محققان در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در ایران، بطور تصادفی ۸۸ زن دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کردند. هر دو گروه به مدت سه ماه مشاوره‌ی تغذیه‌ای دریافت کردند و مصرف روزانه کالری‌شان را حدود ۵۰۰ کالری کاهش دادند. اما یک گروه روزانه به میزان ۳ گرم (کمی کمتر از یک قاشق چایخوری) پودر زیره که در ۱۴۱ گرم ماست مخلوط شده بود، مصرف کردند (همین مقدار ماست به جز زیره به گروه کنترل نیز داده شد). در پایان این آزمایش ۳ ماهه، اعضای گروه زیره، ۱.۵ کیلوگرم  بیشتر از افراد حاضر در گروه غیر زیره که ۶ کیلوگرم وزن کم کرده بودند، کاهش وزن داشتند. مهم تر از آن این است که درصد چربی بدن اعضای گروه زیره حدود ۱۴.۶۴٪ یعنی تقریبا ۳ برابر کاهش ۴.۹۱٪ اعلام شده توسط گروه کنترل، کاهش یافت که ظاهرا به‌ علت اضافه شدن این ادویه‌ی چربی سوز بوده است.

از نظر داخلی نیز مزایایی وجود داشت. سطوح چربی خون مضر یا تری گلیسیرید در گروه زیره ۲۳ درجه کاهش یافت در حالیکه کاهش آن برای گروه کنترل فقط حدود ۵ درجه بود. افرادی که زیره مصرف کردند به طور متوسط نزدیک به ۱۰ درجه از کلسترول بد (LDL) شان کاسته شد در حالیکه گروه کنترل فقط نیم درجه کاهش LDL داشتند.

اما چگونه گروه زیره فقط با خوردن کمی از این ادویه، چنین تغییرات چشمگیری را تجربه کردند؟ اولا، زیره سرشار از فیتوسترول‌ها (مواد شیمیایی گیاهی که مانع جذب کلسترول در بدن می شوند) می باشد. از آنجا که این اولین تحقیقی است که نشان می دهد این ادویه دارای مزایای کاهش وزن است، نویسندگان این مطالعه حدس می زنند که زیره مانند سایر ادویه های تند، سرعت سوخت و ساز را بطور موقت افزایش می دهد.

جهت مطالعه خواص و مضرات زيره اينجا كليك كنيد

جهت مطالعه خواص ساير ادويه جات اينجا كليك كنيد

جهت دریافت جدیدترین اخبار و مقالات از طریق تلگرام ، اینجا کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir