تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

اين غذاها موجب يبوست ميشوند

يبوست از مشكلات شايع دستگاه گوارش است كه با مصرف برخي از مواد غذايي به ويژه مواد خوراكي صنعتي و فرآوري شده تشديد مي‌شود...

يبوست از مشكلات شايع دستگاه گوارش است كه با مصرف برخي از مواد غذايي به ويژه مواد خوراكي صنعتي و فرآوري شده تشديد مي‌شود.

يبوست

به نقل از ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي هلت مي آپ، همانطور كه برخي از مواد غذايي مانند خوردني‌هاي حاوي فيبر زياد در پيشگيري و درمان يبوست موثر هستند، برخي از خوردني‌ها نيز اين مشكل گوارشي را تشديد مي‌كنند.

مهم‌ترين مواد غذايي كه بايد براي پيشگيري از يبوست از مصرف آنها پرهيز كنيد عبارتند از:

غذاهاي فرآوري شده به صورت منجمد، برگرها و پيتزا همگي به بروز يبوست كمك مي‌كنند. مواد غذايي فرآوري شده، ريزمغذي‌هاي ضروري خود را در روند فرآوري از دست مي‌دهند و حاوي فيبر اندكي هستند و آنچه باقي مي‌ماند و به عنوان پيتزا يا نودل عرضه مي‌شود در تشديد يبوست نقش قابل ملاحظه‌اي خواهد داشت.
شيريني‌ها و تنقلات نشاسته‌اي نيز حاوي قند و چربي فراوان هستند. اين خوراكي‌ها هر چند با چاي و قهوه دلچسب به نظر مي‌رسند اما در واقع ذخيره فيبر بسيار اندكي دارند و به بروز يبوست كمك مي‌كنند. براي ايجاد تعادل در دستگاه گوارشي پس از مصرف اين خوراكي‌ها مصرف مواد غذايي حاوي فيبر فراوان مثل ميوه و سبزي توصيه مي‌شود.
مصرف انواع گوشت بدون سبزيجات مكمل در كنار هر وعده غذايي از عوامل موثر در بروز يبوست است. به اين ترتيب توصيه مي‌شود كه حتما همراه با مواد گوشتي از سالاد و سبزيجات پخته نيز استفاده كنيد. غلات سبوس‌دار نيز غني از فيبر خوراكي هستند.
كافئين نيز در ايجاد و تشديد يبوست نقش موثري دارد. هر چند معمولا نمي‌توان به طور كامل مصرف قهوه، چاي يا كولاها را ترك كرد اما وابستگي به مصرف زياد اين نوشابه‌ها موجب خشك شدن آب بدن مي‌شود كه خشكي بدن نيز از عوامل اصلي بروز يبوست است.
– مصرف مواد غذايي پرچرب از جمله چيپس و فست‌فودها نيز عمل هضم غذا را دشوار مي‌سازد و هر چه مصرف مواد چرب و شور بيشتر شود، احتمال بروز مشكلات گوارشي نيز تشديد مي‌شود. درواقع غذاهاي چرب فرآيند هضم را كندتر مي‌كند و خطر يبوست را افزايش مي‌دهد.
فرآورده‌هاي لبني پرچرب نيز فاقد فيبر خوراكي هستند و به همين دليل در فهرست غذاهاي تشديد كننده يبوست قرار مي‌گيرند. اگر دچار يبوست شديد از خوردن پنير و شير به هنگام صبحانه پرهيز كرده و در عوض از نان جوي دو سر و ماست استفاده كنيد.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی