سلامت جنسي و زناشويي

خونریزی بعد از یائسگی به چه علت است و چقدر طول می‌کشد؟

تقویم فارسی اندروید
یائسگی
یائسگی

بسیاری از افراد از خونریزی یائسگی شکایت دارند؛ در حالی که با ورود به یائسگی نباید خونریزی داشته باشند، معمولا افراد دوره قبل از یائسگی، الگوهای نامنظم از خونریزی را تجربه می‌کنند. برخی از خانم‌ها نیز ممکن است به دلایل غیر از قاعدگی بعد از یائسه شدن خونریزی داشته باشند که حتما نیاز به بررسی و درمان توسط پزشک دارد. هنگامی که چرخه قاعدگی به اتمام می‌رسد و 12 ماه قاعدگی را تجربه نکنید، به این معنی است که شما یائسه شده‌اید.

خانم‌ها معمولا در 51 سالگی یائسه می‌شوند، دوره قبل از آن را پیش از یائسگی می‌گویند. در این دوره علائم متفاوتی از جمله پریودهای نامنظم و الگوهای مختلف خونریزی ایجاد می‌شود. چنین علائمی از جمله خونریزی نامنظم معمولا به مدت 4 سال رخ دهد و همچنین علائم گاهی از چند ماه تا 10 سال ادامه دارد. طی این مدت هورمون‌های استروژن و پروژسترون در حال تغییر هستند. افرادی که کمتر از سن 45 سالگی یائسه می‌شوند، دچار یائسگی زودرس شده‌اند، برای اطلاع از علت نوع زودرس این مقاله را مطالعه کنید.

برخی از خانم‌ها خونریزی یائسگی و حتی پس از آن را تجربه می‌کنند که طبیعی نیست و در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

خونریزی یائسگی طبیعی است؟

خونریزی پس از یائسگی به عنوان خونریزی واژینال شناخته می‌شود که یکسال یا بیشتر پس از آخرین دوره قاعدگی رخ می‌دهد. احتمالا خونریزی یائسگی نشانه‌ای از خشکی واژن، پولیپ (مورد غیر سرطانی) یا سایر تغییراتی در سیستم تولید مثل، فیبروم‌های رحمی، ناشی از هورمون درمانی یا شاخص توده بدنی و…. است. در حدود 10 درصد از خانم‌ها، خونریزی پس از یائسه شدن نشانه سرطان رحم است.

در یائسگی که دوره‌های قاعدگی به پایان رسیده است، نباید هیچگونه خونریزی وجود داشته باشد. برخی از محققین بر این باورند که سال‌های منتهی به یائسگی، میزان و شدت خونریزی تغییر می‌کند که این موارد کاملا طبیعی است، چنین علائمی ممکن است 2 تا 10 سال ادامه داشته باشد. بسیاری از خانم‌ها از حدود 40 سالگی متوجه تغییراتی در دوره قاعدگی خود می‌شوند که علائم معمولا برای مراحل پیش از یائسه شدن است.

اما خونریزی یائسگی غیر طبیعی است که نیاز به بررسی توسط پزشک خواهد داشت. از سایر علائم پیش از یائسگی و طی این دوران می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد که کاملا نرمال است:

  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • مشکل در ادرار کردن
  • اختلال در خواب
  • خشکی واژن
  • تغییر در میل و رضایت جنسی

علت خونریزی پس از یائسگی چیست؟

همانطور که گفتیم خانم‌ها با رسیدن به سن یائسگی دیگر نباید خونریزی داشته باشد، به همین جهت خونریزی یائسگی و پس از آن، دلیلی غیر از قاعدگی دارد که این موارد احتمالی به شرح زیر است:

  • آتروفی اندومتر یا واژن (پوشش داخلی رحم یا واژن خشک و نازک شده است)
  • درمان جایگزین هورمونی
  • سرطان رحم یا سرطان اندومتر
  • هیپرپلازی اندومتر (پوشش داخلی رحم بیش از حد ضخیم می‌شود که ممکن است سلول‌های غیر طبیعی داشته باشد)
  • پولیپ رحم
  • سرطان دهانه رحم
  • سرویسیت یا اندومتریت (عفونت یا التهاب دهانه رحم یا رحم)
  • خونریزی از نواحی دیگر، به طور مثال در مثانه، رکتوم یا خونریزی از پوست فرج

زمانی که پیش از ورود به یائسگی خونریزی داشته باشید و الگوی مشخصی به دلیل تغییرات ایجاد شده نداشته باشد، معمولا جای نگرانی نیست. اما، در یائسگی و پس از آن دیگر نباید خونریزی ناشی از قاعدگی را تجربه کنید. اگر خونریزی داشتید، ممکن است به دلیل موارد ذکر شده دچار عارضه شده باشید و باید جهت درمان اقدام کنید.

لکه بینی بین پریودها قبل از یائسگی

همانطور که گفتیم در طی سال‌های منتهی به یائسگی علائمی را تجربه می‌کنید که لکه بینی پریودها یکی از این موارد است. لکه بینی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن یا تجمع اندومتر یا پوشش داخلی رحم است. بسیاری از خانم‌ها قبل از شروع پریود یا پس از پایان دوره، لکه بینی دارند. اگر به طور مداوم هر دو هفته لکه بینی دارید، نشانه عدم تعادل هورمونی است که باید با پزشک در میان بگذارید.

خونریزی شدید غیر طبیعی

مواقعی که سطح استروژن در مقایسه با پروژسترون بالا باشد، پوششی داخل رحم ایجاد می‌شود. چنین شرایطی منجر به خونریزی شدیدتر در طی قاعدگی می‌شود؛ زیرا طی این مدت پوشش داخلی رحم فرو می‌ریزد. بی‌نظمی قاعدگی یا از دست دادن برخی از دوره‌های پریود نیز باعث ایجاد پوشش داخلی رحم می‌شود و خونریزی شدیدی را به همراه دارد. اگر خونریزی شدید باشد، دوره قاعدگی قبل از دوره یائسگی را طولانی‌تر می‌کند و زندگی روزمره شما مختل می‌شود.

ممکن است فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های روزانه برای شما دشوار باشد. خونریزی شدید خستگی و احتمالا کم خونی را به همراه دارد. با مصرف ایبوپروفن طی این دوران می‌توانید دردهای ناشی از قاعدگی را کنترل کنید و خونریزی را نیز کاهش می‌دهد

خونریزی یائسگی قهوه‌ای یا تیره

رنگ‌هایی که در خونریزی دوره قاعدگی مشاهده می‌کنید ممکن است از قرمز روشن تا قهوه‌ای تیره به خصوص در اواخر قاعدگی باشند. خون قهوه‌ای یا تیره نشانه خروج خون قدیمی از بدن است؛ اما خانم‌هایی که در حال ورود به یائسگی هستند ممکن است در زمانی خارج از قاعدگی در طول ماه لکه‌های قهوه یا ترشح داشته باشند. همچنین گاهی متوجه تغییراتی در بافت ترشح می‌شوند که برخی اوقات ترشحات آبکی و رقیق یا به صورت غلیظ است.

تغییر رنگ ترشحات می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. اگر ترشحات واژن بوی بدی داشت، احتمال عفونت نیز وجود دارد که حتما نیاز به بررسی و درمان توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

چرخه قاعدگی کوتاه‌تر در پیش از یائسگی

اگر سطح استروژن در بدن پایین باشد، پوشش داخلی رحم نازک‌تر می‌شود و به دنبال چنین شرایطی خونریزی سبک‌تر و طی مدت کوتاه‌تر تجربه خواهید کرد. معمولا چرخه قاعدگی کوتاه مدت، طی مراحل اولیه قبل از یائسگی مشاهده می‌شود. به طور مثال ممکن است قاعدگی دو یا سه روز کمتر از روزهای معمول طول بکشد، این علائم در روزهای منتهی با یائسگی تجربه می‌شود و در واقع می‌توان گفت خونریزی پیش از یائسگی در این مواقع به پایان می‌رسد.

چرخه‌های قاعدگی طولانی‌تر پیش از یائسگی

در مراحل نزدیک به یائسگی چرخه‌های طولانی‌تر و با فاصله زمانی زیاد از یکدیگر تجربه می‌شود. طی این الگو شما دیگر تخمک گذاری ندارید. طبق مطالعه‌ای که در این خصوص انجام شده، خانم‌هایی که چرخه تخمک گذاری را تجربه می‌کنند، خونریزی خفیف‌تری نسبت خانم‌هایی که دوره تخمک گذاری را تجربه نمی‌کنند، دارند.

تجربه عدم قاعدگی و خونریزی یائسگی

گاهی تغییرات سطح هورمونی ممکن است باعث شود که شما یک دوره از قاعدگی را تجربه نکنید. اگر این فاصله به قدری زیاد باشد که فراموش کنید آخرین دوره پریود شما چه زمانی بوده است، احتمالا به یائسگی نزدیک شده‌اید. اگر 12 سیکل متوالی پریود نشوید، به یائسگی رسیده‌اید. عدم تجربه خونریزی در این دوره کاملا طبیعی است.

بی نظمی کلی در چرخه قاعدگی

در زمان ورود به یائسه شدن طولانی شدن فاصله بین هر قاعدگی، لکه بینی و خونریزی شدید را تجربه می‌کنید و خونریزی هیچ الگوی مشخصی ندارد. چنین شرایطی می‌تواند خسته کننده و آزاردهنده باشد، برای کنترل علائم خود در این مرحله از ورود به یائسگی به پزشک مراجعه کنید تا راهکار درمانی جهت کنترل علائم ایجاد شده در نظر بگیرد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی