روانشناسي و سلامت روان سلامت

متن درمانی یا تکست درمانی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

احتمالاً از تلفن هوشمند خود برای چیزهای زیادی استفاده می کنید: حفظ ارتباط با دوستان، سفارش غذا و مواد غذایی و شاید حتی خواندن مقالاتی مانند این. اما در مورد دسترسی به درمان چطور؟ متن درمانی در سال های اخیر از محبوبیت رو به رشدی برخوردار بوده است. هر روز تعداد افراد بیشتری شروع به استفاده از تلفن های خود برای دریافت پشتیبانی کرده اند.

شاید درخواست کمک از خانه با دستورالعمل‌ های فاصله‌ گذاری فیزیکی که هنوز در طول همه‌ گیری COVID-19 وجود دارد، جذاب‌ تر به نظر برسد.

شما به احتمال زیاد متوجه یک یا دو تبلیغ در فیدهای رسانه های اجتماعی یا هنگام مرور اینترنت شده اید.

شاید به این فکر کرده باشید که متن درمانی را امتحان کنید اما ممکن است سردرگم شوید که دقیقا چگونه کار می کند. آیا ارسال پیامک به یک درمانگر واقعاً می تواند به این آسانی یا مفید باشد؟

ما پاسخ هایی برای این سوالات شما داریم.

متن درمانی

چگونه کار می کند؟

خدمات متن درمانی به طور کلی به شرح زیر عمل می کنند:

  1. شما معمولاً با پاسخ دادن به سؤالاتی شروع می کنید که به خدمات کمک می کند تا شما را با درمانگری هماهنگ کند که می تواند نوع حمایت مورد نیاز شما را ارائه دهد. اینکه آیا شما گزینه ای برای انتخاب درمانگر خود دارید، ممکن است به خدماتی که استفاده می کنید بستگی داشته باشد.
  2. هنگامی که یک درمانگر دارید، می توانید شروع به ارسال پیام هایی کنید که جزئیات آن چه را می خواهید انجام دهید. اکثر خدمات متن درمانی پیامک نامحدودی را ارائه می دهند. برخی از آنها چت صوتی و تصویری را نیز ارائه می دهند، اگرچه این خدمات ممکن است کمی بیشتر هزینه داشته باشند.
  3. شما می توانید در هر زمان به درمانگر خود پیامک ارسال کنید. آنها ممکن است فوراً پاسخ ندهند، به خصوص اگر در اواخر شب یا در ساعات اولیه صبح پیامک ارسال کنید، اما معمولاً می توانید انتظار پاسخ را در یک روز داشته باشید.
  4. همچنین می‌ توانید هنگام تبادل متن با درمانگرتان به‌ طور هم‌ زمان، یک جلسه «متن لایو» درخواست کنید. این به شما این امکان را می دهد که هر زمان که در ذهن شماست مسائل را مطرح کنید.

مانند درمان حضوری، متن درمانی نیز حریم خصوصی را ارائه می دهد.

این برنامه ممکن است اطلاعات یا داده‌ هایی را جمع‌ آوری کند (همیشه خط‌مشی‌ های رازداری و شرایط خدمات را بخوانید) اما گفتگوی شما با درمانگر شما امن است و هیچ جزئیات شناسایی را فاش نمی‌ کند.

بنابراین، می توانید در مورد مسائل شخصی صحبت کنید و هر چیزی را که می خواهید به اشتراک بگذارید.

درمانگر شما از طریق بررسی موضوع و شناسایی راه‌ های مقابله با آن به شما کمک می‌ کند.

قیمت آن چند است؟

هزینه متن درمانی بسته به پلتفرمی که استفاده می کنید و خدمات اضافی آن می تواند متفاوت باشد اما معمولاً کمتر از آنچه برای درمان حضوری پرداخت می‌ کنید، پرداخت می‌ کنید.

به عنوان مثال، BetterHelp برنامه هایی را ارائه می دهد که از 40 دلار در هفته شروع می شود. Talkspace، یکی دیگر از نام های بزرگ در متن درمانی، یک طرح اولیه را با 260 دلار در ماه (یا حدود 65 دلار در هفته) ارائه می دهد.

برخی از پلتفرم‌ ها نرخ هفتگی دریافت می‌ کنند اما صورت‌ حساب ماهانه دریافت می‌ کنند، بنابراین مطمئن باشید که می‌ دانید این سرویس چقدر و چه زمانی از شما هزینه می‌ گیرد.

به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که از 50 تا 150 دلار در هر جلسه برای درمان حضوری پرداخت کنید – بسته به موقعیت مکانی شما گاهی اوقات بیشتر یا کمتر است.

بیمه اغلب حداقل بخشی از هزینه درمان را پوشش می دهد اما همه بیمه نیستند و برخی از درمانگران همه ارائه دهندگان بیمه را نمی پذیرند.

آیا بیمه آن را پوشش می دهد؟

بسیاری از طرح های بیمه برخی از هزینه های مربوط به درمان سلامت روان را پوشش می دهند اما طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، این معمولاً فقط شامل درمان حضوری می شود.

برخی از شرکت های بیمه ممکن است هزینه متن درمانی یا سایر خدمات درمانی مبتنی بر وب را پوشش دهند اما اغلب هزینه ها را به شما بازپرداخت نمی کنند.

اگر قصد دارید از بیمه خود برای پرداخت هزینه درمان استفاده کنید، بهتر است ابتدا با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید تا ببینید آیا متن درمانی را پوشش می دهد یا حداقل بازپرداخت جزئی را ارائه می دهد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر یک حساب پس انداز بهداشتی (HSA) یا حساب هزینه انعطاف پذیر (FSA) دارید، ممکن است بتوانید از آن برای پرداخت هزینه متن درمانی استفاده کنید.

متن درمانی

فواید متن درمانی

در حالی که ممکن است متن درمانی برای همه به خوبی جواب ندهد، مزایایی را ارائه می دهد که آن را به یک رویکرد موثر برای بسیاری از افراد تبدیل می کند.

ممکن است احساس آرامش بیشتری داشته باشید

بر اساس تحقیقات سال 2013، متن درمانی ممکن است برای برخی افراد به دلیل چیزی به نام “اثر آرام بخش آنلاین” موفق عمل کند.

به طور خلاصه، این بدان معنی است که بسیاری از مردم تعاملات آنلاین را نسبت به تعاملات چهره به چهره کمتر استرس زا می دانند.

اگر در برقراری ارتباط حضوری مشکل دارید، با اضطراب یا اضطراب اجتماعی زندگی می‌ کنید، یا به سختی می‌ توانید با افرادی که به خوبی نمی‌ شناسید، صحبت کنید، ممکن است با استفاده از پیام‌ های متنی برای به اشتراک گذاشتن مشکلات خود از جایی که در آنجا هستید، کار آسان‌ تری داشته باشید و مانند خانه خود احساس آرامش کنید.

نسبتاً ارزان است

درمان ارزان نیست، به خصوص اگر از جیب خود پرداخت کنید. اگر هر هفته به یک درمانگر مراجعه کنید، هزینه ها می تواند به سرعت افزایش یابد.

اما اگر هزینه متن درمانی را خودتان بپردازید، معمولاً هر ماه کمتر از زمانی که به صورت حضوری به درمانگر مراجعه کرده باشید، هزینه پرداخت می کنید. اگر بیمه ندارید، متن درمانی ممکن است مشاوره را امکان پذیر کند، در صورتی که توانایی پرداخت هزینه درمان حضوری را ندارید.

پلتفرم‌ های متن درمانی معمولاً هنگام ثبت‌ نام، تبلیغات یا تخفیف‌ هایی ارائه می‌ دهند که خدمات آن‌ ها را حتی مقرون به صرفه‌ تر می‌ کند.

می تواند به شما در مدیریت پریشانی موقت یا جزئی کمک کند

درمان می تواند به هر نوع نگرانی کمک کند. برای بهره مندی از حمایت، نیازی به داشتن علائم خاصی ندارید.

چالش‌ های موقتی زندگی هنوز هم می‌ توانند درد زیادی ایجاد کنند. صحبت کردن با یک درمانگر، حتی از طریق متن، می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را مرتب کنید و در مراحل بعدی راهنمایی دریافت کنید.

این به شما امکان می دهد حتی در صورت عدم خروج، به درمانگران متصل شوید

شاید شما در یک شهر کوچک یا یک منطقه روستایی زندگی می کنید. یا ممکن است برای خروج از خانه مشکل داشته باشید، چه به دلیل مشکلات حرکتی، بیماری جسمی یا علائم سلامت روانی باشد که خروج از خانه را دشوار می کند.

به هر دلیلی، هرکسی که کمک می خواهد باید بتواند به آن دسترسی داشته باشد. اگر نمی توانید این کمک را به صورت محلی دریافت کنید، متن درمانی گزینه دیگری را ارائه می دهد.

فرض کنید شما خود را به عنوان LGBTQIA معرفی می کنید و خواهان حمایت هستید اما در جامعه ای زندگی می کنید که چندان خوشایند نیست و نمی توانید مطمئن باشید که یک درمانگر محلی حمایت غیرقابل قضاوت و دلسوزانه ارائه دهد. متن درمانی می تواند به شما کمک کند به مجموعه وسیع تری از متخصصان دسترسی داشته باشید.

روانشناسی

نقاط ضعف

علیرغم مزایای آن، به ویژه برای افرادی که در مراجعه به یک درمانگر محلی مشکل دارند، متخصصان عموماً موافق هستند که متن درمانی بسیار هم عالی نیست.

قبل از ثبت نام، این نکات منفی بالقوه را در نظر بگیرید.

ممکن است فاقد یک رابطه حرفه ای و درمانی باشد

درمانگران نقش خاصی دارند. آنها می توانند به یک فرد مهم در زندگی شما تبدیل شوند اما خدمات خاصی را ارائه می دهند که شما هزینه آن را پرداخت می کنید. آنها دوست، شریک زندگی یا بخشی از کارهای روزمره شما نیستند.

با برقراری ارتباط با یک درمانگر از طریق پیامک، رابطه شما ممکن است کمتر حرفه ای به نظر برسد. شاید آنها جوک می سازند، از متن صحبت می کنند یا ایموجی می فرستند.

ذاتاً هیچ مشکلی در این موارد وجود ندارد و مطمئناً می توانند باز کردن آن را آسان تر کنند اما این منحصر به فرد بودن همچنین می‌ تواند هدف درمان را، به‌ ویژه در قالب متن، از بین ببرد.

دانستن اینکه می‌ توانید هر زمان که بخواهید به کسی پیام دهید، می‌تواند باعث شود که او کمتر حرفه‌ ای به نظر برسد و بیشتر شبیه یک دوست باشد. مهم است که تفاوت در این روابط روشن بماند.

همه پلتفرم ها کاملا امن نیستند

قبل از ثبت نام برای سرویس متن درمانی، مطمئن شوید که خصوصی و ایمن است. حتی برنامه های تحت وب که به خوبی محافظت می شوند ممکن است گاهی اوقات با نقض امنیت یا نشت داده ها مواجه شوند، بنابراین این یک خطر مهم است که باید در نظر گرفت.

برنامه‌ ای که انتخاب می‌ کنید باید حداقل یک سطح پایه از حریم خصوصی ارائه دهد: مطابقت با HIPAA (قانون قابلیت حمل و پاسخگویی بیمه سلامت) و تأیید هویت (هم هویت شما و هم هویت درمانگر).

اعتبار درمانگر را تأیید کنید، درست همانطور که اگر شخصاً با آنها ملاقات داشتید، کردید. اگر آنها در استان دیگری مجوز دارند، هرگز بد نیست که مدارک آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تجربه و آموزش مناسب برای نگرانی های شما را دارند.

اغلب بین پیام ها تاخیر وجود دارد

بیشتر اوقات، شما و درمانگرتان به طور همزمان پیامک ارسال نمی کنید. برنامه آنها ممکن است فقط به آنها اجازه دهد یک یا دو بار در روز پاسخ دهند.

زمانی که در لحظه به حمایت نیاز دارید، ممکن است احساس ناامیدی داشته باشید. اگر زمانی که در اوج پریشانی هستید پیامی بفرستید اما یک ساعت – یا چند ساعت – پاسخ داده نشود، ممکن است احساس کنید که از شما حمایت نمی‌ شود.

البته درمان حضوری هفتگی نیز به همین صورت عمل می کند. در آنجا نیز دسترسی 24 ساعته به درمانگر ندارید.

اما قالب متن درمانی می تواند به نظر برسد که شما همیشه به پشتیبانی دسترسی خواهید داشت، بنابراین مهم است که بدانید همیشه اینطور نیست.

پیام های متنی نمی توانند لحن یا زبان بدن را منتقل کنند

لحن همیشه در قالب‌ های نوشتاری به وضوح مشخص نمی‌ شود و زبان بدن هم اصلاً مشخص نمی‌ شود. این یکی از اشکالات اصلی متن درمانی است، زیرا لحن صدا و زبان بدن وزن زیادی در ارتباطات دارند.

یک درمانگر حضوری اغلب از حالات چهره، وضعیت بدنی و گفتار شما استفاده می کند تا بینش بیشتری نسبت به احساس شما بدست آورد. بدون این راهنماها، ممکن است اطلاعات مهمی در مورد احساسات پشت کلمات شما نداشته باشند.

با این حال، متن می‌ تواند بیان احساسات دشوار را در قالب کلمات آسان‌ تر کند، به‌ ویژه اگر موضوعی است که در تلاش هستید آشکارا درباره آن صحبت کنید.

نیاز به خواندن و نوشتن زیاد دارد

نیازی به گفتن نیست که درمان از طریق متن به این معنی است که شما باید چیزهای زیادی بنویسید. برخی از پیام‌ های شما ممکن است طولانی شوند. بیان احساسات دشوار در قالب کلمات معمولاً بیش از چند جمله طول می کشد.

اگر برقراری ارتباط نوشتاری برایتان آسان نیست، این قالب ممکن است خیلی سریع شما را خسته کند و در نهایت بیشتر استرس‌ زا باشد تا مفید.

برای بحران یا علائم جدی سلامت روان توصیه نمی شود

متن درمانی اغلب برای بحران ها و ناراحتی های موقت یا خفیف توصیه می شود. این ممکن است شامل مواردی مانند موارد زیر باشد:

  • علائم خفیف استرس یا اضطراب
  • مشکلات با دوستان یا خانواده
  • مسائل رابطه
  • تغییرات زندگی

پلتفرم درمانی مورد نظر شما ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد مسائلی داشته باشد که می توانند به بهترین شکل به شما کمک کنند.

اگر علائم جدی سلامت روان، از جمله افسردگی مداوم یا افکار خودکشی دارید، ممکن است متن درمانی ایده آل نباشد.

با این حال، یک خط متنی در بحران می تواند پشتیبانی فوری ارائه دهد.

گزینه های دیگر برای بررسی

اگر به دنبال مشاوره مقرون به صرفه هستید اما متن درمانی کاملاً درست به نظر نمی رسد، گزینه های دیگری نیز دارید.

شما می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مشاوره تصویری. مشاوره از راه دور نیز نامیده می شود، این شامل یک جلسه هفتگی با یک درمانگر در یک پلتفرم وب امن است.
  • مشاوره گروهی. گروه درمانی یک شبکه حمایتی متنوع همراه با مشاوره ارائه می دهد. این اغلب ارزان تر از مشاوره یک به یک است.
  • گروه های پشتیبانی. اگر احساس راحتی می کنید که از طرف همسالانتان و دیگرانی که با مشکلات مشابهی روبرو هستند، حمایت شوید، گروه های پشتیبانی محلی اغلب می توانند مزایای زیادی داشته باشند.
  • درمان با مقیاس اسلایدینگ. اگر هزینه مانع درمان شماست، سعی کنید درمانگرانی دیگر را جستجو کنید، مانند درمانگرانی که گزینه‌ های مشاوره کم‌ هزینه‌ ای را ارائه می‌ دهند، مانند مکان‌ های «پرداخت به هر اندازه در توان تان است» یا ساختارهای هزینه‌های مبتنی بر درآمد.

حرف آخر

اگر با چالش‌ هایی روبرو هستید، دریافت پشتیبانی مؤثر مهم است. متن درمانی به بسیاری از افراد کمک می کند و می تواند برای شما نیز تفاوت ایجاد کند.

اما اگر برای برقراری ارتباط با درمانگر خود مشکل دارید، ممکن است تغییرات زیادی را متوجه نشوید. اگر هیچ پیشرفتی را در متن درمانی مشاهده نکردید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رویکردهای دیگری مانند مشاوره ویدیویی یا درمان حضوری را در نظر بگیرید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی