خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با همه خواص پیازچه

تقویم فارسی اندروید

انواع پیازچه دارای ریشه های سفید و ساقه های توخالی با رنگ سبز تیره است. عطر و طعمی ملایم نسبت به پیاز بالغ دارد و می تواند یک جایگزین کامل برای پیاز باشد. خواص پیازچه بسیار زیاد است و می تواند خام یا پخته شده استفاده شود. این سبزی در تمام طول سال در دسترس است. پیازچه، پیازهای بسیار جوان هستند که قبل از رسیدن کامل برداشت می شود. ریشه سفید دارد و طعم پیاز مانند آن بسیار ملایم و خوشمزه است. این سبزی در غذاهای آسیایی حیاتی است و اغلب به عنوان یک عنصر حیاتی در غذاهای ژاپنی، چینی و کره ای یافت می شود. در کنار سایر سبزیجات که یک خانواده مشترک هستند، یکی از اجزای اصلی رژیم های مختلف به علت تنوع آن و همچنین مزایای سلامتی محسوب می شود. به عنوان مثال: رژیم غذایی ماکروبیوتیک رژیم غذایی گیاهی است که سبب افزایش مصرف سبزیجات تازه مانند پیازچه می شود.

خواص پیازچه

تاریخچه

ریشه کلمه پیازچه در کلماتی یونان باستان ردیابی می شود. امروزه پیازچه تبدیل به بخش مهمی از غذاهای سنتی و جشن های مختلف شده است. پیازچه در عید یهودیان نقش مهمی دارد و تخمیر شده اش در در ویتنام برای سالن نوی ویتنامی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین یک ماده اساسی در پالاپا محسوب می شود که یک غذای فیلیپینی است که برای تهیه کردن غذاهای سرخ شده و یا ادویه ای کردن غذاها استفاده می شود. پیازچه در ژاپن در کنار برنج و ظروف داغ استفاده می شود.

خواص پیازچه

پیازچه در مقایسه با پیاز، طعم کمتری دارد اما در افزایش طعم غذاها مفید است. خواص پیازچه مزایای سلامتی زیادی را برای انسان به ارمغان می آورد زیرا آنها از مواد مغذی مختلفی سرشار هستند. پیازچه با مواد مغذی مختلف، این مزایای سلامتی را فراهم می کند:

کمک به کاهش وزن

پیازچه دارای کالری بسیار کمی است اما غنی از مواد مغذی است که علاوه بر رژیم غذایی نیز فوق العاده عالی محسوب می شود. مقدار زیادی فیبر ارائه می دهد که 10 درصد از نیاز روزانه فیبر را فراهم می کند. این سبزی کاهش وزن را با کاهش گرسنگی و سیر نگه داشتن برای مدت زمان بیشتری بهبود می بخشد. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که خواص پیازچه همچنین برخی از ژن هایی که در چاقی دخالت دارند را تغییر می دهد. مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شده نشان می دهد که این موش ها هنگام استفاده از عصاره پیازچه برای 5 تا 6 هفته با کاهش وزن بدن و همچنین کاهش سلول های چربی مواجه شدند. در واقع باعث افزایش سطح پروتئین خاصی می شود که از تجزیه چربی حمایت می کند. اضافه کردن پیازچه به رژیم غذایی با دیگر غذاهای کم کالری مانند سبزیجات و میوه کمک می کند تا دور کمر را تحت کنترل نگه دارید.

خواص پیازچه

لخته شدن خون

از خواص پیازچه وجود ویتامین K است. مصرف نیم فنجان از آن می تواند نیاز روزانه ویتامین K را برای یک روز تامین کند. ویتامین K یک عنصر حیاتی است که نقش مهمی در لخته شدن خون دارد. لخته خون برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در هنگام آسیب ضروری است. همچنین به پلاسما و پلاکت ها اجازه می دهد که دو جزء خون باشند که در صورت آسیب رسیدن به لخته شدن خون منجر شود. کمبود ویتامین K موجب کبودی و خونریزی آسان از بینی و لثه می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می دهد که خواص پیازچه سیستم ایمنی را برای جلوگیری از بیماری و همچنین تقویت می کند. این به خاطر تغییر سلول های خاصی در سیستم ایمنی بدن است که به مقابله با مهاجمان خارجی موجود در بدن کمک می کند و همچنین بیماری را متوقف می کند. مطالعه انجام شده بر روی موش ها با پیازچه به عنوان یک عنصر تغذیه ای منجر به افزایش عملکرد سیستم ایمنی با ترویج فعالیت این سلول های ایمنی حیاتی گردید. مطالعه دیگری نشان داد که ترکیب خاصی در پیازچه وجود دارد که تولید آنتی بادی را برای مبارزه با آنفلوانزا افزایش می دهد. مصرف پیازچه مقداری از ویتامین C را ارائه می دهد که یک آنتی اکسیدان است که عملکرد ایمنی را افزایش می دهد و از عفونت جلوگیری می کند.

خواص پیازچه

قلب سالم

امروزه بیماری قلبی تبدیل به یک مشکل شایع شده است و در ایالات متحده آمریکا عامل اصلی مرگ و میر محسوب می شود. خواص پیازچه باعث کاهش برخی از مشکلات بهداشتی مانند تری گلیسیرید، کلسترول کلی و کلسترول بد می شود. سایر مطالعات نشان داد که هنگام استفاده از عصاره پیازچه برای درمان موش ها جریان خون آنها بهبود می یابد. پیازچه با استفاده از ویتامین K به محافظت از قلب کمک می کند. همچنین جلوگیری از سفتی شریان ها بوسیله مسدود کردن رسوبات کلسیم در دیواره شریان ها. رژیم غذایی متعادل و تغذیه قلب را قوی و سالم نگه می دارد.

استخوان های قوی تر

ویتامین K نیز در تقویت استخوان ها مفید است. این ویتامین باعث افزایش سلامتی استخوان می شود و تولید برخی از پروتئین ها برای حفظ کلسیم استخوان ضروری است و همچنین تراکم استخوان را افزایش می دهد. مطالعه بر روی بیماران مبتلا به پوکی استخوان با استفاده از ویتامین K نشان داد که احتمال شكستگی را پایین می آورد و همچنین برای حفظ تراكم استخوان كمك می كند. کمبود ویتامین K با افزایش احتمال شكستگی های ران در زنان سالخورده و مردان ارتباط دارد. ویتامین K با ویتامین D و کلسیم باعث تقویت سلامت استخوان می شود.

خواص پیازچه

مانع رشد سرطان

پیازچه دارای برخی ترکیبات است که باعث کاهش رشد سرطان می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که خواص پیازچه موجب سرکوب رشد تومور در موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ می شود و باعث کاهش التهاب می شود و همچنین میزان بقای موش را افزایش می دهد. افزایش مصرف اسکالیزها با کاهش 30 درصدی احتمال ابتلا به سرطان پروستات همراه است. پیازچه شامل آلیسین است که توانایی مبارزه با سرطان را دارد. مطالعه ای در چین نشان داد که درمان سلول های سرطانی معده با آليسین باعث جلوگیری از رشد سرطان می شود.

تقویت بینایی

پیازچه برای تولید ردوپسین که یک پروتئین است و مقدار زیادی از ویتامین A را دارد، ضروری است. ردوپسین برای شبکیه چشم و برای جذب نور بیشتر حیاتی است و مانع ابتلا به شب کوری و همچنین ضعف بینایی چشم می شود. همچنین از مشکلات چشم مانند زخم قرنیه و آب مروارید جلوگیری می کند.

سلامت گوارشی

خواص پیازچه سلامت سیستم گوارشی را افزایش می دهد زیرا به حفظ سلامت روده کمک می کند و از اسهال جلوگیری می کند. این سبزی دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که باکتری های بد که عمدتا باعث ایجاد اسهال می شوند را از بین می برد. علاوه بر این، ویتامین C موجود در آن باعث جذب مواد غذایی و کمک به هضم غذا می شود که از مدفوع و یبوست جلوگیری می کند.

مشکلات قاعدگی

اغلب بانوان با درد قاعدگی که در شکم و کمر رخ می دهد مواجه شده اند. تحقیقات نشان می دهد که دردهای قاعدگی زمانی رخ می دهد که بدن زنان خیلی سرد شود اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است. زنان باید غذاهایی که دارای تأثیر گرم بر روی بدن هستند را مصرف کنند. غذاهایی که باعث تأثیر گرما بر بدن می شوند دارچین، زنجبیل، جوز هندی، شکر قهوه ای، سیر و انواع پیاز است.

خواص پیازچه

بهبود پوست

پیازچه در بهبود کلی سلامت پوست به علت حضور آليسين مفید است. این ترکیب مانع از چروک شدن پوست و پیری زودرس می شود. علاوه بر این، آلیسین باعث تیره شدن پوست و تشدید تن پوست می شود. این سبزی حاوی ویتامین C است که در صورت استفاده از آن به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی عمل کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین در جهت بهبود سلامت پوست با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

مبارزه با آنفلوآنزا

محققان دانشگاه Toyama در ژاپن متوجه شده اند که فروکتان در پیازچه فعالیت ضد ویروسی علیه ویروس های آنفلوانزا را انجام می دهد. این مطالعه که در مجله Food Chemistry منتشر شده اشاره می کند که فعالیت ضد ویروسی به طور خاص از قسمت سبز رنگ پیازچه است.

کنترل هیپرگلیسمی در بیماران دیابتی

محققان موسسه علوم مواد غذایی در دانشگاه Inje در کره، تاثیر عصاره پیازچه را به طور موثر در کنترل هیپرگلیسمی در موشهای مبتلا به دیابت شناسایی کرده اند. این مطالعه که در مجله Nutrition Research و Practice منتشر شده است نشان می دهد که تجویز خوراکی این عصاره باعث کاهش معنی داری در میزان گلوکز طی 30 تا 120 دقیقه پس از مصرف می شود.

خواص پیازچه

دیگر خواص پیازچه و موارد مصرف

در درمان سردرد، سرماخوردگی، سوء هاضمه، بی خوابی و درد معده مفید است.
دستگاه تنفس را تازه می کند و همچنین به خلط خاتمه می دهد.
با تحریک غدد عرق، تعریق را ترویج می دهد.
برای درمان اسهال استفاده می شود.
خستگی و استرس را کاهش می دهد.
برای گلودرد مناسب است.

احتیاط

افرادی که به پیاز حساس هستند ممکن است واکنش های ناخوشایندی به پیازچه هم داشته باشند.
علائمی مانند استفراغ، تنگی نفس، خارش، خس خس سینه یا تحریک پوست ممکن است تجربه شود.
اگر دچار علایم ذکر شده در بالا شدید، بلافاصله با پزشک مشورت نمایید.
افرادی که داروهایی مانند نیتروژن خون و یا وارفارین مصرف می کنند باید مراقب باشند.
افرادی که در معرض مشکلات سلامتی قرار دارند باید قبل از مصرف آن به پزشک مراجعه کنند.

خواص پیازچه

راه هایی برای مصرف

برگ ها به عنوان سبزیجات یا پخته یا خام مصرف می شوند.
همچنین می تواند مانند سیر یا پیاز استفاده شود.
پیازچه در سالادها، سس سالسا و دستور العمل های آسیایی به صورت خام استفاده می شود.
پیازچه خرد شده در رشته فرنگی، سوپ، ساندویچ، غذاهای دریایی، سیب زمینی سرخ کرده و کاری استفاده می شود.
در جنوب غربی ایالات متحده و مکزیک، پیازچه با نمک، کباب شده و با برنج و پنیر سرو می شود.
در ژاپن، پیازچه با غذاهایی چون رشته فرنگی، توفو، سیب زمینی سرخ کرده و غیره همراه است.
به عنوان یک اشتها آور با غذای اصلی در هند به صورت خام مصرف می شود.
روغن پیازچه از برگ های سبز آن ساخته می شود.
در سوفله، پنکیک، غذاهای سرخ کرده، ماکارونی، سوپ و رشته فرنگی استفاده می شود.
در جنوب آسیا، آن را با برنج سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده و نودل سرو می کنند.

منبع : healthbenefitstimes

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی