روانشناسي و سلامت روان سلامت

تبعات نژادپرستی بر سلامت جسمی و سلامت روان چیست؟

تقویم فارسی اندروید

نژادپرستی یا تبعیض بر اساس نژاد یا قومیت، یک عامل کلیدی در شروع بیماری است. همچنین مسئول افزایش نابرابری در سلامت جسمی و روانی در میان سیاه پوستان، بومیان و رنگین پوستان (BIPOC) است.

این مقاله به برخی از راه‌ هایی می‌ پردازد که نژادپرستی می‌ تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد، چگونه یک فرد می‌ تواند در حالی که با بار نژادپرستی مواجه است، سالم زندگی کند و چگونه عوامل اجتماعی-اقتصادی مرتبط با نژادپرستی می‌ تواند همچنان برای سلامت جسمی و روانی خطراتی ایجاد کند.

نژادپرستی

در بزرگسالان

نژادپرستی می تواند به طرق مختلف بر سلامت افراد تأثیر بگذارد.

یک مرور سیستماتیک در سال 2015، نتایج تقریباً 300 مطالعه را گردآوری کرد تا ببیند نژادپرستی چگونه بر سلامت جسمی و روانی مردم آسیایی آمریکایی، آفریقایی آمریکایی، و آمریکای لاتین تگزاس تأثیر می‌ گذارد.

بخش‌های زیر به تفصیل نتیجه‌ گیری‌ های این بررسی و همچنین نتایج مطالعات دیگر را توضیح می‌ دهند.

سلامت جسمانی

بررسی سیستماتیک فوق الذکر نشان داد که تجربه نژادپرستی با سلامت روانی ضعیف و تا حدی با سلامت جسمانی ضعیف مرتبط است.

تحقیقات قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد استرس مرتبط با تجربه نژادپرستی می تواند اثرات فیزیکی طولانی مدت داشته باشد.

استرس می تواند فشار خون را بالا ببرد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های طولانی مدت را افزایش می دهد.

نژادپرستی با میزان بالاتر استرس مرتبط است و خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افراد رنگین پوست افزایش می دهد. در واقع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها (CDC) گزارش می‌ دهد که سیاه‌ پوستان بیشتر از هر گروه نژادی یا قومی دیگری به فشار خون بالا مبتلا هستند.

استرس ناشی از نژادپرستی همچنین می تواند منجر به رفتارهایی شود که ممکن است خطرات بیشتری برای سلامت جسمانی ایجاد کند.

به عنوان مثال، یک منبع معتبر تحقیقاتی دریافته است که تبعیض با میزان بالاتر سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر و عادات غذایی ناسالم مرتبط است.

همچنین، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که به نظر می رسد تجربیات نژادپرستانه التهاب را در مردم آفریقایی آمریکایی افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و بیماری کلیوی را در آنها بیشتر می کند.

مطالعه دیگری نشان داد که رفتار ناعادلانه با افراد رنگین پوست تأثیر قابل توجهی بر خواب و عملکرد فیزیولوژیکی در میانسالی دارد.

بسیاری از مطالعات نژادپرستی ساختاری در مراقبت های پزشکی را به عنوان یک عامل کلیدی در سلامت جسمانی ضعیف ذکر کرده اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 در مورد تعصب نژادی و مدیریت درد، ارتباطی بین درمان کم درد در بیماران سیاه پوست و باورهای بیولوژیکی نادرست، مانند “پوست سیاه پوستان ضخیم تر از پوست افراد سفیدپوست است” یافت.

مطالعه‌ ای در سال 2015 نشان داد که در مقایسه با سایر گروه‌ های نژادی، کودکان سیاه‌ پوست مبتلا به درد شدید ناشی از آپاندیسیت کمتر احتمال دارد داروی مسکن دریافت کنند. این نشان می‌ دهد که تعصب نژادی باعث می‌شود متخصصان پزشکی از آستانه‌ های درد متفاوت برای گروه‌ های نژادی مختلف، سهوا یا عمداً، قبل از انجام مراقبت استفاده کنند.

سلامت روان

متاآنالیز سال 2015 نشان داد که نژادپرستی دو برابر بیشتر از سلامت جسمانی بر سلامت روان تأثیر می گذارد. از بین افرادی که محققان نمونه گرفتند، BIPOC که تجربیات نژادپرستی را گزارش کرد، مشکلات سلامت روان زیر را نیز تجربه کرد:

  • افسردگی
  • استرس
  • پریشانی احساسی
  • اضطراب
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • افکار خودکشی

یک متاآنالیز در سال 2011 از مطالعات مربوط به نژادپرستی و سلامت روان در میان مردم آسیایی آمریکایی نیز روابط قابل توجهی را بین تبعیض نژادی و افسردگی و اضطراب نشان داد.

یک مقاله در سال 2018 نشان داد که ترس از نژادپرستی به خودی خود مضر است و می تواند ویژگی های سلامت روانی خوب مانند انعطاف پذیری، امید و انگیزه را تضعیف کند. در این مقاله همچنین تاکید شده است که چگونه حمله کلامی و فیزیکی می تواند باعث PTSD شود.

در کودکان و نوجوانان

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) آنقدر نگران این است که نژادپرستی چگونه بر رفاه جوانان تأثیر می گذارد که بیانیه سیاستی در سال 2019 در مورد آن منتشر کرد.

در بیانیه آمده است که عدم رسیدگی به نژادپرستی در ایالات متحده «به تضعیف برابری سلامت همه کودکان، نوجوانان، بزرگسالان در حال ظهور و خانواده‌ های آنها ادامه خواهد داد».

سلامت جسمانی

نژادپرستی در حال حاضر با نتایج بدتر تولد، مانند مرگ و میر نوزادان، برای BIPOC مرتبط است. مطالعات نشان می‌ دهد که مادرانی که تجربه نژادپرستی را گزارش می‌ کنند، احتمال بیشتری دارد که نوزادانی با وزن کم هنگام تولد داشته باشند که می‌ تواند باعث مشکلات سلامتی بیشتر برای نوزادان در مراحل بعدی زندگی شود.

درست مانند BIPOC مسن تر، جوانان نیز استرس مداوم زندگی با نژادپرستی و تبعیض را تجربه می کنند. همانطور که BIPOC جوان بزرگتر می شود، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند والدین خود را دارد.

سلامت روان

دوباره تاکید می کنیم جوانانی که تجربیات نژادپرستی را گزارش می کنند باید از نظر وضعیت سلامت روان مورد ارزیابی معمول قرار گیرند، از جمله:

  • PTSD
  • اضطراب
  • غم و اندوه
  • افسردگی

حتی اگر کودکان خودشان مستقیماً نژادپرستی را تجربه نکنند، می‌ توانند به‌ اندازه کسانی که از نزدیک آن را تجربه می‌ کنند، تحت تأثیر قرار بگیرند.

استرس شدید و مداوم می تواند بر نحوه رشد مغز تأثیر بگذارد و احساسات منفی مانند ترس را تشدید کند و بر یادگیری و حافظه تأثیر بگذارد.

چگونه در هنگام مواجهه با نژادپرستی سالم زندگی کنیم

BIPOC به تنهایی نباید بار مقابله با نژادپرستی را به دوش بکشد. همه باید به آسیب های ساختاری، محرومیت های اجتماعی-اقتصادی و نژادپرستی نهادینه شده برای کاهش تبعیض رسیدگی کنند.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد عوامل خاصی می‌ توانند به افراد کمک کنند تا با تأثیرات منفی نژادپرستی، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی کنار بیایند.

در بخش های زیر این عوامل با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار خواهند گرفت.

در مورد تجربیات نژادپرستانه با دیگران صحبت کنید

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که صحبت در مورد تجربیات نژادپرستانه، به جای محو کردن آنها، می تواند به فرد در پردازش احساسات استرس، خشم و ناامیدی کمک کند.

به طور مشابه، درگیر شدن با – به جای نادیده گرفتن – نژادپرستی احتمالاً سودمند خواهد بود.

تقویت یک حس قوی از هویت نژادی

مطالعات در مورد نژادپرستی و اثرات آن بر سلامت روان نشان داده است که BIPOC که به شدت در مورد هویت نژادی خود احساس می‌کنند، کمتر تحت تأثیر نژادپرستی قرار می‌ گیرند و کمتر تحت تأثیر جسمانی یا روانی آن قرار می‌ گیرند.

بنابراین، داشتن یک حس کاملاً توسعه یافته از هویت قومی یا نژادی ممکن است به کاهش یا خنثی کردن تأثیرات نژادپرستی کمک کند. با این حال، تحقیقات در این زمینه باید ادامه یابد، زیرا یافته ها هنوز محدود است.

به دوستان و خانواده تکیه کنید

داشتن شبکه ای از افراد برای صحبت برای حمایت، مشاوره و راحتی می تواند به افراد کمک کند تا با تبعیض نژادی کنار بیایند. می تواند حس امنیت و هویت را تشویق کند و افکار و احساسات منفی را کاهش دهد.

برخی از مطالعات همچنین دریافته اند که داشتن یک شبکه پشتیبانی قوی حتی ممکن است با افسردگی مبارزه کند.

در مورد وضعیت اجتماعی و اقتصادی

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، وضعیت اجتماعی و اقتصادی می تواند به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد. محققان وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین و فقدان توسعه اقتصادی را با سلامت ضعیف و امید به زندگی کوتاه‌ تر مرتبط می‌ دانند.

سلامت جسمانی

بر اساس یک تجزیه و تحلیل در سال 2017 از 1.7 میلیون نفر، داشتن وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین می تواند به اندازه سیگار کشیدن، نوشیدن الکل زیاد یا خوردن یک رژیم غذایی ناسالم برای سلامت فرد مضر باشد.

افرادی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایینی برخوردار هستند نیز احتمال بیشتری دارد که از اقدامات پزشکی و بستری شدن در بیمارستان اجتناب کنند و همچنین شرایطی که درمان نمی شوند.

سلامت روان

کاهش دسترسی به مسکن، اشتغال و وام مسکن به دلیل وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین می‌ تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد و احساس افسردگی، استرس و اضطراب را افزایش دهد.

اگرچه به نظر می رسد که مردم اسپانیایی تبار و آمریکایی آفریقایی تبار نسبت به سایر گروه های نژادی یا قومی خطر ابتلا به بیماری های روانی کمتری دارند اما افرادی که به چنین شرایطی مبتلا می شوند معمولاً مشکلات روانی پایدارتری دارند.

با این حال، شایان ذکر است که این خطر کمتر درک شده ممکن است به دلیل نابرابری های نژادی در سیستم مراقبت های بهداشتی باشد.

همچنین، اگرچه ارتباطی بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و نژاد وجود دارد اما مطابقت کاملی بین نژاد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین وجود ندارد. در واقع، حتی در بین BIPOC از وضعیت اجتماعی-اقتصادی متوسط ​​و بالا، اثرات نژادپرستی بر سلامت روانی و جسمی همچنان ادامه دارد.

خلاصه

نژادپرستی می تواند یک عامل کلیدی در بروز مشکلات جسمی و روانی در BIPOC باشد.

تحقیقات نشان می دهد که استرسی که به دلیل تجربه یا مشاهده نژادپرستی ایجاد می شود می تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن و شرایط سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد.

استفاده از حمایت همسالان و جامعه، ایجاد حس قوی هویت نژادی و صحبت در مورد تجربیات نژادپرستانه، همگی می توانند راه های موثری برای مقابله با استرس نژادپرستی باشند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تأثیری مشابه سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل یا رژیم غذایی ناسالم بر سلامت جسمانی دارد. گروه‌ های نژادی با سطوح بالاتری از وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین نیز تمایل دارند که شرایط سلامت روانی پایدارتری داشته باشند.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی