سلامت

درمان افت دهان ،چی بخوریم و چی نخوریم

تقویم فارسی اندروید

افت دهان چیست ؟ افت دهان یا Aphthous stomatitis یک بیماری شایع دهانی است که علت آن ناشناخته است و باعث ورم و ایجاد ضایعات دردناک نکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه میشود. مدت زمان دوره ی این ضایعات دهانی بستگی به بدن فرد و درمان ان دارد و در نهایت در صورت تشدید نشدن، افت بین 10 تا 14 روز طول میکشد تا کاملا بهبود یابد.

درمان افت دهان
درمان افت دهان

انواع افت دهان

  1. زخم ویروس هرپس (تبخال)
  2. زخم مینور (کوچک)
  3. زخم ماژور (بزرگ)

شایع ترین نوع افت دهان مینور است که 80 درصد افراد به ان مبتلا میشوند و نوع دیگر بزرگتر یعنی زخم ماژور حدود 10 درصد در بین افراد وجود دارد و 10 درصد دیگر ان به صورد تبخال بروز میدهد .

انواع افت دهان
انواع افت دهان

عوامل به وجود اورنده ی افت دهان

  • استرس و اضطراب و شک های ناگهانی
  • ترسیدن شدید مانند خواب ترسناک یا …
  • ویروس هایی مانند ابله مرغان و زونا
  • خوردن نوشیدنی و غذاهای داغ
  • غذایی تند و ترش مانند فلفل و سرکه
  • کمبود اهن در بدن
  • کمبود ویتامین نظیر ویتامین ب12
  • حساسیت به بعضی مواد خوراکی  مانند بادمجان
  • سخت جویدن و ازردگی بعضی از خوراکی ها مانند اجیل ، چیپس و …
  • مریضی و خرابی دندان و یا استفاده از دندان مصنوعی
  • بد مسواک زدن
  • خستگی زیاد
  • تب شدید
  • رعایت نکردن بهداشت دهانی
  • بیماری گوارشی مانند کورن
  • وراثت
  • رفلاکس معده
عوامل به وجود اورنده ی افت دهان
عوامل به وجود اورنده ی افت دهان

درمان های خانگی برای بهبود افت دهان

1. مصرف عسل به عنوان درمان خانگی آفت

قبل از استفاده از عسل اب گرم غر غر کنید بعد مقداری عسل را بر روی افت ها قرار دهید و بگذارید تا مدتی بماند. این کار را روزی 3 یا 4 بار تا بهبودی انجام دهید . عسل طبیعی خاصیت ارامش بخشی و ضد باکتری دارد و در درمان و بهبود افت دهان میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

عسل به عنوان درمان خانگی آفت
عسل به عنوان درمان خانگی آفت

2. درمان افت دهان با روغن نارگیل

مقداری روغن نارگیل را در ظرفی بریزید و با گوش پاک کن بر محل افت را کاملا با روغن چرب کنید روزی 2 تا 3 بار این کار را با احتیاط انجام دهید. روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی دارد و درد و تورم ناشی از افت دهان را التیام میبخشد.

درمان افت دهان با روغن نارگیل
درمان افت دهان با روغن نارگیل

3. درمان خانگی آفت دهان با آلوئه ورا

ژل الوئه ورا را تهیه کنید و ان را با اب گرم حل کنید و ان را مدتی در دهان نگه دارید تا باعث بهبودی افت بشود بعد از 2 دقیقه اب حاوی الوئه ورا را از دهان خود بیرون بریزید . آلوئه ورا دارای خواص بازسازی کننده است و باعث ترمیم و التیام زخم ناشی از افت دهان میشود .

درمان خانگی آفت دهان با آلوئه ورا
درمان خانگی آفت دهان با آلوئه ورا

4. ماست

روزی چند بار ماست مصرف کنید ماست باعث بهبودی سریع افت دهان میشود . ماست به دلیل دارا بودن کلسیم زیاد و پروتئین باعث بهبودی سریع افت های دهان میشود .

 

ماست
ماست

5. مصرف برگ ریحان

مقداری برگ ریحان را در اب بجوشانید و بگذارید خنک شود بعد دهانتان را با اب ریحان بشویید و یا غرغر کنید . ریحان دارای خواص ضد میکروبی است و در درمان عفونت‌های دهانی بسیار موثر است، گیاه ریحان نه تنها در درمان آفت تاثیرگذار است بلکه از بروز آفت‌های دهانی و عفونت نیز جلوگیری می‌کند.

ریحان و درمان آفت
ریحان و درمان آفت

 

6. بابونه

میتوانید بابونه ی کیسه ی را در اب داغ دم کنید و دهان را با اب بابونه به دست امده بشویید یا غرغر کنید . بابونه خاصیت ضد میکروبی و آرام بخشی دارد و یک ضد عفونی کننده طبیعی محسوب می‌شود.

بابونه
بابونه

7. درمان افت دهان با نمک

نمک چون دارای سدیم و املاح معدنی است میتواند به بهبودی و درمان افت دهان کمک بسیاری کند، باید مقداری نمک خوراکی را در اب گرم حل کنید و 30 ثانیه ان را در دهان نگه دارید و بعد ان را از دهان بیرون بریزید این کار را روزی دو بار میتوانید انجام دهید .

استفاده از نمک برای درمان افت دهان
استفاده از نمک برای درمان افت دهان

8. درمان افت دهان با مصرف رب انار
رب انار از آب انار جوشانده شده حاصل می‌شود و در صورت تهیه از انار مرغوب و فرایند بهداشتی، مصرف آن برای بهبودی افت دهان بسیار مفید است . تانن موجود در انار خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد و برای رفع آفت دهان موثر است.

باید گفت که میزان ویتامین c موجود در انار بعد از جوشانده شدن کاهش می‌یابد، اما “پلی‌فنول‌ها”‌ و “اسید الایژیک”‌ انار در رب انار نیز محفوظ می‌ماندخود نیز تاثیر بسیار در بهبودی بیماری ها مخصوصا افت دهان دارند .

رب انار برای بهبود آفت دهان
رب انار برای بهبود آفت دهان

خوردن چه چیزهایی افت دهان را تشدید میکنند ؟

1. پنیر سفت

  • بعضی از پنیرها به علت دارا بودن موادی به نام تیرامین باعث دچار حساسیت غذایی و افت در دهان شده و میتواند باعث تشدید افت در دهان نیز بشود .

2. میوه های اسیدی مانند گوجه فرنگی ، لیمو ترش ، کیوی و …

  • آبمیوه‌ها باعث اسیدی شدن بدن می‌شوند و اسید کلروهیدریک معده را بالا می‌برند. این مسئله نیز منجر به بروز آفت می‌شود. یادتان باشد که در زمان بروز آفت‌ها از مصرف آبمیوه‌ها بپرهیزید چون باعث افزایش درد ناشی از این ضایعات می‌شوند

3. شکلات سیاه یا کاکائو تلخ

  • شکلات سیاه و کاکائو تلخ در برخی افراد میتواند ایجاد حساسیت کند و باعث به ایجاد افت نیز در دهان بشود

4. اجیل های چرب مانند پسته ، گردو ، بادام هندی و …

  • این مواد غذایی باعث بروز آلرژی‌های غذایی جزئی می‌شوند . البته مشکل به همین جا ختم نمی‌شود. در حالت کلی آجیل‌ها خیلی چرب هستند و این مسئله حالت اسیدیته‌ی معده را افزایش داده و باعث بروز آفت می‌شوند. آجیل‌ها باعث بروز 8 درصد آفت‌ها شده و 15 درصد آن‌ها را تشدید می‌کنند. توصیه می‌کنیم از مصرف مغزهای بسته بندی شده و شور و بو داده بپرهیزید چون مشکل را چندین برابر خواهد کرد.

5. قهوه ی تلخ و خیلی غلیظ

  • باید بدانید که مصرف قهوه‌ی خیلی غلیظ باعث تحریک مخاط دهان شده و باعث ایجاد افت دهان و تشدید ان میشود .

6 . چاشنی و ادویه های تند مانند انواع مختلف فلفل

ادویه های ی تند و حساسیت زا در افرادی که به این نوع ادویه ها حساسیت دارند باعث سوزش معده احساس تنگی نفس و افت دهان میشود این افراد باید از استفاده از ادویه های تند در غذای خود تا حد امکان پرهیز کنند .

7 . سبزی جاتی که باعث حساسیت زا مانند پیاز تند و بادمجان و …

خوردن سبزی جاتی مانند پیاز تند و بادمجان و از این قبیل می تواند باعث حساسیت زود هنگام یا چند ساعت بعد از مصرف بشوند . حساسیت به این سبزی جات میتواند باعث الرژی و حساسیت مختلفی از قبل افت دهان بشود . (شما ممکن است دچار حساسیت به بادمجان شوید حتی اگر قبلا بدون هیچ مشکلی آن را خورده باشید. )

8. سرکه ، خیارشور و انواع ترشیجات

مصرف زیاده از حد و غیراصولی سرکه و ترشیجات نه‌تنها مفید نیست بلکه می‌تواند منبعث بیماری‌ها و امراض مختلف در مصرف‌کنندگان آن از جمله افت دهان بشود مصرف غیراصولی ترشیجات اگر در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند قطعاً در دوران میانسالی و پیری بیشتر گریبانگیر افراد خواهد بود .

9. گلوتن

  • گلوتن اسم دیگر همان پروتئین موجود در گندم است که در برخی افراد باعث تحریک و التهاب روده شده و در بدن انسان سبب ایجاد افت ها می شود .

 آفت دهان یک ضایعه دهانی است اما توجه داشته باشید که هر نوع ضایعه‌ و بیماری دیگری نیز در دهان میتواند به شکل زخم ظاهر شود، پس توصیه می‌شود هر نوع زخم در دهان را به عنوان آفت شناسایی نکنید و در صورتی که نگرانی داشتید در اولین فرصت به پزشک معالج نشان داده تا نوع بیماری و درمان ان را تشخیص دهد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی