تغذيه سالم سلامت

کاهش هیستامین در بدن خود چگونه ممکن است؟

تقویم فارسی اندروید

همه ما در بدن خود هیستامین داریم که به طور معمول فقط باعث ایجاد حساسیت های فصلی جزئی می شود. با این حال، شما می توانید به ویژه به این مواد شیمیایی حساس باشید که می تواند مشکلات واقعی در زندگی روزمره شما ایجاد کند. از آنجایی که بیشتر هیستامین ها از غذا می آیند، بهترین درمان برای عدم تحمل هیستامین، تغییرات رژیم غذایی است. این مراحل را برای کاهش هیستامین ها امتحان کنید تا  آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید و احساس بهتری داشته باشید.

کاهش هیستامین ها

غذاهایی که برای کاهش هیستامین باید بخورید

1. غذاهای تازه و بدون نگهداری: به طور کلی، هر ماده غذایی با مواد نگهدارنده حاوی هیستامین بالایی است. این بدان معناست که غذای تازه و بدون بسته بندی بهترین گزینه برای شماست. سعی کنید تا جایی که می توانید وعده های غذایی تازه بخورید تا سطح هیستامین خود را پایین نگه دارید.

  • گوشت، مرغ و ماهی تا زمانی که بسته بندی یا نگهداری نشده باشند، همه خوب هستند.
  • غذاهای منجمد مانند گوشت، ماهی و سبزیجات معمولاً خوب هستند، به شرطی که تازه منجمد شده باشند و هیچ گونه نگهدارنده اضافه ای نداشته باشند.
  • ممکن است پختن برخی از وعده های غذایی خود کمک کند، بنابراین این زمانی عالی برای یادگیری برخی از دستور العمل های جدید است!

2. میوه ها و سبزیجات: بیشتر اینها بی خطر هستند و همیشه انتخاب های سالمی هستند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

  • در این قاعده استثناهایی وجود دارد. به طور کلی، آووکادو، موز و پلانتین (موز سبز)، مرکبات، بادمجان و اسفناج همگی سرشار از هیستامین هستند، بنابراین از آنها دوری کنید.

3. غلات کامل: غلات به طور طبیعی هیستامین کمتری دارند، بنابراین نباید مشکلی ایجاد کنند. به راحتی می توانید نان، ماکارونی، برنج، جو دوسر و آرد را در رژیم غذایی عادی خود بگنجانید.

  • نان خمیر ترش و محصولات مخمر مانند مارمیت نسبت به نان های سبوس دار دارای هیستامین بیشتری هستند بنابراین سعی کنید از مصرف آنها اجتناب کنید.
  • غلات سبوس دار و محصولات گندم کامل نسبت به انواع سفید سالم تر هستند، بنابراین اگر معمولاً نان سفید و برنج می خورید، به سراغ این نوع بروید.

4. جایگزین های شیر و تخم مرغ: محصولات لبنی مانند پنیر و شیر سطح هیستامین شما را افزایش می دهند اما جایگزین های شیر خوب هستند. شیر موجود در رژیم غذایی خود را با انواع سویا، جو یا نارگیل جایگزین کنید. تخم مرغ تازه نیز خوب است.

  • برخی از افراد شیر بز یا گوسفند را بهتر از شیر گاو تحمل می کنند، بنابراین اگر می خواهید لبنیات بیشتری در زندگی خود داشته باشید، این را امتحان کنید. پنیرهایی نیز از این منابع شیر تهیه می شود.

غذاهایی که برای کاهش هیستامین باید از آنها اجتناب کنید

1. غذاهای تخمیری، ترشی یا کنسرو شده: هر نوع نگهدارنده ای تمایل به هیستامین بالایی دارد. چیزهایی مانند گوشت پخته شده یا دودی، سوسیس، بیکن، کنسروها یا هر چیزی که در سرکه بسته بندی شده است را حذف کنید.

  • غذاهای تخمیر شده رایج عبارتند از: ماست، کفیر، میسو و ترشی. به ویژه کلم ترش، غلظت بالایی از هیستامین را نشان داده است.
  • وعده‌ های غذایی منجمد معمولاً حاوی مواد نگهدارنده بالایی نیز هستند بنابراین تا جایی که می‌ توانید از آنها صرفنظر کنید.

2. مرکبات: در حالی که اینها خوشمزه و به طور معمول سالم هستند، مرکبات بدن شما را تحریک می کنند تا هیستامین ترشح کند. از پرتقال، لیمو، لیموترش، گریپ فروت و غذاهای مشابه خودداری کنید.

  • این برای آب میوه های مرکبات نیز صدق می کند.
  • به یاد داشته باشید که هنوز مقدار زیادی میوه های غیر مرکباتی در رژیم غذایی خود داشته باشید. این برای دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن مهم است.

3. لوبیا و حبوبات، گوجه فرنگی، بادمجان، اسفناج و آووکادو: سبزیجات معمولاً بسیار سالم هستند اما در صورت عدم تحمل هیستامین نه. اکثر آنها خوب هستند اما گوجه فرنگی، بادمجان، اسفناج و آووکادو هیستامین آزاد می کنند. بیشتر حبوبات و لوبیاها همچنین دارای هیستامین بالایی هستند، بنابراین باید از آنها نیز اجتناب کنید.

4. شیر و پنیر: این محصولات لبنی تمایل به ترشح هیستامین دارند. یا مصرف آنها را قطع کنید یا از جایگزین های لبنیات استفاده کنید تا از تحریک علائم خود جلوگیری کنید.

  • به یاد داشته باشید که هنوز هم می توانید جایگزین های شیر سویا یا نارگیل داشته باشید.
  • سطوح هیستامین در پنیرها بسته به سن و دمای نگهداری آن ممکن است متفاوت باشد.

5. آجیل درختی، دارچین و شکلات: محصولاتی از درختانی مانند این ها، تمایل به هیستامین ها و به طور کلی آلرژن ها دارند. مراقب باشید از محصولات آجیل درختی و همچنین محصولاتی مانند دارچین و شکلات اجتناب کنید.

  • این برای اقلام حاوی آجیل درختی نیز صدق می کند. برای مثال شیر بادام ممکن است شما را آزار دهد.

6. شراب و آبجو: هر دوی این نوشیدنی ها دارای مواد نگهدارنده زیادی به خصوص سولفیت هستند. آنها بیشتر از سایر انواع الکل هیستامین شما را افزایش می دهند.

  • از نظر فنی تمام الکل ها از نظر سطح هیستامین برای شما مضر است بنابراین اگر برای کاهش هیستامین بسیار حساس هستید، ترک کامل نوشیدنی ایده خوبی است.

درمان های پزشکی برای کاهش هیستامین

1. اگر علائم عدم تحمل هیستامین را دارید به متخصص آلرژی مراجعه کنید. تشخیص عدم تحمل هیستامین دشوار است و شما نمی توانید آن را خودتان در خانه تشخیص دهید. آزمایش و نظارت از متخصص آلرژی تنها راه مطمئن برای دانستن این است که آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. اگر مشکوک به عدم تحمل هیستامین هستید، با یک متخصص آلرژی ملاقات کنید تا آزمایش بدهید.

  • علائم اصلی عدم تحمل هیستامین شبیه آلرژی های فصلی است. ممکن است پس از خوردن غذاهای غنی از هیستامین، عطسه، خارش چشم، احتقان، سردرد و کهیر را تجربه کنید.
  • برخی از افراد مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال یا یبوست را نیز تجربه می کنند.
  • هیچ آزمایش آزمایشگاهی قابل اعتمادی برای عدم تحمل هیستامین وجود ندارد بنابراین پزشک شما احتمالاً تغییر رژیم غذایی سختگیرانه و بدون هیستامین را پیشنهاد می کند تا ببیند آیا این باعث بهبودی شما می شود یا خیر.

2. برای کنترل علائم خود آنتی هیستامین مصرف کنید. داروهای آنتی هیستامین، هیستامین ها را در بدن شما مسدود کرده و از ایجاد مشکل جلوگیری می کند. اگر علائم شما با تغییرات رژیم غذایی بهتر نشد، از پزشک خود بخواهید بهترین دارو را برای کنترل علائم شما تجویز کند.

  • آنتی هیستامین های رایج شامل لوراتادین، دیفن هیدرامین و ستیریزین هستند.
  • بدون مشورت با پزشک خود آنتی هیستامین مصرف نکنید. اینها معمولاً برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند.
  • ممکن است متخصص آلرژی شما آنتی هیستامین قوی تری نیز تجویز کند.

3. اگر در رعایت رژیم غذایی خود مشکل دارید با یک متخصص تغذیه کار کنید. رعایت رژیم کم هیستامین سخت است، بنابراین اگر به کمک نیاز داشته باشید کاملا طبیعی است. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و در مورد عدم تحمل هیستامین خود به او بگویید. آنها می توانند یک برنامه غذایی برای شما تهیه کنند تا مجبور نباشید در مورد انتخاب غذاهای مناسب استرس داشته باشید.

  • متخصصان آلرژی معمولاً از نزدیک با متخصصان تغذیه همکاری می کنند، بنابراین از متخصص آلرژی خود برای توصیه یا ارجاع کمک بخواهید.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی