سلامت سلامت جسمي

آشنایی با 10 علائم رایج فشار خون بالا

تقویم فارسی اندروید
فشار خون

طبق بررسی‌های صورت گرفته، 1.2 میلیارد نفر در جهان مبتلا به فشار خون هستند. فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود. فشار خون بالا علائم گوناگونی در هر فرد دارد و شدت این علائم نیز متفاوت است. در این مقاله 10 مورد از علائم رایج فشار خون بالا را ذکر کرده‌ایم. مطالعه این مطلب فقط 7 دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت، اما قطعا پس از آن، به‌راحتی می‌توانید این عارضه را در خود و اطرافیانتان تشخیص دهید.

1_ فشار خون بالا؛ عاملی موثر بر اختلالات و مشکلات بینایی

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که آیا فشار خون بالا با اختلال بینایی ارتباط دارد؟ در پاسخ باید گفت درست مانند سایر اندام‌های بدن، عملکرد متعادل چشم‌ها نیز به جریان خون وابسته است. افرادی که فشار خون بالا دارند، ممکن است عروق ظریف چشم‌های آن‌ها که مسئول انتقال خون غنی از مواد مغذی به چشم‌ها هستند، آسیب ببینند. این افراد باید سریعا برای درمان فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنند. در برخی مواقع ممکن است متخصص با تجویز قرص والزودک برای درمان فرد بیمار اقدام کند.

مشکلات بینایی

2_ درد قفسه سینه؛ یکی از علائم بارز در افراد مبتلا به فشار خون

درد قفسه سینه از علائم دیگر فشار خون بالا است. در واقع این درد در برخی مواقع ناشی از فشار خون ریوی خواهد بود. فشار خون ریوی، فشار خون بالا در رگ­‌هایی است که خون را به ریه­‌ها منتقل می­‌کنند. از این رو در بعضی موارد، این رخداد ممکن است منجر‌به درد قفسه سینه شود. این مورد در افرادی که به فشار خون بسیار بالا و پرخطر مبتلا هستند، به‌تدریج دیده خواهد.

دراین‌صورت فرد می‌تواند با مراجعه به پزشک دردهای قفسه سینه ناشی از فشار خون بالا را کنترل کرده و برای درمان اقدام کند. در فشار خون پرخطر ممکن است پزشکان برای درمان این عارضه، داروهایی هم‌چون قرص تلمیزارتان را برای افراد تجویز می‌کنند.

3_ ارتباط بین بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا در زنان و مردان

یکی از عوارض فشار خون بالا، ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی است. از بیماری‌هایی که ممکن است فرد مبتلا به فشار خون به آن‌ها مبتلا شود، شامل موارد زیر خواهند شد:

  • نارسایی قلبی
  • آریتمی
  • سکته قلبی
  • حمله قلبی
  • ایست قلبی ناگهانی

اگر فشار خون بالا میان اعضای خانواده‌تان وجود دارد یا برای ابتلا به آن مستعد‌ هستید، برای درمان یا پیشگیری هرچه سریع‌تر اقدام کنید. در‌صورت مشاهده هرگونه از علائم بیماری قلبی همراه با فشار خون بالا، ممکن است پزشک علاوه‌بر قرص قلب، داروهای فشار خون را نیز برای فرد تجویز کند.

4_ مشکلات تنفسی؛ یکی از شایع‌ترین علائم فشار خون بالا در کودکان و بزرگسالان

اگر فردی به PAH یا پرفشاری خون ریوی مبتلا باشد، ممکن است هنگام انجام فعالیت‌های سنگین روزمره با تنگی نفس مواجه شود. پرفشاری خون ریوی به افزایش فشار خون در سرخرگ یا سیاهرگ ریوی و به‌طورکلی افزایش فشار خون در عروق ریه‌ها شناخته شده است که منجر‌به تنگی نفس می‌شود.

بیماری‌ قلبی

5_ وجود خون در ادرار؛ از نشانه‌های فشار خون بالا

وجود خون در ادرار به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. این خون در برخی موارد کاملا مشخص بوده و باعث قرمزی رنگ ادرار می‌شود؛ اما در برخی موارد فقط با انجام آزمایش‌های مختلف قابل تشخیص است. این اتفاق ممکن است در افراد متعدد به‌دلیل فشار خون بالا نیز صورت گیرد. توصیه می‌کنیم حتما پس از مشاهده این علائم در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کرده تا مناسب‌ترین روش درمان را آغاز کنید.

6_ احساس کوبش در سینه، گردن یا گوش در افراد مبتلا به فشار خون بالا

افزایش فشار خون به تغییر در جریان خون منجر می‌شود. در‌صورت ابتلا به فشار خون بالا، ممکن است مواردی هم‌چون استرس، الکل و کافئین باعث احساس کوبش در گوش یا گردن شوند. در واقع می‌توان گفت این احساس، یکی از علائم فشار خون بالا محسوب می‌شود که در برخی بیماران مشاهده می‌شود. وقتی فشار خون بالا است، جریان خون از طریق شریان کاروتید متلاطم می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد صدای ضربان در گردن، سینه یا گوش خواهد شد.

7_ سردردهای شدید؛ یکی از علائم بارز افزایش فشار خون

سردردهای ناشی از فشار خون همیشه زمانی به سراغ افراد می‌آیند که فشار خون حدود 20 روی 12 باشد. این سردردها در افراد مبتلا به فشار خون معمولا ضربان‌دار بوده و ممکن است صبح‌گاهی باشند. در افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، سردردها معمولا با تاری دید و حالت تهوع همراه هستند. برای بهبود سردردهای ناشی از افزایش فشار خون، توصیه می‌کنیم رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی هم‌چون میوه و سبزیجات داشته باشید.

8_ خون دماغ؛ یکی از نشانه‌های نادر فشار خون بالا در جوانان

یکی از دلایل خون دماغ شدن، نداشتن توانایی کافی بدن در لخته کردن خون است. زمانی که فشار خون بسیار بالا رفته و کنترل نشده باشد، باعث علائم مختلفی از جمله خون دماغ شدن خواهد شد. با این وجود این عارضه بسیار نادر بوده و در افراد اندکی رخ می‌دهد.

9_ بعضی از افراد مبتلا به فشار خون دچار بی‌خواب می‌شوند

در هنگام خواب طبیعی، فشار خون کاهش پیدا می‌کند. داشتن مشکلات خواب، به معنای این است که فشار خون شما برای مدت طولانی‌تری بالاتر می‌ماند. طبق تحقیقات انجام شده، در افرادی که هنگام خواب بیش از 14 دقیقه طول می‌کشد تا به خواب بروند، خطر ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است. هرچه مدت زمان بیداری شما قبل از خواب بیشتر باشد، احتمال خطر فشار خون بالا خواهد بود.

10_ سرگیجه‌های ناشی از افزایش فشار خون

گیجی‌های مکرر و مداوم به‌طورقابل‌توجهی بر زندگی افراد تاثیرگذارند‌. با این حال، ممکن است سرگیجه‌های خطرناک و ناگهانی گاهی نشانه یک مشکل تهدید‌کننده در زندگی باشند. در افزایش فشار خون طولانی‌مدت، ممکن است فرد دچار حالت‌هایی از گیجی و سرگیجه شود. سرگیجه ناگهانی که گاهی اوقات از بالا بودن فشار خون ایجاد می‌شود، ممکن است به دلیل کند شدن فرآیند اکسیژن‌رسانی به مغز باشد.

کنترل فشار خون با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص

در این مقاله، 10 مورد از علائم فشار خون بالا را ذکر کرده و توضیحاتی در مورد بروز هر کدام از آن‌ها دادیم. توجه داشته باشید که وقتی متوجه فشار خون بالای خود شدید، باید برای همیشه فشار خونتان را کنترل و درمان کنید. این احتمال وجود دارد که فشار خون شما به حالت عادی برگردد؛ اما برای این کار باید مصرف داروهای تجویز شده را ادامه داده و تغییراتی در سبک زندگی خود به وجود آورید.

توصیه می‌کنیم میزان فشار خون خود را یادداشت کنید و آن را در مراجعات منظم همراه خود داشته باشید. این امر به پزشک در تشخیص هرگونه مشکل احتمالی پیش از پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی