روانشناسي و سلامت روان سلامت

علت بي خواب شدن در نيمه شب + روش درمان

بيدار شدن هاي نيمه شب و عدم خوابيدن ناراحتي بسيار جدي است كه طي مدت طولاني تكرار مي شود و ازهمين رو لازم است تا به روش مناسبي درمان گردد...

بيدار شدن هاي نيمه شب و عدم خوابيدن ناراحتي بسيار جدي است كه طي مدت طولاني تكرار مي شود و از همين رو لازم است تا به روش مناسبي درمان گردد.

بيداري شبانه
بي خواب شدن در نيمه شب

گرچه درباره اين مشكل دلايل زيادي ارائه مي شود اما بايد توجه داشت كه بيدار شدن هاي شبانه، واكنش مغز به حالت اضطراب شديد است كه در يك زمان مشخص احساس مي شود. اين اضطراب شديد مي تواند به تغيير مداوم خواب تبديل شود كه در اينجا مورد بحث است.

البته بايد علائمي كه با اين اختلال خواب همراه است نيز مورد توجه قرار گيرد:

  • زماني كه فرد از خواب بيدار مي شود، احساس نگراني شديدي مي كند.
  • فرد احساس افزايش ضربان قلب يا خطر مي كند.
  • به خواب رفتن مجدد غير ممكن مي شود. اين مسئله حالت عصبي و افكار منفي را تشديد مي كند.
  • خواب خيلي سبك است چنانكه هنگام بيدار شدن خستگي احساس مي شود.
  • اين حالت يك يا دو بار در هفته تكرار مي شود.

ارتباط بين بي خوابي و اضطراب

اگر طي يك هفته متوجه شديد كه معمولا بين ساعت 3 تا 4 صبح بيدار مي شويد، دقت كنيد كه چه چيزي شما را نگران مي كند،‌ از چه مسئله مي ترسيد، مسئوليت سنگيني بر عهده داريد يا از يك اختلال هيجاني رنج مي بريد. همه اين عوامل باعث ايجاد اضطراب مي شوند كه گاه چندان توجهي به آنها نداريم اما مغز طي بيدار شدن هاي شبانه نسبت به آنها واكنش نشان مي دهد. در چنين شرايطي براي خوابيدن مجدد دچار مشكل مي شويم و زماني كه موفق شويم، فشار زياد باعث پريدن از خواب و احساس تهديد مي شود.

  • اضطراب به طور مستقيم سيستم عصبي مركزي را دچار اختلال مي كند كه در اين صورت تغييرات جزئي در بيوشيمي بدن و سيستم نوروشيمي عامل ريتم خواب و بيداري، ايجاد مي شود. مجموعه اين تغييرات به طور مستقيم مراحل خواب را تحت تاثير قرار مي دهد.
  • اضطراب باعث مي شود خواب تكه تكه باشد و ورود به مرحله عميق و نيروبخش مشكل خواهد بود. به علاوه، مغز اين نگراني را به شكل تهديدي تفسير مي كند كه سعي مي كنيم از آن فرار كنيم. احساس هشدار موجب بيدار شدن ناگهاني پس از چند ساعت خواب مي شود.
  • بيدار شدن نيمه شب يك واكنش طبيعي بدن در برابر اضطراب است تغييراتي در ناقل هاي عصبي و سيكل خواب به وجود مي آورد.

اقدام مناسب نسبت به بيداري هاي شبانه

همان طور كه اشاره شد منشا تغييرات خواب اضطراب است. براي خواب راحت و نيروبخش، لازم است تا عامل اضطراب روزانه شناخته شود.

  • بيدار شدن نيمه شب با احساس ترس يا تهديد نشانه مستقيمي است كه مسئله اي خوب پيش نمي رود. از خود بپرسيد كه چه چيزي در زندگي احساس ناراحتي، بدبختي  يا تهديد ايجاد مي كند.
  • تغييراتي در زندگي ايجاد كنيد، اولويت ها را مشخص نماييد و تغييراتي در عادات خود به وجود آوريد كه محرك مغز باشد و فشارهاي عصبي كاهش يابد.
  • بهتر است پس از شام به مدت نيم ساعت پياده روي آرام داشته باشيد. نفس عميق بكشيد و دغدغه ها را كنار بگذرايد.
  • بعد از بازگشت به منزل دوش بگيريد و با آرامش به رختخواب برويد. اين فكر را دائم به خود القا كنيد كه ” من بايد تمام شب را خوب بخوابم تا فردا سرحال باشم. مغز اين تفكر را به عنوان يك الزام مي پذيرد.
  • توصيه مي شود هنگام خواب به هيچ چيز فكر نكنيد. مي توانيد كتاب بخوانيد يا به يك داستان فكر كنيد؛ نه چيز ديگري.
  • بسيار مهم است كه اتاق خواب خنك باشد، هوا به خوبي جريان داشته باشد و كاملا راحت باشيد.  بهترين درجه اتاق خواب 20 درجه سانتي گراد است. اگر اين دما 5 درجه بيشتر باشد بدن احساس راحتي نخواهد داشت.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع: قدس آنلاين00

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی