سلامت سلامت جنسي و زناشويي

دلایل خونریزی واژن بعد از رابطه ی جنسی

تقویم فارسی اندروید

خونریزی واژن

خونریزی از واژن می تواند نگران کننده باشد. زنانی که بعد از رابطه ی جنسی خون ریزی می کنند اغلب نگران شده و به دنبال دلیل هستند. خونریزی که با عادت ماهانه فاصله داشته باشید می تواند عاملی برای ترس و وحشت فرد باشد. خونریزی از واژن بعد از رابطه ی جنسی اغلب در زنان 20 تا 40 ساله اتفاق می افتد و می تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه برخی از این علت ها را بررسی می کنیم.

دهانه ی رحم کمی پایین تر از رحم قرار گرفته است. و معمولا خونریزی از واژن بعد از رابطه ی جنسی از این قسمت نشات می گیرند. این خون ریزی ها در زمان های نزدیک یائسگی می توانند طبیعی باشند به عبارتی می توانند نشانه ی شروع یائسگی باشند اما در مواقعی که هنوز با یائسگی فاصله ی زیادی دارید این خونریزی شاید علت دیگری داشته باشد. دهانه ی رحم قسمت حساس و آسیب پذیری است. ممکن است در حین رابطه ی جنسی بر اثر اصطکاک زیاد با این قسمت دهانه ی رحم دچار خون ریزی شده و فرد را مضطرب کند. به عبارتی اگر حین رابطه جنسی در این قسمت اصطکاک زیادی اتفاق بیفتد سلول های دهانه ی رحم ملتهب شده و و خونریزی اتفاق بیفتد.

به علاوه ممکن است یک زن از آسیب های دیواره ی واژن رنج ببرد و پس از رابطه ی جنسی به علت این آسیب ها دچار خون ریزی شود. گاهی اوقات نیز قرص های ضد بارداری و یا درمان های جایگزین هورمونی ممکن است به خون ریزی بعد از رابطه ی جنسی منجر شود. به علاوه همانطور که در بالا گفتیم این خونریزی ها ممکن است به یائسگی مربوط باشد. کاهش سطح استروژن قبل یا بعد از یائسگی می تواند باعث نازک شدن مخاط مهبل شده و منجر به عفونی یا ملتهب شدن این قسمت باشد. این تغییرات به خونریزی واژینال پس از مقاربت منجر می شود.

زنانی که دچار این نوع خونریزی می شوند باید بسیار احتیاط کنند چرا که این نوع خونریزی ها حتی می تواند یکی از نشانه های سرطان آندومتر یا گردنه ی رحم باشد. گاهی اوقات خونریزی از واژن می تواند یکی از اولین نشانه های سرطان آندومتر بوده و خطر سرطان را در فرد هشدار دهد. البته خونریزی واژینال در اکثر مواقع بی ضرر بوده و جای نگرانی ندارد اما از آنجایی که یکی از نشانه های سرطان آندومتر خونریزی از واژن است هنگام مشاهده ی این نوع خونریزی باید حتما به پزشک مراجعه شود تا از مبتلا نبودن به سرطان مطمئن شوید.

همچنین بیماری های مقاربتی و عفونت هایی مثل عفونت سوزاک و کلامیدیا هم ممکن است یکی از دلایل خونریزی از واژن باشد. به علاوه عفونت یا التهاب و تورم واژن یا دهانه ی رحم می تواند به خونریزی از واژن منجر شود. یکی دیگر از علت های خونریزی واژن می تواند بیماری التهابی لگن یا همان PLD باشد. تومورهای فیبروئید یا پولیپ هم به خونریزی واژینال بعد از رابطه ی جنسی منجر می شود. زنانی که پولیپ رحم دارند درصد زیادی از آمار این خونریزی ها را به خود اختصاص می دهند.

 

مطالب مرتبط جهت مطالعه:

علل درد زنان در رابطه جنسی چیست؟

عفونت رحم در زنان / علل، علائم و روشهاي درمان

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان

 

یک دیدگاه

  • مطلب جالبی بود و اطلاعات خوبی ارائه دادید.
    تشکر

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی