خواص مواد غذايي سلامت

با خواص زیتون آشنا شوید

زیتون همیشه با آشپزی ایتالیایی همراه بوده است. از اضافه کردن به پاستا گرفته تا لذت بردن از آنها در کنار غذا، همیشه جزء اصلی غذاهای ایتالیایی هستند. به لطف رستوران های بین المللی در کل دنیا این روزها شاهد وسعت گرفتن آشپزی ایتالیایی در سراسر جهان هستیم و این مساله استفاده از زیتون را نیز بیشتر کرده است. با این حال، سوال این است که آیا زیتون ها سالم هستند؟ احتمالاً به دلیل ارتباط آنها با فست فود، این مساله به عنوان یک راز باقی مانده است. در این مقاله، ما باید زیتون را بیشتر بررسی کنیم تا به شما در درک دلیل شایستگی جایگاه ویژه آن در آشپزخانه شما کمک کنیم! در اینجا با اطلاعات تغذیه ای شگفت انگیز و خواص زیتون آشنا می شوید!

خواص زیتون

زیتون چیست؟

زیتون میوه ای کوچک به شکل بیضی است که روی درختان زیتون به نام Oleo Europaea پرورش داده می شود. آنها یک بذر کوچک دارند و از این رو به خانواده میوه های دراپ تعلق دارند. زیتون های خام و غیر فرآوری شده از نظر طعم بسیار تلخ هستند و فقط برای استخراج روغن زیتون استفاده می شوند. نوع خوراکی آن با استفاده از نمک یا سرکه پردازش می شوند تا تلخی آن از بین برود.

انواع زیتون:

دو نوع اساسی زیتون وجود دارد، سبز و سیاه. رنگ با میزان رسیدن و مرحله ای که برای چیدن انتخاب می شود متفاوت است.

زیتون های سبز: اینها زیتون های نارس هستند که بیشتر برای استخراج روغن زیتون استفاده می شوند. آنها از استحکام بیشتر و طعمی بسیار تلخ برخوردار هستند.

زیتون سیاه: این زیتون ها کاملا رسیده اند که در مقایسه با زیتون های سبز نرم تر و کمتر تلخ هستند.

آیا زیتون ها سالم هستند؟

علاوه بر عطر و طعم دلپذیر آنها، زیتون ها به دلیل انجام خدمات زیاد برای بدن ما شناخته شده اند. در زیر برخی از فواید اصلی خوردن زیتون ذکر شده است:

  • هضم را بهبود می بخشد
  • فیبر رژیمی آن بسیار زیاد است
  • دارای ویتامین E است
  • سرشار از آنتی اکسیدان است
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند
  • از علائم پیری جلوگیری می کند
  • خطر ابتلا به بیماری های دژنراسیون را کاهش می دهد
  • بدن را از سرطان ها محافظت می کند
  • سطح انرژی را بهبود می بخشد
  • باروری را افزایش می دهد

چگونه زیتون بخوریم؟

خوردن زیتون به آسانی مانند خوردن آب نبات در دهان شما ممکن می شود. همه چیز آماده خوردن است.

  • قوطی زیتون را باز کنید و یک زیتون را از آب نمک بیرون بیاورید.
  • هسته آن را با چاقو یا قاشق خارج کنید یا اگر آن را با هسته در دهان تان می گذارید، مراقب هسته بزرگ آن باشید.
  • می توانید میوه را خرد کنید یا کل آن را بخورید.
  • همچنین زیتون ها را با سیر، روغن زیتون و سایر مواد مخلوط می کنند تا از یک غذای خوشمزه و کامل لذت ببرند.

بهترین زمان برای خوردن زیتون:

وقتی صحبت از خوردن زیتون می شود، زمان مناسب خاصی برای آن وجود ندارد! شما می توانید در طول روز از زیتون ها به همراه وعده های غذایی خود در مقادیر کم لذت ببرید. آنها را به وعده های غذایی، سالادها یا بخشی از ماکارونی خود جهت داشتن یک غذای دلپذیر و سالم اضافه کنید. با این وجود، خوردن آنها خیلی دیر هنگام در شب ممکن است خواب شما را به دلیل ناراحتی شکم خراب کند!

چه مقدار زیتون باید در یک روز بخوریم؟

مطمئناً زیتون سالم است و فواید آن برای بدن شما تایید شده است. با این حال، زیتون های فرآوری شده در مقادیر زیادی نمک زیادی دارند و از این رو، به طور غیر مستقیم در افزایش میزان سدیم نقش دارند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند که برای دریافت خواص زیتون روزانه 15-20 زیتون بخورید، مگر اینکه شما بیمار مبتلا به فشار خون باشید.

ارزش غذایی زیتون:

در اینجا ارزش غذایی زیتون، رسیده و کنسرو شده به ازای هر 100 گرم آمده است:

  • کل کالری: 115
  • آب: 80٪
  • پروتئین ها: 0.8 گرم
  • کربوهیدرات ها: 6.3 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم
  • چربی: 10.7 گرم
  • چربی اشباع شده: 1.42 گرم
  • چربی غیر اشباع: 7.89 گرم

مزایای سلامتی شگفت انگیز زیتون:

در اینجا بهترین فواید زیتون را برای سلامتی بدن، مو و پوست ثبت کرده ایم. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

خواص زیتون

خواص زیتون

1. ارزش غذایی بالا:

اهمیت اصلی خواص زیتون در مشخصات غذایی آن است. میوه زیتون منبع فراوانی از مواد معدنی مانند آهن، ید، فسفر، منیزیم و سدیم است. همچنین کلسیم مورد نیاز بدن را به همراه ویتامین هایی مانند A و E به همراه می آورد. زیتون همچنین سرشار از اسیدهای آمینه و اسید اولئیک است که به سلامتی و محافظت از قلب نیز کمک می کند.

2. خواص آنتی اکسیدانی:

زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است که کمبود آن می تواند به سلول های مغز شما آسیب برساند و عملکرد آن را فلج کند. به گفته کارشناسان، حافظه و رفتار ذهنی قوی تر هنگام مصرف زیتون ممکن است. این به دلیل پلی فنول های موجود در میوه است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول های مغزی می شود.

3. خواص زیتون در تقویت انرژی:

برای انرژی بیشتر و قدرت بیشتر، متخصصان مصرف زیتون را توصیه می کنند. دلیل این امر این است که میوه دارای آهن زیادی است که به سنتز کارنیتین کمک می کند. کارنیتین یک اسید آمینه است که به تبدیل چربی های بدن یا چربی های مصرف شده به انرژی مورد نیاز بدن کمک می کند. همانطور که می دانیم آهن به انتقال اکسیژن در خون کمک می کند و همچنین به جلوگیری از کم خونی نیز کمک می کند. بنابراین، هر روز مقداری زیتون مصرف کنید تا ضعف خود را جبران کنید!

4. خواص زیتون در تأخیر علائم پیری:

یکی از بهترین خواص زیتون نقش آن در به تأخیر انداختن علائم پیری است. این میوه به شکلی فوق العاده به ظاهر شما کمک می کند و همچنین به لطف وجود اسید اولئیک در آن باعث پیشگیری از چین و چروک می شود. زیتون همچنین مقدار زیادی ویتامین E دارد که یک آنتی اکسیدان است که به مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند و پوست را نیز سالم نگه می دارد.

5. خواص زیتون در کاهش وزن:

اهمیت زیتون برای کاهش وزن بسیار زیاد است. مصرف ده عدد زیتون قبل از هر وعده، اسیدهای چرب اشباع نشده را وارد بدن می کند که به هضم غذا کمک می کند و همچنین در تحریک هورمونی تاثیر دارد تا به کاهش وزن کمک کند. اسیدهای چرب ضروری در زیتون می تواند به شما در مقابله با اتلاف انرژی و سایر مشکلات نیز کمک کند.

6. خواص زیتون در جلوگیری از بیماری های قلبی

سلامتی قلب و عروق با توجه به آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب موجود در آن اثبات شده است. مصرف روزانه زیتون باعث می شود LDL از بین برود و HDL در بدن افزایش یابد. این یکی از بهترین خواص زیتون است و از این رو برای مبتلایان به بیماری های مزمن قلبی توصیه می شود.

7. فیبر غذایی بالا:

یکی دیگر از کاربردهای مهم زیتون، حمایت آن در بهبود هضم است. زیتون ها دارای فیبر غذایی هستند و مقدار مناسبی از خلط را به روده شما ارائه می دهند. آنها همچنین به حرکت نرم روده کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کنند. هر روز خوردن میوه های کامل می تواند به شما در مقابله با بسیاری از اختلالات گوارشی کمک کند.

8. خواص زیتون در جلوگیری از سرطان:

میوه زیتون در محافظت از بدن در برابر سرطان نیز مفید است. استفاده از روغن زیتون می تواند در پیشگیری از سرطان رحم کمک کند و همچنین به مغز نیز کمک می کند تا به طور روزانه عملکرد خوبی داشته باشد. طبق بسیاری از اسناد تحقیقاتی، مشخص شده است که زیتون می تواند در کاهش سرطان و علائم مختلف آن کمک کند. بهترین راه برای کاهش نشانه های سرطان به محض اطلاع از علائم، مصرف زیتون است.

9. از بدن در برابر بیماری های دژنراسیون محافظت می کند:

زیتون در مبارزه با تعدادی از بیماری ها مانند آلزایمر و دمانس (زوال عقل) کاملاً مؤثر است. به گفته کارشناسان و متخصصان تغذیه، این میوه دارای برخی از بهترین مواد مفید طبیعی است که در صورت ابتلا به چنین بیماری های خطرناکی، مورد نیاز بدن ماست. این یکی از مهمترین خواص زیتون و فواید مصرف آن در طولانی مدت است.

10. خواص زیتون در جلوگیری از لخته شدن خون:

در صورتی که از مشکلات لخته شدن خون رنج می برید، زیتون می تواند به شما کمک کند. از فنول های موجود در زیتون برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود و از این طریق به شما در مقابله با مشکلاتی مانند Deep Vein Thrombosis یا DVT کمک می کند. این یکی از بهترین استفاده های میوه زیتون برای سلامتی ماست.

زیتون

11. شانس باروری را بهبود می بخشد:

زیتون برای سیستم تولید مثل مفید است. اگر مادر نشده اید و در انتظار بچه دار شدن هستید، آن وقت زیتون یکی از مهمترین میوه ها برای شما در این زمان خواهد بود. این میوه به قدری مفید است که تقریباً انواع مشکلات را درمان می کند و می توان گفت یکی از بهترین موارد برای شما که می خواهید باردار شوید است. زیتون را به راحتی می توان یافت و طعم خوبی نیز دارد. زیتون تاکنون یکی از بهترین میوه ها برای ما انسان ها در طول تاریخ بوده است که می توانیم به راحتی از آن استفاده کنیم.

12. تقویت سیستم ایمنی:

زیتون با برخی از بهترین عناصر طبیعت مانند سدیم، منیزیم و غیره و بسیاری موارد دیگر پیوند خورده است که تقریباً به صورت روزانه توسط بدن ما مورد نیاز هستند. اگر به دنبال یکی از بهترین میوه های مفید از نظر ارزش غذایی هستید، ممکن است این یکی از بهترین میوه هایی باشد که می توانید از آن استفاده کنید. زیتون می تواند به مشکلات سیستم ایمنی بدن کمک کند و می تواند شما را از بیماری های مختلف ویروسی نیز محافظت کند. اگر از استرس رنج می برید، پس زیتون بخورید زیرا آنها برای کاهش استرس عالی هستند و مفید کار می کنند و برای هر دو جنسیت هم مؤثر هستند.

13. شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد:

زیتون می تواند اشتها را کاهش دهد و مصرف روزانه این میوه می تواند باعث سلامتی شما و همچنین کنترل اشتهای شما به طور کامل شود. بعد از مصرف زیتون احساس گرسنگی نخواهید کرد. اگر مایل به حل مشکلات جسمی خود هستید، ممکن است زیتون بهترین راه طبیعی باشد که در کنار شماست.

14. پوست و موی سالم را به دنبال دارد:

فواید خوردن زیتون برای پوست بی شمار است. به عنوان ماسک صورت، روغن زیتون یا خمیر تهیه شده از این میوه بسیار مفید خواهد بود. به نرم شدن بافت پوست کمک می کند و همچنین به مرطوب شدن پوست و از بین رفتن آکنه نیز کمک می کند. اسیدهای چرب موجود در زیتون می توانند باعث بهبود بافت پوست شما و حتی کمک به موهای شما شوند. همچنین اعتقاد بر این است که استفاده منظم از زیتون های سیاه برای مو می تواند در محافظت از رنگ سیاه طبیعی موهای شما کمک کند.

15. خواص زیتون در کنترل دیابت:

تحقیقات می گویند، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از زیتون می تواند مزایای شگفت انگیزی برای بیماران دیابتی به همراه داشته باشد. در کنار جلوگیری از مقاومت به انسولین در بدن، سطح قند خون را نیز کاهش می دهد. مصرف منظم زیتون همچنین می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد یا از ابتدا، شیوع دیابت در بزرگسالان و کودکان به تأخیر بیفتد.

اثرات جانبی زیتون:

زیتون تا حد زیادی عاری از عوارض جانبی است و پیامدهای بسیار کمی بر سلامتی شما دارد. با این حال، همانطور که در بالا گفته شد، آنها با آب نمک سرشار از سدیم بسته بندی شده اند، که می تواند خطری برای بیمارانی با فشار خون بالا باشد. سایر اثرات جزئی احتمالی خوردن زیتون بیش از حد عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • احساس سوزش معده
  • تاول در دهان

دفعه دیگر که یک خوراک زیتون را در غذای خود مشاهده می کنید، آن را کنار نگذارید! به یاد داشته باشید که زیتون یکی از میوه های بسیار مشهور در جهان است و در بسیاری از فرهنگ ها بسیار با ارزش است. از مدت ها قبل جوامع ایتالیایی و مدیترانه ای که پیام های زیادی را از زیتون به سراسر جهان رسانده اند، مزایای سلامتی آن به رسمیت شناخته است! چرا که زیتون با قیمت مناسب تر و به راحتی در دسترس ما قرار می گیرد.

منبع:

stylesatlife

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی