تناسب اندام سلامت

آیا رژیم غذایی کودک برای کاهش وزن بزرگسالان مناسب است؟

تقویم فارسی اندروید

رژیم غذایی کودک بر این ایده استوار است که خوردن شیشه های کوچک غذای کودک برای محدود کردن کالری دریافتی منجر به کاهش وزن سریع می شود. رژیم غذایی اصلی کودک که با وجود گزارش‌ های حکایتی و ادعاهای کاهش وزن، هرگز به طور رسمی منتشر نشده است، خواستار خوردن غذای کودک در تمام طول روز و سپس یک وعده غذایی منظم «بزرگسالان» در عصر است.

برخی از افرادی که از این رژیم پیروی می کنند ممکن است هر روز چند شیشه غذای کودک را به عنوان میان وعده های کم کالری مصرف کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک یا دو وعده غذایی در روز را با غذای کودک جایگزین کنند و تا 14 شیشه در روز مصرف کنند. در حالی که در این رژیم شانس خوبی برای کاهش وزن سریع وجود دارد، پیروان آن مواد مغذی مهم سایر گروه های غذایی را نیز از دست خواهند داد.

منظور از رژیم غذایی کودک، “پاکسازی” یا تنظیم مجدد سریع است، نه یک سبک طولانی مدت غذا خوردن اما مانند سایر رژیم‌ های پاکسازی یا سم‌ زدایی، این رژیم نه توسط هیچ علمی پشتیبانی می‌ شود و نه توسط متخصصان سلامت پذیرفته شده است.

رژیم غذایی کودک

آنچه کارشناسان می گویند

با جایگزین کردن وعده‌ های غذایی با غذای کودک، وعده کاهش وزن سریع به افراد داده می‌ شود. با این حال، تامین نیازهای مواد مغذی در حالی که بیشتر انواع پوره‌ ها مصرف می‌ شوند، دشوار است. کارشناسان معتقدند که بهتر است آن‌ ها را برای نوزادان رها کنید و برای کاهش وزن پایدار روی وعده‌ های غذایی معمولی تمرکز کنید.

چه چیزی می توانید بخورید؟

“غذای کودک” شامل شیشه های پوره شده میوه ها، سبزیجات، غلات و حتی گوشت است اما نه وعده های غذایی کودک نوپا که ممکن است در راهروی کودک در فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. علاوه بر پوره ها، این رژیم همچنین اجازه مصرف قهوه سیاه، چای و آب را نیز می دهد.

اساساً رژیم غذایی کودک یک رژیم کم کالری است. از آنجایی که این وعده‌ ها به اندازه کودک هستند، بیشتر شیشه‌ ها بیش از 100 کالری ندارند و بسیاری از آن‌ ها بسیار کمتر از آن کالری دارند. علاوه بر این، بعید است که پروتئین کافی را تنها از غذای کودک دریافت کنید.

چه چیزی باید بدانید

غذای کودک عموماً طعم‌ دار نیست، بنابراین افزودن گیاهان و ادویه‌ ها آن را خوش‌ مزه‌ تر می‌ کند. طرفداران این رژیم غذایی توصیه می‌ کنند که برای وعده‌ غذایی «بزرگسالان» روزانه، تعداد کالری را در حدود 500 نگه دارید که بسیار کم است. مهم است که این وعده غذایی را با مقدار زیادی پروتئین، فیبر، غلات کامل و چربی های سالم همراه کنید تا مواد مغذی را که از غذای پوره شده کودک دریافت نمی کنید، در نظر بگیرید.

برای کسانی که آلرژی یا محدودیت غذایی دارند، رعایت رژیم غذایی کودک نسبتا آسان است. شیشه های از قبل تقسیم شده غذای کودک همه مواد تشکیل دهنده خود را روی بسته بندی فهرست می کنند، بنابراین احتمالاً در شناسایی محرک های شناخته شده ای که ممکن است باعث واکنش شما شوند مشکلی نخواهید داشت.

بسته به میزان دقیق رژیم غذایی، ممکن است در طول روز احساس سبکی سر داشته باشید زیرا کالری کافی دریافت نمی کنید. انتقال از وعده های غذایی جامد معمولی به غذاهای پوره شده معمولاً ایمن تلقی نمی شود مگر اینکه تحت نظارت پزشکی باشید. اگر رژیم غذایی کودک را انتخاب می کنید، فقط باید برای مدت کوتاهی این کار را انجام دهید تا از کمبود مواد مغذی در بدن خود جلوگیری کنید.

مانند هر رژیم غذایی کم کالری، مصرف مولتی ویتامین برای جبران کمبود ریزمغذی ها، اغلب ایده خوبی است.

چه چیزهایی می توان خورد؟

  • شیشه های پوره غذای کودک از همه نوع از جمله میوه ها، سبزیجات و گوشت ها
  • 1 تا 2 وعده غذایی “بزرگسالان” سرشار از مواد مغذی در روز با تاکید بر پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده
  • آب، چای، قهوه

چه چیزهایی نمی توان خورد؟

  • همه غذاهای دیگر
  • مصرف الکل را محدود یا از آن اجتناب کنید.

اگر تصمیم دارید رژیم غذایی کودک را امتحان کنید، برای دریافت کالری و مواد مغذی بیشتر، فقط یک وعده غذایی در روز را با غذای پوره شده برای کودک جایگزین کنید. با این حال، این رژیم غذایی توصیه نمی شود زیرا می تواند منجر به کمبود مواد مغذی و ایجاد رابطه ناسالم با غذا شود.

اگر باردار هستید یا بیماری هایی مانند دیابت دارید، نباید رژیم غذایی کودک را امتحان کنید. برخی از داروها مانند انسولین، اگر با مقدار مناسب غذا مصرف نشود، می تواند خطرناک باشد.

مزایا و معایب

مزایا

  • کنترل آسان هر وعده
  • کم چربی و کالری
  • نتایج سریع
  • حداقل آماده سازی یا پخت

معایب

  • برای طولانی مدت ناپایدار است.
  • به شدت محدود کننده است.
  • کالری کافی ندارد.
  • پروتئین و سایر مواد مغذی در آن کم است.
  • گران تر از غذاهای واقعی و کامل است.

در رژیم غذایی کودک انعطاف پذیری وجود دارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید برای ناهار با دوستان خود ملاقات کنید، همیشه می توانید وعده غذایی معمول خود را به وقت ناهار تغییر دهید و به جای آن غذای کودک را به عنوان جایگزین شام میل کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که چند وعده غذایی یا میان وعده با غذای کودک جایگزین شود.

اگر در سفر یا در جاده هستید، باید غذای کودک را زودتر آماده کنید. در کل این طرح بسیار ساده است.

با وجود فاکتور راحتی، رژیم غذایی کودک یک برنامه کاهش وزن هوشمندانه نیست. ماهیت محدود کننده آن باعث ایجاد یک ذهنیت محرومیت در مورد غذا می شود. علاوه بر این، محرومیت کوتاه مدت ممکن است باعث کاهش وزن شود اما احتمالاً پس از از سرگیری عادات غذایی عادی، وزن از دست رفته را دوباره به دست خواهید آورد.

علاوه بر این، اگر روزانه 14 وعده غذای کودک مصرف می کنید، تعداد زیادی شیشه کوچک شیشه ای یا ظروف پلاستیکی برای دور ریختن یا بازیافت خواهید داشت. تهیه غذای کودک خود باعث کاهش ضایعات مرتبط با این رژیم می شود اما اگر زمان کافی ندارید، احتمالاً واقع بینانه نیست. خوردن 14 شیشه غذای کودک از قبل آماده شده در هر روز می تواند از نظر هزینه نیز بسیار گران تمام شود.

آیا رژیم غذایی کودک یک انتخاب سالم برای شماست؟

دستورالعمل‌ های رژیم غذایی 2020 تا 2025 وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی‌ ها مصرف انواع غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله انواع سبزیجات، حبوبات، میوه‌ ها، غلات کامل، محصولات لبنی یا جایگزین‌ های بدون لاکتوز، محصولات سویای غنی‌ شده، پروتئین بدون چربی، تخم‌ مرغ، غذاهای دریایی، آجیل و سایر چربی های سالم مانند روغن ها را توصیه می کند.

رژیم غذایی کودک مطابق با دستورالعمل های متخصصین در مورد تغذیه سالم برای کاهش وزن نیست. برای دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، غذاهای مختلف زیادی بخورید. در حالی که می‌ توانید غذاهای کودک تهیه شده از گروه‌ های غذایی مختلف را پیدا کنید اما اندازه های آن برای بزرگسالان بسیار کم است.

از نظر کالری، 2.5 اونس غذای کودک (یک وعده معمولی) حاوی 20 تا 100 کالری است. خوردن غذای کودک دو بار در روز، به علاوه یک وعده غذایی 500 کالری کمتر از میزان دریافتی توصیه شده در حدود 1500 کالری در روز برای کاهش وزن است.

رژیم غذایی کودک از دستورالعمل های فدرال برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی نمی کند و همچنین استراتژی هایی برای مدیریت گرسنگی یا ارائه راهنمایی برای مدیریت طولانی مدت وزن ارائه نمی دهد.

فواید سلامتی

برخی از طرفداران رژیم غذایی کودک ادعا می کنند که غذاهای کودک سالم تر هستند زیرا معمولاً حاوی هیچ گونه افزودنی غذایی نیستند. غذاهای کودک کم چرب هستند و به استثنای میوه های پوره شده و برخی سبزیجات، ممکن است قند کمی نیز داشته باشند. صرف نظر از این، رژیم غذایی کودک یک برنامه کاهش وزن پایدار نیست.

انتخاب غذاهای واقعی “بزرگسالان” به جای غذاهای پوره شده برای نوزاد بسیار سالم تر است. وقتی غذاهای کاملی را انتخاب می کنید که دارای فیبر و پروتئین بالا هستند، با کالری کمتر احساس سیری بیشتری خواهید داشت.

خطرات سلامتی

اگرچه هیچ مطالعه دقیقی در مورد خطرات مرتبط با رژیم غذایی کودک وجود ندارد اما پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری برای مدت طولانی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود. اگرچه رژیم غذایی کودک برای کوتاه مدت طراحی شده است اما تحقیقات روی رژیم های غذایی مشابه نشان می دهد که کاهش وزن سریع اغلب پایدار نیست و حذف کل گروه های غذایی می تواند عادات غذایی ناسالم ایجاد کند.

کلام آخر

رژیم غذایی کودک یک برنامه کاهش وزن کوتاه مدت است که عادات غذایی متعادل را آموزش نمی دهد. در حالی که کاهش کالری دریافتی یک استراتژی موثر برای کاهش وزن است، شما مجبور نیستید به غذای ملایم کودک متوسل شوید. یادگیری خواندن برچسب‌ ها برای شمارش کالری و محتوای غذایی می‌ تواند به شما کمک کند تا یک برنامه کاهش وزن پایدارتر و رضایت‌ بخش‌ تر را با غذاهای خوشمزه مناسب برای بزرگسالان داشته باشید.

به یاد داشته باشید، پیروی از یک رژیم غذایی بلند مدت یا کوتاه مدت ممکن است برای شما ضروری نباشد و بسیاری از رژیم های غذایی به سادگی جواب نمی دهند، به خصوص طولانی مدت. در حالی که ما رژیم غذایی مد روز یا روش های کاهش وزن ناپایدار را تایید نمی کنیم اما حقایق را ارائه می دهیم تا بتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید که برای نیازهای تغذیه ای، طرح ژنتیکی و بودجه و اهداف شما بهترین پاسخ را دارد.

اگر هدف شما کاهش وزن است، به یاد داشته باشید که کاهش وزن لزوماً به معنای سالم‌ ترین خود بودن شما نیست و راه‌ های زیادی برای دستیابی به سلامتی وجود دارد. ورزش، خواب و سایر عوامل سبک زندگی نیز نقش مهمی در سلامت کلی شما دارند. بهترین رژیم غذایی همیشه رژیمی است که متعادل و متناسب با سبک زندگی شما باشد.

منبع:

verywellfit

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی