روانشناسی سبك زندگي

هنر درمانی چیست و آیا می تواند به شما در مدیریت علائم اضطراب کمک می کند؟

تقویم فارسی اندروید

اگر فکر می‌ کنید این رویکرد درمانی خلاق فقط برای افراد «هنرمند» است، ممکن است از این که بدانید اینطور نیست تعجب کنید. در واقع، نسبتاً غیر ماهرانه بودن در بیان هنری ممکن است این تجربه را سرگرم‌ کننده‌ تر و جذاب‌ تر کند. بر اساس یک بررسی سیستماتیک از مطالعات مختلف، هنر درمانی می تواند تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری های روانی از جمله اضطراب، افسردگی و فوبیا بگذارد.

هنر درمانی

هنر درمانی چیست؟

انجمن هنردرمانی آمریکا (AATA) آن را به عنوان یک حرفه یکپارچه بهداشت روان و خدمات انسانی تعریف می کند که زندگی افراد، خانواده ها و جوامع را از طریق هنرسازی فعال، فرآیند خلاق، نظریه روانشناختی کاربردی و تجربه انسانی در یک روان درمانی غنی می کند.”

هنر درمانی ترکیبی از درمان روانشناختی با هنرسازی، مانند نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی و مدل‌سازی گلی است تا به افراد کمک کند استرس را مدیریت کنند و بدون ارتباط کلامی خود را ابراز کنند.

«مطالعات و تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که وقتی درگیر هنرسازی می‌ شویم، به آرامش سیستم عصبی کمک می‌ کند. مارگارت کارلوک روسو، رئیس AATA می‌ گوید: سطوح شیمیایی مغز کاهش می‌ یابد و برای بسیاری از افراد آرامش ایجاد می‌ کند که به سیستم عصبی نیز کمک می‌کند تا آرام شود.

«وقتی یک رویداد مهم در زندگی شخصی اتفاق می‌ افتد، بیان احساساتتان دشوار است. هنردرمانگران این توانایی را دارند که بدانند چه پیشنهاد خلاقانه ای ممکن است به کسی در مورد یک مشکل خاص کمک کند.

هنردرمانگران متخصصان سلامت روان معتبر هستند که مجوز دارند. آنها در زمینه روان درمانی و روش های استفاده از رسانه های هنری و فرآیندهای خلاق برای کمک به افراد برای مقابله با چالش های سلامت روان آموزش دیده اند.

کارلوک روسو می گوید هنر درمانی فقط برای افراد «خلاق» یا «هنرمند» نیست.

او می گوید: «در جامعه ما هنرسازی به عنوان چیزی تلقی می‌ شود که فقط افراد خاصی در صورت داشتن استعداد قادر به انجام آن هستند. با این حال، وقتی صحبت از هنر درمانی می شود، نیازی به تجربه نیست. هر کسی می‌ تواند این کار را انجام دهد.»

او می‌ افزاید که درگیر شدن در هنر درمانی به معنای خلق آثار هنری نیست که از نظر زیبایی‌ شناختی دلپذیر باشند.

کارلوک روسو توضیح می دهد: «در عوض، این در مورد پیام در یک قطعه هنر و داستانی است که شخص در مورد آن قطعه تعریف می کند. ما علاقه ای نداریم که به کسی کمک کنیم هنرمند بهتری شود. ما علاقه مندیم که به آنها کمک کنیم تا با استفاده از تصاویر گرافیکی یا بیان خلاقانه خود را بیان کنند.»

هنر درمانی چگونه می تواند به مدیریت اضطراب کمک کند؟

وقتی افراد اضطراب را تجربه می کنند، غرق در افکار منفی و نگرانی می شوند.

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) اختلال اضطراب فراگیر (GAD) را به عنوان نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد چیزهایی تعریف می کند که در غیر این صورت به نظر می رسد دلیلی برای نگرانی ندارند.

وقتی فردی در حین هنر درمانی بیان هنر را تمرین می‌ کند، هدف این است که او را از افکار یا احساسات نشخوارکننده‌ ای که بر او غلبه می‌ کنند، منحرف کرده و حواس او را منحرف کند.

ما مردم را وادار می کنیم که متوقف شوند و روی یک چیز تمرکز کنند. کارلوک روسو می‌ گوید: مردم همچنین می‌ توانند این کار را با تنفس عمیق و راهکارهای دیگر انجام دهند اما هنرسازی نیز می‌ تواند راهی آسان و در دسترس برای انجام این کار باشد. بیان هنری همچنین ورودی حسی را به روش‌ های دیگری فراهم می‌ کند، زیرا شما مواد را لمس می‌ کنید، و همچنین آغاز رهایی از استرس از بازیگوشی آن‌ ها است.»

او می‌ گوید هنر درمانی نیز می‌ تواند به همان شیوه به اختلال پانیک کمک کند. همچنین، در صورت حمله پانیک، بیان هنری به عنوان یک ابزار می تواند به عنوان یک منحرف کننده از احساس وحشت باشد.

کارلوک روسو توضیح می‌ دهد: «می‌ توانید درگیر خط خطی کردن یا رنگ‌ آمیزی یا کلاژ شوید که ممکن است شما را آرام کند و حواس‌ تان را از تمرکز شدید حمله پانیک دور کند».

در واقع، یک آزمایش تصادفی‌ و کنترل‌ شده هلندی به بررسی اثربخشی هنردرمانی در زنان 18 تا 65 ساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی یا اختلال هراس با علائم اضطراب متوسط ​​تا شدید پرداخت.

این مطالعه نشان داد که هنر درمانی دارای مزایای زیر است:

  • کاهش علائم اضطراب
  • افزایش کیفیت ذهنی زندگی
  • بهبود دسترسی به راهبردهای تنظیم هیجان
  • اثرات طولانی مدتی که در طی یک پیگیری 3 ماهه وجود داشت.

تمرینات هنر درمانی که باید در خانه امتحان کنید

کارلوک روسو می‌ گوید هنر درمانی که با هنر درمانگر واجد شرایط انجام می‌ شود ممکن است شما را تشویق کند تا در احساسات خود عمیق شوید. برای تجربه اثرات درمانی کامل هنر، به یک هنردرمانگر آموزش دیده و معتبر مراجعه کنید.

با این حال، او می‌ گوید تمرین‌ های زیر می‌ توانند تسکین فوری را برای کسی که احساس اضطراب می کند به تنهایی فراهم کنند.

از کتاب های رنگ آمیزی غافل نشوید

از آنجایی که کتاب‌ های رنگ‌ آمیزی انتظارات را برای رنگ‌ آمیزی تعیین می‌ کنند، کارلوک روسو می‌ گوید بسیاری از مردم از آنها نمی‌ ترسند.

یک طرح کلی وجود دارد و کنترل شده است، بنابراین شما اضطراب ناشی از ندانستن نحوه طراحی را احساس نمی کنید. بعلاوه، حمل آنها آسان است.

هنر ماندالا بسازید

آثار هنری ماندالا (کهن الگوی هندسی بیانگر جهان هستی و درون انسان به شکل نمادین) از اشیاء و طرح های مدور ساخته شده است. کارلوک روسو می گوید: مرزهای گرافیکی می تواند حس کنترل و آرامش را به شما بدهد.

«همچنین چیزی ریتمیک در کار در یک دایره وجود دارد. شما حتی می توانید دایره های خود را بدون هنر ماندالا بکشید.»

یک دفترچه سپاسگزاری بنویسید

برای استراحت از افکار نشخوار کننده، چیزها و افرادی را که از آنها سپاسگزار هستید یادداشت کنید.

اگر تمایل دارید بنویسید جریانی از افکار، ایده‌ های ساختاریافته یا شعر بنویسید.

آنچه به نظرتان آسان است را انجام دهید. کیفیت مهم نیست.

خط خطی روی کاغذ

رهایی خط خطی می تواند توقع ترسیم چیزی را به خوبی از بین ببرد. به یک معنا، نحوه نوشتن می تواند شبیه احساسات شما باشد.

“اگر خطوط شما روی کاغذ در هم پیچیده است، می تواند نشان دهنده خروج انرژی عصبی یا عدم تمرکز باشد. کارلوک روسو می‌ گوید: اگر سخت فشار می‌ آورید، شاید انرژی یا تنش‌ هایی را که احساس می‌ کنید، رها می‌ کنید.

کارت های تایید تهیه کنید

یک دسته قدیمی از کارت ها را به کارت های تایید تبدیل کنید. با پوشاندن یک طرف آن با تکه های دستمال کاغذی، کاغذ رنگی، برچسب یا تمبر شروع کنید. سپس جملات تاکیدی را چاپ کنید یا با نشانگر در بالای کارت بنویسید.

«یک چیز مثبت برای خودت بنویس. حتی اگر یک کلمه مانند «نفس» یا یک عبارت کوتاه مانند «من قوی هستم» باشد.»

یک کولاژ صلح آمیز بسازید

ساختن کولاژ از مکانی که به شما احساس امنیت و آرامش می دهد، مانند ساحل یا کوه، می تواند در لحظه به آرامش شما کمک کند.

کارلوک روسو توضیح می‌ دهد: «با ایجاد آن، به نوعی خود را به آن مکان می‌ رسانید و حواس خود را از تمام اضطراب دور می‌ کنید.

هنر درمانی بیانی چه تفاوتی با هنر درمانی دارد؟

در حالی که هنرهای بیانی و هنر درمانی همپوشانی دارند، هنرهای بیانی از هنرهای تجسمی و سایر اشکال هنری مانند موسیقی، رقص و نمایش استفاده می کنند.

کارلوک روسو می‌ گوید: «درمانگرانی که در هنرهای بیانی آموزش دیده‌ اند، ممکن است از کسی بخواهند با یک کولاژ تصویری بسازد و سپس روایتی درباره آن تصویر بنویسد و سپس شاید از موسیقی برای نوشتن آهنگی در مورد آن استفاده کند، بنابراین با تصاویر و احساسات کار کنید. این بیان شخصیست اما با انواع روش‌ های خلاقانه.»

بیایید خلاصه کنیم

هنر درمانی می تواند با آرام کردن سیستم عصبی شما و منحرف کردن شما از افکار نشخوار کننده به تسکین علائم اضطراب کمک کند. برای پیدا کردن یک هنردرمانگر در نزدیکی خود، می توانید در اینترنت جستجو کنید.

منبع:

psychcentral

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی