روانشناسي و سلامت روان سلامت

راه هایی برای افزایش تمرکز

بهبود تمرکز و تقویت قدرت مغز به نظر می رسد که یک مساله مهم در دنیای مدرن است. خوشبختانه راه هایی برای افزایش تمرکز وجود دارد که شامل مدیریت توجه شما، جلوگیری از آسیب حسی مستمر، اولویت بندی وظایف، تنظیم برنامه، تنظیم رژیم غذایی و خوردن غذاهای مغذی و غیره می شود.

افزایش تمرکز

بهبود تمرکز

غالبا بدون اینکه خیلی علمی باشد تمرکز، قدرت انتخاب چیزی است که شما به آن توجه می کنید و چیزی که شما آن را نادیده می گیرید. تمرکز یک جنبه اساسی در زندگی اجتماعی، حرفه ای و شخصی ماست و بسیاری از کارهایی که ما انجام می دهیم را هدایت می کند. به طور مثال اگر ما قادر به تمرکز بر روی رانندگی نیستیم، در حین رانندگی قادر به تمرکز صحیح نخواهیم بود و این بسیار ناامن است. اگر ما نمیتوانیم روی یک پروژه یا یک کتاب درسی تمرکز کنیم، پس نمی توانیم به طور معمول کار کنیم. بنابراین در دنیایی با کارایی امروز، با جریان های ثابت حسی که برای جلب توجه ما رقابت می کنند، سوال درباره چگونگی افزایش تمرکز بسیار مهم است.  تمرکز عمدتا توسط ناحیه جلویی مغز کنترل می شود و به حافظه کاری ما مرتبط است.

افزایش تمرکز

برای افزایش تمرکز شما می توانید کارهایی مثبت در این زمینه انجام دهید. به این ترتیب تمرکز یک مشکل بسیار ملموس برای بهبود سلامت ما به شمار می رود. با توجه به اختلالات حواس خاصی که تاثیرات منفی بر روی تمرکز دارند، مشکلاتی وجود دارد. این شرایط ناشی از بخش جلو و عقب مغز است که رفتارهای آگاه ما را کنترل می کند. این مشکل می تواند به وسیله دارو درمان شود. با این حال، بسیاری از استراتژی ها و روش های رفتاری هم وجود دارد که می تواند به شما در بهبود تمرکز کمک کند، چه شما دچار یک اختلال توجه باشید یا فقط بخواهید قدرت حواس خود را افزایش دهید. به این ترتیب، نگاهی دقیق تر به برخی از بهترین راه های بهبود و افزایش تمرکز داشته باشیم.

افزایش تمرکز

راه های افزایش تمرکز

راه های مختلفی برای بهبود تمرکز وجود دارد و موثرترین آنها در زیر آورده شده است:

اجتناب از ورودی حسی مستمر

زندگی روزمره دائما تمرکز و توجه ما را تغییر می دهد که بسیاری معتقدند همین مساله باعث افزایش اختلالات حواس می شود. ما به طور مداوم با ورودی های حسی، از تبلیغات در هر ساختمان تا درخواست های تلفن های همراه و تبلت هایمان، بمباران می شویم. همانطور که ما رشد می کنیم، رفتارهای خاصی را می آموزیم به طوری که تشخیص درست و غلط سخت می شود و جوانان به خصوص در معرض ابتلا به عادات غلط هستند. استفاده از گوشی خود را کم کنید، از ورودی ثابت جلوگیری کنید و تمرکز بر یک چیز واحد را کنار بگذارید.

افزایش تمرکز

برای افزایش تمرکز آرام باشید

استرس باعث می شود بدن ما به حالت آگاهانه هورمون های خاص و انتقال دهنده های عصبی را انتشار دهد. آرامش، حتی در موقعیت هایی که به طور بالقوه تحت فشار هستید، می تواند بسیار دشوار باشد اما ایجاد آرامش در زندگی شما به ذهن شما کمک می کند و باعث بهبود آن می شود. قبل از تمرکز بر روی هر یک از اینها، باید یک ذهنیت صلح آمیز در مغزتان ایجاد کنید.

مدیتیشن

یکی از روش های آرامش بخش و تقویت کننده تمرکز شما با مدیتیشن ممکن است. اشکال و فلسفه های مختلفی برای مدیتیشن وجود دارد که فراتر از محدوده این مقاله است اما با پاکسازی ذهن و تمرکز بر “هیچ چیز”، شما تمرین مغز خود را برای پاک کردن حواس پرتی ها و باز شدن ذهن تان انجام می دهید. این امر می تواند بسیار قدرتمند باشد اگر شما در تلاش برای تمرکز باقی بمانید.

افزایش تمرکز

توجه خود را مدیریت کنید

شما باید سعی کنید که حضورتان در هر امری را مدیریت کنید و در چند کار و یا چند ایده بدون از دست دادن توجه، در چند کار مشارکت نمایید. با “مدیریت” توجه، شما می توانید قدرت خود را سازماندهی کرده و خود را از لحاظ ذهنی و جسمی بهبود بخشید. این متمرکز شدن آسان نیست اما این را به شما یادآوری می کند که در جستجوی راه های بهتری برای افزایش تمرکز خود باشید.

تمرین اولویت بندی

زندگی اغلب غافلگیر کننده به نظر می رسد زیرا کارهای زیادی انجام می شود. فهرست کارهایی که شما باید انجام دهید روز به روز در حال رشد است و شما با دشواری تمرکز خود را به روی ده ها کار دیگر که باید تا پایان ماه انجام شود، قرار می دهید. اولویت بندی می تواند استرس را از بین ببرد، بنابراین مهمترین کار یا کوتاه مدت ترین “مهلت” یا مسئولیت ها را انتخاب کنید. این کارها چه خرید مواد غذایی، اتمام مقاله، یا پیدا کردن یک دوست باشند باید اولویت بندی شوند تا به آرامی کارهای مهم یک به یک از لیست تان حذف شوند. این به شما کنترل بیشتری بر برنامه ریزی و ذهن می دهد و باعث می شود مسئولیت های خود را کنترل کنید.

افزایش تمرکز

رژیم غذایی مناسب

اگر به علت برنامه نامعلوم معمولا وعده های غذایی خود را از دست می دهید یا اگر در شرایط استرس زا قرار دارید، به سختی تمرکز می کنید. بدن و ذهن نیاز به تغذیه مناسب و مصرف انرژی منظم برای عملکرد مناسب دارند. اگر شما “گرسنه” هستید و زمان زیادی تا ناهار باقی مانده است، نمی توانید تا زمانی که میان وعده دریافت می کنید، روی چیزی تمرکز کنید.

تنظیم یک برنامه

ایجاد یک برنامه برای زندگی برای برخی از افراد دلهره آور است و برای بسیاری هم امکان پذیر نیست. با این حال، اگر مایل هستید که زندگی خود را کمی بیشتر منظم کنید، حتی زمانیکه زمان خواب و بیداری را تنظیم می کنید، بدن شما بیشتر ریتم خواهد داشت و میزان استرس شما کاهش می یابد. این به شما کمک خواهد کرد تا بر هدفی منظم در روز خود تمرکز کنید نه اینکه سعی کنید هر روز صبح برنامه خود را بچینید که هزاران فرصت را از بین می برد و شما هم زمان را از دست می دهید.

افزایش تمرکز

مواد مغذی تقویت کننده مغز

غذاهایی که دارای ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک هستند و باعث تحریک بدن و ذهن می شوند برای تمرکز بسیار مفید عمل می کنند. سعی کنید چای سبز، بلوبری، ماهی سالمون، بلغور جو و تخم مرغ را به رژیم غذایی هفتگی خود اضافه کنید و نتیجه تاثیر آن بر تقویت مغز خود را مشاهده نمایید. همچنین از مصرف چربی اشباع شده، قند مصنوعی و کالری جلوگیری کنید زیرا آنها برای تمرکز شما هیچ مزیتی ندارند.

همکاری

مهارت های تمرکز را می توان حتی با تماشای دیگران توسعه داد. اگر در تلاش برای حفظ تمرکز باقی بمانید، سعی کنید با کسی که دارای شخصیتی بالا است همکاری کنید. شما می توانید نیروهای قدرتمند تمرکز را در همه جا از جمله سینما یا دفتر کار خود ببینید، بنابراین به نشانه های فیزیکی، حرکات، تمرکز بصری و حباب تمرکز که به نظر می رسد این افراد را احاطه کرده است توجه داشته باشید. برای بهبود تمرکز خود از صفات خوب دیگران تقلید نمایید.

افزایش تمرکز

اهداف روشن

دنبال کردن رویاهای خاص و ایجاد اهداف و ضوابط مشخص به شما کمک می کند تا پاسخگوی مسئولیت های کاری خود باشید. بدون داشتن هدفی روشن، انگیزه برای کار سریع تر یا کارآمد تر از بین خواهد رفت. شما باید یک دلیل برای تمرکز داشته باشید و فکر خود را به یک مفهوم یا ایده اختصاص دهید در غیر این صورت شاید هر حادثه بالقوه دیگری برای غلبه بر تمرکز شما کافی باشد.

تمرین تمرکز

تعدادی تمرین ساده وجود دارد که می تواند مغز و قدرت تمرکز را تقویت کند. شما می توانید بسیاری از این راهنمایی های ورزشی را به صورت آنلاین جستجو کنید و بسیاری از استراتژی ها و “تمرینات” را می توان در تنها چند دقیقه انجام داد. تمرین مغز شما مانند تمرین بدن شما است؛ شما بهبودی نخواهید دید مگر اینکه روی آن کار کنید.

منبع : organicfacts

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی