بیماری ها سلامت

آیا ارتباطی بین استرس و حمله قلبی وجود دارد؟

تقویم فارسی اندروید

به افرادی که استرس زیادی را تجربه می کنند احتمالاً بیش از یک بار در زندگی گفته شده است که استرس می تواند آنها را بکشد یا استرس می تواند زندگی آنها را کوتاه کند اما آیا واقعاً می تواند؟ آیا استرس و حمله قلبی به هم مرتبطند یا می تواند باعث سایر مسائلی شود که برای سلامتی شما خطرناک باشد؟

استرس و حمله قلبی

خوب، طبق تحقیقات، می تواند. افزایش استرس روانی با مشکلات سلامت قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

در واقع، استرس روانی ممکن است به اندازه عوامل خطر قلبی سنتی برای سلامت قلب شما خطرناک باشد، مانند:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • سیگار کشیدن
  • کلسترول بالا
  • عدم تحرک بدنی

این مقاله به چگونگی تأثیر استرس بر قلب شما و ارتباط بین استرس و حملات قلبی می پردازد.

استرس چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

استرس همیشه یک چیز منفی نیست. در واقع می تواند مفید هم باشد.

استرس کوتاه مدت می تواند به شما انرژی بدهد تا یک پروژه را به پایان برسانید یا به یک ضرب الاجل برسید. این می تواند شما را به عملکرد بهتر در یک سخنرانی عمومی تشویق کند. می تواند به شما در تصمیم گیری در چند ثانیه کمک کند، مثلاً در موقعیت های تهدید کننده زندگی.

حتی می توانید در لحظات شادی مانند ازدواج جدید، خانه جدید یا ملاقات با افراد جدید استرس داشته باشید.

اما استرس بیش از حد و استرس در مواقعی که در موقعیت تهدیدکننده ای قرار ندارید می تواند برای سلامت کلی و سلامت قلب شما خطرناک باشد.

استرس طولانی مدت (مزمن) ممکن است نتیجه نگرانی های مداوم در مورد شغل، رابطه، وضعیت سلامتی یا شرایط اقتصادی باشد. ممکن است خود را به صورت زیر نشان دهد:

  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • نشخوار فکری
  • غم و اندوه

همیشه دلیل استرس یکسان نیست و هیچگاه دو نفر تجربه مشابهی با آن ندارند.

استرس مزمن می تواند علائمی مانند موارد زیر را داشته باشد:

  • عضلات منقبض
  • انرژی کم
  • بیخوابی
  • سردرد
  • ناراحتی معده

استرس مزمن همچنین ممکن است باعث شود احساس کنید که کنترل احساسات یا اعمال خود را ندارید. ممکن است بیشتر اوقات نوسانات خلقی داشته باشید.

استرس همچنین مرکز ترس مغز شما را تحریک می کند. به بدن شما می گوید که در حالت جنگ یا گریز هستید، حتی در موقعیت های روزمره مانند کار یا رانندگی با ماشین تاثیر گذار است. سیل کورتیزول، یک هورمون استرس، را به بدن شما می فرستد تا به استرس “پاسخ” بدهد.

با گذشت زمان، افزایش سطح هورمون های استرس می تواند منجر به مجموعه ای از اثرات ناخواسته شود، مانند:

  • فشار خون بالا
  • افزایش التهاب
  • کاهش جریان خون به قلب
  • خطر بیشتر حمله قلبی و سکته مغزی

استرس و حمله قلبی

آیا استرس می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد؟

استرس می تواند بر بسیاری از قسمت های بدن، به ویژه قلب و سیستم قلبی عروقی شما تأثیر بگذارد.

تجزیه و تحلیل سال 2021 بیش از 900 بیمار مبتلا به بیماری قلبی زمینه ای اما پایدار را بررسی کرد. محققان می خواستند ببینند که قلب افراد و جریان خون به قلب آنها چگونه به استرس فیزیکی و روحی واکنش نشان می دهد. کاهش جریان خون به قلب می تواند باعث حملات قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی شود.

شرکت‌ کنندگان در این مطالعه تست‌ های استرس جسمی و روانی استاندارد شده‌ ای داشتند و تأثیر آن آزمایش‌ ها بر جریان خون به قلب آنها اندازه‌ گیری شد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که استرس روانی در طول یک یا هر دو آزمایش مطالعه بر قلب شرکت کنندگان تأثیر بیشتری می گذارد.

شرکت‌کنندگانی که تحت فشار روانی قرار گرفتند نیز در سال‌ های پس از آزمایش‌ ها احتمال حمله قلبی غیر کشنده یا مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی داشتند.

به عبارت دیگر، استرس تأثیر قابل توجهی بر سلامت قلب شما می گذارد و خطر حمله قلبی و سکته را برای سال های آینده نیز افزایش می دهد.

یک تجزیه و تحلیل مطالعه قبلی را با بیش از 24000 بیمار در 52 کشور تأیید کرد. این مطالعه نشان داد افرادی که سطح بالایی از استرس روانی را در سال قبل از مطالعه تجربه کردند، دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی در دوره پیگیری 5 ساله مطالعه بودند.

تاثیر مغز شما بر قلب شما

در میان چیزهای دیگر، تحقیقات به ناحیه ای از مغز به نام آمیگدال برای توضیح پاسخ استرس اشاره می کند. آمیگدال به عنوان “مرکز ترس” مغز نیز شناخته می شود.

وقتی احساس استرس یا اضطراب می کنید، آمیگدال فعال می شود و سیل هورمون های استرس را به بدن شما می فرستد تا پاسخ جنگ یا گریز را فعال کند. همچنین جریان خون به قلب را کاهش می دهد که قلب شما را از اکسیژن و مواد مغذی بسیار مورد نیاز محروم می کند.

در شرایط تهدید کننده زندگی، این امر ضروری است. شما را برای جنگیدن برای زندگی یا فرار آماده می کند اما در یک روز کاری معمولی وقتی رئیس یا همکارتان شما را ناراحت کرده است، این پاسخ طبیعی چندان مفید نیست.

با گذشت زمان، این سطح ثابت هورمون می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • التهاب در شریان های شما
  • سطوح بالاتر چربی بدن
  • مقاومت به انسولین بیشتر

همه این اثرات می تواند باعث ایجاد پلاک و بیماری شریانی شود که خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

یک بررسی 2020 با منبع معتبر نشان می دهد که خطر ناشی از استرس مشابه خطر ناشی از سایر عوامل خطرساز حمله قلبی شناخته شده است، از جمله:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • عدم تحرک و ورزش

در حالی که پزشکان ممکن است فکر کنند با بیماران خود در مورد حفظ وزن متوسط ​​و خوردن یک رژیم غذایی متعادل به منظور کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی صحبت کنند، آخرین تحقیقات نشان می دهد که بحث در مورد سطح استرس و کاهش استرس نیز ضروری است.

سکته

برای مدیریت استرس به روشی سالم چه کاری می توانید انجام دهید؟

استرس روانی مزمن با خطر بیشتر حمله قلبی و سکته مرتبط است اما سلامت روانی مثبت می تواند به کاهش خطر ابتلا به این حوادث کمک کند.

مدیریت استرس یک راه حل یکسان ندارد. ممکن است هفته‌ ها یا ماه‌ ها طول بکشد تا بفهمیم کدام تکنیک‌ های مدیریت استرس به بهترین شکل به شما کمک می‌ کند بر استرس حاکم شوید و اثرات فیزیکی استرس مزمن بر بدنتان را معکوس کنید.

این مراحل را برای کمک به مدیریت استرس به روشی سالم امتحان کنید:

بیشتر حرکت کنید. ورزش منظم به کاهش فشار خون، مدیریت وزن و مبارزه با بسیاری از خطرات قلبی عروقی مرتبط با حمله قلبی، از جمله استرس روانی کمک می کند. برای به دست آوردن پاداش، لازم نیست ورزش زیادی انجام دهید. با 15 تا 20 دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید و با سرعت و مدت زمانی که برای شما راحت است، حرکت کنید و ادامه دهید.

روی خواب تمرکز کنید. خواب و استرس رابطه متقابلی دارند. اغلب، افرادی که استرس مزمن را تجربه می کنند، در خواب کافی مشکل دارند که می تواند استرس و علائم آن مانند تحریک پذیری و نوسانات خلقی را بدتر کند. با ایجاد اتاقی مناسب برای خواب شروع کنید – فضایی خنک و تاریک بدون نور یا سر و صدای بیرون – و سعی کنید از وقفه در چرخه خواب خود جلوگیری کنید، مانند ورزش کردن در اواخر عصر یا غذا خوردن خیلی نزدیک به زمان خواب. 7 تا 8 ساعت بخوابید و در صورت نیاز یک چرت کوتاه در روز بزنید اما نه خیلی دیر و هنگام غروب.

به دیگران وصل بمانید. ملاقات با دوستان یا شام خوردن ​​با خانواده چیزی فراتر از دریافت اخبار یا تبریک گفتن جشن تولد است. این دوستی ها و روابط می توانند به بهبود سلامت قلب و کاهش سطح استرس شما کمک کنند.

هوشیار باشید. مدیتیشن، تمرین‌ های تنفسی کنترل‌ شده و ورزش‌ های ملایم مانند یوگا و تای چی، همگی برای فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن کار می‌ کنند. این قسمت از بدن به آرامش مغز و کاهش اثرات استرس کمک می کند.

حواس خود را پرت کنید. یک سرگرمی یا فعالیت جدید به استرس مزمن پایان نمی‌ دهد، اما می‌ تواند به منحرف کردن حواس شما از افکار منفی و دور کردن نگرانی‌ ها کمک کند. وقتی روی این مسائل متمرکز نیستید، مغز و بدن شما فرصتی برای استراحت پیدا می کند. با گذشت زمان، این حواس‌ پرتی‌ ها ممکن است بیش از استرس، ظرفیت مغز شما را اشغال کند.

چه کارهای دیگری می توانید برای تقویت سلامت قلب خود انجام دهید؟

کاهش استرس تنها اقدامی برای تقویت سلامت قلب و کاهش خطر حمله قلبی نیست. شما می توانید اقدامات دیگری را برای تقویت سلامت قلب و سلامت کلی خود انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

ورزش. این دو بار ذکر شده است زیرا بسیار مهم است. ورزش سطح کورتیزول را کاهش می دهد. همچنین اندورفین ترشح می کند – هورمون هایی که با استرس مبارزه می کنند، سلامت قلب را تقویت می کنند و گردش خون را در سراسر بدن افزایش می دهند. (به یاد داشته باشید، استرس جریان خون به قلب را کاهش می دهد).

چرت بزنید. یک روتین خواب سالم برای کاهش سطح استرس و مبارزه با اثرات استرس مهم است، اما چرت می‌ تواند نقشی فوری در تقویت سلامت قلب داشته باشد. در طول یک چرت، سطح کورتیزول کاهش می یابد که بخشی از استرسی که تجربه می کنید را از بین می برد.

سالم بخورید. یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای قلب شامل میوه ها و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی (مانند ماهی، مرغ، آجیل و حبوبات) و غلات کامل است. این غذاهای غنی از مواد مغذی می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و به شما در مدیریت وزن و سطح قند خون کمک کند.

واکسن بزنید. بیماری هایی مانند COVID-19 افراد مبتلا به بیماری قلبی یا مشکلات سلامت قلب را در معرض خطر بیشتری برای عوارض و مرگ قرار می دهد. واکسن زدن به کاهش خطر عفونت کمک می کند و اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، واکسن می تواند به کاهش خطر عوارض جدی کمک کند.

دارو را امتحان کنید. اگر هنوز استرس زیادی دارید، با پزشک صحبت کنید. برخی از داروهای تجویزی می توانند به کاهش تأثیر اضطراب بر بدن شما از جمله قلب کمک کنند. برخی داروها همچنین می توانند خطر حوادث قلبی عروقی از جمله حمله قلبی را کاهش دهند.

حرف آخر

استرس یک نیروی قدرتمند است. می تواند به شما در انجام وظایف کمک کند اما همچنین می تواند بر بدن شما، به ویژه بر قلب شما تأثیر بگذارد.

تحقیقات نشان می‌ دهد که استرس مزمن می‌ تواند منجر به التهاب در شریان‌ ها، تجمع پلاک و غیره شود و عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی و حمله قلبی به شمار می روند.

در واقع، استرس به اندازه سایر خطرات شناخته شده مانند چاقی، کلسترول بالا و دیابت یک عامل خطرساز مهم برای حمله قلبی است.

کاهش استرس به آسانی چرخاندن سوئیچ نیست. این نیاز به کار و پشتکار دارد اما معکوس کردن اثرات استرس بر بدن و قلب برای سلامتی شما حیاتی است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی