دسته‌بندی نشده

آیا احساسات و عواطف خود را می شناسید؟

تقویم فارسی اندروید

احساسات
برای قرن ها روانشناسان سعی کردند برای مفهوم خلق و خو و  احساسات تعاریف مختلف پیدا کنند. برخی از مطالعات اولیه که توسط “Robert Plutchik” انجام شد که استاد برتر کالج پزشکی آلبرت انیشتن و استاد کمکی در دانشگاه فلوریدای جنوبی بود انجام شود. وی معتقد بود که هشت احساسات اولیه در انسان وجود دارد که پایه و اساس تمام احساسات و رفتارهای وی است. این درحالی است که روانشناسان دیگر معتقدند که احساسات از هم جدا نیستند و با هم همپوشانی دارند. هر احساسی می تواند تاثیر مستقیمی بر خلق و خو داشته باشد. احساسات را پاسخ کوتاه مدت به یک حادثه و خلق و خو را یک رفتار بلند مدت توصیف می کنند. در ادامه به توصیف برخی از احساسات اصلی می پردازیم. با هفت گنج همراه باشید.

خشم و برافروختگی

خشم در چهره و یا به وسیله ی زبان بدن ابراز می شود. خشم می تواند سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون بوده و بدن را در حالت آماده باش قرار دهد. اگر چه خشم به عنوان یک احساس کوتاه مدت شناخته می شود اما در صورتی که به طول بیانجامد می تواند تاثیر مستقیمی بر خلق و خو بگذارد. خشم طولانی مدت منجر به استرس می شود. در برخی موارد خشم ابراز نشده یا خشم پنهان می تواند سبب افسردگی شود. با این حال روانشناس “Carol Tavris” معتقد است که خشم سبب افسردگی خارجی می شود. به عبارتی فردی که خشم پنهان دارد به نوعی ازافسردگی با حرکات و رفتارهای پرخاشگرانه و منفی مواجه می شود. مثلا کسی که نسبت به طلاق والدین خود خشمگین باشد در بزرگسالی ممککن است نسبت به همسرش بدرفتار یکند.

ترس از احساسات مبهم و مرموز است

ترس در پاسخ به یک تهدید تجربه می شود. در برخی موارد ترس می تواند منجر به ایجاد یک نوع اضطراب منجر شود. اما بیشتر روانشناسان به این معتقدند که بین ترس و اضطراب تفاوت های زیادی وجود دارد. ترس سبب تحریک ترشح آدرنالین و نوراپی نفرین شده و فرد را آماده ی جنگ یا گریز می کنند. درحالی که ترس ناشی از یک تهدید مستقیم است اضطراب به علت یک نوع تهدید غیرمستقیم بیان می شود. همچنین اضطراب هورمون مختص استرس یا همان کورتیزول را ترشح می کند اما آدرنالین و نوراپی نفرین ترشح نمی شود. به همین علت است که کسی که مدام مضظرب باشدبه نظر می رسد که از نظر جسمی یا عاطفی فلج است و نوعی حالات غیر طبیعی دارد.

غم و اندوه

غم و اندوه ناشی از از دست دادن و درماندگی است. درحالی که غم و اندوه باعث ایجاد خلق و خوی افسرده می شود اما این دو با هم متفاوتند. غم و اندوه معمولا در پاسخ به یک رویداد خاص ایجاد می شود درحالی که افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی رخ می دهد. فرد افسرده علاقه اش را به انجام فعالیت های روزانه از دست می دهد و حتی ممکن است تمایل به خودکشی پیدا کند.

شادی

شادی یک احساس ناشی از یک رویداد مثبت است. هنگامی که یک رخداد مثبت برای مدت طولانی در شما ادامه پیدا می کند منجر به ایجاد نوعی خلق و خوی شاد در شما می شود.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی