سلامت سلامت جسمي

مصرف روزانه مولتی ویتامین با بدن شما چه می کند؟

تقویم فارسی اندروید

شما ممکن است هر روز یک مولتی ویتامین مصرف کنید اما آیا می دانید مصرف روزانه مولتی ویتامین چه تاثیری بر بدن شما دارد؟ بر اساس مطالعه ای که در Advanced Pharmaceutical Bulletin منتشر شده است، یک سوم بزرگسالان و نیمی از جمعیت بالای 55 سال، حداقل یک مکمل در روز مصرف می کنند. قبل از اینکه رژیم مکمل خود را ادامه دهید، در مورد آنچه که مصرف روزانه مولتی ویتامین می تواند با بدن شما انجام دهد، بیشتر بدانید. مثل همیشه، در مورد مولتی ویتامین ها، مکمل ها و داروها با پزشک خود مشورت کنید.

مولتی ویتامین

1. مولتی ویتامین می تواند از کمبود ویتامین جلوگیری کند

دکتر دانیل پلامر، متخصص PharmD می گوید: «مصرف مولتی ویتامین ممکن است کیفیت زندگی روزانه را از طریق افزایش انرژی، اغلب از ترکیبات ویتامین B، همراه با سایر اقدامات محافظتی، افزایش دهد. با این حال، او هشدار می دهد: «انتخاب ویتامینی که دارای مواد مغذی باشد و نیازهای غذایی شما را برآورده کند، مهم است.

مولتی ویتامین

2. مولتی ویتامین ممکن است با داروهای تجویزی مقابله کند

رابرت موزرسکی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌گوید: برخی مکمل‌ های غذایی ممکن است اثر داروی شما را افزایش دهند و سایر مکمل‌ های غذایی ممکن است آن را کاهش دهند.» ممکن است باعث شود داروی مورد نیازتان بیش از حد اثرش کم شود.

3. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می تواند منجر به سکته شود

دکتر پلامر می گوید: “بیشتر ویتامین ها محلول در آب هستند و ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند. مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد. ویتامین A و E در سطوح بالا خطرناک هستند.”

دریافت بیش از حد ویتامین E یا بتاکاروتن به ویژه ممکن است بسیار خطرناک باشد. طبق مطالعه ای از JAMA Neurology، مکمل ویتامین E (dl-alpha tocopherol) بروز و مرگ و میر ناشی از خونریزی زیر عنکبوتیه را افزایش می دهد … در حالی که مکمل بتا کاروتن باعث افزایش بروز خونریزی داخل مغزی می شود.

4. مولتی ویتامین می تواند باعث شود که رژیم غذایی ناسالم داشته باشید

وقتی هر روز یک مولتی ویتامین مصرف می کنید، ممکن است احساس امنیت کاذبی داشته باشید که سالم هستید و نیازی به تمرکز روی رژیم غذایی خود ندارید.

دکتر میشل زیو می گوید: “دستورالعمل های غذایی 2015 تا 2020 برای آمریکایی ها، اطلاعات تغذیه ای و رژیمی پیشرو برای عموم مردم، توصیه ای برای مصرف روزانه مولتی ویتامین ندارد. چرا؟ زیرا دستورالعمل ها بر الگوهای تغذیه سالم تمرکز دارند.”

بدن سالم

5. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد

ویتامین های صمغی و جویدنی حتی در بزرگسالان هم رایج شده است. با این حال، به گفته دکتر پلامر، «اگر دیابتی هستید، در مصرف مواد جویدنی احتیاط کنید». این ویتامین ها معمولا حاوی قند اضافه شده یا سایر پرکننده های ناسالم هستند.

او هشدار می دهد: “اگر حساسیت غذایی، آلرژی یا سایر نیازها و عدم تحمل های غذایی دارید، به ترکیبات آن نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر نیازمند فاقد گلوتن، گیاهخوار یا حساس به نمک هستید، مطمئن شوید که این روی برچسب نوشته شده است.”

6. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می تواند به آسیب عصبی منجر شود

ویتامین B6 بیش از حد می تواند منجر به سمیت شود که ممکن است باعث آسیب عصبی شود. مصرف مکمل معمولاً مقصر مصرف بیش از حد B6 است.

طبق مطالعه ای از StatPearls، “همه موارد مسمومیت با ویتامین B6 ناشی از دوزهای فوق درمانی است، چه به صورت ایتروژنیک چه افراد غیر متخصص که خود درمانی با مکمل های بدون نسخه انجام می دهند. مصرف روزانه رژیم غذایی پیریدوکسین کافی برای ایجاد مسمومیت را تامین نمی کند.”

دکتر ایمی گورین می گوید: «به مکمل های دیگری که مصرف می کنید و اینکه دارای چه مواد مغذی حاوی آنها هستند نگاهی بیندازید. این برای اطمینان از این است که در مصرف هیچ ویتامین یا ماده معدنی بیش از حد اغراق نمی کنید، دکتر گورین می گوید: «اگر مکمل دیگری مصرف می کنید که حاوی ویتامین ها یا مواد معدنی است، شاید بهتر باشد مکمل های خود را جدا جدا انتخاب کنید و در این صورت از مولتی ویتامین صرف نظر کنید.

تقویت ایمنی

7. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می تواند منجر به سنگ کلیه شود

قبل از انتخاب مکمل، مهم است که دوز آن را بررسی کنید، به خصوص اگر کلسیم یا ویتامین D باشد. ویتامین D و به ویژه متابولیت فعال آن کلسیتریول، جذب کلسیم گوارشی را افزایش می دهد که از طریق ادرار دفع می شود.

بر اساس مطالعه ای که در Nutrients منتشر شده است، ذفع ادراری کلسیم مستقیماً با جذب کلسیم گوارشی مرتبط است، متابولیت های ویتامین D از نظر تئوری می توانند کلسیوری را افزایش داده و تشکیل سنگ ادراری را تقویت کنند.

از آنجایی که بدن ما فقط می‌تواند حدود 500 میلی‌ گرم کلسیم را در یک دوز جذب کند، اگر ویتامینی بیشتر از این مقدار را ارائه کند، از مزایای اضافی آن بهره‌ مند نخواهید شد.

8. مولتی ویتامین ها می توانند به شما احساس سلامتی بیشتری نسبت به آنچه که هستید بدهید

دکتر جوآن منسون در مصاحبه ای با هاروارد هلث می گوید: «مکمل ها هرگز جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیستند». “و آنها می توانند حواس پرتی را از شیوه های زندگی سالم که فواید بسیار بیشتری به همراه دارند، منحرف کنند.” در طول این شیوع کووید-19 از خود محافظت کنید: ماسک صورت بپوشید، فاصله اجتماعی را تمرین کنید و برای گذر از این بیماری همه گیر در بهترین حالت ممکن بمانید و بدنتان را تقویت کنید.

منبع:

eatthis

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی