سلامت سلامت جسمي

عوارض لیزر دایود و الکساندرایت ، نحوه رفع یا پیشگیری از آن

تقویم فارسی اندروید
عوارض لیزر دایود

زیبا جویان به ندرت شاهد عوارض پس از لیزر مو‌های زائد  خود هستند . عوارضی که اکثرا بخاطر اشتباه اپراتور در روی سطح پوست پدیدار می‌شوند . در این مقاله قصد داریم شمارا بیشتر با عوارض لیزر موهای زائد دایود و الکساندرایت و نحوه درمان آن آشنا کنیم.

قرمزی و تحریک پوست پس از لیزر مو زائد

ممکن است بلافاصه پس از درمان کمی قرمزی، برآمدگی­های کوچک، سوزش­ و تورم را احساس کنید اما این عوارض فقط در ناحیه لیزر شده است.

این عوارض موقتی هستند و طی چند روز به طور خود به خود از بین می­روند. این در حالی است که می­توان از کرم­های خنک کننده یا ترمیم کننده در ناحیه لیزر شده استفاده کرد تا این عوارض به حداقل برسد و زودتر نیز از بین برود. همچنین می­توان از کمرپس­های یخ برای کاهش درد و سوزش استفاهد کرد.

بهتر است از شوینده­هایی که چربی پوست را به میزان زیادی از بین می­برند استفاده نشود چرا که باعث می­شود پوست حساس­تر شود.

انتخاب دستگاه لیرز دایود یا الکس با کیفیت برای جلوگیری از رشد مجدد موهای زائد

باید بدانید نتایج لیزر موهای زائد دائمی نیست ولی باعث توقف رشد 89-90% موها می­شود اما گاهی مواردی که باید پیش از لیزر موهای زائد رعایت شود به هر دلیلی فراموش می­شود و یا فاصله بین جلسات لیزر مناسب نیست، این موضوع سبب رشد دوباره موها پس از لیزر می­شود که باعث ناراحتی مراجعه کننده می­شود.

برای جلوگیری از رشد مجدد مو زائد باید به دقت به  مواردی که پیش از لیزر موهای زائد باید رعایت کرد توجه کنید و  سعی در انتخاب کلینیک های داشته باشید که از بهترین برند دستگاه لیزر دایود و یا الکساندرایت را در کلینیک خود استفاده میکنند .شرکت پرنیان گستر از تولیدکنندگان خوب ایرانی است که علاوه بر داشتن استاندارد های جهانی بخاطر مناسب بودن قیمت دستگاه‌ لیزر دایود تولیدی خود کلینیک دارن بسیاری را برای تجهیز کلینیک زیبایی مجاب به استفاده از دستگاه خود کرده است برای آشنایی بیشتر و اطلاع از قیمت دستگاه لیزر دایود روی آن کلیک کنید.

 

 

تغییر رنگ جزئی

پس از لیزر ممکن است یک تغییر رنگ جزئی در پوست به وجود بیاید که موقتی است و معمولا در عرض یک هفته تا 10 روز از بین می­رود.

البته اگر این تغییر رنگ پوست همراه با سوزش بسیار زیاد است بهتر است با پزشک خود نیز در تماس باشید.

تغییر رنگ

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب PIH (“علامت سوختگی”)

مواردی وجود دارد که لیزر موهای زائد به درستی توسط اپراتور انجام نمی­شود و باعث سوختگی کوچک یا تحریک پوست می­شود که هردو این اتفاقات منتهی به التهاب می­شود. گاهی اوقات پس از برطرف شدن این التهابات یک تغییر رنگ (تیره­تر شدن پوست) پدید می­آید که با نام هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب یا PIH شناخته می­شود.

این هایپر پیگمانتاسیون در حقیقت به این خاطر به وجود می­آید به جای فولیکول مو، خود پوست تحت تاثیر انرژی حاصل از لیزر قرار می­گیرد و باعث التهاب پوست و در نهایت سوختگی می­شود. در غالب موارد این PIH به طور خودبه­خود پس از چند ماه از بین می­رود و استفاده از پمادی مثل AHA یا سایر کرم­های ترمیم کننده به بهتر شدن آن کمک می­کند و گاهی اوقات نیز این مشکل به طور دائمی روی پوست باقی می­ماند. یکی از بهترین راه­ها برای جلوگیری از PIH محافظت از پوست در برابر نور خورشید پس از سوختگی و التهاب است.

زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می­گیرد سلول­های لایه درم برای محافظت از پوست ملانین ترشح می­کنند تا پوست تیره­تر شود و این تیرگی مانع از آسیب پوست در برابر خورشید می­شود. زمانی هست که پوست پس از برخورد با نور خورشید تحریک شده اما این تحریک به میزانی نبوده که باعث تیره­ شدن پوست شود و این تیره­ شدن پس از لیزر و التهاب به وجود می­آید به همین خاطر توصیه می­شود حتی در صورتی که به مدت زمان کوتاه در برابر نور خورشید قرار گرفته­اید لیزر موهای زائد را به مدت حداقل 6 هفته انجام ندهید.

 

آکنه و جوش

ممکن است جوش و آکنه پس از لیزر موهای زائد در منطقه درمان شده به وجود بیاید. این عارضه زمانی اتفاق می­افتد که لایه بیرونی پوست منافذ پوست را ببندد و باکتری P.Acne نیز در آن منطقه به دام بیافتد و شروع به تکثیر کند. این موضوع باعث عفونت و التهاب موضعی در آن ناحیه می­شود و این اتفاق باعث به وجود آمدن جوش می­شود.

برای جلوگیری از این مشکل پوستی باید پس از لیزر منطقه لیزر شده را تمیز نگه داشت و از استفاده لوازم آرایشی بلافاصله پس از لیزر خودداری کرد.  استفاده از پماد­های آنتی بیوتیکی نیز می­تواند کمک کننده باشد که البته در استفاده از این مورد بهتر است نظر پزشک را هم جویا شود.

تاول

روش از بین بردن موهای زائد در حقیقت آسیب گرمایی به فولیکول است که اگر این انرژی گرمایی به جای اینکه روی فولیکول متمرکز شود روی پوست متمرکز شود باعث آسیب گرمایی به پوست، سوختگی و در نهایت ممکن است تاول شود. البته با استفاده از دستگاه های جدید با تکنولوژی پیشرفته­تر ریسک به وجود آمدن تاول به حداقل رسیده. امروز که لیزرها از دستگاه­های خنک کننده مثل کولینگ به عنوان مثال در دستگاه الکساندرایت (جای لینک دادنه نیما) استفاده می­کنند تقریبا احتمال تاول به صفر می­رسد. یکی دیگر از بهترین راه­های مقابله با این مشکل استفاده از کمپرس یخ پس از احتمال سوختگی و آسیب به پوست است.

 

در نهایت توجه به این نکته خالی از لطف نیست که تقریبا همه عوارضی که گفته شد موقتی هستند و جای نگرانی را برای استفاده از لیزر موهای زائد نمی­گذارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی