تغذيه سالم سلامت

9 نکته ی تغذیه ای برای داشتن استخوان های محکم و سالم و دوری از پوکی استخوان

راز داشتن استخوان های محکم و سالم چیست ؟ چگونه می توانید از پوکی استخوان دوری کنید ؟ برای داشتن استخوان های سالم و قوی رعایت نکات بسیاری لازم است. بخشی از این نکات نکات تغذیه ای هستند. با هفت گنج همراه باشید.

استخوان های محکم و سالم

می دانید که استخوان های سالم و قوی می توانند بخش مهمی از سلامت فرد را تشکیل دهند. بسیاری از افراد به علت پوکی استخوان یا بیماری های از این قبیل بسیاری از فعالیت های روزمره ی خود را نمی توانند به خوبی انجام دهند. افرادی که تغذیه ی سالم نداشته باشند یا اصول حرکتی درستی را راعایت نکنند یا پایه ی استخوان بندی خوبی نداشته باشند بیشتر مواقع در معرض پوکی استخوان و دردسر های مربوط به آن هستند. در ادامه 9 نکته ی تغذیه ای را برای شما مرور می کنیم تا با رعایت آن ها سلامت استخوان هایتان را تضمین کنید.

  • روزانه دو تا سه وعده لبنیات بخورید.

انواع کم چرب این لبنیات هنوز هم غنی از کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات بسیار برای استخوان های شما ضروری بوده و استحکام آن ها را تامین می کند. یک وعده لبنیات می تواند از 200 میلی لیتر شیر، یک قطعه ی کوچک پنیر و یک ظرف کوچک ماست تشکیل شده باشد.

 

  • اگر به لبنیات آلرژی دارید چکار باید کرد

اگر شما به لبنیات آلرژی دارید یا اینکه میلی به خوردن آن ها ندارید اصلا نباید از نیاز بدنتان به مقادیر زیاد کلسیم غافل شوید. می توایند سویا را جایگزین لبنیات کنید. سویا مقدار زیادی کلسیم دارد که می توانید از آن بهره ببرید.

 

  • در کنار سویا از مواد غذایی دیگر نیز استفاده کنید

لازم است در کنار سویا لازم است از مواد غذایی دیگر نیز استفاده کنید. به شما توصیه می کنیم یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و البته متنوع داشته باشید. مواد غذایی دیگری که دارای کلسیم می باشند عبارتند از: ماهی ساردین، سبزیجات برگ سبز، حبوبات، انجیر خشک و نان

 

  • اهمیت ویتامین D

بسیار خب شما کلسیم را در برنامه ی غذایی خود گنجاندید اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بدن شما در فرایند جذب کلسیم به یک ماده ی دیگر نیاز دارد و آن ویتامین D می باشد. ویتامین D در بدن کمک می کند تا کلسیم به خوبی جذب شود. نور خورشید منبع غنی ویتامین D است. شما با یک پیاده روزی نیم ساعته در نور ملایم خورشید می توانید این ویتامین را در اختیار بدنتان قرار دهید. به علاوه منابع غذایی که از این ویتامین بهره منده هستند عبارتند از: روغن ماهی، تخم مرغ، پنیر، غلات و حبوبات. به علاوه شما م یتوانید از مکمل های غذایی ویتامین D به صورت روزانه و زیر نظر پزشک استفاده نمیایید.

 

  • تنوع را در رژیم غذایی

تنوع را در رژیم غذاییتان فراموش نکنید. لازم است از مواد غذایی مختلف و گروه های متنوع در رژیم غذاییتان استفاده کنید تا از منابع موجود در آن بهره مند شوید.

  • روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزی مصرف کنید.

  • سیگار را ترک کنید. به کل از دخانیات دوری کنید.

  • از مشروبات الکلی دوری نمایید.

 

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی