روانشناسي و سلامت روان سلامت

چرا داشتن عزت نفس بالا مهم است؟

تقویم فارسی اندروید

به احتمال زیاد همه ما این توصیه را شنیده‌ ایم که به خودتان ایمان داشته باشید، برای خود ارزش قائل باشید، رهبر خودتان باشید و تا زمانی که خودتان را دوست نداشته باشید نمی‌ توانید دیگران را کاملاً دوست داشته باشید و همه اینها درست است اما واقعاً در زندگی واقعی چه معنایی دارد؟ اساساً، داشتن عزت نفس بالا برای یک زندگی موفق و شاد حیاتی است.

اما دقیقاً چگونه می توانید بدانید که عزت نفس شما به اندازه کافی بالاست؟ در زیر، نگاهی خواهیم انداخت به اینکه عزت نفس چیست، چرا مهم است و چگونه آن را تقویت کنید.

همچنین تأثیرات منفی داشتن عزت نفس پایین، تفاوت بین گهگاهی پایین آمدن اعتماد به نفس و داشتن اعتماد به نفس ضعیف، اینکه آیا عزت نفس شما می تواند خیلی بالا باشد یا خیر، عواملی که باعث کاهش آن می شوند را بررسی می کنیم و نکاتی برای پرورش نگاه مثبت به خود و احترام به خود را نیز جمع آوری کرده ایم.

عزت نفس بالا

عزت نفس چیست؟

برای داشتن عزت نفس بالا، مهم است که بفهمیم مفهوم آن واقعاً چیست. اولاً عزت به معنای داشتن تحسین و احترام است.

عزت نفس یعنی احترام و تحسین خود. انجمن روانشناسی آمریکا آن را اینگونه تعریف می کند: “درجه ای که کیفیت ها و ویژگی های موجود در خودپنداره فرد مثبت تلقی می شود.”

خودپنداره بالا فقط دوست داشتن خود نیست، بلکه این است که عموماً برای خود عشق، ارزش، کرامت و احترام قائل شوید. عزت نفس مثبت همچنین به معنای ایمان به توانایی شما (برای یادگیری، دستیابی و کمک به جهان) و استقلال در انجام کارها به تنهایی است. این بدان معناست که فکر می کنید ایده ها، احساسات و نظرات شما ارزش دارند.

به عبارت دیگر، احساسی است که نسبت به خود دارید (در درون و بیرون)، شامل آنچه در مورد خود فکر می کنید و برای خود ارزش قائل هستید و چگونه با دیگران ارتباط دارید. این همچنین به احساس شما مربوط می شود که دیگران به شما چطور نگاه می کنند، با شما رفتار می کنند و برای شما ارزش قائل هستند. به همین دلیل است که کسانی که در موقعیت‌ های آزاردهنده قرار دارند یا آسیب‌ های روحی را تجربه کرده‌ اند (به ویژه در دوران کودکی) به احتمال زیاد به طور همزمان و در آینده از عزت نفس پایین رنج می‌ برند.

عزت نفس به طور کامل به یک چیز یا مجموعه ای از افکار وابسته نیست. درعوض، عزت نفس یک فرد از دیدگاه شما نسبت به همه چیزهایی که شما را به عنوان یک شخص تعریف می کنند، از جمله شخصیت، دستاوردها، استعدادها، قابلیت ها، پیشینه، تجربیات، روابط و بدن فیزیکی و همچنین نحوه درک شما تشکیل می شود. نگاهیست که دیگران به شما دارند.

هر فردی ممکن است در هنگام شکل‌ دهی تصویر خود و احساسی که نسبت به خود دارید، روی حوزه‌ های خاصی که بر آن تأثیر می‌ گذارد، تأکید خاصی داشته باشد مانند اهمیت دادن به ظاهر، وضعیت روابط، استعدادها یا دستاوردهای حرفه‌ ای (یا فقدان آن‌ها).

عزت نفس در مقابل افسردگی

همچنین توجه داشته باشید که عزت نفس پایین با افسردگی یکی نیست. در حالی که این دو مفهوم با هم همپوشانی دارند، عزت نفس پایین یک عامل خطر برای افسردگی در نظر گرفته می شود.

در حالی که افسردگی یک وضعیت سلامت روان است که بر ذهن و بدن تأثیر می گذارد، عزت نفس نحوه تفکر و احساس شما را در مورد خود توصیف می کند. علاوه بر این، برخی از افراد عزت نفس پایدارتری دارند، در حالی که احساسات دیگران نسبت به خود واکنش بیشتری نسبت به خلق و خوی و رویدادهای زندگی است و بیشتر مستعد افت آن هستند.

به یاد داشته باشید، بالا یا پایین بودن عزت نفس شما تحت تأثیر عوامل زیادی است که شما را تحت تأثیر قرار می دهد که برخی از آنها در کنترل شما هستند، برخی نه.

در نهایت، آنچه که بیش از همه مهم است این است که از آن عوامل متعدد روی چه چیزی تمرکز می‌ کنید و اینکه چقدر لطف و شفقت به خودتان نسبت به چیزهایی که کمتر هیجان‌ زده هستید، نشان می‌ دهید.

چه متوجه شوید یا نه، عزت نفس شما تصویری است که از خودتان ترسیم می کنید، قسمت هایی از وجودتان که انتخاب می کنید بر آنها تأکید کنید. اساساً همانطور که فیلسوف مشهور طبیعت گرا هنری دیوید ثورو یک بار گفت: “مسئله این نیست که به چه چیزی نگاه می کنید، بلکه این است که چه چیزی می بینید.”

عزت نفس بالا

عزت نفس بالا به این معناست که عموماً خود را در نظر مثبت نگه دارید. این بدان معنا نیست که شما همه چیز را در مورد خودتان دوست دارید یا فکر می کنید که کامل هستید. برعکس، حتی برای کسانی که عزت نفس بالایی دارند، معمول است که از خود انتقاد کنند و بخش هایی از خود را داشته باشند که نسبت به سایر عناصر کمتر به آن افتخار می کنند یا از آن راضی هستند. عزت نفس بالا بسته به شرایط ممکن است در نوسان باشد.

با این حال، اگر عزت نفس بالایی دارید، افکار مثبت در مورد خودتان بیشتر از افکار منفی است و نکات منفی باعث نمی شود ارزش خود را کاهش دهید.

به عنوان یک شخص اساساً، عزت نفس بالا چارچوب ذهنی است که به شما امکان می دهد نقاط قوت خود را جشن بگیرید، نقاط ضعف خود را به چالش بکشید و احساس خوبی نسبت به خود و زندگی خود داشته باشید. این به شما اجازه می دهد تا فراز و نشیب های روزانه را در چشم انداز قرار دهید زیرا در درون خود برای خود ارزش قائل هستید، اعتماد دارید و به خود احترام می گذارید.

این امر همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید همه چیز به شما مربوط نیست و به شما امکان می دهد همه چیز را شخصی نگیرید و بیش از حد واکنش نشان ندهید. عزت نفس قوی به شما این امکان را می دهد که فراتر از خود را ببینید و نسبت به جایگاه خود در دنیا احساس اطمینان کنید.

جالب اینجاست که داشتن آن همیشه با شرایط یا ویژگی هایی که ممکن است به طور عینی تصور کنید باید با احساس خوب نسبت به خودتان مرتبط باشد، همخوانی ندارد.

به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که جذابیت فیزیکی اعتماد به نفس بالا را تقویت نمی کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که نوجوانان دارای «جذابیت چهره» نسبت به همسالان خود امتیاز کمتری در رتبه بندی عزت نفس کسب کردند.

چرا عزت نفس بالا مهم است

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، داشتن عزت نفس بالا کلید سلامت روان و رفاه مثبت است. این اهمیت دارد، زیرا به شما کمک می کند مهارت های مقابله و مدیریت ناملایمات را توسعه دهید و جنبه های منفی را با دید متفاوت ببینید.

اگر آن را دارید، تمایل ندارید تمرکز، سرزنش، شک و تردید به خود، ناامیدی یا وزنی را روی قسمت هایی که از آنها راضی نیستید، بی دلیل قرار دهید. همچنین بهتر می‌ توانید با استرس، اضطراب و فشار، چه از طرف مدرسه، چه محل کار، چه خانه یا همسالان کنار بیایید.

در عوض، به جای احساس ناامیدی، گیر افتادن یا نالایق بودن به دلیل هرگونه «شکست»، فردی با عزت نفس زیاد بیشتر به دنبال چیزی است که می تواند تغییر دهد یا بهبود بخشد تا اینکه احساس «شکست» یا ناامیدی کند.

برعکس، فردی که عزت نفس پایینی دارد، بیشتر در احساسات منفی نسبت به خودش ریشه دوانده است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که احساس مثبت و احترام نسبت به خود، به ویژه در دوران کودکی، به شما کمک می کند تا خود را با چالش های زندگی سازگار کنید.

یک خودپنداره سالم و احترام به خود می‌ تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که اگر مشکلی پیش بیاید، کسی شما را رد کند، اشتباهی مرتکب شوید یا ایرادی داشته باشید، این پایان دنیا نیست.

خود باوری و رفتار اجتماعی

خود باوری همچنین با رفتارهای اجتماعی (اقداماتی که به نفع دیگران است، مانند سخاوت و ویژگی هایی مانند همدلی)، انعطاف پذیری و روابط خانوادگی مثبت مرتبط است. در واقع، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که دانش‌ آموزان با عزت نفس بالاتر و روابط محبت‌ آمیز و حمایت‌ کننده‌ تر با خانواده‌ هایشان در مدرسه موفق‌ تر بودند و بهتر با سازگاری اجتماعی زندگی در یک محیط جدید سازگار شدند.

خودباوری و استرس

نحوه تجربه استرس نیز به شدت با سطح عزت نفس شما مرتبط است. رفتار جامعه پسند (که همانطور که در بالا ذکر شد، بیشتر با عزت نفس بالاتر همراه است) برای کاهش تاثیر منفی عوامل استرس زا بر زندگی روزمره شناخته شده است و به شما کمک می کند تا استرس را به طور موثرتری مدیریت کنید. عزت نفس و انگیزه برای دستیابی به اهداف، خودکارآمدی و خودکنترلی مرتبط است. سطوح بالاتر عزت نفس نیز پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی بیشتر است.

بهزیستی کلی را افزایش می دهد

علاوه بر این، عزت نفس بالا به عنوان محافظ در برابر بسیاری از شرایط سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب در نظر گرفته می شود. در واقع، مطالعات نشان می دهد که عزت نفس بالا به طور مستقیم با رضایت شما از زندگی و توانایی حفظ نگرش مطلوب در مورد خود در موقعیت های چالش برانگیز ارتباط دارد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که افراد با عزت نفس بالاتر در شغل خود شادتر هستند، روابط اجتماعی بهتری دارند و به طور کلی احساس مثبت تری از رفاه دارند.

خطرات عزت نفس پایین

مانند بسیاری از عناصر سلامت روان، محققان اغلب عزت نفس را یک طیف توصیف می کنند.

مانند هر چیز دیگری در زندگی، تصویر شما از خود مستعد تغییر و رشد است، همانطور که به بلوغ می‌ رسید و زندگی می‌ کنید و در پاسخ به رویدادهای کلیدی زندگی تغییر پذیر است.

با این حال، این نیز درست است که افراد به یک نقطه تنظیم عزت نفس تمایل دارند که می تواند پایدار باشد، چه بالا، چه پایین یا جایی در این بین. تعاملات اجتماعی، توجه، تنظیم عاطفی، تصمیم گیری و رضایت از زندگی، همگی تحت تأثیر تصور پایین تر از خود هستند.

واکنش پذیری

همانطور که در بالا ذکر شد، زمانی که عزت نفس بالایی دارید، بهتر می توانید رویدادهای نامطلوب و قضاوت ها یا خلق و خوی منفی دیگران را که ممکن است به سمت شما هدایت شود، از خود دور کنید. برعکس، وقتی عزت نفس پایین تری دارید، بیشتر مستعد هستید که انتقاد یا رد شدن را شخصاً قبول کنید و تصور کنید که مشکلات شخص دیگری مربوط به شماست.

این ترکیب می تواند باعث شود افراد با عزت نفس پایین نسبت به شرایط روزمره و تعاملات شخصی واکنش نشان دهند. کسانی که عزت نفس پایین تری دارند نیز کمتر احساسات خود را کنترل می کنند، به خوبی با چالش ها کنار می آیند و از منظری سالم به زندگی نگاه می کنند.

اغلب عزت نفس پایین به این معنی است که چیزهای کوچک به مسائل بزرگ تری تبدیل می شوند که می توانند غیرقابل حل شوند و باعث کاهش بیشتر احترام به خود شوند.

احساس ضعف

اساساً، عزت نفس پایین فقط داشتن یک روحیه بد یا یک روز بد نیست. همه وقتی اتفاقات منفی می‌ افتد احساس ناراحتی می‌ کنند، اما این احساسات معمولاً از بین می‌ روند و به‌ ویژه برای کسانی که عزت نفس مثبت دارند، تأثیر شدیدی بر ارزش خود ندارد. در عوض، عزت نفس پایین یک تصور منفی مزمن از خود است که اگرچه ممکن است همراه با رویدادهای مثبت و منفی زندگی شما فروکش کند اما در بیشتر موارد، بدون توجه به شرایط زندگی، در طول زمان با شما باقی می ماند.

سطح عزت نفس شما ممکن است تا حدی تابعی از تنوع طبیعی در تیپ های شخصیتی، عاطفه، ژنتیک و یا در پاسخ به تربیت، همسالان و رویدادهای زندگی باشد. با این حال، هنگامی که عزت نفس به خصوص پایین است، همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند شما را در معرض بسیاری از چالش های سلامت روان قرار دهد.

استعداد ابتلا به افسردگی

ارتباط بین خود باوری پایین و مشکلات سلامت روان به ویژه قوی است. جالب است که تحقیقات به طور قانع‌ کننده‌ ای نشان می‌ دهد که عزت نفس ضعیف، به افسردگی کمک می‌ کند. این بدان معنی است که افسردگی باعث ایجاد اعتماد به نفس پایین نمی شود. در عوض، بد فکر کردن نسبت به خود شما را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌ دهد که عزت نفس بالاتر از ما در برابر مشکلات سلامت روان محافظت می‌ کند، احتمالاً به دلیل بهبود مهارت‌ های مقابله، مثبت‌ تر بودن و انعطاف‌ پذیری که با این خودگویی بیشتر و مثبت‌ تر همراه است. اساساً، عزت نفس پایین باعث می‌ شود احساس بد نسبت به خود که داشتن یک زندگی رضایت بخش، رسیدن به اهداف و داشتن روابط اجتماعی و صمیمی مثبت را سخت تر می کند.

مطالعات نشان می دهد که عزت نفس پایین به شدت با افسردگی، اضطراب، مشکلات عاطفی، مصرف مواد، استرس، اختلالات خوردن و افکار خودکشی ارتباط دارد که ب فوبیای اجتماعی و اختلال اضطراب اجتماعی هم منجر می شود.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده با خط حیاتی پیشگیری از خودکشی ملی تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر فوری هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

رفتارهای پرخطر

مطالعات همچنین ارتباط بین عزت نفس ضعیف و افزایش خطر رفتارهای سلامتی پرخطر به ویژه در نوجوانان، مانند مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در حالت مستی، آسیب رساندن به خود، سیگار کشیدن و حمل سلاح را نشان می‌ دهند. اساساً، کسانی که برای خود کمترین ارزش و احترام را قائل هستند و تمایل بیشتری به انتخاب های خطرناک تری دارند که ممکن است بر سلامت و ایمنی آنها تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، بهبود عزت نفس در بهبودی از اعتیاد مفید است. در واقع، مطالعات نشان می‌ دهد که این رابطه عزت نفس پایین و انتخاب‌ های ضعیف به‌ ویژه در نوجوانانی مشهود است که از نظر تصمیم‌ گیری به دلیل مهارت‌ های عملکرد اجرایی که هنوز در حال رشد هستند، در مضیقه هستند. تحقیقات همچنین ارتباطی بین عزت نفس پایین و رفتارهای جنسی پرخطر در نوجوانان مشاهده می کند.

اعتماد به نفس پایین

تحقیقات همچنین رابطه واضحی بین اعتماد به نفس پایین و عزت نفس پایین و همچنین برعکس پیدا می کند. علاوه بر این، داشتن اعتماد به نفس بالا، اتکا به خود، حمایت از خود و اعتماد به خود و توانایی هایتان را تشویق می کند، همه عواملی که عزت نفس بالا را تقویت می کنند و چارچوبی برای سلامت روانی مثبت و کیفیت زندگی ایجاد می کنند.

آیا می توانید عزت نفس بیش از حد داشته باشید؟

یک خودپنداره غیرواقعی یا بیش از حد بالا ممکن است به اندازه یک خودپنداره منفی ناسالم باشد. با این حال، مهم است که بین عزت نفس بالای سالم و تکبر تمایز قائل شویم. درست این است که خودپسند نباشید، فکر نکنید که خطاناپذیر هستید یا بهتر از دیگران هستید.

تکبر و خودشیفتگی

تکبر زمانی است که خودپنداره یک فرد از واقعیت منحرف می شود و به نیروی غالب در زندگی او تبدیل می شود.

با این حال، این نوع خودپنداره خودشیفتگی لزوماً یک پیشرفت طبیعی و سالم نیست.

در عوض، خودشیفتگی یا خودبزرگ بینی فردی را توصیف می کند که در درجه اول بر روی خود تمرکز می کند، خود را مهمتر یا ارزشمندتر از دیگران می داند و اغلب حتی به این فکر نمی کند که چگونه اعمالش بر اطرافیانش تأثیر می گذارد. در واقع، می توان استدلال کرد که آنچه به نظر می رسد خودباوری بیش از حد است.

در واقع، اگرچه به نظر می رسد افراد خودشیفته عزت نفس بالایی دارند اما مطالعات نشان می دهد که باورهای بزرگ درباره خود اغلب در واقع تصویر ضعیفی از خود، احساس شرم و خشم خودگردانی که در زیر آن است را پنهان می کنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته نیز بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های روانی همراه مانند افسردگی و اضطراب، احساس درماندگی و روابط شخصی ناپایدار هستند.

عوامل مؤثر در کاهش عزت نفس

در حالی که، همانطور که در بالا ذکر شد، شبکه پیچیده ای از تأثیرات ترکیب می شود تا هویت، شخصیت و خودپنداره شما را شکل دهد، عوامل خاصی وجود دارند که عزت نفس بالا یا پایین را تعیین می کنند. به عنوان مثال، عواملی که بر آن تأثیر می‌ گذارند عبارتند از اینکه آیا شما تربیت حمایتی داشته‌ اید یا نه، نیازها، افکار، احساسات، مشارکت‌ ها و ایده‌ های شما در آنجا ارزشمند است. مثبت اندیشی، وراثت، نگرش شخصی، همسالان شما و سایر الگوها نیز همگی اهمیت زیادی دارند.

تجربه رویدادهای چالش برانگیز زندگی یا آسیب‌ های روحی مانند طلاق، خشونت، نژادپرستی، بی‌ توجهی، فقر، یک بلای طبیعی، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن یا رفتار ضعیف دیگری نیز می‌ تواند باعث کاهش آن شود.

اثربخشی مهارت های مقابله ای شما، مثبت بودن نسبی دیدگاه شخصی شما و انعطاف پذیری عمومی، همه عواملی که می توانند ذاتی یا آموخته شوند، تأثیر زیادی بر تأثیر تجربیات منفی ممکن است بر عزت نفس شما نیز بگذارند.

پرورش عزت نفس بالا

پرورش عزت نفس بالا (و انعطاف پذیری) کار آسانی نیست اما مطمئناً ممکن است و در اختیار شماست و می تواند تفاوت بزرگی در زندگی شما ایجاد کند. همانطور که در بالا ذکر شد، درک این نکته کلیدی است که یک جزء مهم، الگوهای فکری شما، آنچه روی آن تمرکز می کنید و خوش بینی است نه صرفاً حقایق عینی یا رویدادهای زندگی شما.

به عبارت دیگر، آن چیزی است که هنگام نگاه کردن به خود فیزیکی، مهارت‌ ها، دستاوردها یا پتانسیل آینده خود می‌ بینید (و به خودتان می‌گویید).

ایجاد عزت نفس به کار، عزم و اراده برای بررسی و مقابله با افکار منفی در مورد خود و تقویت فعالانه تصویر خود از خود با افکار مثبت نیاز دارد. این حیاتی است که به خودتان لطف کنید، از چیزهایی که شما را آزار می‌ دهند دست بردارید و همچنین روی آن حوزه‌ هایی که می‌ توانید (و می‌خواهید) تغییر دهید، کار کنید.

اگر برای خود ارزش قائل هستید و به اندازه کافی ارزش می دهید، همچنین می‌ دانید که شایسته مراقبت از خود هستید و این امر می‌ تواند به تلاش برای انجام کارهایی برای بهبود عزت نفس شما مفید است کمک کند. اگر در مورد خود بد فکر می کنید، مراقبت از خود دشوار است.

مطالعات نشان می‌ دهد که بخشیدن خود به خاطر چیزهایی که پشیمان می‌ شوید نیز می‌ تواند به بهبود عزت نفس کمک کند. اساساً این به پذیرش و دوست داشتن خود مربوط است.

چه زمانی باید کمک گرفت

اگر عزت نفس پایینی دارید، همکاری با یک مشاور یا سایر متخصصان سلامت روان برای شروع تغییر خودگفتاری منفی و بهبود نحوه دید و ارزش گذاری خود می تواند مفید باشد.

راه هایی برای افزایش عزت نفس

همانطور که در بالا ذکر شد، بهبود عزت نفس نیاز به تمرین و نیت دارد اما ارزش تلاش شما را دارد، زیرا ارتباط واضحی بین آن و کیفیت زندگی وجود دارد. برخی از استراتژی‌ هایی که می‌ توانند به شما کمک کنند در مورد خودتان بهتر فکر کنید، عبارتند از:

تعارف را بپذیرید

به اصرار برای منحرف کردن تمجید توجه کنید و به جای آن، آن را بشنوید و اجازه دهید وجود داشته باشد. جالب توجه است، تحقیقات نشان می دهد که دشواری در پذیرش تعریف و تمجید مستقیماً با عزت نفس پایین مرتبط است.

به خودتان استراحت بدهید

اشتباهات خود را ببخشید و تئوری های منفی خود و خودگویی های خود را از بین ببرید. هیچ کس کامل نیست و همه چیز را در مورد خودش دوست ندارد. از خودتان چنین انتظاری نداشته باشید وقتی از یک مارپیچ منفی شروع می کنید، از خود بپرسید که آیا با خودتان منصف هستید یا واقع بینید.

خودت را دوست داشته باش – عیوب و همه چیز

بله، ممکن است چیزهایی داشته باشید که آرزو می کردید متفاوت باشند، بخواهید تغییر کنند یا کاملاً از آن راضی نباشید اما به هر حال خودتان را دوست داشته باشید و به خود احترام بگذارید.

برای شخصی که هستید ارزش قائل باشید

هدف خود را بپذیرید و در آن چیزی که هستید ارزش پیدا کنید. به دنبال چیزهایی باشید که شما را منحصر به فرد، شاد و ارزشمند می کند و احساس غرور می کنید.

اهمیت عزت نفس بالا را بشناسید

هنگامی که شروع به دیدن این کردید که چگونه دیدگاه شما نسبت به خود بر رضایت و رفاه زندگی تأثیر می گذارد، ممکن است انگیزه بیشتری برای تغییر تفکر خود داشته باشید و برای خود ارزش بیشتری قائل شوید.

به دنبال پشتیبانی باشید

درمان، مانند درمان شناختی-رفتاری، می‌ تواند به شما کمک کند تا روی مسائلی که ممکن است مانع نگرش مثبت شما به خود شوند، کار کنید و به شما کمک می‌ کند تا مهارت‌ هایی برای ایجاد اختلال در صحبت‌ های منفی با خود و دستیابی به دید خوش‌ بینانه‌ تری نسبت به خودتان ایجاد کنید.

یک دفترچه یادداشت سپاسگزاری راه اندازی کنید

در یک دفترچه قدردانی، تمام چیزهای مثبت زندگی خود را یادداشت کنید، چیزهایی را که در مورد خودتان دوست دارید، دستاوردها یا ویژگی هایی که به آنها افتخار می کنید – سپس هر زمان که نسبت به خود احساس ناراحتی کردید، آن را بخوانید.

به افکار خود توجه داشته باشید

هنگامی که موارد منفی به وجود می آیند، فعالانه انتخاب کنید که یا به طور سازنده روی مسائل کار کنید یا تصمیم بگیرید که آنها را رها کنید. وقتی شما مثبت می اندیشید سعی کنید آنها را تقویت کنید، به ویژه زمانی که تفکر مطلوب کمتر ظاهر می شود.

خودتان را به عنوان یک دوست در نظر بگیرید

به احتمال زیاد هنگام ارزیابی یک دوست، صبورتر، بخشنده، مهربان، تشویق کننده، حمایت کننده و مغرورتر از خودتان هستید. بنابراین، دفعه بعد که به خودتان ضربه می زنید، عقب نشینی کنید، دیدگاه خود را تغییر دهید و مانند یک دوست به خود نگاه کنید.

روی خودتان کار کنید

اگر چیزهایی در مورد خودتان یا زندگیتان وجود دارد که نسبت به آنها احساس خوبی ندارید، در نظر بگیرید که چه تغییراتی می توانید ایجاد کنید. سپس، برای اعمال این تغییرات برنامه ریزی کنید.

حرف آخر

عزت نفس بالا کلید رضایت از زندگی است. برای برخی، این چارچوب ذهنی به راحتی به دست می آید، برای برخی دیگر بیشتر یک مبارزه است. خوشبختانه، هر جایی در این طیف باشید، می توانید روی بهبود بینش، حمایت، شفقت و عشق به خودتان کار کنید.

به هر حال، رابطه ای که با خودتان دارید در نهایت ممکن است بیشترین اهمیت را داشته باشد – این رابطه به شما انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، مهربانی، انگیزه و عشقی می دهد که بقیه زندگی شما را آگاهانه می کند و به شما کمک می کند بهترین فردی که می توانید باشید.

همچنین ممکن است بخواهید با یک درمانگر تماس بگیرید تا به شما در یادگیری مهارت های مورد نیاز کمک کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی