روانشناسی سبك زندگي

چگونه بی خوابی شبانه ام را درمان کنم؟

بی خوابی
تا چند ماه قبل ساعت های خواب من در شب متفاوت بود. با این حال اغلب هر ساعتی از روز که به رختخواب می رفتم می توانستم بخوابم. اما این اواخر ساعت های بی خوابی طولانی را پشت سر می گذارم. حتی سعی کردم برای به خواب رفتن از قرص های بی خوابی استفاده کنم و پس از مدتی که اثر گذاری آن ها کم شد حتی دوز آن ها را دو برابر کردم اما باز هم در خوابیدن مشکل دارم.

من نمی خواهم از فرط بی خوابی به قرص های خواب آور و نوشیدنی های مسکن و آرامش بخش اعتیاد پیدا کنم و دوست دارم بتوانم الگوی خواب خود را دوبار تنظیم کنم. در همین خصوص سعی کردم با بررسی عادت های شبانه، چیزهایی که در خواب شبم خلل ایجاد می کنند و یا در بی خوابی من دخیل هستند را کشف کنم. متوجه شدم که سهوا قبل از خواب دیدن سریال مورد علاقه ام را تمام کرده و سپس به رختخواب می رفتم. پس از آن سعی کردم این عادت را کنار بگذارم اما از آن جایی که به این کار عادت داشتم برایم سخت بود.

به جای ترک کامل تماشای سریال به دیدن قسمت های تکراری آن پرداختم. سعی کردم با دیدن قسمت های تکراری سریال مورد علاقه ام خود را خسته کرده و بعد بخوابم. نتیجه ای که گرفتم واقعا عجیب بود. از آن پس خوابیدن برایم خیلی راحت تر شد و تا حد زیادی از بی خوابی راحت شدم. می توانستم بدون بیدار ماندن های طولانی در رخت خواب و یا غلت زدن های کلافه کننده به راحتی بخوابم. متوجه شدم زمانی که قسمت های جدید سریال را تماشا می کنم ذهنم مدام آن را تجزیه تحلیل می کند و همین مشغله ی ذهنی دیگر به من اجازه ی خوابیدن نمی دهد.

من نمی توانستم بخوابم در حالی که در سرم افکار مختلف و پریشان مدام بالا و پایین می رفتند. قسمت جدید سریال در آخر شب حسابی من را فکری می کرد و اجازه نمی داد که آرام باشم. در مقابل دیدن قسمت های تکراری سریال مورد علاقه ام دیگر ذهنم را چندان به خود مشغول نمی کرد. تماشای آنچه قبلا دیده ام وقت زیادی را برای فکر کردن نمی گرفت و به جای آن ذهنم را به آرامش و سکون دعوت می کرد. من می توانستم درحالی که بخش کوچکی از ذهنم به سریال فکر می کرد باز هم آرامش قبل از خواب را داشته باشم. این به نوعی یک فعالیت منفعلانه برای مغز من بود که آن را از فکر کردن های بیش از حد و مشغله های کلافه کننده باز می داشت. این کار حتی به نوعی مغز من را آرام کرده و باعث خواب آلودگی و آرامش من بود.

اگر می خواهید این راه را امتحان کنید شدیدا توصیه می کنم که از تلویزیون استفاده کنید نه از لپ تاب یا گوشی یا تبلت که نور آبی بیشتری را به شما تحمیل می کنند. چرا که همین نور آبی می تواند کاملا خواب شما را پریشان کند. حتی اگر بتوانید به خوبی بخوابید در صبح روز بعد حتما علائم خواب آلودگی و بی خوابی را از خودتان نشان می دهید.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی