بیماری ها سلامت

همه چیز درباره کراتوز پیلاریس یا بیماری پوست مرغی

تقویم فارسی اندروید

کراتوز پیلاریس نوعی بثورات پوستی ناهموار شایع است که اغلب در قسمت بالایی بازوها، ران ها، گونه ها و باسن ظاهر می شود. مسری نیست بلکه زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو روی بدن به جای لایه برداری معمولی، با سلول های مرده پوست پر می شوند. معمولاً در ظاهر تشخیص داده می شود و به عنوان یک بیماری زیبایی در نظر گرفته می شود، به این معنی که بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد مگر اینکه شما بخواهید این کار را انجام دهید.

بثورات در هر سنی ممکن است رخ دهد اما بیشتر در دوران نوجوانی دیده می شود. کراتوز پیلاریس معمولاً در خانواده ها به صورت ژنتیکی ایجاد می شود، اگرچه علت دقیق این بیماری مشخص نیست.

کراتوز پیلاریس

علائم کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی بسیار شایع است که 50 تا 80 درصد از نوجوانان و حدود 40 درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. در افراد دیگر، بثورات ممکن است به طور قابل توجهی واضح باشد و پوست می تواند کاملاً خشن باشد.

بثورات کراتوز پیلاریس ممکن است به رنگ پوست یا قرمز، ارغوانی یا قهوه ای باشد، بسته به رنگ پوست خود را نشان می دهد. بثورات می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود (به جز کف دست ها و کف پاها) اما اغلب در موارد زیر رخ می دهد:

  • بالای بازوها
  • ران
  • باسن
  • گونه ها

در نوزادان و کودکان خردسال، بثورات بیشتر روی گونه ها و پشت بازوها دیده می شود. در نوجوانان و بزرگسالان، پشت بازوها و باسن بیشترین آسیب را می بینند.

کراتوز پیلاریس معمولاً در دوره‌ های مختلف عود می‌ کند و اغلب در طول زمستان بدتر می‌ شود. این امر هم در کودکان و هم در بزرگسالان صادق است، اگرچه به نظر می رسد در نهایت با بزرگتر شدن کودکان از بین می رود.

کراتوز پیلاریس درد ندارد و معمولاً خارش ندارد. اگر خارش رخ دهد، معمولاً خفیف است.

علل

کراتوز پیلاریس به دلیل تجمع کراتین در منافذ ایجاد می شود. کراتین یک پروتئین فیبری است که پوست، مو و ناخن شما را می سازد.

به دلایلی که کاملاً نامشخص نیست، کراتین گاهی اوقات درون منافذ جمع می‌ شود و یک پلاگ ایجاد می‌ کند (به نام پلاگ کراتوتیک). این انسداد باعث متورم شدن منافذ و ملتهب شدن آن می‌ شود و اغلب یک یا چند تار مو در داخل آن به دام می‌ افتد.

برخی از متخصصان بر این باورند که کراتوز پیلاریس تنها نتیجه انسداد کراتوز نیست. مطالعه‌ ای در سال 2012 که در مجله بین‌ المللی تریکولوژی منتشر شد، نشان می‌ دهد که این بیماری توسط ساقه‌ های دایره‌ ای مو ایجاد می‌ شود که به دیواره فولیکول آسیب می‌ رساند و باعث التهاب می‌ شود.

مطالعه دیگری که در سال 2015 منتشر شد، ادعا می کند که غدد چربی غیرطبیعی یا آسیب دیده ممکن است عامل محرک باشد و باعث ریزش غیرطبیعی کراتین در روغن های ترشح شده ای شود که پوست را مرطوب و محافظت می کند.

علت دقیق هر چه باشد، کراتوز پیلاریس در افراد مبتلا به این موارد شایع تر است:

  • خشکی پوست (خشکی غیر طبیعی پوست)
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • ایکتیوز (گروهی از اختلالات که با پوسته پوسته شدن پوست مشخص می شود)
  • دیابت
  • چاقی
  • سابقه خانوادگی کراتوز پیلاریس

اگرچه یک ژن خاص شناسایی نشده است اما به نظر می رسد کراتوز پیلاریس در خانواده ها در یک الگوی اتوزومال غالب وجود دارد (به این معنی که تنها یکی از والدین برای انتقال این اختلال نیاز است).

انواع مختلفی از جهش‌ های سببی عنوان شده است – از جمله جهش مربوط به ژن ABCA12 – اگرچه مطالعات تا به امروز نسبتاً کوچک و بی‌ نتیجه بوده است.

کراتوز پیلاریس در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. اغلب در سال های اولیه زندگی ایجاد می شود اما در دوران کودکی فروکش می کند و در دوران بلوغ دوباره ظاهر می شود. برای اکثر افراد، کراتوز پیلاریس در 30 سالگی برطرف می شود.

تشخیص

کراتوز پیلاریس معمولاً بر اساس ظاهر و محل بثورات تشخیص داده می شود. متخصصان پوست می‌ توانند با استفاده از ابزار بزرگ‌ نمایی به نام درماتوسکوپ، نمایی از نزدیک دریافت کنند. علاوه بر انسداد فولیکولی، ممکن است موهای نازک، کوتاه و چروکیده در خارجی ترین لایه پوست (به نام لایه شاخی) وجود داشته باشد.

در موارد نادر، یک پزشک ممکن است بیوپسی پوست یا سایر آزمایش‌ ها را برای رد سایر شرایط با ویژگی‌ های مشابه انجام دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • درماتیت سبورئیک
  • میلیا
  • فولیکولیت

شما باید همیشه یک ناهنجاری پوستی ناشناس را توسط یک پزشک بررسی کنید تا تشخیص و درمان مناسب را به دست آورید. این به ویژه برای نوزادان و کودکان کوچکتر صادق است.

درمان

از آنجایی که کراتوز پیلاریس یک مشکل زیبایی است، معمولاً هیچ دلیل پزشکی برای درمان آن وجود ندارد. ظاهر آن اما ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.

در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند کراتوز پیلاریس را درمان کند. با این حال، داروها و سایر اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش چشمگیر آن انجام دهید. درمان کراتوز پیلاریس نیز ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند.

درمان های بدون نسخه

کراتوز پیلاریس اغلب می تواند با داروهای بدون نسخه کنترل یا بهبود یابد. محصولاتی از جمله:

مرطوب‌ کننده‌ ها: از آنجایی که بثورات با پوست خشک بدتر می‌ شوند، دو بار در روز به خصوص بعد از حمام یا دوش گرفتن، پوست را با مرطوب‌ کننده‌، مرطوب کنید. مرطوب کننده هایی که حاوی اوره یا سرامید هستند به ویژه مفید هستند.

محصولات لایه بردار: لایه برداری ملایم به شل شدن پلاگ های کراتوز و صاف شدن پوست کمک می کند. کرم‌ ها و شوینده‌ های بدن حاوی آلفا هیدروکسی اسید (مانند اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک) ممکن است در رفع انسداد منافذ مؤثر باشند. حتی مرطوب‌ کننده‌ های لایه‌ بردار نیز وجود دارند که حاوی این مواد هستند.

جایگزین‌ های صابون: صابون‌ های نواری می‌ توانند روی پوست خشن باشند و ضایعه پوستی را بدتر کنند. جایگزین های صابونی که دارای pH متعادل هستند می توانند با اطمینان از اینکه پاک کننده نه خیلی اسیدی و نه خیلی قلیایی است، از این امر جلوگیری کنند. آنها همچنین فاقد بسیاری از مواد هستند، مانند عامل کف کننده سدیم لوریل سولفات که ممکن است حساسیت زا باشد.

نسخه ها

اگر محصولات بدون نسخه قادر به بهبود کراتوز پیلاریس شما نیستند، داروهای تجویزی وجود دارند که ممکن است کمک کنند. اینها معمولاً شامل غلظت های بالاتر اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک یا اوره هستند. مثالها عبارتند از:

  • کرم لاکتات آمونیوم 12% لاک هیدرین
  • کرم اوره 40% وانامید
  • کرم اوره 47% کرالاک

رتینوئیدهای موضعی، مانند کرم Tazorac (0.01٪ تازاروتن) یا Retin-A (0.025٪ تا 0.1٪ ترتینوئین)، گزینه های درمانی دیگر هستند. این داروها به سرعت بخشیدن به سرعت گردش سلولی کمک می کنند و به سلول های جدید پوست اجازه می دهند به سطح بیایند. نتایج می تواند بسیار متغیر باشد. افرادی که پوست ظریف دارند ممکن است قرمزی و سوزش را تجربه کنند.

اگر بثورات به شدت ملتهب و برآمده باشد، ممکن است استروئیدهای موضعی تجویز شوند. اینها فقط برای مدت کوتاهی استفاده می شوند تا زمانی که سوزش بهبود یابد. استفاده بیش از حد می تواند منجر به آتروفی پوست (نازک شدن)، تلانژکتازی (وریدهای عنکبوتی) و هیپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست) شود.

هرگز بیماری پوستی کودک را با داروهایی که برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است درمان نکنید. اگر شک دارید، با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید.

رویه های متخصص محور

اگر ظاهر پوست باعث ناراحتی می شود، ممکن است لایه برداری شیمیایی سبک با استفاده از اسید گلیکولیک 70 درصد در نظر گرفته شود. این شامل یک بار مصرف 5 تا 7 دقیقه ای اسید گلیکولیک و به دنبال آن تا پنج روز زمان بهبودی است.

یک روش کمتر رایج، فوتوپنوماتیک درمانی است که در آن نور آبی پالسی ممکن است باعث تسکین کراتوز پیلاریس شدید و مقاوم به درمان شود. مطالعه‌ ای در سال 2013 که در مجله داروها و پوست منتشر شد، گزارش داد که این روش که گاهی برای درمان آکنه استفاده می‌شود، قرمزی را تا 27 درصد و برآمدگی را تا 56 درصد در 10 بزرگسال و کودک مبتلا به کراتوز پیلاریس کاهش داد.

هرگز بدون صحبت با یک متخصص پوست، عمل زیبایی مانند لایه برداری شیمیایی را انجام ندهید. اگرچه متخصصان زیبایی هم متخصصان آموزش دیده هستند اما بعضاً پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیستند.

مقابله

اگرچه کراتوز پیلاریس یک بیماری جدی پوستی نیست اما در برخی از مبتلایان به آن می‌ تواند باعث خجالت شود. افراد مبتلا به کراتوز پیلاریس اغلب با پوشیدن تاپ های بدون آستین، شلوارک یا لباس های شنا احساس ناراحتی می کنند و حتی ممکن است از تماس فیزیکی با دیگران اجتناب کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که شما تنها فردی نیستید که این وضعیت را دارید. بسیار رایج و به طور کلی خود محدود کننده است.

اگر کراتوز پیلاریس بر احساس شما در مورد خودتان تأثیر می گذارد، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است برای بهبود کیفیت پوست و همچنین سلامت کلی شما، بثورات شما را با شدت بیشتری درمان کنند. اگر قرمزی شدید وجود دارد، از متخصص پوست یا یک متخصص زیبایی در مورد لوازم آرایشی ضد حساسیت که می تواند به پنهان کردن پوست ملتهب کمک کند، بپرسید.

همچنین مهم است که در زندگی خود با افراد مورد اعتماد صحبت کنید. گاهی اوقات فقط ابراز نگرانی شما کمک می کند تا همه چیز را در چشم انداز قرار دهید.

بیماری پوستی

برنامه غذایی

همانطور که برنامه غذایی خود را برای کاهش التهاب و بهبود سلامت کلی خود ایجاد می کنید، ایده خوبی است که روی مصرف بیشتر محصولات تازه، پروتئین بدون چربی، آجیل، دانه ها و چربی های سالم تمرکز کنید. محدود کردن غذاهایی که به التهاب کمک می کنند، مانند قسمت های چرب گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و شکر تصفیه شده را در نظر بگیرید. غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • میوه و سبزیجات: سبزی‌ های برگ‌ دار مانند اسفناج و سوییس چارد و همچنین سبزیجات نارنجی و زرد دارای مقادیر قابل قبولی ویتامین A هستند. میوه‌ ها و سبزیجاتی مانند انواع توت‌ ها، پرتقال و سبزیجات سبز برگ نیز سرشار از آنتی‌ اکسیدان هستند که می‌ تواند به مبارزه کمک کند. برای هدف مبارزه با التهاب مصرف حداقل پنج وعده در روز نیاز است.
  • لبنیات: در حالی که تصور می شود محصولات لبنی و پروتئین های موجود در شیر به التهاب کمک می کنند، مطالعات جدیدتر نشان می دهد که لبنیات باعث التهاب نمی شود. برخی مطالعات نشان می دهد که حتی ممکن است با التهاب مبارزه کند. شما نیازی به اجتناب از شیر یا محصولات لبنی ندارید مگر اینکه به لبنیات حساسیت داشته باشید.
  • پروتئین بدون چربی: تکه های چرب گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده سرشار از چربی اشباع شده است که می تواند باعث التهاب شود – گوشت قرمز را با ماهی، مرغ بدون چربی، لوبیا و حبوبات تعویض کنید.
  • ماهی های چرب: سالمون، ساردین و ماهی تن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می شود. با مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی های چرب، مصرف اسیدهای چرب ضروری خود را افزایش دهید.
  • غلات کامل: برنج قهوه ای، کینوا، بلغور جو دوسر و ماکارونی سبوس دار سرشار از ویتامین B و آنتی اکسیدان هستند که می توانند از سلامت کل بدن حمایت کرده و التهاب را کاهش دهند. اگر مبتلا به کراتوز پیلاریس هستید، نیازی به اجتناب از گلوتن ندارید، مگر اینکه بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن در شما تشخیص داده شود.
  • نوشیدنی ها: الکل باید محدود شود زیرا بیش از حد می تواند باعث التهاب شود. سعی کنید مصرف نوشیدنی های شیرین و آب میوه را محدود کنید. در عوض، آب گازدار یا آب ساده که در آن میوه های تازه ریخته اید را انتخاب کنید.

زمان بندی توصیه شده

برای رژیم کراتوز پیلاریس زمان بندی وعده غذایی توصیه شده مشخصی وجود ندارد. در حالی که برخی افراد ترجیح می دهند روزانه سه وعده غذایی بزرگتر بخورند، برخی دیگر با شش وعده غذایی کوچکتر در روز بهتر عمل می کنند. بسته به اهداف سلامتی‌ تان، ممکن است آزمایش اندازه و دفعات وعده‌ های غذایی مفید باشد تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

نکات آشپزی

هنگام آشپزی در خانه، برخی از معاوضه های سالمی که می توانید برای کمک به رژیم غذایی خود انجام دهید عبارتند از:

  • به جای غذاهای سرخ کردنی، روش های پخت کبابی، پخته یا بخارپز را انتخاب کنید.
  • به جای کره از چربی های سالم مانند روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید. هنگام تعویض کره با آووکادو می توانید از نسبت 1 به 1 استفاده کنید.
  • به جای نمک از گیاهان و ادویه های ضد التهاب مانند زردچوبه، سیر یا زنجبیل استفاده کنید.
  • ماهی های چرب را با کلم بروکسل، فلفل دلمه ای و پیاز پر از روغن زیتون تفت دهید.

اصلاحات

از آنجایی که رژیم کراتوز پیلاریس محدود کننده نیست، افراد مبتلا به آلرژی غذایی یا افرادی که از رژیم های غذایی خاص (مانند وگان یا گیاهخواری) پیروی می کنند، نباید در اصلاح این رژیم مشکلی داشته باشند. افراد باردار باید مصرف مواد مغذی خود را برای رشد سالم جنین افزایش دهند.

ملاحظات

تغییر عادات غذایی می تواند ترسناک باشد. وقتی برای چالش های احتمالی که ممکن است با آن روبرو شوید آماده باشید، شانس موفقیت شما به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

تغذیه عمومی

رژیم کراتوز پیلاریس شبیه به نحوه تغذیه همه ما برای رسیدن به سلامت و وزن مطلوب است. محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده، نوشیدنی های قندی و غذاهای التهاب زا می تواند پیروی از یک رژیم غذایی سالم را آسان تر کند.

عناصر اصلی یک رژیم غذایی سالم عبارتند از:

  • سبزیجات (همه انواع)
  • میوه ها
  • غلات (حداقل نیمی از غلات کامل هستند)
  • لبنیات (شیر کم چرب، ماست، پنیر و نوشیدنی های سویای غنی شده)
  • پروتئین (مرغ بدون چربی، تخم مرغ، غذاهای دریایی، آجیل، عدس و محصولات سویا)
  • روغن ها (روغن های گیاهی که به طور طبیعی در غذاهایی مانند غذاهای دریایی و آجیل وجود دارد)

هزینه

انتخاب غذاهای کامل و کم فرآوری شده ممکن است کمی پرهزینه باشد. برای کمک به کاهش هزینه ها، می توانید کنسرو ماهی تن و میوه ها و سبزیجات منجمد را خریداری کنید. همچنین می توانید در زمان فروش گوشت را به صورت عمده خریداری کرده و برای استفاده بعدی فریز کنید.

راه دیگر برای صرفه جویی در زمان و هزینه این است که یک یا دو روز در هفته را برای تهیه و طبخ غذا اختصاص دهید. می توانید در طول هفته از غذاهای باقی مانده لذت ببرید.

انعطاف پذیری

الگوی تغذیه سالم به شما این امکان را می دهد که از انواع غذاهای مختلف لذت ببرید. در بیشتر موارد، این رژیم انعطاف پذیر است و پیروی از آن بسیار آسان است. هیچ گروه غذایی را محدود نمی کند و شما را ملزم به پیروی از یک برنامه غذایی دقیق نمی کند. در عوض، بر خوردن غذاهای بیشتری که دارای خواص ارتقاء دهنده سلامتی هستند، تمرکز دارد.

برای کمک به حفظ یک رژیم غذایی سالم در درازمدت، ممکن است برنامه‌ ریزی وعده‌ های غذایی را از قبل برنامه‌ ریزی کنید و زمانی که در حال فعالیت هستید، میان‌ وعده‌ های سالم را همراه خود داشته باشید. وقتی بیرون غذا می خورید، به جای سرخ کردنی، غذاهای کبابی، آب پز یا بخارپز را انتخاب کنید و سبزیجات را به عنوان غذای جانبی خود انتخاب کنید.

خلاصه

هیچ توصیه غذایی خاصی برای کراتوز پیلاریس وجود ندارد. اگرچه شواهد حکایتی نشان می دهد که حذف گلوتن و لبنیات ممکن است مفید باشد اما هیچ مطالعه علمی این را تایید نمی کند. علاوه بر این، به این دلیل که ااین بیماری التهابی است، پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است مفید باشد. غذاهایی که باید در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید شامل میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم است.

حرف آخر

به عنوان یک بیماری زیبایی، واقعاً هیچ دلیلی برای درمان کراتوز پیلاریس وجود ندارد، مگر اینکه شما آن را انتخاب کنید. کراتوز پیلاریس معمولاً در سالهای آخر نوجوانی شروع به بهبود خود به خود می کند. در حالی که هیچ درمانی برای کراتوز پیلاریس وجود ندارد، محصولات بدون نسخه و داروهای تجویزی ممکن است به بهبود ظاهر و احساس پوست کمک کنند.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی