روانشناسی سبك زندگي

نحوه برخورد با آزار کلامی در رابطه

تقویم فارسی اندروید

آزار کلامی ممکن است به اندازه آزار جسمی مشکلی حاد به نظر نرسد، اما می‌تواند آسیب‌های طولانی‌ مدت را به قربانیان وارد کند.

اگرچه ممکن است عواقب فیزیکی نداشته باشد، اما کمتر جدی نیست. آزار کلامی می تواند توسط هر کسی در زندگی شما انجام شود، از والدین گرفته تا همکار و دوست و همسر.

پیشاپیش، بیاموزید که آزار کلامی چیست، چگونه آن را تشخیص دهید و اقداماتی را که می توانید برای جلوگیری از وقوع آن انجام دهید فرا بگیرید.

آزار کلامی

آزار کلامی چیست؟

آزار کلامی تعاملی است که در آن فرد از سخنان دیگری آسیب می بیند. ممکن است آشکار یا ظریف باشد و تشخیص آن دشوار باشد.

این چند نمونه از آزار کلامی است:

  • تحقیرها و توهین‌ها، مانند ناسزاگویی
  • انتقاد عمدی غیر مفید
  • تهدیدهای کلامی
  • پدیده چراغ گاز یا گسلایت که باعث می شود قربانیان احساس کنند دیوانه هستند

نشانه هایی که نشان می دهد مورد آزار کلامی قرار می گیرید

اگر هر یک از موارد بالا در یکی از روابط شما رخ می دهد، احتمالاً با سوء استفاده کلامی مواجه شده اید.

ساده ترین راه برای تشخیص اینکه آیا مورد آزار کلامی قرار گرفته اید یا نه، بر اساس احساسی است که پس از تعامل با کسی دارید.

اگر با فرد دیگری به روشی سالم و تأییدکننده در ارتباط هستید، به احتمال زیاد رابطه شما با او رابطه سالمی است.

اگر زمانی که با شخص دیگری درگیر می‌ شوید، وقتی موقعیت را ترک می‌ کنید (چه گهگاهی یا اغلب) با احساس سرخوردگی، غمگینی، شرم، گناه، یا ناراحتی همراه هستید، این نشانه خوبی است که آنها خیلی با شما مهربان نیستند و حتی ممکن است رفتار توهین آمیز کلامی با شما داشته باشند.

درک نیت

توجه به این نکته مهم است که آزار کلامی ممکن است ناخواسته رخ دهد. نیاز نیست حتما تصمیم برای رفتار مضر گرفته شود تا کسی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

برای مثال، ممکن است شخصی فکر کند که سخنان و توهین‌ هایش شما را محکم تر می‌ کند یا شما را قوی‌ تر می‌ کند.

آنها ممکن است شما را دوست داشته باشند و ندانند چگونه با این احساسات کنار بیایند یا ممکن است به شما حسادت کنند. یا ممکن است اصلاً ربطی به شما نداشته باشد و اتفاقاً آنها برای همه یک فرد توهین کننده کلامی باشند. اما باز هم، هدف در این شرایط به نتیجه مربوط نیست.

نحوه برخورد با آزار کلامی

بیایید نحوه برخورد با آزار کلامی را بررسی کنیم، خواه یک فرد عمداً به شما صدمه بزند یا این که نتیجه اعمال او باشد، علیرغم اینکه قصد او نبوده است.

راه های مختلفی برای مقابله با توهین کلامی وجود دارد. مفید است که از اولین قدم در اینجا شروع کنید و در صورت نیاز به حرکت در این مسیر ادامه دهید.

رفتار توهین آمیز را فراخوانی کنید

اولین و مهم‌ ترین قدمی که باید در زمانی که مورد آزار کلامی قرار می‌ گیرید بردارید این است که آن را با صدای بلند نام ببرید. اگر انجام این کار برای شما بی خطر است، باید مستقیماً با شخص انجام شود. اگر فردی که شما را مورد آزار و اذیت کلامی قرار می‌ دهد، مانند رئیس‌تان، در موقعیتی است که بر شما قدرت و احاطه دارد، ممکن است بی‌ خطر نباشد که مستقیماً با او تماس بگیرید.

در این صورت، بهتر است آن را با یک فرد بی‌ طرف که امن است، مانند یک سرپرست یا مافوق دیگری که رئیس شما نیست، در میان بگذارید.

ساده‌ترین راه برای فراخوانی مستقیم رفتار توهین‌ آمیز، زمانی که انجام آن بی‌خطر است، این است که با آرامش به فرد اطلاع دهید که چیزی که گفته برای شما بد بوده است.

می توانید مواردی مانند مسائل زیر را مطرح کنید:

  • “وقتی می گویی xx، احساسات من را آزار می دهد.”
  • “این جمله در مورد xx آزاردهنده است.”
  • “این کامنتی که همین الان دادی به نظرم زیبا نمیاد.”
  • “وقتی شما می گویید xx، احساس می کنم بی جهت مورد انتقاد قرار می گیرم.”
  • “نظراتی مانند xx باعث می شود احساس بدی نسبت به خودم داشته باشم.”
  • این نظر باعث شرمندگی من می شود.
  • “من دوست ندارم وقتی با من اینطور صحبت می کنی.”

وقتی به شما توهین کلامی می شود، باید با فردی که به شما صدمه زده است کاملاً صریح صحبت کنید. به آنها بگویید چه گفتند، چه احساسی در شما ایجاد کرد و چرا تبادل قابل قبولی نبود.

از زبان واضح برای درخواست توقف رفتار استفاده کنید

ممکن است وسوسه انگیز باشد که به آرامی صحبت کنید، به خصوص اگر از عواقب آن می ترسید. با این حال، بهترین شرط شما این است که در درخواست خود شفاف و محکم باشید.

“من نیاز دارم که از گفتن xx خودداری کنید زیرا به من احساس yy می دهد” مثال خوبی از یک راه واضح برای برقراری ارتباط است که می خواهید رفتار توهین آمیز کلامی متوقف شود.

هر چه در درخواست خود واضح تر نباشید، برای شخص مقابل انکار رفتار توهین آمیز آسان تر است. به یاد داشته باشید، شخصی که به صورت کلامی توهین کننده است ممکن است تصوری نداشته باشد که چنین رفتاری دارد و ممکن است عمدی نباشد.

فراخوانی آن می تواند یک تجربه عاطفی یا ناراحت کننده برای آنها باشد و این امر را حیاتی تر می کند که شما در یک موقعیت امن باشید و در خطر آسیب بدنی، از دست دادن شغل یا هر چیز دیگری نباشید.

با سوء استفاده درگیر نشوید

وقتی کسی با ما بد است، طبیعی است که بخواهیم بد رفتار کنیم. این فقط به تشدید توهین کلامی کمک می کند و به آزارگر شما دلیلی می دهد تا شما را به سوءاستفاده متهم کند.

پس تمام تلاش خود را بکنید تا مستقیماً با سوء استفاده درگیر نشوید.

در صورت امکان آرام بمانید

وقتی کسی ما را تحریک می کند که آرام بمانیم، سخت است. اما این بهترین راه برای مقابله با یک فرد بدسرپرست است، زیرا ناراحتی (یا حتی احساساتی بودن) می تواند وضعیت را تشدید کند.

اگر مطمئن نیستید که چگونه آرام بمانید، می توانید هنگام درگیر شدن با این شخص نفس عمیق بکشید تا قبل از صحبت کردن، آرام شوید.

تعیین مرز

مرزها فقط این نیست که به کسی بگویید نمی تواند رفتار خاصی با شما داشته باشد. برای اینکه مرزها در تغییر رفتار مؤثر باشند، خواه خود شما یا هر کس دیگری، باید عواقبی نیز به آن‌ ها متصل شود.

تعیین مرزهای محکم با پیامدهای واضح و ساده، گام بعدی مهم در هنگام مواجهه با توهین کلامی است. یک مثال این است: “اگر دوباره با من اینطور صحبت کنی من می روم.” دیگری اینکه “من نمی‌خواهم نامم را اینطور صدا کنی. اگر دوباره مرا با این نام بخوانی، دیگر با تو صحبت نمی‌ کنم.”

آن مرزها را اجرا کنید

هنگام تعیین حد و مرز، هیچ عواقبی را که به طور کامل آماده نیستید انتخاب نکنید. مرزها اگر اجرا نشوند بی معنی هستند.

هنگامی که از مرز شما عبور کردید، تمام تلاش خود را بکنید تا هنگام توضیح وضعیت، آرامش خود را حفظ کنید. نمونه ای از نحوه انجام این کار این است: “به شما گفتم که اگر دوباره با من اینطور صحبت کنید، من را ترک می کنم. از آنجایی که شما فقط کاری را که از شما خواسته بودم انجام ندهید، اکنون باید بروم.”

در واقع ترک کردن پس از گفتن این جمله، حتی اگر آن شخص از شما بخواهد یا التماس کند که نروید، برای معنی داشتن مرز شما ضروری است.

اگر آزار کلامی متوقف نشد چه باید کرد؟

در یک دنیای عالی، این که به کسی بفهمانید رفتارش برای شما مضر است کافی است تا برای همیشه متوقف شود. متأسفانه، اغلب اینطور نیست.

آزار کلامی ممکن است ادامه یابد، حتی اگر آن را صدا کنید، آرام بمانید، درخواست کنید که این اتفاق نیفتد و حد و مرزهایی را در مورد آن تعیین و اجرا کنید. در اینجا گزینه هایی برای شما در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید وجود دارد.

راه بروید

در لحظه‌ای که با وجود تلاش‌ های شما برای متوقف کردن آزار کلامی دوباره تکرار می‌ شود، اگر امکان ترک فیزیکی موقعیت را دارید، باید از آن استفاده کنید. اگر شرایط اجازه نمی دهد نیازی به رانندگی و رفتن به خانه ندارید، اما حداقل باید با کمی پیاده روی خود را از طرف مقابل دور کنید.

شما می خواهید تمام تلاش خود را انجام دهید تا آرام بمانید و درگیر نشوید. با این حال، وقتی به موقعیت برگشتید، سعی کنید دیگر با آن فرد درگیر نشوید.

در صورت امکان به رابطه پایان دهید

زمانی که مرزها و دور شدن از خانه هیچ تاثیری بر توهین کلامی نداشته است، در صورت امکان، می توانید به سادگی به رابطه پایان دهید.

اگر فردی که شما را مورد آزار و اذیت کلامی قرار می دهد در محل کار شما باشد یا با شما زندگی کند، پایان دادن به این امر ممکن است دشوارتر باشد. اما اگر شریک، دوست، آشنا یا هر شخص دیگری است که زندگی یا امرار معاش شما به آن وابسته نیست، واضح بگویید که به دلیل آزار کلامی قادر به پیشبرد رابطه نیستید.

جستجوی کمک

اگر به دلیل شرایطی که از کنترل شما خارج است، نمی توانید رابطه خود را با یک آزاردهنده کلامی پایان دهید، یا اگر آزارگر شما را تنها نمی گذارد و پس از پایان رابطه شما را مورد آزار و اذیت یا تعقیب قرار می دهد، بهتر است از کمک بیرونی استفاده کنید. .

آزار کلامی یک شکل قانونی و واقعی از سوء استفاده است، بنابراین کمک گرفتن از یک سازمان سوء استفاده کننده می تواند شما را در مناسب ترین مسیر راهنمایی کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی