تناسب اندام سلامت

هر آنچه باید درباره رژیم هورمونی بدانید

تقویم فارسی اندروید

بهتر است روند کاهش وزن را با دیدی مشکوک ببینید، به خصوص آنهایی که نیاز به تغییر اساسی در الگوهای غذایی فعلی شما دارند و محدودکننده هستند. رژیم هایی که شما را ملزم به حذف گروه های غذایی یا خوردن کالری اندک می کند، اغلب ضررشان بیشتر از فایده شان است. همچنین، وزن شما همیشه نشانگر سلامتی یا عملکرد هورمونی شما نیست، زیرا چندین عامل دیگر یک سبک زندگی سالم را تشکیل می دهند.

رژیم هورمونی ادعا می کند که هورمون های شما را از طریق اصلاح رژیم غذایی تنظیم می کند و به شما کمک می کند تا سالم تر شوید و در این فرآیند وزن کم کنید. اما آیا جواب می دهد و ایمن است؟ در اینجا، از متخصصان تغذیه مری ویرتس و جانا موورر می خواهیم نظرات خود را در مورد رژیم هورمونی، اینکه آیا این رژیم موثر است یا نه و مزایا و معایب آن به اشتراک بگذارند.

رژیم هورمونی

رژیم هورمونی چیست؟

رژیم هورمونی یک برنامه غذایی است که برگرفته از کتابی است که توسط دکتر ناتاشا ترنر، دکترای طب طبیعی ارائه شده است. هدف این رژیم کنترل نوسانات هورمونی زنان است که باعث افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی می شود.

برنامه رژیم غذایی سه مرحله ای به مدت شش هفته طول می کشد و ادعا می کند که هورمون های شما را هماهنگ می کند و نوساناتی را که باعث عوارض بد می شود از طریق یک رژیم غذایی خاص برطرف می کند. علاوه بر این، این طرح شامل دستورالعمل‌ هایی برای تمرین روتین، روش‌ های سم‌ زدایی و مکمل‌ ها است.

رژیم هورمونی چگونه کار می کند؟

فاز اول شامل سم زدایی دو هفته ای است که در آن چندین گروه غذایی حذف می شوند. اینها شامل گلوتن، لبنیات گاوی، روغن های مختلف، بادام زمینی، شکر، شیرین کننده های مصنوعی، گوشت قرمز، مرکبات، الکل و کافئین است. در طول این مرحله، شما همچنین ملزم به مصرف مکمل هایی مانند روغن ماهی، داروهای ضد التهاب و پروبیوتیک ها هستید.

در فاز دو، باید برخی از غذاها را دوباره اضافه کنید و در عین حال واکنش بدن خود را به هر نوع غذا توضیح دهید. این مرحله هنوز محدود کننده است زیرا باعث می شود از غذاهای به اصطلاح “ممانعت کننده هورمون” اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از ماهی هایی که تصور می شود دارای جیوه بالایی هستند، گوشت و قهوه غیر ارگانیک، میوه های خشک مانند کشمش و خرما، بادام زمینی و شربت ذرت با فروکتوز بالا. سایر غذاهای غیرمجاز در این مرحله عبارتند از هر چیزی که فرآوری شده، شیرین کننده های مصنوعی، نیترات ها و غلات تصفیه شده است.

فاز سه فعالیت بدنی شامل ورزش کاردیو و تمرینات قدرتی را اضافه می کند و همان رژیم را از فاز دو ادامه می دهد.

آیا رژیم هورمونی بی خطر است؟

CDC نرخ کاهش وزن را بین نیم کیلوگرم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می کند اما تاکید می کند که این باید از ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی و ورزش حاصل شود در غیر این صورت برای آنچه ایمن و پایدار در نظر گرفته می شود بسیار سریع است. علاوه بر این، کاهش وزن در فاز یک به تنهایی به دلیل تغییرات رژیم غذایی است زیرا جزء ورزش فقط در فاز سه اضافه می‌ شود.

احتمالاً بسیاری از کاهش وزن در مرحله اولیه به دلیل وزن آب ناشی از حذف غلات و سایر غذاها است. با این حال، کاهش وزن پایدار نیست و می تواند به راحتی پس از پایان مرحله اولیه یا اگر به الگوهای غذایی عادی خود بازگردید، دوباره برگردد.

ویرتس هشدار می دهد: “این کاهش وزن در دو هفته می تواند چارچوبی را برای انتظارات غیرواقعی کاهش وزن ایجاد کند، زمانی که فرد به دنبال کاهش وزن طولانی مدت (و حفظ آن) است. علاوه بر این، اغلب به رژیم غذایی دوره ای یویو کمک می کند.” موورر موافق است: “بدترین بخش کاهش وزن 5 کیلوگرمی در دو هفته است. این کاهش وزن بیش از حد و شدید است. کاهش وزن سالم به عنوان نیم تا یک کیلوگرم در هفته تعریف می شود.”

جوانب مثبت

موورر می‌ گوید: “در شش هفته اولیه تمرکز روی غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی است. حذف قندهای تصفیه شده، شربت ذرت با فروکتوز بالا و غذاهای بسیار فرآوری شده تا حد امکان برای همه مفید است.”

“بیشتر غذاهای موجود در “رژیم غذایی هورمونی” با الگوی رژیم غذایی مدیترانه ای، دارای فیبر بالا و چربی اشباع کم است. غذاهایی مانند لوبیا و عدس، آجیل، دانه ها، میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و روغن های غیر اشباع را همچنان شامل می شود. ویرتس می گوید: در این برنامه غذایی، و به طور کلی این موارد به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته اند و از سلامتی طولانی مدت حمایت می کنند.

علاوه بر این، رژیم هورمونی افراد را مجبور می‌کند از الکل، غذاهای سرخ‌ شده، غذاهای فرآوری‌ شده، شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی، غذاهای با چربی اشباع بالا اجتناب کنند که به هر حال کمتر برای سلامتی مفید هستند. ویرتس می‌ گوید: «به‌ عنوان یک متخصص تغذیه، توصیه می‌ کنم بیشتر مشتریان سعی کنند این غذاها را برای بهترین نتایج سلامتی محدود کنند.

موورر نسبت 20 به 80 را توصیه می کند یعنی 80 درصد غذاهای کامل، تغذیه محور و 20 درصد غذاهای سرگرم کننده. “بیشتر مردم عدم تعادل در سبک زندگی دارند و این برنامه به عوامل سبک زندگی که بر هورمون‌ هایی مانند خواب، هیدراتاسیون، استرس و غیره تاثیر می‌ گذارند، می‌ پردازد. همچنین از الگوهای غذایی ثابت حمایت می‌ کند. این بسیار خوب است و بر عملکرد هورمون شما و توانایی کاهش وزن تأثیر می‌ گذارد.

جوانب منفی

این رژیم حداقل امتیاز را دارد و متأسفانه هیچ شواهد مبتنی بر پژوهشی وجود ندارد که نشان دهد رژیم هورمونی خواب را بهبود می‌ بخشد، پوستی درخشان و موهایی سالم به فرد می‌ دهد. ویرتس توضیح می دهد که چارچوب زمانی اش هم برای اکثر افراد غیر واقعی و ناپایدار است.

در نهایت، “رژیم غذایی هورمونی” می تواند دست و پا گیر باشد و افراد را به تهیه و پختن بیشتر وعده های غذایی تشویق می کند.

با این حال، اگر یک مورد عدم تعادل هورمونی واقعی مانند انسولین دارید، در بازه زمانی شش هفته ای رژیم هورمونی اصلاح نمی شود و حداقل سه ماه طول می کشد. علاوه بر این، حذف غذاهای جدا شده برای اصلاح عدم تعادل هورمونی اثبات نشده است. بلکه تعادل در مصرف غذا و مصرف کربوهیدرات مهم است. به عنوان مثال، فردی می تواند مقدار زیادی میوه های سالم مصرف کند. موورر توضیح می‌ دهد که از سوی دیگر، این رژیم غذایی مرکبات را برای تعادل هورمونی حذف می‌ کند و من هیچ مدرکی برای تأیید آن ندارم.

این برنامه دستور بلند دیگری نیز دارد: مصرف گوشت ارگانیک و قهوه ارگانیک. موورر می گوید: “این یک نیاز گران است که بسیاری از افراد امکان خرید آن را ندارند و چرا؟ مطمئناً هورمون ها را با گوشت های معمولی و یک رژیم غذایی متعادل هم تنظیم می کنید.”

حرف آخر

قبل از اینکه وارد یک رژیم غذایی شوید که ادعا می‌ کند هورمون‌ های شما را «تثبیت» می‌ کند، در نظر بگیرید که آیا واقعاً دلیل قابل قبولی برای وزن یا مشکلات سلامتی شماست یا خیر. موورر می‌ گوید: «بیشتر افراد عدم تعادل هورمونی ندارند، بلکه در سبک زندگی خود دچار اختلال هستند. اگر نگران عدم تعادل هورمونی هستید، به جای تکیه بر رژیم های غذایی بالقوه مضر و محدود کننده، باید با پزشک خود صحبت کنید. در عوض، از یک رژیم غذایی غنی از غذاهای مغذی و کامل استفاده کنید و برای بهترین نتایج در فعالیت بدنی منظم شرکت کنید، بدون نیاز به حذف غذاها یا پیروی از برنامه های غذایی پیچیده.

منبع:

byrdie

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی