ازدواج دانستنی های قبل از ازدواج

مراحل یک رابطه عاشقانه به چه ترتیب است؟

تقویم فارسی اندروید

مردم اغلب دوران نامزدی و ماه عسل را اوج عشق در روابط بین زوجین می دانند. با این حال روانشناسان و محققین جامعه شناسی نظر متفاوتی در این خصوص دارند. چند سال اول ازدواج مانند یک فیلم عاشقانه کمی اغراق شده و شاید کم عمق باشد اما در سال های بعد می تواند یک پیوند عمیق تر و صمیمی تر بین افراد ایجاد شود و آن ها وارد فاز جدیدی از روابط خود شوند. در این مقاله از 7گنج با ما باشید تا مراحل یک رابطه عاشقانه را با هم مرور کنیم.

یک رابطه عاشقانه

مراحل یک رابطه عاشقانه

با شناخت این فاز ها می توانید آگاهی و شناخت بیشتری روی روابط عاشقانه خود داشته باشید و از فروپاشی عشق تان و یا کمرنگ شدن آن جلوگیری کنید.

فاز 1: روابط رمانتیک

در دو سال اول یک رابطه عاشقانه افراد تمایل دارند بیشتر احساس خوشبختی کنند و همچنین هیجان و شادی را مدام در زندگی شان تجربه کنند. اتفاقات شیمیایی که در مغز می افتد نیز ما را به سمت این نوع رفتار ها سوق می دهد. آدرنالین که بعد از شور و هیجان ترشح می شود و همچنین اکسی توسین که بعد از نوازش یا روابط جنسی آزاد می شوند، در کنار هم سبب می شوند که احساس خوشبختی و هیجان در شما اوج بگیرد. به دنبال این روند مغز نیز ترشح دوپامین را به عهده می گیرد تا احساس شادی و سرور بیشتری داشته باشید.

متاسفانه یا خوشبختانه این روال کاری مغز تنها در یک سال یا دو سال اول یک رابطه عاشقانه ادامه پیدا می کند. حتی روابطی خیلی قوی تر از اینها هم نمی توانند بیشتر از 2 تا 3 سال این احساس را در افراد ایجاد کنند اما بعد از آن زوجین وارد فاز جدیدی از رابطه شان خواهند شد.

فاز 2: فاز واقعیت

پس از چند سال که زوجین در کنار هم اوقات خوش و خاطره انگیزی را پشت سر گذاشتند و طعم بودن در کنار هم را چشیدند به مرور پرده های خوشی و لذت از پیش چشمان شان کنار رفته و آن ها واقعیت را می بینند. برخی از محققان در این مرحله به افرادی که هنوز در کنار هم به خوبی ادامه می دهند نام ( عشق واقعی ) را می دهند و عده ای از کارشناسان نیز این مرحله را ( زمان ثبات ) و یا مرحله ( جنگ قدرت ) می نامند.

در این زمان زوجین کم کم شروع به دیدن معایب هم می کنند و توجه بیشتری به تفاوت ها دارند. در این فاز بدون حال و هوای رمانتیک زوجین کم کم چشمشان به روی واقعیات باز می شود. کارشناسان معتقدند در این مرحله زوجین سعی می کنند یکدیگر را مطابق میل شان تغییر دهند. شما در این مرحله شروع به تلاش برای تغییر شریک زندگی خود می کنید و اغلب بعد از کنش های زیاد متوجه می شوید که هر دویتان نیاز به فضای بیشتر داشته و باید کمی از هم دور شوید. در این زمان معمولا افراد احساس پوچی و شکست می کنند.

کارشناسان توصیه می کنند که در این زمان شروع به اثبات خود خارج از رابطه عاشقانه تان کنید و سعی کنید که به روابط تان و احساس شریک زندگی تان لطمه نزنید. در این فاز هر یک از زوجین باید بدانند که طرف مقابل شان یک فردیت مستقل است و برای حفظ رابطه مشترک شان بهتر است فردیت هر نفر نیز به خوبی حفظ شود.

فاز 3: مرحله تعهد

یکی از مراحل یک رابطه عاشقانه فاز تعهد است. در این مرحله زوجین یاد گرفته اند که به تفاوت های هم احترام گذاشته و تلاش برای تغییر یکدیگر را متوقف کنند. کارشناسان معتقند که اگر یک رابطه عاشقانه به اندازه کافی قوی باشد می تواند پا به فاز تعهد بگذارد. عشق در این مرحله یک فرم عمیق و بالغانه تر به خود می گیرد و کامل تر می شود.

در این زمان ثبات، همکاری و تعهد بین زوجین دیده می شود. در ابتدا بهتر است زوجین یکدیگر را همانطور که هستند بپذیرند و سپس به اولویت بندی خواسته هایشان بپردازند. در نهایت آن ها شروع به ایجاد یک زندگی نرمال در کنار یکدیگر می کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی