تغذيه سالم سلامت

همه چیز درباره خواص سس پستو

تقویم فارسی اندروید

پستو سس غلیظ و سبز رنگی است که از جنوا ایتالیا سرچشمه می گیرد. پستو که به طور سنتی با سیر، آجیل کاج، ریحان، پنیر و روغن زیتون درست می‌ شود، طعمی قوی و غنی دارد. این سس خوش طعم را می توان به عنوان سس پاستا، دیپ خوشمزه، سس پیتزا، سس سالاد و غیره استفاده کرد.

شما می توانید پستو از پیش ساخته شده، از جمله برخی از انواع گیاهی را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. در حالی که سس های پستو خانگی و خریداری شده در فروشگاه می توانند از نظر مواد مغذی متفاوت باشند، پستو به طور کلی منبع غنی از چربی های سالم است.

از آنجا که پستو با مواد مغذی درست شده است، آن را می توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کرد. همچنین بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است.

سس پستو

حقایق تغذیه ای پستو

این اطلاعات تغذیه ای برای 1 قاشق غذاخوری (16 گرم) پستو توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده ارائه شده است.

  • کالری 92
  • چربی 9.5 گرم
  • سدیم 158 میلی گرم
  • کربوهیدرات 0.9 گرم
  • فیبر 0.2 گرم
  • شکر 0.11 گرم
  • پروتئین 1.4 گرم
  • کلسیم 33.1 میلی گرم
  • فسفر 36.8 میلی گرم
  • پتاسیم 31.8 میلی گرم
  • منیزیم 9.76 میلی گرم

این اطلاعات تغذیه ای برای 1 قاشق غذاخوری پستو است.

کربوهیدرات ها

یک قاشق غذاخوری پستو حاوی کمتر از 1 گرم کربوهیدرات است. پستو منبع قابل توجهی از کربوهیدرات های پیچیده، فیبر غذایی یا قند نیست. با این حال، اغلب با غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند پاستا، پیتزا و ساندویچ همراه می شود.

چربی ها

تقریباً 60 درصد کالری موجود در پستو از چربی ها است که از روغن زیتون، پنیر و آجیل کاج به دست می آید. در هر قاشق 9.47 گرم چربی وجود دارد که شامل 5.63 گرم اسیدهای چرب تک غیراشباع، 1.53 گرم اسیدهای چرب اشباع شده و 1.68 گرم اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است.

پستو همچنین حاوی 2.56 میلی گرم کلسترول است. با توجه به دستورالعمل‌ های رژیم غذایی ایالات متحده در سال‌ های 2020 تا 2025 برای آمریکایی‌ ها، 20 تا 35 درصد کالری روزانه باید از چربی تامین شود.

پروتئین

با داشتن 1.38 گرم پروتئین در هر قاشق غذاخوری پستو، این سس یک غذای غنی از پروتئین نیست. از آنجایی که به عنوان یک چاشنی در نظر گرفته می شود، می توان از آن برای طعم دادن به سایر غذاهایی که پروتئین بیشتری دارند استفاده کرد.

ویتامین ها و مواد معدنی

پستو معمولاً در مقادیر زیاد مصرف نمی شود هرچند برخی ممکن است بیشتر از یک وعده مصرف کنند. مقداری از مواد مغذی وجود دارد. پستو حاوی 33.1 میلی گرم کلسیم، 36.8 میلی گرم فسفر، 31.8 میلی گرم پتاسیم و 9.76 میلی گرم منیزیم است.

کالری

یک قاشق غذاخوری پستو تهیه شده با پنیر پارمزان، ریحان، روغن زیتون، نمک، سیر و آجیل کاج حاوی کمتر از 92 کالری است. بیش از نیمی از کالری دریافتی از چربی ها تامین می شود.

پاستا

فواید سلامتی

برخی از ترکیبات موجود در پستو – به طور عمده روغن زیتون – ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند. در اینجا برخی از فواید بالقوه پستو برای سلامتی آورده شده است.

ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد

سیر، آجیل کاج، روغن زیتون و ریحان منابع غنی آنتی اکسیدان هستند. رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در دفاع در برابر آسیب رادیکال های آزاد دارند که می تواند منجر به بیماری شود. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند پستو به طور منظم ممکن است به افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن کمک کند که ممکن است در برابر بیماری ها از بدن محافظت کند.

ممکن است فواید قلبی عروقی داشته باشد

روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارد و کاهش خطر بیماری قلبی ممکن است یکی از آنها باشد. جایگزینی سایر غذاهای پرچرب مانند مارگارین، کره، لبنیات و مایونز با روغن زیتون می تواند خطر بیماری قلبی و خطر سکته را کاهش دهد.

ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند

چهار نوع مختلف چربی وجود دارد: چربی‌ های اشباع‌ شده، چربی‌ های ترانس، چربی‌ های تک غیراشباع و چربی‌ های چند غیراشباع. در حالی که چربی های اشباع شده ممکن است سطح کلسترول LDL شما را افزایش دهند (کلسترول بد در نظر گرفته می شود)، غذاهای غنی از چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع مانند پستو می توانند به کاهش سطح کلسترول LDL در خون کمک کنند و می توانند از سطوح بالای HDL (کلسترول “خوب” در نظر گرفته می شود.) حمایت کنند.

ممکن است به مدیریت وزن کمک کند

سس پستو یک غذای سنتی ایتالیایی است و معمولاً در رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف می شود. تحقیقات نشان داده است که پیروی از یک رژیم مدیترانه ای می تواند منجر به تغییرات طولانی مدت در وزن و دور کمر شود. پستو می تواند بخشی از یک سبک زندگی مغذی باشد که از مدیریت وزن سالم پشتیبانی می کند.

آلرژی

پستو به طور سنتی حاوی پنیر پارمزان (فرآورده شیر) و آجیل کاج (نوعی آجیل درختی) است که آلرژن‌ های رایج غذایی هستند. ممکن است در افرادی که به محصولات لبنی و آجیل حساسیت دارند، واکنش آلرژیک ایجاد شود.

در حالی که برخی افراد پنیر پارمزان و آجیل کاج را تحمل می کنند، باز هم احتیاط توصیه می شود. علائم آلرژی غذایی شامل کهیر، تورم، خارش، تنگی نفس، درد معده، استفراغ، مشکل در بلع و سبکی سر است.

در صورت مشاهده علائم آلرژی غذایی باید با یک پزشک تماس بگیرید. پزشک می تواند آزمایش پوستی انجام دهد تا مشخص کند به کدام ماده غذایی حساسیت دارید.

اثرات نامطلوب

پستوی خریداری شده در فروشگاه می تواند حاوی مقدار زیادی سدیم باشد. کسانی که از یک رژیم کم سدیم پیروی می کنند یا از داروهای قلبی استفاده می کنند باید قبل از افزودن این محصولات به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنند. برای کنترل میزان سدیم موجود در پستو، دستور تهیه پستوی خانگی را در نظر بگیرید که نمک کمتری مصرف کنید.

انواع پستو

فروشگاه های مواد غذایی معمولاً انواع مختلفی از پستو را ارائه می کنند. در حالی که پستو یک سس مورد پسند گیاهخواران است، وگان ها می توانند به دنبال نسخه های بدون پنیر و لبنیات باشند. افرادی که به آجیل حساسیت دارند نیز می توانند انواع بدون آجیل را انتخاب کنند.

در حالی که ریحان ماده اصلی پستو است، برخی از محصولات با گیاهان دیگر به جای آن تهیه می شوند. برای اینکه کنترل بیشتری بر مواد تشکیل دهنده پستو داشته باشید، یک دستور العمل خانگی را امتحان کنید که مطابق با ترجیحات غذایی شما باشد.

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

پستوی خانگی را در ظرف دربسته در یخچال تا 5 روز نگهداری کنید. برچسب روی ظرف پستوی خریداری شده خود را از نظر تاریخ انقضا یا بهترین تاریخ قبل از آن بررسی کنید.

پستو را می توان به عنوان سس روی هر غذایی که می خواهید اضافه کنید. این غذا عمدتاً با غذاهای ایتالیایی مانند پاستا و پیتزا مرتبط است اما می توان از آن به عنوان دیپ، سس سالاد، ساندویچ و غیره نیز استفاده کرد.

منبع:

verywellfit

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی