنوز شک دارید که مراقبت از خود مهم است؟ وقت آن است که گناه را کنار بگذاریم ، زیرا اثرات جادویی هستند و نتایج عملاً زندگی را تغییر می دهند.

بهبود بهره وری

مراقبت از خود کمک می کند تا مواردی را که در واقع برای شما مهم هستند، مورد توجه قرار دهید. قرار دادن اولویت ها به شما امکان می دهد تا تمرکز کنید و انرژی خود را به سمت آنچه برای شما مهم است هدایت کنید.

آیا هرگزبه آن سفرهایی که دوست داشتید بروید و نرفته اید فکر کرده اید؟ خوب، قرار دادن خود در اولویت به شما کمک می کند که عقب نماندن های غیرضروری را که باعث ایجاد مانع برای هر خواسته و هدف می شود، کاهش دهید.

بهبود سلامت جسمی

در زیست شناسی، دو نوع عمل اصلی رفلکس وجود دارد: عمل رفلکس سمپاتیک و پاراسمپاتیک. عملکرد رفلکس دلسوزانه پاسخ ما در موارد اضطراری است که به آن پاسخ جنگ یا پرواز نیز گفته می شود. تحقیقات نشان داده استرس مداوم بر روی مسائل، بدن را وادار می کند تا با اقدامات دلسوزانه به آن واکنش نشان دهد. این واکنش با ترشح برخی هورمون ها در بدن مانند آدرنالین ایجاد می شود که به آن اپی نفرین نیز می گویند. این هورمون ها در جریان خون ما با گشاد شدن رگ های خونی، افزایش فشار خون و استرس کلی بدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن همراه هستند.

از طرف دیگر، مصرف یک قرص آرام بخش باعث عکس العمل معکوس می شود، این واکنش پاراسمپاتیک است که باعث می شود شما آرام باشید، سرحال باشید و به اندازه کافی قدرت داشته باشید تا در برابر بیماری ها مقاومت کنید و باعث بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن می شود.

هنگامی که یاد گرفتید چگونه از مشکلات دیگران رها شوید، متوجه می شوید که اقدامات دلسوزانه خود را خیلی کمتر استفاده می کنید که هم برای سلامت جسمی و هم برای روان شما بسیار مناسب است.

عزت نفس بالاتر

وقتی مرتباً وقت می گذارید تا آنچه را می خواهید برای خودتان انجام دهید، پیام مثبتی به مغز شما می فرستد و اندورفین هایی آزاد می کند که احساس اعتماد به نفس و عزت نفس را بهبود می بخشند. علاوه بر این، به شما امکان می دهد ارزش های خود را کشف کرده و شور و اشتیاق خود را درک کنید. وقت آن است که فکرهای خود را به یاد بیاورید و خود را کشف کنید.

سلامت روان

چگونه از خود مراقبت کنیم؟

روش های مختلفی برای تمرین خودمراقبتی وجود دارد و ترفند این است که بدانید با کدام یک از آنها ارتباط برقرار می کنید و به نظر می رسد کدام یک با برنامه شما بهترین نتیجه را داشته باشد. همچنین به منطقه زندگی شما بستگی دارد که کدام باید مورد استفاده قرار گیرد.

1. خودمراقبتی احساسی

این شامل پیش بینی دقیق احساسات شما است. وقتی صحبت از سلامت عاطفی شما می شود، بهترین ایده این است که احساسات خود را همانطور که هست بیان کنید و از سرکوب غیرضروری احساسات جلوگیری کنید. ممکن است احساس وسوسه کنید که احساساتتان را انباشته کنید اما گزینه سالم پذیرش و کنار آمدن با این احساسات است. به یاد داشته باشید که اگرچه نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید اما کنترل می کنید که چگونه آنها بر شما تأثیر می گذارند.

نکاتی برای مراقبت هیجانی

  • به یک درمانگر مراجعه کنید. اگرچه این اختیاری است اما می تواند راهی عالی برای گفتگو از طریق احساسات و روشن ساختن خواسته ها و نیازهای شما باشد.
  • خاطرات خوب را مدام بخاطر بسپارید زیرا این امر باعث می شود شما مثبت باشید.
  • یک دفترچه فکر یا دفترچه خاطرات داشته باشید.
  • هرگز از بیرون ریختن احساسات و گریه کردن نترسید و در صورت نیاز از آن کمک بگیرید.
  • مشهور است که موسیقی غذای روح است و تحقیقات ثابت کرده است که آواز همراه با آهنگ مورد علاقه شما به شدت باعث بهبود روحیه شما می شود.

2. خودمراقبتی جسمی

مزایای مراقبت از خود فقط به ذهن ما محدود نمی شود، بلکه برای نشان دادن نتایج در بدن و فیزیک ما نیز گسترش می یابد. مراقبت از خود به طور قطع برای بهبود سلامت جسمی شما شناخته شده است. حتی یک نتیجه ساده این است که نگرانی کمتر، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

نکاتی برای مراقبت از بدن

  • یوگا تمرین کنید تا وضعیت روانی خود را بهبود ببخشید و بدن و انعطاف پذیری عضلات را تقویت کنید.
  • برای فعال سازی ترشح اندورفین، یک ورزش جدید بیاموزید.
  • قدم بزنید و با مناظر و جو ارتباط برقرار کنید.
  • تغذیه سالم داشته باشید تا هورمون های شما متعادل شود و به بدن خود هر آنچه را که برای داشتن انرژی لازم است ارائه دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که حداقل 7 تا 9 ساعت می خوابید زیرا این کار عملکرد و بهره وری مغز را بهبود می بخشد.

3. تکنیک های مختلف خودمراقبتی

وقت بگذارید و گاه گاهی، عمیقاً با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. این روابط رضایت بخش تر و معنادارتری را ارتقا می دهد که حالت کلی شما را بهبود می بخشد.

هرگز از نه گفتن به دعوتی که بیش از حد از آن خسته شده اید و نمی توانید از آن لذت ببرید، نترسید. اگر به آن احتیاج دارید، کمی برای خودتان وقت بگذارید و زمان کافی برای “خود” بگذارید.

مراقبه همیشه کمک می کند. این همچنین لیستی از چیزهایی را که از آنها سپاسگزار هستید برجسته می کند زیرا به شما کمک می کند تا همه چیز را در پیش چشم داشته باشید و در عین حال به شما کمک می کند چیزهای خوبی که زندگی شما ارائه می دهد را بدانید.

نکات نهایی

یادگیری نحوه مراقبت از خود در ابتدا ممکن است سخت ترین تصمیمی باشد که می گیرید. با این حال در دراز مدت، این بهترین تصمیم نیز خواهد بود زیرا به شما این امکان را می دهد که سرانجام به بهترین نسخه از خود تبدیل شوید و به تمام اهدافی که منتظر رسیدن به آنها بوده اید، برسید. همین امروز مراقبت از خود را شروع کنید.

منبع:

lifehack

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی