سلامت سلامت و تربيت كودك

نکاتی درباره اصول تغذیه کودکان 4 تا 5 ساله

تقویم فارسی اندروید

کودکان وقتی غذای بزرگسالان را می خورند احساس بهتری دارند. در سال های پیش دبستانی و مهدکودک، کودک شما باید همان غذای بقیه خانواده را بخورد. وظیفه شما به عنوان والدین ارائه غذاهایی با ارزش غذایی بالا در محیط آرام و داشتن اوقات منظم برای غذا خوردن و آموزش اصول تغذیه است. وظیفه فرزند شما این است که درک کند گرسنه است و چه مقدار غذا برای خوردن نیاز دارد.

اصول تغذیه

8 نکته مهم در مورد اصول تغذیه برای والدین:

طیف وسیعی از غذاهای سالم را پیشنهاد دهید. هنگامی که کودکان غذاهای متنوعی می خورند، تعادل ویتامین های مورد نیاز برای رشد آنها حفظ می شود. گزینه های سالم شامل سبزیجات و میوه های تازه، محصولات لبنی کم چرب (شیر، ماست، پنیر) یا جایگزین های لبنی، پروتئین های بدون چربی (لوبیا، مرغ، بوقلمون، ماهی، همبرگر بدون چربی، توفو، تخم مرغ) و غلات سبوس دار و نان است.

از کودکان انتظار نداشته باشید که “بشقاب خود را خالی کنند.” اندازه های مناسب برای آنها سرو کنید اما انتظار نداشته باشید که فرزند شما همیشه همه چیزهایی را که سرو کرده اید بخورد. حتی بهتر از آن، به فرزندان خود اجازه دهید اندازه مناسب خاص خود را انتخاب کنند. اشکالی ندارد اگر بچه ها همه چیز را در بشقاب های خود نخورند. در این سن، آنها باید یاد بگیرند که چه زمانی سیر می شوند. بعضی از بچه های چهار ساله هنوز ممکن است در حد ناخنک زدن غذا بخورند. والدین می توانند فرزندان خود را تشویق کنند که غذاهای جدید را امتحان کنند اما نباید برای خوردن آنها را تحت فشار قرار دهند.

اوقات منظمی برای وعده های غذایی پیشنهاد کنید و کنار هم بنشینید. غذاها را را در وعده های غذایی معمولی و میان وعده سرو کنید. سعی کنید مراقب باشید که بین این زمان های غذایی، غذایی سرو نکنید. کودکانی که در طول روز در حال خوردن تنقلات یا “ناخنک زدن” هستند، ممکن است هنگام وعده های غذایی گرسنه نباشند، وقتی که غذاهای سالم تر در دسترس هستند. وقتی زمان وعده غذایی یا میان وعده است، تلویزیون را خاموش کنید و در کنار هم غذا بخورید. این به ایجاد محیطی آرام برای صرف غذا کمک می کند.

مواد غذایی و نوشیدنی های قندی فرآوری شده را محدود کنید. نقش دیگر والدین محدود کردن میزان غذای فرآوری شده در خانه و محدود کردن فست فودها است. مهمترین چیز محدود کردن نوشیدنی های شیرین است. نوشیدنی های قندی شامل نوشابه، آب میوه های غیر طبیعی، لیموناد، چای شیرین و نوشیدنی های ورزشی است. نوشیدنی های قندی می توانند منجر به حفره های دندانی و افزایش وزن ناسالم شوند.

بهترین نوشیدنی ها آب و شیر است. بهترین نوشیدنی ها برای کودکان آب و شیر (از جمله شیر غیر لبنی) است. شیر برای ساختن استخوان های قوی، کلسیم و ویتامین D را فراهم می کند. خوردن بستنی یک بار در روز خوب است، اما نباید هر روز مصرف شود. آب میوه 100٪ طبیعی ترجیح داده می شود زیرا آب میوه منبع غلیظ قند و فیبر کم است. اگر آب میوه ای را به کودکتان می دهید، آن را 100٪ از میوه درست کرده و آن را به 4 اونس یا کمتر محدود کنید. در روز بهتر است آب را با یک وعده غذایی سرو کنید، زیرا آب در هنگام سرو بین وعده های غذایی احتمالاً باعث ایجاد حفره می شود.

وعده های کوچک برای کودکان کوچک. توجه به اندازه های غذا در اصول تغذیه بسیار مهم است. کودکان چهار و پنج ساله به وعده های کوچکتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. فرزندان خود را ترغیب کنید که اندازه وعده غذایی خود را انتخاب کنند اما از بشقاب ها، کاسه ها و لیوان های کوچکتر استفاده کنید.

تلویزیون را خاموش کنید. خصوصاً در وعده های اصلی غذایی این نکته باید رعایت شود. تبلیغات تلویزیونی می تواند یک مشکل بزرگ برای تغذیه خوب فرزند شما باشد. کودکان چهار و پنج ساله به راحتی تحت تأثیر تبلیغات غذاهای ناسالم مانند کورن فلکس شیرین، فست فود و شیرینی قرار می گیرند. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، خاموش کردن تلویزیون هنگام غذا خوردن است و به کودکتان یاد دهید اگر غذایش را بخورد می تواند بعد از آن به عنوان جایزه تلویزیون تماشا کند.

رفتارهای غذا خوردن و اصول تغذیه را آموزش دهید. در این سن کودک شما باید برای یادگیری روش های اساسی اصول تغذیه آمادگی داشته باشد. در سن چهار سالگی او دیگر چنگال یا قاشق را در مشت خود نمی گیرد و قادر خواهد بود آنها را مانند یک بزرگسال نگه دارد. با کمک شما، او می تواند یادگیری استفاده صحیح از چاقو نیز را شروع کند. همچنین می تواند اصول دیگر غذا خوردن را نیز یاد بگیرد، مانند صحبت نکردن با دهان پر، استفاده از دستمال و دست نزدن به بشقاب شخص دیگر. در حالی که توضیح این قوانین ضروری است، مدل سازی آنها بسیار مهمتر است. فرزند شما دقت می کند تا ببیند که بقیه خانواده چگونه رفتار می کنند و رفتار آنها را تقلید می کند. اگر عادت خانوادگی برای غذا خوردن با هم دارید، یادگیری آن برای کودک آسانتر است. حداقل یک وعده غذایی در روز را به یک زمان خاص خانوادگی و دلپذیر اختصاص دهید. از فرزندتان بخواهید در تهیه وعده غذایی، میز را آماده کرده یا از راه دیگری کمک کند.

منبع:

healthychildren

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی