روانشناسي و سلامت روان سلامت

بهبودی از آزار و اذیت جنسی در محل کار

تقویم فارسی اندروید

آزار و اذیت جنسی می تواند باعث شود قربانی همه چیز را از افسردگی و اضطراب گرفته تا شرم، گناه و سرزنش خود تجربه کند. اگر در محل کار آزار جنسی را تجربه کرده اید، چند کار وجود دارد که می توانید برای بهبودی از این تجربه انجام دهید. اما قرار است کمی کار ببرد.

آزار و اذیت جنسی

قانون و آزار جنسی

یکی از اولین قدم‌ها برای غلبه بر آزار جنسی این است که آنچه را که برای شما اتفاق افتاده است، بپذیرید و تشخیص دهید که اشتباه بوده است. در واقع آزار و اذیت جنسی آنقدر موضوعی جدی است که توسط قانون تنظیم می شود. به عنوان مثال، کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر ایالات متحده (EEOC) می‌گوید که آزار و اذیت یک فرد به دلیل جنسیت آن شخص خلاف قانون است.

همچنین انجام پیشبردهای جنسی ناخواسته، درخواست رابطه جنسی، لمس نامناسب شخصی، اظهارات جنسی، قلدری جنسی و به اشتراک گذاشتن جوک های توهین آمیز جنسی، خلاف قانون است. اساساً هر چیزی که ماهیت جنسی داشته باشد که محیط کاری خصمانه ایجاد کند، آزار جنسی محسوب می شود.

علاوه بر این، آزار و اذیت جنسی به آزار و اذیت مرد به زن محدود نمی شود، حتی اگر به مراتب رایج ترین شکل آزار و اذیت باشد. آزار جنسی زن به زن، آزار جنسی مرد به مرد و آزار جنسی زن به مرد نیز صورت می گیرد و همه این ها خلاف قانون است.

در حالی که قانون معمولاً در مورد حوادث منفرد طعنه آمیز یا سخنان غیرمجاز اعمال نمی شود، اما زمانی که یک محیط کاری مسموم ایجاد کند یا منجر به شرایط نامطلوب شغلی مانند اخراج یا توبیخ به دلیل آزار جنسی شود، به آزار و اذیت تبدیل می شود.

تاثیر بر قربانیان

در حالی که هر فردی با آسیب های ناشی از آزار جنسی به طور متفاوتی برخورد می کند، اگر شما قربانی آزار جنسی شده اید، ممکن است شروع به احساس شوک کرده و سپس به سمت انکار حرکت کنید که منجر به عزت نفس پایین می شود.

علاوه بر این، واکنش شما می تواند آنقدر قابل توجه باشد که حتی ممکن است روز به روز در عملکرد مشکل داشته باشید. نکته کلیدی این است که به موضوع رسیدگی کنید یا محیط کار را ترک کنید.

همچنین برای قربانیان آزار جنسی غیرمعمول نیست که به سختی بخوابند، صبح ها سخت بیدار شوند، سخت غذا بخورند، سخت ورزش کنند یا هر کاری را انجام دهند که قبلاً آن را سرگرم کننده می دانستند. علائم دیگری که ممکن است آزار جنسی منجر به آن شود عبارتند از سردرد، مشکل در تمرکز، فراموشی، مشکلات معده و افزایش فشار خون.

همچنین ممکن است احساس کنید به شما ظلم شده، عصبانی، ناتوان، ناامید و از کنترل خارج شده اید و در موارد شدید، قربانیان ممکن است افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی را تجربه کنند.

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده تماس بگیرید.

نکاتی در مورد بهبودی از آزار جنسی

ادامه کار پس از آزار جنسی در محل کار می تواند کاری دلهره آور به نظر برسد. ممکن است در مورد وضعیت خود احساس گیر کردن یا ناامیدی کنید. اما با کمی کار و کمی مشاوره، باید بتوانید تجربه خود را درک کنید، از آن شفا پیدا کنید و ادامه دهید. در اینجا اقداماتی وجود دارد که هر قربانی باید برای بهبودی از آزار جنسی انجام دهد.

  • آنچه اتفاق افتاده را بپذیرید. این به معنای تایید تجربه شماست. آنچه را که اتفاق افتاده را پیش پا افتاده نپندارید یا برای مجرم بهانه نیاورید. همچنین مهم است که به خود اجازه دهید احساسات خود را تجربه کنید. ناراحتی و عصبانیتی را که احساس می‌کنید کم نکنید. راه های سالمی برای بیان این احساسات پیدا کنید. برخی از گزینه ها عبارتند از دعا، مدیتیشن، یوگا و سایر فعالیت های کاهش دهنده استرس.
  • با کسی در مورد این آزار و اذیت صحبت کنید. صحبت کردن با یک فرد ایمن همیشه کمک می کند. سعی کنید کسی را پیدا کنید که به احساسات و دیدگاه شما احترام بگذارد. افکار و احساسات خود را با کسی که قرار است به شما بگوید که بیش از حد واکنش نشان می دهید یا احساساتی هستید در میان نگذارید. اگر کسی را ندارید که در مورد تجربه خود با او صحبت کنید، به یک گروه پشتیبانی بپیوندید یا یکی از گروه خود را راه اندازی کنید.
  • روزانه نویسی در مورد تجربه شما. نحوه تأثیر آزار جنسی بر خود را شرح دهید. احساسات مختلفی را که احساس می کنید بررسی کنید. گاهی اوقات مفید است که نامه ای به شخصی که شما را مورد آزار و اذیت قرار داده در دفترچه یادداشت خود بنویسید. همه چیزهایی را که دوست داشتید می گفتید، اما نگفته اید، بگویید. خارج کردن همه اینها از سیستم شما می تواند بسیار شفابخش باشد. روزانه نویسی همچنین ممکن است به شما کمک کند تا آنچه را که برای شما اتفاق افتاده است درک کنید و مکان امنی برای گفتن هر آنچه در ذهن شماست بدون تلاش برای فیلتر کردن چیزی است.
  • دست از سرزنش خود بردارید. اتفاقی که برایت افتاد تقصیر تو نبود. شما عامل آن نبودید و نتوانستید طرف مقابل را کنترل کنید. به خودتان هم یادآوری کنید که چیزی برای شرمندگی ندارید و نباید احساس گناه کنید. سرزنش کردن خود باعث کندی کار شفای شما می شود. تنها مقصر عامل جنایت است. آنها تصمیم گرفتند که شما را مورد آزار جنسی قرار دهند. تنها انتخابی که در این مورد دارید این است که چگونه با اتفاقی که برایتان افتاده است کنار بیایید. به یاد داشته باشید، شما کنترل کاملی بر واکنش خود و جایی که بعد از این می روید دارید. روی این واقعیت تمرکز کنید و بگذارید به شما قدرت بدهد.
  • به تجربه خود نزدیک شوید. بخش مهمی از روند بهبودی این است که گذشته را پشت سر بگذارید و از آسیبی که تجربه کرده اید جدا شوید. گاهی اوقات این به معنای تغییر شغل یا حرفه است. همچنین می تواند به معنای کشف اینکه واقعاً چه کسی هستید باشد. در بسیاری از مواقع، هویت یک فرد با کار او گره خورده است. در عوض، آنچه شما را می‌ سازد را دوباره کشف کنید. یک سرگرمی جدید را شروع کنید و علایق جدید را توسعه دهید و مهمتر از همه، در مورد آنچه برای شما اتفاق افتاده است فکر نکنید. یک راه سالم برای پشت سر گذاشتن گذشته پیدا کنید و سعی کنید در مورد چیزهای زندگی خود مثبت بمانید.
  • از تجربه خود برای کمک به دیگران استفاده کنید. گاهی اوقات، می‌توانید با ادغام تجربه‌ تان در زندگی‌ تان، به چیزی که برایتان اتفاق افتاده معنا ببخشید. به عنوان مثال، می توانید یک وبلاگ در مورد آنچه تجربه کرده اید بنویسید و پیشنهاداتی را به خوانندگان ارائه دهید. یا می توانید یک گروه پشتیبانی را رهبری کنید، یک وب سایت برای قربانیان آزار و اذیت بسازید یا با دیگران صحبت کنید. گزینه دیگر، داوطلب شدن در گروه های غیرانتفاعی است که به آزار جنسی رسیدگی می کنند. نکته کلیدی، گرفتن یک تجربه منفی و تبدیل آن به چیزی مثبت است. انجام این کار به ایجاد انعطاف پذیری شما کمک می کند.
  • یک مشاور پیدا کنید. اگر بعد از تجربه‌ تان ادامه کار برایتان دشوار است، بهتر است از مشاوری که متخصص در برخورد با آزار جنسی در محل کار است، سود ببرید. مشاورانی که در آزار و اذیت جنسی تخصص دارند نیز ممکن است مفید باشند. علاوه بر این، اگر در محل کار یا مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، وکلای مدافع توصیه می کنند که از کادر بهداشت روانی مدرسه یا کارفرمای خود استفاده نکنید. گاهی اوقات خطوط محرمانه کمرنگ می شود و مشاور اطلاعات شما را در مورد شما در اختیار سایرین سازمان قرار می دهد. در موارد شدید، حتی ممکن است سعی کنند از سازمان در برابر این مسئولیت محافظت کنند. همیشه بهترین کار این است که یک مشاور خارج از جایی که آزار جنسی رخ داده است پیدا کنید. این نه تنها یک محافظت اضافی برای حریم خصوصی شماست، بلکه ممکن است راحت‌ تر با فردی که با سازمانی که در آن آزار و اذیت اتفاق افتاده است، برخورد کنید.

نکاتی برای دوستان قربانیان آزار جنسی

اگر دوست یا عضوی از خانواده دارید که با عواقب آزار و اذیت جنسی روبرو است، ممکن است بخواهید کمک کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید. تنها بودن برای گوش دادن و حمایت کردن اغلب تنها چیزی است که لازم است.

شما نه نیازی به اصلاح مسائل برای دوست خود دارید و نه نیازی به توصیه حکیمانه دارید. مهمترین نقش شما این است که در برابر آنچه آنها می گذرانند صبور باشید و تا جایی که می توانید از آنها حمایت کنید. آنها باید بدانند که در کنار شما امن هستند و شما آنها را باور دارید. همچنین می توانید به آنها یادآوری کنید که آزار و اذیت تقصیر آنها نبوده است. در اینجا لیستی از نکات اضافی برای زمانی که با دوست خود تعامل دارید آورده شده است:

به یاد داشته باشید که آنها را قضاوت نکنید. سعی کنید احساسات آنها را درک کنید و از آنها حمایت کنید. در صورت امکان در کنار آنها باشید و آنها را تشویق کنید تا با دیگران نیز صحبت کنند.

آنها را تشویق کنید که در ارتباط باقی بمانند. بدترین کاری که دوست شما می تواند انجام دهد این است که منزوی شود یا زمان زیادی را تنها بگذراند. در حالی که برای هر قربانی آزار و اذیت معمول است که از دیگران کناره گیری کند، این برای بهبودی آنها مفید نیست. آنها را تشویق کنید تا با شما و افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

به مرزهای آنها احترام بگذارید و در صورت نیاز به آنها فضا بدهید. به یاد داشته باشید، زمانی که آنها مورد آزار جنسی قرار گرفتند، مرزهای آنها نقض شد، بنابراین آنها به احتمال زیاد برای ایجاد مرزهای جدید به سختی مبارزه خواهند کرد. به آنها آزادی انجام این کار را بدهید. آنها را با توجه یا کمک خفه نکنید.

به آنها اجازه دهید تا با سرعت خودشان شفا پیدا کنند. آنها را مجبور به عجله نکنید و سعی نکنید مسائل را اصلاح کنید. همه افراد با سرعت های متفاوتی بهبود می یابند. اگر بیش از آنچه که فکر می‌کنید برای غلبه بر تجربه‌ شان طول می‌کشد، صبور باشید.

حتی اگر با آنها موافق نیستید از تصمیمات آنها حمایت کنید. بسیار مهم است که دوست شما تصمیمات خود را بگیرد. آنها به فضا نیاز دارند و کنترل زندگی آنها را به شرایط آنها باز می گرداند. در حالی که ارائه پیشنهادات خوب است، سعی نکنید آنها را کنترل کنید یا به آنها بگویید چه کاری انجام دهند.

حرف آخر

مقابله با آسیب های ناشی از آزار جنسی چیزی است که نباید آن را به تعویق انداخت یا نادیده گرفت. مهم است که احساسات زیربنایی خود را کشف کنید و راه های سالمی برای مقابله با این احساسات پیدا کنید. خیلی اوقات افراد سعی می کنند احساسات خود را با چیزهای دیگری مانند مشغله کاری یا غذا کمرنگ کنند.

برخی حتی برای بی حس کردن درد و فراموشی برای مدتی به مواد مخدر و الکل متوسل می شوند. اما اینها راه های سالمی برای مقابله نیستند. اگر متوجه شدید که به تنهایی نمی توانید مهارت های مقابله ای خوبی را ایجاد کنید، حتماً از پزشک خود بخواهید تا توصیه هایی را برای یافتن یک مشاور معتبر ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که مشاوره گرفتن نشانه ضعف نیست. در واقع نشانه عقل و شجاعت است.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی