بارداري و زايمان سلامت

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

تقویم فارسی اندروید
دوران بارداری
بارداری سالم

هنگامی که تست بارداری را مثبت دیدید ممکن است هیجان زده، متعجب یا نگران شوید. صرف نظر از احساس اولیه تان، احتمالا مدت زیادی طول نمی کشد که سوالات زیادی به ذهن تان هجوم آورد. چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی نباید انجام دهید تا بتوانید یک بارداری و تولد سالم داشته باشید. این مقاله با کمک گرفتن از کارشناسان، به شما کمک می کند تا کارهایی که باید در هنگام بارداری انجام دهید و کارهایی که در طول دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید را بهتر بشناسید.

در دوران بارداری مراقب چیزهایی که می خورید باشید.

دوران بارداری

هنگام بارداری بیش از مواقع دیگر باید از آنچه که می خورید مطمئن باشید. خودداری از مصرف مواد غذایی خام و نوشابه در این دوران بسیار مهم است. آب تصفیه نشده، سبزیجات خام، گوشت، مرغ و تخم مرغی که کاملا پخته نشده اند می توانند موجب ایجاد باکتری در بدن شوند. پخت و پز صحیح می تواند باکتری موجود در مواد غذایی را از بین ببرد. علاوه بر این به خوردن ماهی خام یا پخته نیز توجه کنید. خوردن ماهی خام مثل سوشی در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا می تواند دارای باکتری و انگل خاصی باشد. ماهی به خاطر جیوه ای که دارد ممکن است به جنین صدمه بزند و باید با احتیاط و فقط برخی از انواع آن مصرف شود. البته نیازی نیست به طور کل ماهی را کنار بگذارید می توانید ماهی مرکب، ماهی سالمون، میگو، صدف و دیگر ماهی هایی که جیوه کمتری دارند را با خیال راحت نوش جان کنید.

سلامت خود را حفظ کنید.

دوران بارداری

مراقبت از سلامتی در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. زنان باردار باید از افراد بیمار حتی اگر فرزند خود هستند فاصله بگیرند. پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار در دوران ابتلا به آنفولانزا باید حتما واکسن آن را دریافت کنند مگر آنکه به واکسن حساسیت داشته باشند. عوارض آنفولانزا در زنان باردار تقریبا دو برابر زنان غیر باردار است و می تواند حتی خطر مرگ داشته باشد. همچنین در دوران بارداری باید به پوشش خود نیز بیشتر دقت کنید. کفش های پاشنه بلند را کنار گذاشته و کفش کتانی به پا کنید. اگر مچ پایتان آسیب ببیند یا بر زمین بیفتید می تواند هم برای شما هم برای کودک تان خطرناک باشد پس سعی کنید لباس و کفش راحت استفاده کنید.

ورزش کنید.

ورزش بارداری

حتی اگر پیش از بارداری ورزشکار بودید ممکن است دوران بارداری و به ویژه سه ماه اول که همراه با تهوع و استفراغ است ورزش را کنار بگذارید اما خوب است که آن را ادامه دهید. انجام تمرینات ورزشی در دوران بارداری به جز حفظ سلامت باعث می شود که شما وزن خود را متعادل نگه دارید. پزشکان توصیه می کنند که ورزش باید به روال روزمره زنان باردار تبدیل شود زیرا نه تنها برای مادر مفید است بلکه به رشد کودک نیز کمک می کند. بهترین تمرینات در دوران بارداری شامل پیاده روی سریع، دویدن آهسته، شنا، دوچرخه سواری، یوگا و کار با دستگاه های ثابت است. همچنین از ورزش هایی چون بوکس، فوتبال، بسکتبال، اسکی روی برف، تنیس و غواصی در دوران بارداری جدا اجتناب کنید.

یک برنامه کاری برای پس از تولد داشته باشید.

کودک و مادر

شما ممکن است در دوران بارداری تنها بر هیجان داشتن یک کودک تمرکز کنید و فکری برای بازگشت سر کار پس از زایمان نکرده باشید. این می تواند بعدها برای شما به یک معضل تبدیل شود. شما باید از اکنون به فکر یک برنامه ریزی درست برای این مساله باشید. دوران مرخصی زایمان تان به زودی به پایان خواهد رسید و نیاز دارید بابت این مساله به گزینه هایی که برای مراقبت از فرزندتان وجود دارد فکر کنید. اکنون آمادگی بیشتری برای فکر کردن به تمام زوایای این مساله دارید و شاید کمی بعد دیگر آرامش و زمان اکنون را نداشته باشید.

برای کودک خود آماده شوید.

دوران بارداری

هنگام انتظار برای تولد فرزندتان باید برای آمدنش آماده شوید به خصوص اگر برای اولین بار است که مادر می شوید. زوج هایی که منتظر تولد فرزندشان هستند لازم است که حسابی تحقیق کنند و تمام لوازم مورد نیاز کودک را فراهم نمایند. با دوستان و اعضای خانواده که به تازگی صاحب فرزند شده اند صحبت کنید تا ایده های خوبی در این زمینه به دست آورید. این کارها می تواند هر چه بیشتر شما را برای تولد کودک تان آماده کند.

روی خودتان تمرکز کنید.

دوران بارداری

اگر واقع بین باشید می دانید که با ورود یک کودک زندگی تان دچار تغییر شده و سطوح استرس افزایش پیدا می کند. یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از خود کم کردن استرس است. با ورود یک نوزاد، پدر و مادر به نوعی وارد یک مسابقه دو ماراتن می شوند و عادات خوب می تواند تنش و خستگی را از آنها دور کند. به تغذیه خود دقت کنید. غذاهای سالم بخورید و لااقل برای ماه اول از غذاهای یخ زده دوری کنید. به فعالیت هایی که باعث کاهش استرس می شوند بپردازید. اگر یک زن در طول بارداری اش حسابی از خود مراقبت کند و آرامش و شادی داشته باشد، محیط مناسب تری برای رشد فرزند فراهم می شود.

سونوگرافی و آزمایش های پیش از زایمان را انجام دهید.

دوران بارداری

آزمایش ها می توانند شما را از خطرات بارداری، زایمان زودرس و خطر داشتن یک کودک با شرایط ژنتیکی ویژه باخبر کنند. این آزمایش ها برای همه زنان باردار معمول است اما ممکن است موارد خاصی نیز اضافه بر آن وجود داشته باشد. بهتر است حتما تمامی آزمایش های رایج را انجام دهید و آنها را جدی بگیرید. سونوگرافی هم به طور مرتب در دوران بارداری انجام می شود تا سن کودک و مراحل رشد و آناتومی بدن کودک مورد بررسی قرار گیرد.

انتظار نداشته باشید همه چیز فورا به حالت عادی بازگردد.

دوران بارداری

اگر خیال می کنید می توانید کودکی داشته باشید و همه چیز هم به سرعت به حالت اولیه بازمی گردد سخت در اشتباهید. نیازی نیست از حالا به فکر همه چیز باشید و بهتر است از این زمان زیبایی که دارید به نحو احسن استفاده کنید. اگر اکنون از این حال خوب لذت نبرید در آینده حسرتش را خواهید خورد. برای اینکه حداکثر وقت خود را با نوزادتان بگذرانید برنامه ریزی کنید و فکرتان را درگیر مسائل حاشیه ای نکنید. در چنین شرایطی فرزندان شادتری خواهید داشت.

چکاپ منظم خود را در دوران بارداری از یاد نبرید.

معاینه زن باردار

در این دوران به پزشکان زیادی باید مراجعه کنید و این کار ممکن است حسابی خسته تان کند اما به یاد داشته باشید که این مراجعات برای سلامتی شما و فرزندتان بسیار مهم است. برای آنکه اطمینان حاصل کنید فرزندتان سالم است و بارداری پیشرفت خوبی دارد بهتر است از انجام معاینات متعدد پرهیز نکنید.

انتظار نداشته باشید که همه چیز را درست انجام دهید.

کودک

اگر شما یک کمال گرا هستید و می خواهید همه چیز تحت کنترل تان باشد، بهتر است دست نگه دارید. برای والدین هیچ چیز دائمی و با ثبات نیست. نیازهای یک کودک مدام در حال تغییر است و شما گاهی نمی توانید همانطور که از پیش برنامه ریزی کرده اید زندگی را مدیریت کنید. اغلب اوقات اوضاع آنطور که فکر می کردید پیش نمی رود. اگر زیادی حساسیت به خرج دهید، تحت فشار زیادی قرار خواهید گرفت. بهتر است شاد باشید و بدانید که در دنیا هیچ چیز کامل نیست.

بیش از حد خرید نکنید.

دوران بارداری

سعی کنید بر تمایل بیش از حد به خرید کردن غلبه کنید. ممکن است خیال کنید خرید کردن و داشتن همه چیز می تواند شما را برای رسیدن کودک تان آماده کند اما این به معنای آمادگی نیست. در واقع بیش از حد خرید کردن می تواند میزان استرس شما را افزایش دهد. هم نگرانی بابت گرانی و هم شلوغی و سردرگمی میان وسایل ریز و درشت کودک شما را آشفته می کند. در واقع کودک به جای نیاز به تمام آن وسایل به بازوان پر مهر شما نیاز دارد.

الکل و سیگار مصرف نکنید.

الکل و سیگار

حتما این را می دانید و بارها شنیده اید که سیگار و الکل برای سلامتی مضر هستند اما شما در دوران بارداری باید با حساسیت بیشتری از آنها دوری کنید. سیگار می تواند برای جنین در حال رشد بسیار خطرناک باشد و زایمان زودرس، سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را به دنبال داشته باشد. الکل نیز اثرات مشابهی دارد و می تواند اختلالاتی در تولد نوزاد و خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد.

بیش از حد وزن اضافه نکنید.

دوران بارداری

هیچگاه فکر نکنید که بارداری بهانه ای برای پرخوری شماست. وزن مناسب برای سلامتی خود و فرزندتان بسیار اهمیت دارد. لازم نیست به جای دو نفر بخورید زیرا این کار شما را در معرض چاقی و اضافه وزن بیش از حد قرار خواهد داد. همچنین به خود نگویید که پس از زایمان، کاهش وزن خواهید داشت زیرا ممکن است دچار دیابت بارداری شوید. از پزشک مخصوص خود بپرسید که با توجه به وزن تان چه قدر اجازه دارید وزن اضافه کنید.

خود را در انزوا قرار ندهید.

دوران بارداری

شما مجبور نیستید به خاطر بارداری همیشه تنها و خانه نشین باشید زیرا بارداری یک مسئله انفرادی نیست. مادر بودن راهی نیست که به تنهایی بروید. شما می توانید با پدر فرزندتان و با دیگران وقت بگذرانید تا روحیه بهتری داشته باشید. احساس تنهایی می تواند به افسردگی بعد از زایمان کمک کند. همسرتان، دوستان و خانواده خود را دورتان جمع کنید و از بودن با آنها لذت ببرید. ارتباط با مادران دیگری که منتظر تولد فرزندشان هستند نیز کمک بسزایی به شما می کند و می توانید با آنها به طور آنلاین یا حضوری در کلاس ها و انجمن های مختلف دیدار کنید.

از دوران بارداری خود لذت ببرید.

دوران بارداری

دوران بارداری دوران تغییر است. ممکن است بخواهید به سرعت آن را پشت سر بگذارید اما این اشتباه را انجام ندهید و از آن لذت ببرید. بارداری یک فرصت جادوییست پس سعی کنید آن را بپذیرید. افزایش وزن، حالت تهوع صبحگاهی، درد، یبوست و دیگر مسائل از سختی های بارداری است اما تمام اینها در نهایت منجر به تولد یک انسان می شود. اگر با این دیدگاه با آن روبرو شوید از آن لذت خواهید برد. خوشحال باشید که یک عضو جدید قرار است به خانواده تان اضافه شود.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی