اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي

همه چیز درباره زندگینامه بیل گیتس

تقویم فارسی اندروید

کارآفرین موفق بیل گیتس بزرگترین تجارت نرم افزاری جهان، مایکروسافت را با پل آلن تأسیس کرد و متعاقباً به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل شد.

بیل گیتس

بیل گیتس کیست؟

بیل گیتس کارآفرین، بازرگان و شریک تجاری وی پل آلن بزرگترین تجارت نرم افزاری جهان، مایکروسافت را از طریق نوآوری فناوری، استراتژی شغلی و تاکتیک های نوین تجارت تأسیس کردند. در این روند، گیتس به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل شد. در فوریه 2014، گیتس اعلام کرد که از سمت خود به عنوان رئیس مایکروسافت کناره گیری می کند تا روی کارهای خیرخواهانه در بنیاد خود، بنیاد بیل و ملیندا گیتس تمرکز کند.

اوایل زندگی

ویلیام هنری بیل گیتس سوم در 28 اکتبر 1955 در سیاتل واشنگتن به دنیا آمد. گیتس در یک خانواده طبقه متوسط ​​به همراه خواهر بزرگتر خود، کریستین و خواهر کوچکترش لیبی بزرگ شد. پدرشان، ویلیام هنری گیتس دوم، هنگامی که محصل بود با همسر آینده خود مری مکسول آشنا شد. او دانشجوی ورزشکار و خارج از دانشگاه واشنگتن بود که به طور فعال در امور دانشجویی و رهبری آن شرکت می کرد.

فضای خانواده گیتس گرم و صمیمی بود و هر سه کودک تشویق می شدند که رقابت و تلاش برای رشد و موفقیت داشته باشند. گیتس هنگام بازی های ورزشی خانوادگی در خانه تابستانی شان در Puget Sound، علائم اولیه رقابت را نشان داد.

گیتس با مادرش، مری رابطه بسیار نزدیکی داشت که پس از مدت کوتاهی در دوران معلمی اش، وقت خود را برای کمک به بزرگ کردن فرزندان و کار در امور مدنی و امور خیریه اختصاص داد. وی همچنین در چندین هیئت مدیره شرکت، از جمله اولین بانک بین المللی در سیاتل (تاسیس شده توسط پدر بزرگش) خدمت کرده است. او وقتی داوطلبانه در مدارس و سازمان های جامعه حاضر می شد، اغلب بیل را با خود همراه می کرد.

دوران تحصیل بیل گیتس

گیتس به عنوان یک کودک بسیار اهل مطالعه بود و ساعت ها زیادی را صرف خواندن کتاب های مرجع مانند دائرةالمعارف می کرد. در حدود 11 یا 12 سالگی، والدین گیتس شروع به نگرانی از رفتار وی کردند. او در مدرسه خوب کار می کرد اما به نظر می رسید بعضی اوقات بی حوصله است و کنار می کشید و والدینش نگران بودند که او ممکن است منزوی و تنها شود.

گرچه آنها به مدارس عمومی باور داشتند اما وقتی بیل 13 ساله شد، والدینش او را در مدرسه مقدماتی منحصر به فرد سیاتل Lakeside ثبت نام کردند. او تقریباً در تمام دروس شکوفا شد و در ریاضیات و علوم پایه سرآمد بود اما در ادبیات و انگلیسی نیز بسیار خوب عمل می کرد.

در حالی که در مدرسه Lakeside بود، یک شرکت رایانه ای سیاتل پیشنهاد کرد زمان کار با کامپیوتر را برای دانش آموزان فراهم کند. باشگاه خیریه مادر از عواید حاصل از فروش تحقیقات مدرسه برای خرید ترمینال تله‌تایپ برای دانش آموزان استفاده کرد. گیتس وارد کارهایی شد که یک کامپیوتر می توانست انجام دهد و بخش اعظم وقت آزاد خود را صرف کار با کامپیوتر می کند. وی یک برنامه tic-tac-toe را به زبان پایه رایانه ای نوشت که به کاربران امکان بازی با رایانه را می داد.

گیتس در سال 1973 از Lakeside فارغ التحصیل شد. او در آزمون SAT کالج موفق به کسب امتیاز 1590 از 1600 دانشگاه شد، این یک موفقیت دستاورد فکری است که در طی معرفی خود با افراد جدید، برای چندین سال به آن مباهات کرد.

آیا بیل گیتس به دانشگاه رفت؟

گیتس در پاییز 1973 در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد و ابتدا به فکر حرفه ای در رشته حقوق بود. گیتس علیرغم ناراحتی بسیار والدینش، در سال 1975 از دانشگاه خارج شد تا شغل خود، مایکروسافت را با شریکش آلن دنبال کند.

گیتس بیشتر وقت خود را در آزمایشگاه رایانه گذراند تا در کلاس های درس ولی او واقعاً هیچگاه مطالعه را کنار نگذاشت.

راز موفقیت بیل گیتس

ملاقات و همکاری با پل آلن

گیتس با آلن که دو سال از او بزرگتر بود در دبیرستان در مدرسه Lakeside ملاقات کرد. این زوج موفق با هم سریع دوست شدند و با اشتیاق مشترکشان به رایانه با هم پیوند برقرار کردند، حتی با اینکه افراد بسیار متفاوتی با هم بودند. آلن آرام تر و خجالتی تر بود. گیتس چابک تر و در بعضی اوقات مبارز بود.

صرف نظر از تفاوت های آنها، آلن و گیتس بخش عمده ای از وقت آزاد خود را صرف کار کردن بر روی برنامه ها کردند. گاهی اوقات، این دو با هم اختلاف نظر داشتند و در مورد اینکه چه کسی درست می گوید یا چه کسی باید آزمایشگاه رایانه را اداره کند، اختلاف نظر داشتند. حتی زمانی رسید که اختلاف آنها تا جایی افزایش یافت که آلن، گیتس را از ورود به آزمایشگاه رایانه منع کرد.

زمانی که هک کردن رایانه در مدرسه منجر به اشکالات نرم افزاری شد، امتیاز استفاده از رایانه مدرسه برای آلن و گیتس توسط شرکتی که کامپیوترها را تهیه می کرد، لغو شد. وقتی که گیتس و آلن پیشنهاد اشکال زدایی برنامه را دادند، عفو مشروط شدند و توانستند به لابراتوار رایانه مدرسه بازگردند. در این مدت، گیتس برای شرکت رایانه ای که آن را هک کرده بودند برنامه ای برای حقوق و دستمزد تهیه کرد و یک اپلیکیشن برنامه ریزی برای مدرسه داشت.

در سال 1970، در سن 15 سالگی، گیتس و آلن با هم به فعالیت پرداختند و “Traf-o-Data”، یک برنامه رایانه ای را طراحی کردند که الگوهای ترافیکی را در سیاتل نظارت می کرد. آنها 20،000 دلار برای تلاش های خود دریافت کردند. گیتس و آلن می خواستند شرکت خود را راه اندازی کنند اما والدین گیتس می خواستند او را به اتمام مدرسه و ادامه تحصیل در کالج، جایی که آنها امیدوار بودند او به یک وکیل کار کشته تبدیل شود تشویق می کردند.

آلن به دانشگاه ایالتی واشنگتن رفت، در حالی که گیتس به هاروارد رفت، گرچه این دو با هم در ارتباط بودند. آلن پس از دو سال حضور در دانشگاه، ترک تحصیل کرد و به بوستون ماساچوست نقل مکان کرد تا برای هانیول کار کند. در همین زمان، وی نسخه ای از مجله محبوب الکترونیک به گیتس را نشان داد که حاوی مقاله ای در مورد کیت مینی کامپیوتر Altair 8800 است. هر دو جوان مجذوب امکاناتی بودند که این رایانه می تواند در دنیای محاسبات شخصی ایجاد کند.

Altair توسط یک شرکت کوچک در آلبوکرک نیومکزیکو به نام MITS ساخته شده است. گیتس و آلن با این شرکت تماس گرفتند و اعلام کردند که در حال کار روی یک برنامه نرم افزاری BASIC هستند که کامپیوتر Altair را اجرا می کند. در واقعیت، آنها Altair را برای کار با آن و یا کد برای اجرای آن نداشتند اما می خواستند بدانند که آیا MITS به کسی که چنین نرم افزاری را توسعه می دهد علاقه مند است یا خیر.

MITS و رئیس آن، اد رابرتز، از پسرها خواست استعدادشان را اثبات کنند. گیتس و آلن تلاش کردند، دو ماه دیگر را برای نوشتن نرم افزار BASIC در آزمایشگاه رایانه هاروارد بگذرانند. آلن برای امتحان MITS به آلبوكرک سفر کرد اما با اینکه هرگز کار با رایانه Altair را امتحان نکرده بود عالی کار کرد و آلن در MITS استخدام شد و گیتس خیلی زود هاروارد را ترک کرد تا با او همکاری کند. آنها با هم مایکروسافت را تأسیس کردند.

آلن تا سال 1983 و تشخیص بیماری سرطان در مایکروسافت ماند. اگرچه سرطان او یک سال بعد با درمان فشرده رو به بهبودی رفت اما آلن از این شرکت استعفا داد. شایعات در مورد اینکه چرا آلن مایکروسافت را ترک کرد زیاد است. برخی می گویند گیتس او را به بیرون رانده اما بسیاری می گویند که این یک تجربه برای تغییر زندگی آلن بوده است و او می بیند که فرصت های دیگری وجود دارد که می تواند زمان خود را در آنها سرمایه گذاری کند.

بیل گیتس و موسس مایکروسافت

در سال 1975، گیتس و آلن Micro-Soft را تأسیس کردند که ترکیبی از “میکرو رایانه” و “نرم افزار” بود. اولین محصول این شرکت نرم افزار BASIC بود که روی رایانه Altair اجرا شد.

در ابتدا، همه چیز آسان نبود. اگرچه برنامه نرم افزاری BASIC مایکروسافت برای رایانه Altair هزینه و حق الزحمه شرکت را تامین کرد اما همه هزینه ها برآورده نمی شد. طبق حساب بعدی گیتس، فقط در حدود 10 درصد از افرادی که از BASIC در رایانه Altair استفاده می کردند در واقع هزینه آن را پرداخت کرده اند.

نرم افزار BASIC مایکروسافت در بین علاقمندان کامپیوتر رایج بود تا زمانی که نسخه های رایگان را به دست آوردند و آنها را به صورت رایگان تکثیر و توزیع می کردند. در این زمان، بسیاری از علاقه مندان به رایانه شخصی برای پول از آن استفاده نمی کردند. آنها احساس کردند سهولت در تولید و توزیع به آنها امکان می دهد نرم افزارهایی را با دوستان و علاقه مندان به رایانه به اشتراک بگذارند. گیتس متفاوت فکر می کرد. وی توزیع رایگان نرم افزار را سرقت می دانست، به خصوص وقتی که شامل نرم افزاری میشد که برای فروش تولید شده است.

در فوریه 1976، گیتس نامه سرگشاده ای را برای علاقه مندان به رایانه نوشت و گفت که ادامه توزیع و استفاده از نرم افزار بدون پرداخت هزینه برای آن، “از نوشتن یا تولید نرم افزار خوب جلوگیری می کند.” در اصل دزدیدن نرم افزار، توسعه دهندگان را از سرمایه گذاری وقت و پول در ایجاد نرم افزار با کیفیت منصرف می کند. این نامه مورد علاقه علاقه مندان به رایانه نبود اما گیتس به اعتقادات خود پایبند بود و در هنگام مواجهه با اتهامات غیرقانونی در تجارت، از تهدید به عنوان دفاع استفاده می کرد.

گیتس با رئیس MITS اد رابرتز رابطه خوبی نداشت و اغلب بحث شان منجر به دعوا و فریاد می شد. گیتس با رابرتز در مورد توسعه نرم افزار و جهت گیری مشاغل درگیر شد. رابرتز گیتس را فاسد و منزجر کننده می دانست.

در سال 1977، رابرتز MITS را به یک شرکت کامپیوتری دیگر فروخت و برای ورود به دانشکده پزشکی و دکتر شدن به جورجیا بازگشت.

گیتس و آلن به تنهایی ادامه دادند. این زوج برای حفظ حقوق نرم افزاری که برای Altair انجام داده بودند، باید از مالک جدید MITS شکایت می کردند. مایکروسافت نرم افزارهایی را با فرمت های مختلف برای سایر شرکت های رایانه ای نوشت و در ابتدای سال 1979، گیتس عملیات این شرکت را به بلویو ، واشنگتن، درست در شرق سیاتل منتقل کرد.

گیتس خوشحال شد که دوباره در شمال غربی اقیانوس آرام در خانه بود و به کار خود مشغول است. همه 25 کارمند شرکت جوان مسئولیت های گسترده ای در مورد کلیه جنبه های بهره برداری، توسعه محصول، توسعه تجارت و بازاریابی داشتند.

اگرچه این شرکت با تکان های شدید و کاملا بی ثبات شروع به کار کرد اما تا سال 1979 مایکروسافت تقریبا 2.5 میلیون دلار درآمد داشت. گیتس در سن 23 سالگی خود را به عنوان رئیس شرکت معرفی کرد. او با داشتن حق رای خود برای توسعه نرم افزار و شایستگی اش، این شرکت را رهبری کرد و به عنوان سخنگوی آن فعالیت کرد. گیتس شخصاً هر خط کدی را که شرکت ارسال کرده بود، مرور می کرد و اغلب وقتی ضروری می دید، کد را بازنویسی می کرد.

موفقیت

نرم افزار Microsoft برای رایانه های شخصی IBM

با پیشرفت صنعت کامپیوتر، شرکت هایی مانند اپل، اینتل و IBM در حال توسعه سخت افزار و مؤلفه های خود بودند، گیتس هم به طور مداوم در جاده ها بود و برای معرفی برنامه های نرم افزاری مایکروسافت فعالیت می کرد. او اغلب مادرش را با خود می برد. مری بسیار مورد احترام بود و با عضویت در چندین هیئت مدیره شرکت از جمله IBM ارتباط خوبی داشت. از طریق مری بود که گیتس با مدیر IBM ملاقات کرد.

در نوامبر 1980، IBM به دنبال نرم افزاری بود كه بتواند رایانه شخصی آینده خود (PC) را فعال كند و به مایکروسافت نزدیك شود. گفته شده است كه در اولین ملاقات با گیتس شخصی در IBM او را به عنوان یك دستیار دفتر اشتباه گرفت و از او خواست كه قهوه را سرو كند.

گیتس بسیار جوان به نظر می رسید اما او به سرعت IBM را تحت تأثیر قرار داد و آنها را متقاعد كرد كه وی و شركت وی می توانند نیازهای آنها را برآورده كنند. تنها مشکل این بود که مایکروسافت سیستم عامل اصلی را که کامپیوترهای جدید IBM را اداره کند، توسعه نداده بود.

او متوقف نشد و یک سیستم عامل تهیه کرد که برای اجرا روی رایانه های مشابه IBM ساخته شده است. او با توسعه دهنده نرم افزار معامله کرد و مایکروسافت را به نماینده انحصاری و بعداً صاحب کامل نرم افزار تبدیل کرد اما از معامله IBM به آنها خبر نداد.

بعداً این شرکت به دلیل داشتن اطلاعات مهم از مایکروسافت و گیتس شکایت کرد. مایکروسافت با مبلغی اعلام نشده از دادگاه خارج شد اما نه گیتس و نه مایکروسافت مرتکب تخلف نشدند.

گیتس مجبور شد نرم افزارهای تازه خریداری شده را برای کار با IBM PC سازگار کند. او آن را با مبلغ 50،000 دلار تحویل داد، همان قیمتی که برای این نرم افزار در شکل اصلی خود پرداخت کرده بود. IBM می خواست کد منبع را بخرد که این اطلاعات را به سیستم عامل می داد.

گیتس امتناع کرد، در عوض پیشنهاد داد که IBM هزینه مجوز برای نسخه های نرم افزاری فروخته شده با رایانه های خود را بپردازد. مایکروسافت همچنین نرم افزاری به نام Softcard را منتشر کرد که به مایکروسافت BASIC اجازه می داد تا در دستگاه های Apple II فعالیت کند.

پس از توسعه نرم افزار برای IBM، بین سالهای 1979 تا 1981 رشد مایکروسافت به حالت انفجار رسید. کارکنان از 25 نفر به 128 افزایش یافته و درآمد از 2.5 میلیون دلار به 16 میلیون دلار افزایش یافت. در اواسط سال 1981، گیتس و آلن در مایکروسافت درگیر شدند و گیتس به عنوان رئیس کل و رئیس هیئت مدیره منصوب شد. آلن به عنوان معاون رئیس منصوب شد.

در سال 1983، مایکروسافت دفاتر جهانی در بریتانیا و ژاپن را به خود اختصاص داد. این نرم افزار بر روی حدود 30 درصد از رایانه های جهان اجرا شد.

رقابت بیل گیتس با استیو جابز

اگرچه رقابت آنها افسانه ای است اما مایکروسافت و اپل بسیاری از نوآوری های اولیه خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. در سال 1981، اپل در زمان هدایت استیو جابز، از مایکروسافت برای کمک به توسعه نرم افزار برای رایانه های Macintosh دعوت به کار کرد. برخی از توسعه دهندگان هم در توسعه مایکروسافت و هم در توسعه برنامه های مایکروسافت برای Macintosh نقش داشتند. این همکاری را می توان در برخی از نام های مشترک بین سیستم های مایکروسافت و مکینتاش مشاهده کرد.

از طریق این اشتراک دانش و فناوری، مایکروسافت ویندوز را ایجاد کرد، سیستمی که از ماوس برای درایو رابط گرافیکی، نمایش متن و تصاویر بر روی صفحه استفاده می کرد. این بسیار متفاوت از سیستم MS-DOS مبتنی بر متن و صفحه کلید است که در آن تمام قالب بندی متن بر روی صفحه به عنوان کد نشان داده می شود و نه آنچه در واقع چاپ می شود.

گیتس به سرعت تهدیدی را که این نوع نرم افزار ممکن است برای MS-DOS و Microsoft به طور کلی ایجاد کند، تشخیص داد. برای کاربر استفاده از تصاویر گرافیکی نرم افزار رقیب VisiCorp که در سیستم Macintosh استفاده می شود بسیار ساده تر خواهد بود.

گیتس در یک تبلیغات اعلام کرد که قرار است سیستم عامل جدید مایکروسافت ساخته شود که از یک رابط گرافیکی استفاده کند. این قرار بود “ویندوز” خوانده شود و با کلیه محصولات نرم افزاری رایانه های شخصی تولید شده بر روی سیستم MS-DOS سازگار باشد. این اعلامیه بسیار اشتباه بود زیرا مایکروسافت هیچ برنامه ای را در دست تدوین نداشت.

به عنوان یک تاکتیک بازاریابی، نبوغ کاملاً مشخص بود. نزدیک به 30 درصد از بازار رایانه از سیستم MS-DOS استفاده می کردند و منتظر تغییر نرم افزار ویندوز به جای تغییر در یک سیستم جدید بودند. توسعه دهندگان نرم افزار تمایلی به نوشتن برنامه هایی برای سیستم VisiCorp نداشتند و این حرکت تا اوایل سال 1985 از بین رفت.

در نوامبر 1985، تقریباً دو سال پس از اعلام وی، گیتس و مایکروسافت ویندوز را راه اندازی کردند. از نظر بصری، سیستم ویندوز بسیار شبیه سیستم Macintosh بود که شرکت Apple Computer تقریباً دو سال قبل معرفی کرده بود.

پیش از این اپل برای مایکروسافت دسترسی کامل به فناوری خود را در حالی که مایکروسافت مشغول تولید محصولات برای رایانه های اپل بود، فراهم کرده بود. گیتس به اپل توصیه كرده بود كه مجوز نرم افزارشان را بدهد اما آنها این توصیه را نادیده گرفتند و بیشتر به فروش رایانه هایشان علاقه مند بودند.

یک بار دیگر، گیتس از این موقعیت کاملاً بهره برد و یک قالب نرم افزاری ایجاد کرد که کاملاً شبیه Macintosh بود. اپل تهدید به شکایت کرد و مایکروسافت تلافی کرد و گفت که این امر حمل نرم افزارهای سازگار با مایکروسافت را برای کاربران Macintosh به تأخیر می اندازد.

در آخر مایکروسافت در دادگاه ها پیروز شد. این می تواند ثابت کند در حالی که شباهت هایی در نحوه عملکرد این دو سیستم نرم افزاری وجود دارد اما هر عملکرد فردی کاملاً متفاوت بود.

یک اعتبار رقابتی

با وجود موفقیت مایکروسافت، گیتس هرگز احساس امنیت کامل نکرد. گیتس همیشه با حس کردن سنگینی رقابت بر روی شانه خود، یک روحیه رقابتی ایجاد می کرد. دستیار گیتس گزارش داد كه روزی زود به محل كار می آید و كسی را پیدا می كند كه زیر یك میز خوابیده است. او تا زمانی که متوجه نشد او گیتس است می خواست با پلیس امنیت تماس بگیرد.

هوش گیتس به وی اجازه می داد تا همه زوایای صنعت نرم افزار، از توسعه محصول گرفته تا استراتژی شرکت را ببیند. هنگام تجزیه و تحلیل هرگونه حرکت شرکت، وی مشخصات کلیه موارد ممکن را بررسی می کرد و در مورد هر چیزی که احتمالاً ممکن بود رخ دهد سؤال می کرد.

او انتظار داشت که همه افراد در این شرکت فداکاری یکسانی داشته باشند. سبک مدیریت مقابله ای او افسانه ای شد زیرا او کارمندان و ایده های آنها را به چالش می کشید تا روند خلاقانه اش ادامه یابد. ممکن بود بشنوید، “این احمقانه ترین چیزی است که من تا به حال از گیتس شنیده ام!”.

این به همان اندازه آزمایش سختی برای کارمند بود زیرا اشتیاق گیتس به شرکت را نشان می داد. او دائماً در حال بررسی بود تا ببیند افراد اطراف او واقعاً به عقایدشان اطمینان دارند یا نه.

مایکروسافت آفیس و دادخواست های ضد رقابتی

در خارج از شرکت، گیتس به عنوان یک رقیب بی رحمانه شهرت کسب می کرد. چندین شرکت فناوری به رهبری IBM، برای جایگزینی MS-DOS شروع به توسعه سیستم عامل خود به نام OS / 2 کردند. به خاطر رقابت گیتس هم با استفاده از نرم افزار ویندوز، عملکرد خود را بهبود بخشید و کاربردهای آن را گسترش داد.

در سال 1989 مایکروسافت، مایکروسافت آفیس را معرفی کرد که برنامه های کاربردی بهره وری اداری مانند Word و Excel را در یک سیستم سازگار با همه محصولات مایکروسافت قرار داد.

برنامه های کاربردی به راحتی با OS / 2 سازگار نبودند. نسخه جدید ویندوز مایکروسافت تنها دو هفته 100،000 نسخه فروخت و سیستم عامل OS / 2 خیلی زود کنار گذاشته شد و مایکروسافت را با انحصار مجازی در سیستم عامل های رایانه های شخصی تنها گذاشت. به زودی کمیسیون تجارت فدرال تحقیقات خود را درباره مایکروسافت به دلیل شیوه های ناعادلانه بازاریابی آغاز کرد.

در طول دهه 1990، مایکروسافت با تحقیقات کمیسیون تجارت و وزارت دادگستری فدرال روبرو شد. برخی ادعاهای مرتبط مطرح شد مبنی بر اینکه مایکروسافت با تولیدکنندگان رایانه ای که سیستم عامل ویندوز را در رایانه های خود نصب کرده اند، معاملات ناعادلانه برقرار کرده است. همچنین مایکروسافت را متهم کردند به اینکه تولید کنندگان رایانه را مجبور به خرید Internet Explorer مایکروسافت به عنوان شرط فروش سیستم عامل ویندوز با رایانه های خود کرده اند.

در یک مقطع، مایکروسافت با شکستن احتمالی دو بخش خود، سیستم عامل و توسعه نرم افزار روبرو شد. مایکروسافت از خود دفاع کرد و دوباره به نبردهای قبلی گیتس با دزدان نرم افزار بازگشت و اعلام کرد که چنین محدودیت هایی تهدیدی برای نوآوری است. سرانجام، مایکروسافت برای جلوگیری از فروپاشی توانست یک توافق با دولت فدرال پیدا کند.

از این طریق، گیتس روش های ابداعی را برای خنثی کردن فشار با تبلیغات سبک و نمایش های عمومی در نمایشگاه های رایانه پیدا کرد که طی آن وی به عنوان آقای اسپاک Star Trek نامیده شد. گیتس به کار خود ادامه داد و تحقیقات فدرال تا دهه 1990 ادامه یافت.

ترک مایکروسافت

در سال 2000، گیتس از کار روزانه مایکروسافت کناره گیری کرد و کار مدیرعاملی را به دوست دوران دانشگاهش استیو بالمر که از سال 1980 با مایکروسافت بود، واگذار کرد. برای او شغل پرشور تجارت مهم بود، اگرچه او رئیس هیئت مدیره باقی ماند.

در سال 2006، گیتس اعلام كرد كه در حال گذر از كار تمام وقت در مایکروسافت است تا زمان با كیفیت تری را به بنیاد اختصاص دهد. آخرین روز کاری کامل وی در مایکروسافت 27 ژوئن 2008 بود.

در فوریه 2014، گیتس از ریاست مایکروسافت کناره گیری کرد تا به عنوان مشاور فناوری در سمت جدیدی کار کند. استیو بالمر مدیر عامل بلند مدت مایکروسافت با ساتیا نادلای 46 ساله جایگزین شد.

راز موفقیت بیل گیتس

همسر و فرزندان بیل گیتس

در سال 1987، یک مدیر 23 ساله مایکروسافت به نام ملیندا فرانسوی چشم گیتس را گرفت و او در آن زمان 32 ساله بود. ملیندا از هر لحاظ برای گیتس عالی بود. با گذشت زمان، رابطه آنها بیشتر شد زیرا آنها پیوند صمیمی و معنوی با یکدیگر پیدا کردند. در اول ژانویه 1994، ملیندا و گیتس در هاوایی با هم ازدواج کردند.

بیل به دنبال مرگ ویرانگر مادرش به علت سرطان پستان تنها چند ماه پس از عروسی شکسته شد، آنها در سال 1995 مدتی از هم دور شدند تا سفر کنند و چشم انداز جدیدی از زندگی و جهان بدست آورند. در سال 1996، دختر اول آنها، جنیفر به دنیا آمد. پسر آنها روری، در سال 1999 متولد شد و دختر دوم شان، فیبی، در سال 2002 به دنیا آمد.

ثروت شخصی بیل گیتس

در مارس 1986، گیتس با انتشار پیشنهاد عمومی اولیه مایکروسافت (IPO) به ازای هر سهم 21 دلار موفق شد به یک میلیونر در 31 سالگی تبدیل شود. گیتس 45 درصد از سهام شرکت یعنی 24.7 میلیون را به اشتراک گذاشت و سهام خود را در این زمان 234 میلیون دلار از 520 میلیون دلار مایکروسافت بدست آورد.

با گذشت زمان، سهام شرکت از نظر ارزش افزوده شد. در سال 1987، گیتس میلیاردر شد وقتی ارزش سهام به 90.75 دلار به ازای هر سهم رسید. از آن زمان، گیتس در صدر یا حداقل در صدر فهرست های سالانه مجله Forbes در بین 400 فرد ثروتمند آمریکایی قرار گرفت. در سال 1999، با بالا رفتن قیمت سهام و تقسیم سهام هشت برابر از IPO، ثروت گیتس به 101 میلیارد دلار رسید.

خانه بیل گیتس

در سال 1997، گیتس و خانواده اش به خانه ای به مساحت 55000 متر مربع به قیمت 54 میلیون دلار در ساحل دریاچه واشنگتن نقل مکان کردند. اگرچه این خانه به عنوان یک مرکز تجاری فعالیت می کند ، اما گفته می شود این زن و شوهر و سه فرزندشان بسیار دنج هستند.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس

در سال 1994، بیل و ملیندا بنیاد ویلیام اچ (هنری) گیتس را تأسیس کردند که به حمایت از آموزش، بهداشت جهانی و سرمایه گذاری در جوامع کم درآمد در سراسر جهان اختصاص یافته بود. این سازمان همچنین به مسائل داخلی، از جمله کمک به دانشجویان در ایالات متحده در آمادگی دانشگاهی، یاری می رساند.

با تأثیر ملیندا، بیل علاقه مند شد که مانند مادر خود به عنوان رهبر مدنی درآید و به مطالعه کارهای بشردوستانه عناوین صنعتی آمریکایی اندرو کارنگی و جان دی راکفلر پرداخت. او فهمید که موظف است بخش اعظم ثروت خود را به امور خیریه اختصاص دهد.

در سال 2000، این زن و شوهر چندین بنیاد خیریه خانوادگی را با هم ترکیب کردند و 28 میلیارد دلار برای تشکیل بنیاد بیل و ملیندا گیتس کمک کردند. طی چند سال آینده، فعالیت بیل در بنیاد بیل و ملیندا گیتس بخش اعظم وقت و حتی بیشتر آن را به خود اختصاص داد.

گیتس از زمان کناره گیری از مایکروسافت، بیشتر وقت و انرژی خود را به کار در بنیاد بیل و ملیندا گیتس اختصاص می دهد. در سال 2015، گیتس از معیارهای ملی مشترک اصلی و منشور مدارس منشور سخن گفت. گیتس همچنین ثابت کرد که یک کارفرمای پیشگام است که تقریباً در همین زمان، بنیاد اعلام کرد که به کارمندان خود سالانه مرخصی پس از تولد یا پرورش فرزند می دهد.

در سال 2017، این بنیاد اولین گزارش سالانه خود را برای بررسی پیشرفت های انجام شده در چندین زمینه مهم مرتبط با بهداشت عمومی، از جمله مرگ و میر کودکان، سوء تغذیه و HIV انجام داد. در آن زمان، گیتس بیماری های عفونی و مزمن را به عنوان دو نگرانی بزرگ در زمینه بهداشت عمومی معرفی کرد که باید طی دهه آینده مورد توجه قرار می گیرد.

در آوریل 2018، گیتس اعلام کرد که با لاری پیج، بنیانگذار گوگل همکاری می کند تا 12 میلیون دلار بودجه واکسن جهانی آنفولانزا را تأمین کند. وی گفت برای کمک به اقدامات فردی “جسورانه و خلاقانه”، با هدف کمک به شروع آزمایش های بالینی تا سال 2021، کمک های بلاعوض تا 2 میلیون دلار اهدا می شود. گرچه برخی سؤال می کردند که آیا 12 میلیون دلار برای تحریک هرگونه پیشرفت پزشکی واقعی کافی است اما برخی دیگر اهداف سرمایه گذاری آن را ستودند، در حالی که گیتس اظهار داشت که می توان دستاوردهای بیشتری برای آینده کسب کرد.

بیل گیتس و تحقیقات آلزایمر

گیتس در نوامبر 2017 فاش کرد که 50 میلیون دلار از پول خود را در صندوق Dementia Discovery سرمایه گذاری کرده است. او با 50 میلیون دلار سرمایه گذاری های نوپا که در تحقیقات آلزایمر مشغول فعالیت هستند را دنبال می کند. گفته می شود این یک موضوع شخصی برای گیتس است که تأثیرات مخرب این بیماری را بر اعضای خانواده خود دیده است.

وی به سی ان ان با بیان اینكه هدف طولانی مدت درمان است، گفت: هر نوع درمان می تواند پیشرفت بزرگی از جایی باشد كه ما امروز در آن نقطه هستیم.

ساختن یک شهر هوشمند در آریزونا

در سال 2017 مشخص شد که یکی از بنگاه های گیتس 80 میلیون دلار برای توسعه “شهر هوشمند” در نزدیکی فینیکس آریزونا سرمایه گذاری کرده است. شهر پیشنهادی به نام بلمونت “جامعه ای متشکل از آینده را با زیرساختی ایجاد خواهد کرد که از فناوری پیشرفته بهره می برد و متشکل از شبکه های دیجیتالی با سرعت بالا، مراکز داده، فن آوری های جدید تولید و مدل های توزیع، وسایل نقلیه مستقل است.

از نزدیک به 25،000 هکتار از زمین تعیین شده برای سایت؛ گزارش شده است که 3800 هکتار برای فضای اداری، تجاری و خرده فروشی خواهد رفت. 470 هکتار دیگر برای مدارس دولتی استفاده می شود و 80،000 واحد مسکونی را در خود جای می دهد.

ویروس کرونا

پس از سالها هشدار مبنی بر اینكه دنیا برای همه گیری بعدی آماده نیست، گیتس دید سخنان شوم با شیوع ویروس کرونا در سال 2020 به واقعیت تبدیل می شود. در ماه مارس، بنیاد بیل و ملیندا گیتس به همراه Wellwell Trust و Mastercard مبلغ 125 میلیون دلار برای تلاش جهت مهار شیوع بیماری متعهد شدند و گیتس پس از آن فاش كرد كه بنیاد وی آماده است تا میلیارد ها دلار در كارخانه های اختصاص داده شده برای تولید واكسن سرمایه گذاری كند.

جوایز

گیتس جوایز متعددی برای کارهای بشردوستانه دریافت کرده است. مجله تایم نام گیتس را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد قرن بیستم معرفی کرد. این مجله همچنین گیتس و همسرش ملیندا را به همراه Bono خواننده اصلی گروه راک U2  به عنوان افراد برتر سال 2005 نامگذاری کرد.

گیتس دارای چندین دکترای افتخاری از دانشگاه های سراسر جهان است. وی عنوان شوالیه افتخاری را از امپراتوری بریتانیا که در سال 2005 توسط ملکه الیزابت دوم اعطا شد، به دست آورد.

در سال 2006، گیتس و همسرش به دلیل فعالیت های بشردوستانه خود در سراسر جهان در زمینه های بهداشت و آموزش، نشان Aztec Eagle بالاترین نشان مکزیک را دریافت کردند.

در سال 2016، این زوج هنگامی که به عنوان دریافت کنندگان مدال آزادی ریاست جمهوری از سوی رئیس جمهور باراک اوباما برگزیده شدند، دوباره به خاطر کارهای خیرخواهانه خود شناخته شدند.

منبع:

biography

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی