بیماری ها سلامت

آیا می توانید پسوریازیس را با سم زدایی یا مواد غذایی پاک کننده درمان کنید؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی شما باشد. رژیم های سم زدایی پسوریازیس اغلب به عنوان یک درمان طبیعی تبلیغ می شوند که سموم بدن شما را از بین می برد، سلامت پوست را بهبود می بخشد و علائم پسوریازیس را کاهش می دهد.

پسوریازیس

با این حال، برخی از مردم ادعا می کنند که رژیم های سم زدایی پسوریازیس بیش از حد محدود کننده، ناپایدار و حتی خطرناک هستند.

این مقاله با نگاهی مبتنی بر شواهد به رژیم های سم زدایی پسوریازیس می پردازد تا در مورد اینکه آیا آنها موثرند یا بی خطر هستند، توضیح دهد.

رژیم سم زدایی پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس نوعی اختلال التهابی است که باعث تجمع و قرمز شدن، خارش و خشکی سلول های پوست می شود.

مانند سایر شرایط خود ایمنی، می تواند توسط عوامل زیادی از جمله استرس، قرار گرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشیدن و الکل ایجاد شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که تغییرات غذایی ممکن است در برابر پسوریازیس از بدن محافظت کند.

اگرچه توصیه های دقیق می تواند متفاوت باشد، رژیم غذایی سم زدایی پسوریازیس معمولاً شامل از بین بردن غذاهای التهابی است که ممکن است علائم را تحریک کند. این شامل موارد زیر می شود:

  • لبنیات
  • گوشت قرمز
  • الکل
  • شکر اضافه شده
  • کربوهیدرات تصفیه شده
  • سبزیجات نایت شید
  • غذاهای سرخ شده
  • دانه های حاوی گلوتن (گندم، جو و چاودار)

بیشتر رژیم های سم زدایی پسوریازیس تمام این گروه های غذایی را حذف می کنند.

در عوض، شما باید انواع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها را بخورید.

این رژیم ها همچنین ادعا می کنند که به دفع سموم، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و پاکسازی بدن از مواد شیمیایی و ترکیبات مضر کمک می کنند.

خلاصه

گفته می شود رژیم های سم زدایی پسوریازیس باعث پاکسازی و افزایش سم زدایی می شوند. به طور کلی، بیشتر شامل از بین بردن تمام غذاهای محرک احتمالی، از جمله غذاهای سرخ شده، شکر اضافه شده، الکل و کربوهیدرات های تصفیه شده است.

آنچه می خورید چگونه بر پسوریازیس تأثیر می گذارد

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی ممکن است نقش مهمی در پسوریازیس داشته باشد (3 منبع معتبر).

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی 1206 فرد مبتلا به پسوریازیس نشان داد که برخی تغییرات غذایی به بهبود شرایط پوستی در اکثر شرکت کنندگان کمک کرده است.

برخی از موثرترین اصلاحات شامل کاهش مصرف الکل و گلوتن یا افزایش مصرف روغن ماهی، سبزیجات و ویتامین D بود. هنوز هم، این بهبودهای سلامت ذهنی بودند و همه تغییرات رژیم غذایی به یک اندازه موثر نبودند.

به عنوان مثال، فقط 54٪ از شرکت کنندگان گزارش کردند که کاهش مصرف الکل مفید است و کمتر از 43٪ بهبودهایی را با افزایش مصرف سبزیجات گزارش کردند.

سایر عوامل غذایی نیز ممکن است بر شدت پسوریازیس تأثیر بگذارند.

طبق یک مطالعه کوچک بر 200 نفر، افراد مبتلا به پسوریازیس تمایل دارند که سطح آنتی اکسیدان کمتری داشته و استرس اکسیداتیو بیشتری نسبت به یک گروه کنترل داشته باشند.

این نتایج نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان با مقابله با استرس اکسیداتیو ممکن است علائم پسوریازیس را کاهش دهد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که غذاهای سرخ شده، شکر اضافه شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت های فرآوری شده ممکن است علائم خاصی را افزایش دهد که می تواند به پسوریازیس کمک کند.

برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که احتمال ابتلا به پسوریازیس در افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند زیاد است. برای این افراد، از بین بردن گلوتن ممکن است به تسکین علائم کمک کند.

با این وجود، پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است به نفع کسانی باشد که به گلوتن حساس نیستند. در حقیقت، یک مطالعه بر روی 85185 زن به این نتیجه رسید که افزایش مصرف گلوتن با خطر بالاتر پسوریازیس، آرتریت پسوریازیس یا درماتیت آتوپیک ارتباط ندارد.

خلاصه

چندین عامل غذایی ممکن است بر پسوریازیس تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کاهش مصرف الکل و کربوهیدرات های تصفیه شده در حالی که مصرف ویتامین D، روغن ماهی و سبزیجات را افزایش می دهید، ممکن است علائم را کاهش دهد.

آیا باید رژیم سم زدایی پسوریازیس را امتحان کنید؟

در حالی که رژیم های سم زدایی پسوریازیس ممکن است علائم را برای برخی از افراد بهبود ببخشند، این امر احتمالاً به دلیل از بین رفتن برخی غذاهای محرک به جای اثرات سم زدایی یا پاک کنندگی است.

این به این دلیل است که بدن شما سیستم سم زدایی خاص خود را دارد که شامل کبد، ریه ها، کلیه ها، پوست و دستگاه گوارش است و مسئول دفع مواد شیمیایی و ترکیبات مضر است.

به علاوه، اگرچه برخی از عوامل رژیم غذایی ممکن است علائم شما را تحت تأثیر قرار دهند اما رژیم های غذایی سم زدایی که موجب رفع سریع هستند راه حل نیستند.

با توجه به اینکه برخی از مواد ممکن است به طور متفاوتی بر روی افراد تأثیر بگذارد، مهم است که به جای حذف کل گروه های غذایی از رژیم غذایی، آنچه برای شما مفید است را پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر قادر به تحمل گلوتن هستید، نیازی به پیروی از یک رژیم غذایی محدود کننده سم زدایی نیست که باعث کاهش گلوتن یا حذف کامل آن نیست.

در حقیقت، برخی تحقیقات نشان می دهد که افزودن غلات کامل به رژیم غذایی، سطح التهاب را کاهش می دهد که ممکن است برای پسوریازیس مفید باشد.

بسیاری از رژیم های سم زدایی مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان ها را حذف می کنند، که همه آنها دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

به جای اینکه یک رژیم کوتاه مدت سم زدایی را دنبال کنید، به سراغ یک رژیم غذایی مغذی و متعادل که سرشار از میوه، سبزیجات، پروتئین و چربی های مفید برای قلب است، بروید.

با انجام این کار نه تنها اطمینان حاصل می کنید که نیازهای تغذیه ای خود را برآورده می کنید بلکه شناسایی عوامل محرک بالقوه را با از بین بردن یک یا دو ماده در یک زمان به جای از بین بردن همزمان چندین گروه غذایی، بسیار آسان تر می کنید.

خلاصه

اگرچه رژیم های سم زدایی پسوریازیس ممکن است برای برخی از افراد مفید باشد، این امر احتمالاً به دلیل از بین بردن غذاهای محرک به جای سم زدایی است. غذاهای خاص به طور متفاوتی بر روی افراد تأثیر می گذارد، بنابراین قطع همزمان چندین گروه غذایی غیرضروری است.

خطرات احتمالی

بسیاری از رژیم های سم زدایی پسوریازیس به صورت آنلاین در دسترس هستند که هر یک از آنها با قوانین منحصر به فردی همراه هستند.

موارد محدودتر ممکن است تأمین نیازهای غذایی شما را دشوارتر کند و حتی خطر کمبودهای غذایی را افزایش دهد.

به عنوان مثال، رژیم های غذایی بدون گلوتن با برنامه ریزی کم، غالباً حاوی فیبر کمی هستند و ممکن است فاقد ریز مغذی های مهمی مانند روی، منیزیم، آهن، ویتامین B12 و فولات باشند.

غذاهای دیگری که اغلب در رژیم های سم زدایی ممنوع هستند، مواد مغذی ضروری را فراهم می کنند، از جمله محصولات لبنی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل.

اگر این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، اطمینان از دریافت این ویتامین ها و مواد معدنی از منابع دیگر برای جلوگیری از کمبودهای غذایی بسیار مهم است.

علاوه بر این، رژیم های سم زدایی می توانند عادات غذایی ناسالم را تقویت کرده و رابطه منفی با غذا را تقویت کنند.

همچنین می توانند در طولانی مدت ناپایدار بوده و پیگیری آنها دشوار باشد. علاوه بر این، با شروع یک رژیم غذایی منظم، علائم احتمالاً بازگشت خواهند داشت.

خلاصه

بدون برنامه ریزی مناسب، حذف چندین گروه غذایی از رژیم غذایی ممکن است خطر کمبود مواد مغذی را افزایش دهد. رژیم های غذایی سم زدایی همچنین ممکن است باعث ایجاد عادات غذایی ناسالم و رابطه منفی با غذا شوند.

نکات آخر

رژیم های سم زدایی پسوریازیس اغلب غذاهایی را که ممکن است علائم آن را تحریک کنند، از جمله گلوتن، الکل، شکر اضافه شده، نایت شید و کربوهیدرات های تصفیه شده ممنوع می کنند.

در حالی که حذف برخی از غذاها ممکن است به نفع مبتلایان به پسوریازیس باشد، رژیم های سم زدایی، رفع سریع و تمیز کردن ممکن است به طور غیر ضروری محدود کننده بوده و باعث ایجاد رابطه ناسالم با غذا شود.

درعوض، بهتر است یک رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید در حالی که غذاهای محرک احتمالی را یکی پس از دیگری از بین می برید تا بدانید چه چیزی برای شما مفید است.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی