روانشناسی سبك زندگي

سندرم استاندال چیست + راه های درمان آن

تقویم فارسی اندروید

هنر می تواند احساسات بسیاری از جمله شادی، غم و عصبانیت را به همراه داشته باشد اما آیا ممکن است بعد از مواجهه با یک اثر هنری علائم روحی یا جسمی قابل توجهی داشته باشیم؟ گاهی اوقات از این پدیده به عنوان یک حمله هنری یاد می شود. نام رسمی‌ تر آن سندرم استاندال است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شایع بودن سندرم استاندال، علائم و گزینه های درمانی آن و همچنین علم پشت این عارضه، ادامه مطلب را بخوانید.

سندرم استاندال

سندرم استاندال چیست؟

سندرم استاندال به مجموعه ای از علائم شدید جسمی و روحی اشاره دارد که ممکن است در حین یا پس از تماشای یک اثر هنری تجربه کنید.

طبق تحقیقات سال 2021، این یک اختلال روان تنی در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که ممکن است علائم روانی شدیدی داشته باشید که باعث علائم فیزیکی نیز می شود.

سندرم استاندال برای اولین بار در سال 1989 توسط گرازیلا ماگرینی، روانپزشک ایتالیایی، توصیف شد و محققان به بررسی اجمالی این بیماری در سال 2020 اشاره کردند.

کلمه “استاندال” از نام مستعار نویسنده رمان ماری هنری بیل گرفته شده است. بر اساس تحقیقات سال 2021 که قبلاً ذکر شد، بیل خود در سال 1817 در جریان بازدید از کلیسای سانتا کروچه فلورانس، یک برخورد عظیم را توصیف کرد.

به گفته محققان در سال 2018، این وضعیت گاهی اوقات “سندرم فلورانس” نیز نامیده می شود. این به این دلیل است که ماگرینی در حالی که در بیمارستانی در فلورانس کار می کرد، با بیش از 100 بازدیدکننده پس از مشاهده علائم ناشی از تماشای آثار هنری در منطقه تحت درمان قرار گرفت.

نام دیگر این بیماری بیماری زیباشناختی است.

اگرچه ماگرینی این واژه را بیش از 3 دهه پیش ابداع کرد اما علائم و تجربیات مرتبط با سندرم استاندال جدید نیست. به گفته محققان در سال 2018، حتی برخی از شخصیت‌ های تاریخی نیز در گذشته سندرم استاندال را تجربه کرده‌ اند، از جمله زیگموند فروید روانکاو.

در حالی که سندرم استاندال به عنوان یک بیماری کاملاً مستند در نظر گرفته می شود، در آخرین ویرایش “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” گنجانده نشده است.

سندرم استاندال چقدر نادر است؟

در حالی که بروز دقیق آن مشخص نیست، بر اساس داده های پژوهشگران 2018، سندرم استاندال بسیار نادر در نظر گرفته می شود. محرک های خاص برای این بیماری ممکن است متفاوت باشد زیرا درک زیبایی بسیار فردی است. تحقیقات سال 2021 که قبلا ذکر شد نشان می دهد که بیشتر در بزرگسالان مجرد 26 تا 40 ساله دیده می شود.

علاوه بر این، محققان بررسی اجمالی وضعیت 2020 معتقدند که سندرم استاندال ممکن است به منطقه بستگی داشته باشد زیرا موارد بیشتری در اروپا نسبت به بقیه جهان گزارش شده است. این محققان عنوان می کنند که ممکن است در میان گردشگرانی که از موزه های هنری و سایر مقاصد فرهنگی بازدید می کنند نیز تجربه شود.

علل سندرم استاندال

گفته می شود که سندرم استاندال در نتیجه مواجهه با چیزی فوق العاده زیبا ایجاد می شود.

به گفته محققان در سال 2018، هنرهای تجسمی و معماری رایج ترین دلایل هستند. موارد دیگر در محیط طبیعی شما، مانند طلوع زیبای خورشید یا منظره کوهستانی خیره کننده نیز می توانند آن را به وجود آورند.

با این حال، چیزی بیش از زیبایی بصری یا هنر است که باعث ایجاد سندرم استاندال می شود. عوامل دیگر عبارتند از قرار گرفتن در یک مکان تاریخی یا فرهنگی مرتبط و همچنین تفکر در مورد رویدادهای مهم گذشته که در تحقیقات سال 2020 گنجانده شده است.

تحقیقات سال 2020 نشان می دهد که سندرم استاندال بیشتر در بین مسافرانی که به شهرهایی که به موزه های هنری، معماری تاریخی و مراکز فرهنگی معروف هستند، رخ می دهد. این شهرها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آتن
  • فلورانس
  • پاریس
  • رم
  • توکیو

تحقیقات قبلی همچنین خاطرنشان کردند که داشتن یک «شخصیت تأثیرپذیر» همراه با استرس می‌ تواند یک عامل خطر برای تجربه سندرم استاندال، طبق تحقیقات 2020 باشد. محققان همچنین خاطرنشان می کنند که مشخص نیست که آیا داشتن هر گونه بیماری زمینه ای می تواند مرتبط باشد یا خیر.

برخی از عوامل محیطی و سبک زندگی می‌ توانند خطر ابتلا را افزایش دهند، محققان در سال 2018 به شیوع بالاتر سندرم استاندال در افرادی که مجرد هستند، بسیار مذهبی هستند یا به پایان سیر سفر می‌ کنند اشاره کردند.

محققان 2018 عنوان می کنند که سایر عوامل خطر احتمالی برای سندرم استاندال ممکن است مربوط به سفر باشد. این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استرس
  • کمبود خواب
  • جت لگ یا پرواز زدگی
  • گرسنگی
  • کم آبی بدن
  • قرارگیری در معرض نور خورشید

علائم سندرم استاندال

علائم سندرم استاندال ممکن است روانی و جسمی باشد. آنها زمانی به وجود می آیند که شما یک اثر هنری را تجربه می کنید. برخی از این علائم می توانند علائم حمله پانیک را تقلید کنند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضربان قلب سریع
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • توهمات
  • اضطراب
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • گیجی
  • پارانویا
  • از دست دادن هوشیاری

تحقیقات سال 2021 که قبلاً ذکر شد نشان می دهد که ماهیت هیجان انگیز و در عین حال طاقت فرسای سندرم استاندال ممکن است شبیه ملاقات همزمان با همه قهرمانان زندگی شما باشد.

چرا هنر مردم را به گریه می‌ اندازد؟

ضرب المثلی می گوید که “زیبایی در چشم بیننده است” – و در برخی موارد، هنر به معنای واقعی کلمه اشک شما را در می آورد.

در یک مطالعه در سال 2015، گریه به عنوان یک پاسخ بیولوژیکی معمولی به فرآیند شناختی در نظر گرفته می‌ شود که ممکن است هنگام مواجهه با چیزی جذاب از نظر زیبایی شناختی طی کنید. این می تواند شامل نقاشی، مجسمه، موسیقی و غیره باشد.

گزینه های درمانی برای سندرم استاندال

علائم سندرم استاندال موقتی در نظر گرفته می شود و معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارد.

اگر از رویارویی با یک اثر هنری احساس ناراحتی می کنید، ممکن است بتوانید علائم خود را با استراحت و دور کردن خود از آن منطقه برطرف کنید. اگر هنوز احساس ناراحتی می‌ کنید، برخی از تکنیک‌ های ملایم مانند تنفس عمیق یا انجام مدیتیشن اسکن بدن را در نظر بگیرید.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان علائم احتمالی مانند گیجی یا غش را نشان می‌ دهید، کمک به پیشگیری و درمان آسیب‌ هایی که ممکن است در نتیجه اتفاق بیفتد بسیار مهم است. در این مواقع به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همچنین اگر در مورد تجربه خود نگرانی دارید و می خواهید تأیید شود که سندرم استاندال دارید، ممکن است بهتر باشد با پزشک صحبت کنید. پزشک همچنین می تواند در مورد هر گونه تشخیص افتراقی مانند اختلالات اضطرابی کمک کند.

در حالی که هیچ درمان ثابتی برای سندرم استاندال وجود ندارد، اگر اغلب علائم را تجربه می کنید، ممکن است در مورد درمان اختلالات روان تنی به طور کلی با پزشک صحبت کنید.

با توجه به تحقیقات سال 2017، گزینه های احتمالی شامل درمان شناختی رفتاری و داروهای ضد افسردگی است.

نفس خود را مهار کنید

تمرینات تنفسی یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای کمک به آرام کردن احساسات و کنترل بدن است. دفعه بعد که احساس اضطراب یا گیجی کردید، الگوی تنفس زیر را امتحان کنید:

  1. به مدت چهار ثانیه نفس بکشید.
  2. نفس کامل خود را برای 1 ثانیه نگه دارید.
  3. شش ثانیه نفس بکشید.
  4. نفس خالی خود را به مدت 1 ثانیه نگه دارید.
  5. چرخه را تکرار کنید.

زندگی با سندرم استاندال

بر اساس تحقیقات سال 2020 که قبلا ذکر شد، سندرم استاندال نادر در نظر گرفته می شود اما زمانی که آن را تجربه کردید، ممکن است شانس بیشتری برای تجربه دوباره آن در آینده داشته باشید، به خصوص اگر با یک اثر هنری جذاب از نظر احساسی روبرو شوید.

اگر قصد دارید به مقصدی سفر کنید که ممکن است در معرض آثار هنری تاریخی قرار بگیرید، بهتر است قبل از آن استراحت کافی داشته باشید تا خطر ابتلا به سندرم استاندال را کاهش دهید. همچنین باید به هر کسی که با شما سفر می‌کند اطلاع دهید که ممکن است به کمک نیاز داشته باشید و بگویید چگونه به بهترین نحو به شما کمک کند.

سندرم استاندال کشنده در نظر گرفته نمی شود، اگرچه علائمی مانند گیجی یا غش می تواند باعث آسیب شود.

تحقیقات سال 2020 اشاره می کند که یک نفر در سال 2018 هنگام تماشای آثار تاریخی در فلورانس دچار حمله قلبی شد اما مشخص نیست که آیا این به دلیل سندرم استاندال یا عوامل نامرتبط رخ داده است و هنوز تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع برای درک بهتر علل و اثرات آن مورد نیاز است.

اگر علائم این سندرم نادر را به طور منظم تجربه می کنید یا هر زمان که با یک اثر هنری زیبا روبرو می شوید، بهتر است در مورد نحوه مدیریت علائم با یک پزشک صحبت کنید.

حرف آخر

سندروم استاندال برای اولین بار در اواخر دهه 1980 به عنوان وضعیتی توصیف شد که در آن تجربه‌ عظیم با هنر می‌ تواند باعث ایجاد احساس بیماری در شما شود.

در حالی که تحقیقات بالینی بیشتری باید انجام شود، تصور می‌ شود که برخی عوامل خطر ممکن است شانس شما را برای تجربه این سندرم افزایش دهند. اینها شامل سن، مقصد سفر و کم خوابی است.

اثرات سندرم استاندال موقتی است اما ممکن است در حین تجربه آن آسیب ببینید. اگر نگران تجربه این وضعیت در سفر هستید، به خصوص اگر سابقه علائم احتمالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی