تغذيه سالم سلامت

عدالت غذایی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

تعابیر و تعاریف مختلفی از اصطلاح «عدالت غذایی» وجود دارد. آنها از حمایت از جوامع در استفاده از حق خود برای رشد و فروش غذای خود، تا ترویج ساختارهای سیستمی که به طور جمعی از دسترسی به غذای سالم حمایت می کنند تا درک ساده غذا به عنوان یک حق اولیه انسانی را شامل می شوند.

شاری رز، معاون مدیر آموزش محیط زیست بنیاد پارک های شهر مستقر در نیویورک، ابتکاری به نام باغ های یادگیری را رهبری می کند. از نظر او، عدالت غذایی به معنای ایجاد جهانی است که در آن همه به غذای سالم و مرتبط با فرهنگ دسترسی داشته باشند.

او گفت: «دنیایی پر از تغذیه و ارتباط عادلانه». “ناامنی غذایی دیگر وجود نخواهد داشت.”

نکته اصلی این است: برای دستیابی به عدالت غذایی، همه باید دسترسی کافی به تغذیه بدون موانع داشته باشند.

اما در حال حاضر، این دور از واقعیت است.

عدالت غذایی

تفاوت های نژادی و جنسیتی در دسترسی به غذا

به حاشیه رانده‌ ترین ما نیز بیشترین آسیب را تحت تأثیر آپارتاید غذایی قرار می‌ دهیم – یا نابرابری‌ ها در دسترسی به غذای سالم و مناسب فرهنگی که به حرکت‌ های سیاسی نسبت داده می‌ شود که بر افرادی که هویت‌ ها و تجربیات اجتماعی غیرمسلط دارند تأثیر می‌ گذارد.

به طور مثال این شامل جوامع سیاه‌ پوست و لاتین می‌ شود، به‌ ویژه آن‌ هایی که فاقد مدرک هستند یا تجربه حبس را داشته‌ اند.

همچنین آن‌ هایی که تراجنسیتی هستند و جنسیت نامنطبق هستند، نیز در معرض خطر ناامنی غذایی هستند.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی و هویت نژادی در صدر فهرست عوامل خطر ناامنی غذایی قرار دارند. مثلا،

  • در برانکس جنوبی، که عمدتاً سیاه‌پوست و لاتین تبار هستند، از هر 3 ساکن حداقل 1 نفر زیر خط فقر زندگی می‌ کنند.
  • سیاهپوستان ساکن در مناطق روستایی در مقایسه با همتایان سفیدپوست 2.5 برابر بیشتر در معرض خطر گرسنگی هستند.
  • از هر چهار نفر بومی، یک نفر دچار ناامنی غذایی می شود.
  • خانواده‌ های سیاه‌ پوست و لاتین به‌ طور نامتناسبی تحت تأثیر ناامنی غذایی قرار دارند، به‌ طوری‌ که میزان ناامنی غذایی در سال 2020 به ترتیب سه و دو برابر نرخ خانوارهای سفیدپوست است.
  • سازمان ها عدالت غذایی را برای به چالش کشیدن نابرابری ها اعمال می کنند.

این آمار ناامید کننده است، اما سازمان های بی شماری با هدف دستیابی به عدالت غذایی دست به کار شده اند.

آنها از طریق کارهایی که بر موارد زیر تمرکز دارد به موضوع نابرابری غذایی می پردازند:

  • باغبانی شهری
  • تحصیلات
  • تغذیه مستقیم خانواده ها
  • تقویت تجارب کارگران و مدافعان در زمینه عدالت غذایی
  • توزیع مجدد مواد غذایی و کاهش ضایعات مواد غذایی

تغذیه خانواده ها

امروز، افزایش قیمت مواد غذایی که خانواده های کم درآمد را تحت تاثیر قرار می دهد، پیگیری عدالت غذایی را حیاتی تر می کند.

دسترسی به غذا مدت‌ هاست که مسئله‌ بوده است، اما میزان تورم کنونی خواربارفروشی‌ ها را گران‌ تر از همیشه کرده است.

رز به اشتراک گذاشت که باغ‌ های آموزشی که او رهبری می‌ کند، محل نگهداری محصولات غذایی است که غذای تازه را برای اعضای جامعه محلی به‌ صورت رایگان ارائه می‌ کند.

در طول فصل اوج رشد، رز می‌ گوید باغ‌ ها می‌ توانند میزان زیادی غذا را پرورش دهند که هم بین جوانان در برنامه‌ های ما و هم بین خانواده‌ های آنها توزیع می‌ شود و فرصتی برای تغذیه و آموزش جوامع به طور همزمان فراهم می‌ کند.

سازمان دیگری که بر روی جوامع تغذیه متمرکز است، گروه اویات نیویورک است.

گروه Oyate طرح‌ های متنوعی را ارائه می‌ کند که بر کاهش فقر در جامعه خود تمرکز دارد و عدالت غذایی را از طریق مشارکت خود با GrowNYC متمرکز می‌ کند.

از پاییز 2021، علاوه بر برگزاری رویدادهای اجتماعی، این همکاری به بیش از 500 خانواده غذای تازه ارائه کرده است.

جیسون اوتار، مدیر عملیات گروه Oyate، با اشاره به اهمیت ادامه همکاری مستقیم با اعضای جامعه، گفت که این سازمان تنها قصد دارد از اینجا توسعه یابد.

کاهش عدم دسترسی به حمل و نقل

علاوه بر افزایش هزینه مواد تشکیل دهنده، از آنجایی که آپارتاید غذایی یک جداسازی عمدی نژادی و اجتماعی-اقتصادی منابع غذایی بر اساس محله است، حمل و نقل یک مانع بزرگ برای دسترسی است.

جوامع از هم جدا شده‌ اند و فروشگاه‌ های مواد غذایی (مخصوصاً آن‌ هایی که گران‌ قیمت هستند و مواد اولیه ارگانیک می‌ فروشند) را به بخش‌ های ثروتمندتر یک شهر محدود می‌ کند.

این کار افرادی را که وسیله نقلیه ندارند، برنامه‌ های کاری پرتنش شیفتی دارند یا در دسترسی به مراقبت از کودکان با مشکلاتی مواجه هستند، از دسترسی به این فروشگاه‌ ها و مواد با کیفیت بالا جلوگیری می‌ کند.

هنگامی که خواربارفروشی ها برای یک جامعه غیرقابل دسترس هستند، ساکنان آن اغلب برای غذا به فروشگاه هایی متکی هستند که عموماً محصولات گران تر را با ارزش غذایی کمتر می فروشند. تحقیقات نشان می دهد که این به نابرابری های سلامت نژادی کمک می کند.

ووماک می گوید: عدالت را باید با آوردن غذا به طور مستقیم به جامعه جنوب شهر شروع کنیم.

او از تجربیات خود در زمینه گرسنگی و فقر برای ایجاد یک تجارت مواد غذایی سالم استفاده می کند که به عنوان یک انبار غذای سیار عمل می کند.

ووماک گفت: «به عنوان یک سازمان سلامت و امداد غذایی، ما غذا را برای مردم می‌ آوریم و نیاز به داشتن یک ساختمان دائمی را برای اینکه بتوانیم فقط در یک منطقه توزیع کنیم، برطرف می‌ کنیم.

گسترش آموزش

به گفته رز، برنامه باغ‌ های یادگیری – که در اصل باغ‌ های رو به رشد نامیده می‌ شد – در سال 1997 در تلاشی برای تغییر مدارس دولتی شکست خورده و احیای محله‌ های محروم از طریق مشارکت بین بنیاد پارک‌ های شهر و اداره آموزش شهر نیویورک ایجاد شد.

در سال 2004، این برنامه به باغ‌ های یادگیری تبدیل شد که اکنون زمین‌ های نادیده گرفته شده را در سراسر شهر بازسازی می‌ کند و آنها را به باغ‌ های اجتماعی زیبا و مکان‌ هایی برای یادگیری فراگیر و در فضای باز تبدیل می‌ کند.

جنبه‌ ای که باغ‌ های یادگیری را متمایز می‌ کند، وقف برنامه به تمرکز جوانان جامعه است.

بسیاری از جوانان رنگین پوست – به ویژه آنهایی که از جوامع کم درآمد هستند – این فرصت را ندارند که مالکیت زمین را به عنوان امکانی برای آینده خود در نظر بگیرند.

این ابتکار ضرورت تغذیه خانواده‌ها را در حال حاضر با آموزش برای ادامه فعالیت‌ های کشاورزی در درازمدت ترکیب می‌ کند.

رز گفت: «من دریافته‌ ام که برنامه‌ های آموزشی مؤثرترین هستند، به‌ ویژه در گنجاندن کشاورزی شهری در باغ‌ های جامعه ما که به جوانان اجازه می‌ دهد در خط مقدم باشند.

ملاقات با افراد در جایی که آنها هستند حیاتی است اما به این معنی نیست که نمی توانید تکنیک ها و غذاهای جدید را نیز معرفی کنید.

رهبر باغ‌ های یادگیری بر اهمیت شناخت تأثیر چرخه‌ های فقر تأکید کرد.

رز گفت: “اگر می خواهید مردم بهتر غذا بخورند، باید بدون کم حرفی آموزش دهید.”

“اگر می خواهید مردم بهتر غذا بخورند، باید بدون خاموش شدن آموزش دهید.”
– شاری رز، معاون مدیر آموزش محیط زیست در بنیاد پارک های شهر و رهبر برنامه باغ های یادگیری در نیویورک

پرداختن به نابرابری های نژادی با نمایندگی

وقتی نوبت به ایجاد اعتماد و تغییر مؤثر می‌ رسد، داشتن فرصتی برای تعامل با افرادی که شبیه شما هستند مهم است.

این به ویژه زمانی صادق است که به مسائل سیستماتیکی مانند ناامنی غذایی فکر می کنیم، جایی که افراد BIPOC در برابر تأثیرات آسیب پذیرتر هستند – در عین حال از گفتگوهای مقیاس بزرگتر پیرامون راه حل ها کنار گذاشته می شوند.

اوتار گفت که گروه Oyate این مشکل را نه تنها از طریق تیم رهبری BIPOC خود، بلکه با ارائه منابع به طور مستقیم در دستان جامعه حل می کند.

با هدف اجتناب از بوروکراسی بیش از حد پیچیده، هدف آنها خدمت رسانی مستقیم به آسیب پذیرترین قشر جامعه است.

اوتار به نابرابری‌ های نژادی شدید در ناامنی غذایی شهر نیویورک، به‌ ویژه در برونکس جنوبی اشاره کرد. او گفت که این مناطق عملاً فاقد گزینه های غذایی سالم هستند.

او گفت: «این بسیار نمایانگر آن چیزی است که جوامع بالاترین نرخ ناامنی غذایی و بیابان های غذایی را تجربه می کنند.

برنامه باغ های یادگیری رز نیز توسط BIPOC هدایت می شود و عمداً منعکس کننده جوامعی است که آنها در آن خدمت می کنند و در آنها آموزش می دهند.

علاوه بر دانش آموزان، این برنامه همچنین در پنج باغ در محله های عمدتاً BIPOC، با منابع کم، تدریس می کند.

رز می‌ گوید: «این برنامه در نهایت دانش‌ آموزان را به خانواده‌ ها و ریشه‌ های فرهنگی‌ شان متصل می‌ کند و آنها را برای مبارزه با ناامنی غذایی توانمند می‌ سازد و برنامه را به ابزاری قدرتمند و روی زمین در مبارزه برای یک سیستم غذایی عادلانه‌ تر تبدیل می‌ کند.»

پرداختن به استثمار کارگران رنگین پوست

نابرابری‌ های نژادی برای کارگران رنگین‌ پوست در حوزه کشاورزی، به‌ ویژه آن‌ هایی که بومی یا فاقد مدرک هستند، وجود دارد.

آنها اغلب از طریق ساعات طولانی، درمان نامناسب، غرامت کم و فواید کم یا بدون هیچ سودی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

این بدان معنی است که اغلب، افراد سفیدپوست با درآمد بالاتر، کسانی هستند که می توانند به طور منظم مواد تازه را تهیه کنند، در حالی که افراد رنگین پوست به دلیل انتخاب های غذایی ضعیف تر سرزنش می شوند – در حالی که کارگران مزرعه BIPOC نادیده گرفته می شوند و دستمزد کمتری دریافت می کنند.

دستیابی به عدالت غذایی باید شامل رسیدگی به این موضوع نه تنها از طریق افزایش دسترسی گسترده به غذا، بلکه بهبود قابل توجه شرایط برای افرادی باشد که این کار را ممکن می‌ سازند.

باغبانی اجتماعی و شهری

رز دانش‌ آموزان شهر نیویورک را تشویق می‌ کند تا در برنامه باغ‌ های یادگیری شرکت کنند تا مهارت‌ هایی را بیاموزند که بتوانند آن‌ ها را به جامعه خود بازگردانند یا اگر باغی در نزدیکی خود ندارند، باغی راه‌ اندازی کنند.

او گفت: «عدالت غذایی در مورد دستیابی مجدد به غذای سالم و فرهنگی مناسب برای همه است، بنابراین گسترش ثروت دانش ضروری است.»

رهبری باغ‌ های یادگیری از جوانان می‌ خواهد که با شیوه‌ های کشاورزی و باغبانی احساس قدرت کنند، به‌ویژه به این دلیل که افراد BIPOC از این گفتگوها کنار گذاشته شده‌ اند.

رز درباره تاریخچه BIPOC  گفت: «آموزش پیشروی حاکمیت غذایی است.»

ووماک گفت: «زمان آن رسیده است که سیستم غذایی خراب خود را تعمیر کنیم. اگر ابتکارات کشاورزی شهری مبتنی بر جامعه در همان روز جواب داد، مطمئناً اکنون می توانند دوباره کار کنند.»

«من می‌ خواهم رسانه‌ های غذایی ما به دور از منظره‌ ای همگن از نظر فرهنگی تغییر شکل دهند و دیگر روایت غالبی وجود نداشته باشد.»

– اسپرانزا پالانا، مدیر اجرایی صندوق ارتباطات غذا و مزرعه

تقویت و تامین مالی

راه دیگر حمایت و ارتقای کاری است که در حال حاضر انجام شده است.

صندوق ارتباطات غذا و مزرعه از طریق حمایت مالی از برنامه‌ های ارتباطی سازمان‌ های کشاورزی متمرکز و همچنین تغییر روایت رسانه‌ ای حول غذا و دسترسی، به سوی دنیایی برابرتر پیش می‌ رود.

اسپرانزا پالانا می‌ گوید: «من می‌ خواهم رسانه‌ های غذایی ما از یک چشم‌ انداز فرهنگی همگن دور شوند و دیگر روایت غالبی وجود نداشته باشد که سیستم غذایی صنعتی (و کشاورزی) کارآمد است و آسیبی که ایجاد می‌ کند برای تغذیه جهان ضروری است».

پالانا می‌ گوید که مشارکت در این شبکه نه تنها به شرکا در کاهش انزوایی که در کار کشاورزی رخ می‌ دهد کمک کرده است، بلکه حتی آنها را برای گسترش کار خود با مردم مرتبط کرده است.

این امر به ویژه در دوران اوج همه‌ گیری کووید-19 در سال 2020 در میان بسته شدن رستوران‌ ها و تغییرات قرارداد مفید بود.

او گفت: «بسیاری از تولیدکنندگان کوچک از قراردادهای بزرگ منع شده اند، بنابراین آنها را به خواربارفروشی ها و رستوران های مستقل کوچکتر می فروشند. با بسته شدن رستوران ها در سال 2020، کشاورزانی که در شبکه‌ ها فعالیت می‌ کردند، توانستند محصولات خود را به پروژه‌ هایی هدایت کنند که از امنیت غذایی جمعیت‌ هایی که به ویژه در برابر اثرات کووید آسیب‌ پذیر بودند، اطمینان حاصل کنند.

کاهش ضایعات مواد غذایی

مقدار حیرت آوری از غذایی که تهیه می شود فروخته نمی شود و در عوض به زباله تبدیل می شود.

بخشی از این کار شامل بازیابی غذا از مکان‌ هایی مانند بانک‌ های مواد غذایی، فروشگاه‌ های مواد غذایی و بازارهای کشاورزان است.

به این ترتیب، به جای هدر رفتن، به صورت رایگان در اختیار افراد کم درآمد جامعه قرار می گیرد.

ووماک گفت: «مردم از انبار غذای سیار Let’s Be Whole قدردانی می کنند زیرا ما عمدتاً غذاهای ارگانیک، آماده و محصولاتی از فروشگاه های مواد غذایی مانند Whole Foods و Trader Joe و همچنین میوه ها و سبزیجات زیادی از سازمان های مزرعه محلی یا بازارهای کشاورز ارائه می دهیم.

راه هایی برای مشارکت در جنبش عدالت غذایی

اگر قصد درگیر شدن در امور عدالت غذایی را دارید، می توانید به سازمان های ذکر شده مراجعه کنید. اگر در مناطق آنها هستید، در صورت تمایل به برقراری ارتباط با آنها تماس بگیرید.

کمک مالی به سازمان‌ ها همیشه یک گزینه است اما اگر می‌ خواهید به روش‌ های دیگری درگیر شوید، می‌ توانید ابتکارات مداوم در منطقه خود را نیز جستجو کنید:

  • توزیع مواد غذایی
  • کاهش ضایعات مواد غذایی
  • باغبانی شهری یا اجتماعی
  • گسترش فرصت ها برای آموزش کشاورزی

راه های دیگر برای رفع این مشکل عبارتند از:

  • بودجه و حمایت مالی مانند صندوق کشاورز سیاه پوستان
  • به رسمیت شناختن ریشه های بومی این سرزمین
  • تغییر سیاست
  • ترکیبی از ثروت‌ سازی و ایجاد نقاط دسترسی غذایی

حرف آخر

دامنه کامل عدالت غذایی گسترده است. در حالی که درک کامل می تواند گیج کننده باشد اما فرصت های زیادی برای آموزش و مشارکت فراهم می کند.

اسامی که در این مقاله نام برده شد، تنها تعداد انگشت شماری از سازمان ها و برنامه های بزرگ در اینجا هستند که کارهای حیاتی عدالت غذایی را انجام می دهند.

رهبران این سازمان ها موافقند که آینده ایده آل با عدالت غذایی به این معنی است که هیچ کس گرسنه نیست یا برای دسترسی به مواد تازه تلاش نمی کند. در عوض، مردم مستحق دسترسی مداوم به تغذیه خود و خانواده‌ هایشان بدون احساس شرم هستند.

پالانا گفت: «من می‌ خواهم که غذا به عنوان یک حقوق اساسی بشر شناخته شود و نه کالایی که برای کنترل سلاح استفاده می‌ شود.»

این افراد در شهرهای بزرگ در سواحل مستقر هستند اما بسیاری دیگر وجود دارند که از مشارکت شما استقبال می کنند، صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنید یا مجموعه مهارت های شما چگونه به نظر می رسد.

اگر علاقه مند باشید قطعاً جایی برای شما در جنبش وجود دارد.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی