سلامت سلامت جسمي

بیماری رزاسه و روشهای مقابله با آن

تقویم فارسی اندروید

بیماری رزاسه و روشهای مقابله با آن

بیماری رزاسه و روشهای مقابله با آن

قرمزهای ساکن مرکز !

التهاب یا قرمزی های موقت یا دائمی روی پوست صورت ،عروق گشاده شده ،جوش های ریز و… جزو عمده نشانه های یک بیماری های  پوستی به نام رزاسه هستند که در سراسر دنیا میلیون ها نفر را مبتلا و زندگی را برایشان سخت کرده است . رزاسه یک بیماری کم و بیش شایع است  که در بیشتر موارد به سختی درمان می شود . با این حال خوشبختانه روش های زیادی برای تسکین عوارض و التهاب های ناشی از آن وجود دارد . با دکتر سیمین ابراهیم زاده ،متخصص پوست و مو درباره این بیماری،انواع آن و روش های مقابله با آن گفت وگو کرده ایم که در ادامه میخوانید .

 

رزاسه چه نوع بیماری است وچه مناطقی را بیشتر درگیر میکند ؟

رزاسه یک بیماری التهابی مزمن و پیشرونده و کم بیش رایج پوستی است که در بیشتر اوقات به سختی درمان میشود این بیماری پوستی صورت را درگیر میکند و متاسفانه روی زندگی اجتماعی بیشتر مبتلایان تاثیر میگذارد .نوع رایج و کم دردسر رزاسه بیشتر ناحیه بین دو ابرو را ، روی چانه و در واقع مرکز صورت را گرفتار می کند . البته نوعی از رزاسه نیز وجود دارد که چشم ها را هم درگیر میکند . مشخصه اصلی این نوع رزاسه قرمز و گر گرفتگی پوست است که با استرس ، تغییرات دمایی ،مصرف بعضی خوراکی ها و… تشدید میشود . یکی از نشانه های ظاهری پوست این افراد ضایعه «تلانژ کتازی » است . تلانژ کتازی ضایعه ای عروقی به معنای گشاد شدن عروق زیر پوست ،به خصوص گونه ها و بینی است . این افراد معمولازمینه پوستی چرب دارند و امکان دارد در دوران نوجوانی دچار آکنه وجوش بوده باشند . علاوه بر این امکان دارد دانه های قرمز و یا جوش های چرکی نیز روی قسمت های قرمز وجود داشته باشد . در مرحله دیگر این بیماری پوسته ای ریز ،مشابه پوسته های اگزمای سبورئیک روی پوست دیده می شوند . معمولا این نشانه ا در گونه ها بیشتر بروز می کند .

 

اشاره کردید که امکان دارد رزاسه چشم را نیز درکپگیر کند . در این باره بیشتر توضیح دهید ؟

در بعضی افراد رزاسه فقط چشم را درگیر میکندو خود را به صورت ورم ملتحمه و التهاب پلک نشان می دهد؛ طوری که دچار علائمی مانند قرمزی ،خارش چشم شالازیون های مکرر (برجستگی کوچکی که در لبه پلک در زیر پوست )یا بلفاریت یا ورم و التهاب پلک می شوند ؛ البته امکان دارد چند سال قبل از نمایان شدن علایم رزاسه روی پوست ،چشم های فرد مبتلا نشانه های اشاره شده را بروز دهد اما معمولا بیمار این مشکلات چشمی را به خاطر می آورد و آنهارا بی ارتباط با علائم پوستی می داند . یکی دیگر از انواع رزاسه ،رزاسه ندولر است . در این نوع رزاسه برجستگی های کوچ و زیادی بروز میکنند .

که بیشتر روی پیشانی و گون ها دیده می شوند . وقتی بیمار این برجستگی را لمس می کند شن ریزه هایی زیر پوست خود احساس می کند . اگر این برجستگی ها روی ناحیه بینی بروز کنند آن را متورم و حجیم جلوه می دهند .به این حالت ناخوشایند «رینوفیما» گفته می شود .

این تفراد علاوه بر برجستگی های متورم دچار مشکل کشیدگی پوست نیز هستند ؛بنابراین به اشتباه تصور می کنند کشیدگی پوست ناشی از خشکی پوست است و سراغ کرم های چرب کننده می روند اما این افراد  پوست چربی دارند و استفاده از این کرم ها مشکل را تشدید می کند .

 

این مشکل پوستی بین چه افرادی رواج بیشتری دارد ؟ آیا رنگ پوست یا جنسیت و سن وسال در آن نقشی دارند ؟

رزاسه بیشتر در خانم هایی با پوست روشن و 30تا 50 ساله شیوع بیشتری دارد .البته  رزاسه در آقایان نیز دیده می شود اما شیوع آن کم تر است . معمولا آقایان بعد از 50 سالگی به این مشکل پوستی دچار می شوند .
قربانیان این بیماری پوستی معمولا پوست چربتری دارند. خانم های یائسه به دلیل تغیرات هورمونی زیاد و گر گرفتگی بیشتر در معرض رزاسه قرار دارند .

 

آیا عامل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص است ؟

عامل اصلی ابتلا به این بیماری پوستی همچنان ناشناخته است اما در حالت کلی رزاسه را واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن می دانند که مجموعه از عوامل مانند پوست چرب ، انگل دمودکس ،گشاد شدن عروق ،جنسیت ،تغییرات هورمونی و … ممکن است زمینه ساز بروز آن می شود .

 

چه عواملی باعث تشدید رزاسه می شود ؟

مهم ترین مسئله در تشدید این بیماری آفتاب است .افرادی که دچار این بیماری هستند . برتی مقابله با عود و تشدید بیماری باید از کرم های ضد آفتاب مناسب،شامل کرم های ضد آفتاب فیزیکال استفاده کنند چون ضد آفتاب های شیمیایی باعث سوزش و قرمزی بیشتر پوست می شوند . استرس ، حمام گرم، سونا ،بخارآب، تغییرات ناگهانی دما ،استفاده از کرم های چرب و مصرف بعضی مواد غذایی مانند غذاهای تند یا کاکائو ،مصرف غذاهاو نوشیدنیهای خیلی داغ ، بی خوابی و انجام ورزش های سنگین باعث تشدید رزاسه می شوند که باید از آنها پرهیز شود . همچنین دستکاری کردن جوش ها باعث ایجاد جوشگاه می شود . علاوه بر موارد ذکر شده مصرف دارو های کورتیکواستروئید (کورتون ها)که برای درمان بیماری های دیگر تجویز می شوند و دارو های گشاد کننده عروق خونی مانند داروهای کنترل کننده فشار خون نیز ممکن است باعث تشدید وضعیت این بیماری شود .البته این افزایش قرمزی نباید همراه با تپش قلب و تعریق باشد ؛ در غیر این صورت ممکن است نشان دهنده وجود بیماری های پنهانی مانند فئوکروموسایتوما باشد که نوعی تومور بوده وبا افزایش فشار خون و فلاشینگ یا برافروختگی صورت همراه اول است .این مشکل همچنین ممکن است نشان دهنده بیماری (پلی سیتمی ورا ) باشد که در آن میزان گلبول های قرمز بیماری بیش از اندازه است و البته علائم دیگری نیز دارد.این حالت کلی توصیه می شود اگر التهاب ، قرمزی و برافرختگی صورت با نشانه های دیگری مانند تعریق ، تپش قلب و… باشد ، حتما به پزشک مراجعه شود .
روش های درمانی رزاسه کدامند؟

از آنجا که رزاسه بیشتر صورت را درگیر میکند ،تاثیر نامطلوبی روی اعتماد به نفس افراد می گذارد . براساس بررسی های انجام شده توسط محققان بین المللی از هر 10 نفر ،8 نفر از وجود بیماری خود اطلاعی ندارد ، بسیاری رزاسه را ناشی از مسائل عصبی می دانند و تصور می کنند با بهبود وضعیت روحی شان قرمزی و جوش ها نیز از بین خواهند رفت . نداشتن شناختن کافی از این بیماری باعث می شود عده ای کمی نسبت به درمان آن اقدام کرده ، تا مدت های مدید نشانه های آن را تحمل کنند. همین امر نیز باعث پیشرفت بیماری می شود. در حالت کلی برای درمان و کنترل نشانه های زراسه ، متناسب با نوع و مرحله پیشرفت آن، از درمان های زیادی مانند پماد های موضعی – کرم های حاوی کورتون – دارو های خوراکی ، آنتی بیوتیک ها – به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی – مانند تتراسایکلین ،داکس سایکلین و لیزر ها استفاده می شود .

در بعضی موارد در مناطق جوش دار دمودکس دیده می شود .دمودکس نوعی انگل است که زیر میکروسکوپ قابل مشاهده بوده و باید تحت درمان مخصوص قرار گیرد . بعد از بهبودی جوش ها برای درمان حالت قرمزی و فلاشینگ ،به خصوص در صورت وجود تلانژکتازی نیاز به لیزر دو جداره عروق گشاد شده را به هم وصل کرده و اتساع عروق را رفع کند زیرا در شرایط استرس زا ، گرمای هوا و عوامل دیگر این عروق متسع شده و تجمیع خون در این عروق باعث افزایش قرمزی و فلاشینگ می شود ؛بنابراین درمان نواحی مبتلا به نواحی مبتلا تلانژکتازی باعث بهبود وضعیت  پوست و رفع قرمزی آن می شود .
برای درمان رینو فیما که در آن بینی به دلیل وجود ضایعات برجسته ، بزرگ و حجیم شده ،برداشتن ضایعات و پاکسازی ناحیه بینی انجام میشود . این برجستگی ها توسط لیزر هایی مانند (سی او 2 ) تراشیده می شود تا نمای بینی صاف تر و کوچک تر شود. پیش از این ،ضایعات را توسط کوتر صاف میکردند.

با این حال متاسفانه تا کنون درمان قطعی این مشکل پوستی پیدا نشده است و در نهایت درمان هرچه که باشد استفاده از کرم های ضد آفتاب بسیار مهم است . این افراد باید از محصولات پاک کننده ملایم پوست و مرطوب کننده های فاقد عطر استفاده کنند.

 

منبع : مجله پیام سلامتی

گردآوری : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی