سلامت سلامت جسمي

از مضرات و فواید سونای بخار چه می دانید؟

سونای بخار یک اتاق گرم است که افراد برای آرامش و رفع برخی از مشکلات پزشکی از آن استفاده می کنند. آنها اغلب در سالن های ورزشی یا استخرها یافت می شوند. سونای بخار هنگامی ایجاد می شود که ژنراتور پر از آب بخار را در یک فضای محصور پمپ کند، بنابراین وقتی افراد در آن نشسته اند رطوبت بسیار زیادی در آنجا وجود دارد.

درجه حرارت داخل اتاق بخار عموماً بین 110 درجه فارنهایت تا 114 درجه فارنهایت با رطوبت 100 درصد است.

سونای بخار

فواید سونای بخار

چندین مزیت بهداشتی در رابطه با سونای بخار وجود دارد که هریک از آنها در اینجا توضیح داده شده است:

گردش خون را بهبود می بخشد

اثبات شده است که نشستن در اتاق بخار تأثیرات مفیدی بر روی سیستم قلبی عروقی به خصوص در افراد مسن می گذارد. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که گرمای مرطوب، مانند آنچه که در سونا بخار فراهم می شود، می تواند گردش خون را با گشاد شدن رگ های خونی کوچک یا مویرگ ها بهبود بخشد. سپس خون می تواند راحت تر جریان یابد و اکسیژن را به بدن منتقل کند.

همچنین نشان داده شده است که اتاق بخار درمانی باعث کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و همچنین برای ترمیم بافت شکسته پوست ناشی از زخم ها مفید است.

سلامت پوست

بخار درمانی برای بهبود پوست صورت انجام می شود. سونای بخار ممکن است به از بین بردن سموم از پوست کمک کند و برای بهبود سلامت پوست محبوب است. هم سونا بخار و هم سونا خشک به دلیل گرما باعث ایجاد عرق فرد می شوند. عرق کردن منافذ را باز می کند و به پاکسازی پوست بیرونی کمک می کند.

تراکم گرما به تمیزی پوست و پوست مرده کمک می کند و از آن در درمان آکنه استفاده می شود.

با این حال، آنچه که سونا بخار انجام می دهد اما سونا خشک کمک نمی کند سموم به دام افتاده در زیر پوست می باشد.

سونای بخار

ریکاوری بعد از تمرین

غالباً بعد از تمرین، ماهیچه های فرد احساس درد می کنند. آرامش عضلات برای بهبودی سریع و سالم بسیار مهم است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استفاده فوری از گرمای رطوبتی بعد از تمرین باعث کاهش درد و حفظ قدرت عضلات می شود. گرما باعث آرامش عضلات می شود.

مفاصل سفت را شل می کند

سونای بخار همچنین می تواند قبل از تمرین استفاده شود، زیرا به شل شدن مفاصل و افزایش انعطاف پذیری دقیقاً مانند گرم کردن قبل از تمرین کمک می کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استفاده از گرما به مفصل می تواند نیروی مورد نیاز برای حرکت مفصل را تا 25 درصد در مقایسه با کاربرد سرما افزایش دهد. اتاق بخار همچنین می تواند به کاهش درد مفاصل هم کمک کند.

استرس را کاهش می دهد

قرار گرفتن در گرما در سونای بخار باعث می شود بدن اندورفین آزاد کند که به عنوان هورمون “احساس خوب” شناخته می شود زیرا به کاهش احساس استرس در بدن کمک می کند.

یک اتاق بخار همچنین می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد، یعنی هورمونی که در پاسخ به استرس آزاد می شود. هنگامی که سطح کورتیزول کاهش می یابد، افراد می توانند احساس کنترل بیشتر، آرامش و جوانسازی داشته باشند.

سینوس ها را باز می کند

گرما از اتاق بخار غشاهای مخاطی را در اطراف بدن باز می کند. این باعث می شود فرد عمیق تر و راحت تر نفس بکشد. اتاق های بخار باعث احتقان سینوس ها و ریه ها می شوند و بنابراین می توانند برای درمان سرماخوردگی، رفع انسداد سینوس ها و تنفس مفید باشند.

سونا بخار

کالری می سوزاند

سونای بخار ممکن است به سوزاندن کالری کمک کند، اگرچه ثابت نشده است که به کاهش وزن کمک می کند.
هنگامی که فرد در داخل اتاق بخار است، ضربان قلب او افزایش می یابد. اگر افراد بعد از ورزش از اتاق بخار استفاده کنند، ضربان قلب بالا می تواند طولانی شود.

کارشناسان دریافته اند که هنگام استفاده در کنار یک برنامه ورزشی سالم، گرمای حاصل از اتاق بخار و تعریق ناشی از آن می تواند باعث تحریک بدن و افزایش سلامتی شود. شایان ذکر است که هیچ مدرک علمی برای تأیید این عقیده وجود ندارد که استفاده از اتاق بخار به کاهش وزن کمک می کند.

این بدان دلیل است که وزن از دست رفته پس از استفاده از اتاق بخار صرفاً وزن آب است و برای جلوگیری از کم آبی باید بعداً با نوشیدن آب جایگزین شود اما در کنار یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی، استفاده از اتاق بخار می تواند به سوزاندن کالری کمک کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اشکال مختلف هیدروتراپی برای تقویت ایمنی شناخته شده است و سونای بخار نیز از این قاعده مستثنی نیست. قرار گرفتن بدن شما در معرض آب گرم، لکوسیت ها را تحریک می کند که سلول هایی هستند که با عفونت مبارزه می کنند. نشستن در سونای بخار وقتی که در حال مبارزه با سرما خوردگی هستید نباید اولین راه دفاعی شما باشد زیرا هیچ مدرکی مبنی بر اثبات این قضیه وجود ندارد اما استفاده از اتاق های بخار به طور مرتب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که می تواند منجر به کمتر بیمار شدن شود.

خاصیت سم زدایی

بدن شما هر روز مواد شیمیایی و سموم تولید می کند. با تعریق می توانید بدن خود را از این سموم خلاص کنید. البته شما برای از بین بردن این مواد شیمیایی گزینه تمرینی دارید اما هنگام ورزش فشار زیادی روی بدن خود وارد می کنید. با این حال، هنگامی که از سونای بخار استفاده می کنید، فقط به راحتی استراحت کرده و بدن خود را از این سموم خلاص می کنید.

تفاوت سونا بخار با سونا خشک چیست؟

یک اتاق بخار برخلاف سونا که دارای گرمای خشک است، گرمای مرطوب را تأمین می کند. سونا بخار و سونا خشک مانند اتاق های گرم شده برای استراحت و برای تسکین علائم برخی از شرایط پزشکی مشابه هستند. با این حال، بین این دو تفاوت وجود دارد.

تفاوت اصلی این است که در حالی که اتاق های بخار پر از گرمای مرطوب هستند، سونا خشک یک گرمای خشک از چوب یا اجاق گاز برقی فراهم می کند.

سونا خشک دارای تخته های چوبی است و اجاق گاز این چوب ها را گرم می کند که به نوبه خود، گرما را در داخل اتاق محصور می کنند.

در صورتی که آب را روی چوب های داغ بریزید، مقدار کمی بخار در اتاق وجود خواهد داشت.

درجه حرارت سونا خشک معمولاً بیشتر از سونا بخار در دمای 160 درجه فارنهایت تا 200 درجه فارنهایت است، در حالی که میزان رطوبت بسیار بین 5 تا 30 درصد است.

سونا

خطرات احتمالی

در مورد مزایای استفاده از سونای بخار گفتیم، افرادی که از آن استفاده می کنند باید با احتیاط این کار را انجام دهند و از خطرات آن هم آگاه باشند.

به دلیل گرما، خطر کم آبی بدن وجود دارد و توصیه می شود بیشتر از 15 تا 20 دقیقه در آن نمانید. نوشیدن مقدار زیادی آب از قبل نیز مهم است.

سونا بخار همچنین برای رشد و گسترش انواع خاصی از باکتری ها و میکروب ها، محیطی ایده آل است.

نمونه هایی از این خطر عفونت های قارچی است که می توانند در شرایط گرم و مرطوب رشد کنند. بنابراین توصیه می شود هنگامی که در سونا بخار هستید، حوله و کفش حوله ای بگیرید.

به دلیل گرمای شدید در اتاق های بخار، افراد خاصی وجود دارند که توصیه می شود در استفاده از آن خودداری کنند:

  • زنان باردار
  • هر کسی که مبتلا به بیماری قلبی باشد.
  • کسانی که فشار خون بسیار کم یا زیاد دارند.
  • هر کس که مبتلا به صرع است.
  • کسانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند.
  • افرادی که داروهای تقویت کننده ذهن مانند محرک ها، مواد آرام کننده یا الکل استفاده می کنند.
  • اگر کسی نگرانی در مورد استفاده از اتاق بخار دارد، ابتدا باید به پزشک مراجعه کند.

منبع:

medicalnewstoday

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی