آشپزي و شيريني پزي غذا های دریایی

طرز تهیه قلیه ماهی

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه قلیه ماهی . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
قلیه ماهی یکی از خورش های معروف جنوبی است که در استان های خوزستان ، بوشهر و هرمزگان بسیار پر طرفدار است. مواد تشکیل دهنده قلیه ماهی عبارتند از گوشت ماهی ، تمبر هندی و سبزیجات. برای تهیه قلیه ماهی بهتر است از ماهی های استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر قلیه ماهی تهیه نمایید.

مواد لازم:

گوشت ماهی ۴ تکه
پیاز ۲ عدد
سیر ۶ عدد
تمبر هندی ۲۰۰ گرم
گشنیز ۳۰۰ گرم
شنبلیله ۵۰ گرم
روغن مایع به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا مقداری نمک و فلفل سیاه روی قطعات ماهی می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. قابلمه ای که برای تهیه قلیه ماهی انتخاب کرده ایم را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. حالا پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

پس از اینکه سیر و پیاز را به خوبی تفت دادیم نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از کمی تفت دادن شنبلیله و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا رنگ سبزی مقداری تغییر کند.

آب سبزیجات که تبخیر شد نصف لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که سبزیجات با حرارت ملایم پخته شوند. حالا تمبرهندی را با مقداری آب رقیق می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. در این مرحله ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.

در مرحله پایانی حرارت زیر خورش را کم می کنیم تا به خوبی جا بیفتد. خورش که تغییر رنگ داد تکه های ماهی را داخل خورش می ریزیم. حدود ۳۰ دقیقه نیاز است تا ماهی ها به خوبی پخته شوند و خورش به خوبی جا بیفتد ، سپس به همراه برنج سرو می کنیم.

میگو کبابی,کباب میگو,طرز تهیه میگو کبابی,دستور پخت میگو کبابی

نکات

شاید در خیلی از مواقع تمبر هندی در دسترس نباشد. می توانید به جای استفاده از تمرهندی در خورش قلیه ماهی از رب انار هم استفاده کنید. برای مواد لازم ذکر شده در دستور بالا به جای تمرهندی می توانید ۳ قاشق غذاخوری رب انار ترش به غذا اضافه کنید.
طرز تهیه قلیه ماهی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی