اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي طبيعت و گردشگري عجايب طبيعت

عجيب ترين وقايع جوي كه تاكنون ديده شده !

طبیعت همواره عجایب بسیاری دارد که شما را شگفت زده می کند. در این مقاله با برخی از عجایب شرایط جوی آشنا خواهید شد...
تقویم فارسی اندروید

گاهی اوقات طبیعت بسیار عجیب به نظر می‌رسد. از گوی‌های آذرخش و گردبادهای آتشین گرفته تا باران قرمز و بارش قورباغه از آسمان، همیشه آب و هوا دانشمندان را به شگفتی وا می‌دارد…

در اینجا با برخی از عجیب‌ترین شرایط جوی آشنا شوید و درباره علت علمی این پدیده‌های عجیب بیشتر بدانید.

 گردباد آتشین 

jav-7ganj (1)

گردباد آتشین که به عنوان طوفان آتشین نیز شناخته می‌شود، پدیده‌ای نادر است که در آن، آتش، گردبادی از شعله‌ها را به وجود می‌آورد . گردباد آتشین به دو صورت می‌تواند تشکیل شود: هنگامی که یک گردباد، خیلی نزدیک به جنگلی که آتش‌گرفته در حال چرخش باشد و هنگامی که تراکم شدید گرما در یک ناحیه کوچک ایجاد شود. معمولاً این پدیده از آتش‌سوزی‌های عظیم ایجاد می‌شود. گردباد آتشین همانند گردباد از نظر بزرگی و طول مدت متفاوت است اما معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد.

اگرچه این پدیده نادر است، اما این شرایط هواشناسی بسیار خطرناک است.  در سال 1923 یک گردباد آتشین در زمین زمین‌لرزه بزرگ کانتو ژاپن پدید آمد و 38000 نفر را کشت .

تگرگ غول‌پیکر 

jav-7ganj (2)

تگرگ غول‌پیکر استثنایی که گاهی اوقات بمب یخ نامیده می‌شود، معمولاً در حین طوفان‌های شدید همراه با رعد و برق از آسمان می‌بارند و وقتی با زمین برخورد می‌کنند خرد می‌شوند. تگرگ معمولاً کوچک‌تر از توپ سافت بال است، اما یک بار  وزن یک بمب یخ 36 کیلوگرم اندازه‌گیری شد. در مقایسه با آن، بزرگ‌ترین تگرگی که تا کنون در امریکا بارش داشته 20 سانتیمتر قطر و حدود 450 گرم وزن داشته است.

 گوی آذرخش 

jav-7ganj (3)

داستان‌های گوی آذرخش (گوی‌های نوری که گه گاهی در طوفان‌های صاعقه‌ای در آسمان شناور هستند ) به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. اندازه این گوی‌های درخشان،از توپ گلف تا توپ فوتبال می‌تواند متفاوت باشد و هیچ صدا یا حرارتی از خود منتشر نمی‌کند.

داده‌های علمی در مورد گوی آذرخش اندک است چون این پدیده غیرقابل‌پیش‌بینی و نادر است، اما کارهای آزمایشگاهی جلوه‌هایی ایجاد کرده است که از نظر بصری مشابه گوی‌های معلق الکتریسیته‌ای است که گاهی اوقات در طبیعت دیده می‌شود.

باران  حیوانات 

jav-7ganj (4)

ممکن است سگ و گربه از آسمان نبارد، اما قورباغه، ماهی، و حیوانات دیگر از آسمان می‌بارد. این پدیده نادر هواشناسی در بسیاری از کشورها در طول تاریخ گزارش شده است و در سال‌های اخیر بسیار اتفاق افتاده است. باران ماهی در سرزمین شمالی استرالیا در بیست و پنجم و بیست و ششم فوریه از آسمان بارید. قورباغه در 18 تا 20 ژوئن در مجارستان از آسمان بر زمین ریخت و در 11 ژوئن سال 2007 در جنینگز (ایالت لوئیزیانا) باران کرم بر زمین فرود آمد.

حیواناتی که بیش‌ترین احتمال بارش از آسمان دارند، ماهی، قورباغه و پرنده است اما گزارش‌هایی از بارش کرم و عنکبوت نیز وجود دارد. برخی از این رویدادها پس از طوفان یا تندباد اتفاق می‌افتند. دانشمندان تصور می‌کنند که این حیوانات توسط طوفان از زمین بلند شده و چندین کیلومتر توسط طوفان حمل شده‌اند. با این حال،  برخی از گزارش‌های بارش حیوانات، مربوط به شرایط آب و هوایی خوب و غیر طوفانی بوده است.

 اشباح قرمز

jav-7ganj (5)

سال‌ها خلبانان گزارش می‌کردند که فلش‌های نور رنگی از بالای ابرهای طوفانی مشاهده کرده‌اند اما وجود این برق‌های عجیب تا سال 1989 تأیید نشد. اشباح قرمز، انفجارهای نور قرمز هستند که می‌توانند تا 97 کیلومتر بالای ابر، در زمان  طوفان اتفاق بیفتند. این نورها معمولاً با صاعقه بار مثبت ابر به زمین متناظر بوده و تنها چند ثانیه طول می‌کشد. فواره‌های آبی (Blue jets) نیز پدیده‌ای مشابه اشباح قرمز هستند اما بار منفی دارند و به صورت مخروط‌هایی از نور آبی دیده می‌شوند که در ارتفاع پایین‌تر اتمسفر اتفاق می‌افتد.

 باران رنگی

jav-7ganj (6)

باران رنگی قرن‌هاست که بر روی این سیاره می‌بارد و ممکن است در انواع گوناگون رنگ‌ها از قرمز و زرد گرفته تا سیاه و سفید شیری دیده شود. در سال 2001 گزارشی از باران‌های سرخ، سبز، زرد، قهوه‌ای و سیاه در جنوب هند داده شد. اگرچه دانشمندان دریافتند که هاگهای جلبک‌ها که از طریق هوا انتقال می‌یابند چنین باران‌هایی را به وجود می‌آورند، اما انواع گوناگونی از مواد ممکن است باران‌های رنگی عجیبی ایجاد کنند.

در اروپا باران‌های قرمز معمولاً توسط گرد و غبار حمل شده از طوفان‌های شن صاحاری (افریقا) رنگین می‌شوند . گرده‌ها می‌توانند مسئول ایجاد باران زرد باشند و مشخص شده است که غبار معادن زغال نیز موجب باران سیاه می‌شود.

آتش سنت المو

jav-7ganj (7)

آتش سنت المو پدیده جوی الکتریسیته ساکن  است که در حین طوفان‌ها اتفاق می‌افتد و از اجسام بلندبالا می‌رود . این آتش، از نام سنت اراسموس فورمیا (مشهور به سنت المو)، قدیس حامی ملوانان، گرفته‌شده و سنت المو نامیده شد چون پدیده‌ای بود که اغلب در کشتی‌ها اتفاق می‌افتاد (ملوانان گوی‌های آتشی را که در کشتی می‌رقصد و از دکل کشتی بالا می‌رود گزارش می‌کردند).

گردباد دریایی

1411897672

گردباد دریایی یا شیطان آبی، گردبادی است که معمولاً  بر روی آب و با گسترش ابرهای بارانی تشکیل می‌شود. این پدیده در نواحی استوایی که گردبادها زیاد اتفاق می‌افتند، مانند فلوریدا کیز، متداول است . اگر چه گردباد دریایی معمولاً در آب اتفاق می‌افتد، اما عملاً آب را بالا نمی‌کشند، بلکه آبی که در ابر قیفی شکل آن دیده می‌شود، از ریز قطراتی تشکیل‌شده که به وسیله میعان ایجادشده‌اند.

این گردبادهای آبی گاهی اوقات صداهای هیس هیس یا حباب زدن ایجاد می‌کنند که در کنار طول زیاد گردباد و ظاهر گردن مانند آن، می‌تواند ظاهر هیولای دریایی به آن بدهد.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی