سلامت سلامت جسمي

چند قدم از پوکی استخوان دور شوید

تقویم فارسی اندروید

چند قدم از پوکی استخوان دور شوید

پوکی استخوان

مراقب های لازم برای کنترل خاموش ترین بیماری جهان

 

پوکی استخوان یک بیماری خاموش وپنهان است که ممکن است به آن مبتلا باشید و خوتان ندانید تا زمانی که شمارا زمینگیر کند. بر اساس یافته های یک مطالعه جید که در سال 2010 میلادی روی ساکنان بالای 50 سال ایالت متحده انجام گرفته بود،مشخص شد که روند کاهش تراکم استخوان و خطر شکستگی در افراد بالای 50 سال به طور قابل توجهی افزایش می یابد.نرخ شکستگی استخوان در سنین بالا که یکی از عوارض رایج پیری است در حال افزایش است؛ نزدیک به 9 میلیون فرد بزرگسال در ایالات متحده پوکی استخوان دارندو بیش از 48 میلیون نفر از کمبد توده استخوانی رنج می برند. این افراد به شکل قابل توجهی در معرض ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان قرار دارند . یکی از نخستین اقداماتی که بنیاد ملی پوکی استخوان برای مبارزه با این بیماری انجام می دهد،سنجش تراکم استخوان در نواحی لگن و ستون فقرات است. تا پیش ازسال2005 بنیاد بهداشت ملی بررسی آزمایشی تغذیه تنها بر اندازه گیری تراکم استخوان در ناحیه لگن تاکید داشت . اما این روزها در سراسر جهان اندازه گیری و تراکم استخوان روش شایع برای تشخیص پوکی استخوان است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری خاموش و روش های پیشگیری ازآن با ما همراه باشید .
آمار تکان دهنده است

یافته های بدست آمده از مطالعات نشان می دهد که اگر شیوع پوکی استخوان و کاهش تراکم  استخوانی کنترل نشود تا سال 2020،نزدیک به 10/7 میلیون از افراد بزرگسال به پوکی استخوان و 58/2 میلیون نفربه کاهش تراکم استخوانی مبتلا می شوند . تا سال 2030، انتظار می رود که این ارقام به 11/9 میلیون مورد پوکی استخوان و 64/3 میلیون مورد کاهش تراکم استخوانی برسد.خبر خوب این است که هیچ وقت برای شروع دیر نیست هر وقت بخواهید می توانید با اعمال چند تغییر ساده در شیوه زندگی خود به سلامت استخوان های تان کمک کنید. هیاتی از متخصصان سلامت استخوان به صورت سالانه ئر شیکاگو گرد هم آمده و درباره آخرین اطلاعات مربوط به تشخیص،درمان و مدیریت بیماری پوکی استخوان در مردان و زنان بالای 50 سال گفت و گو می کند.

این جلسات سالانه که توسط بنیاد ملی پوکی استخوان برگزار می شود، با هدف اطلاع رسانی در باره بیماری پوکی استخوان و نحوه جلوگیری از ابتلا به این بیماری از طریق رعایت رژیم غذایی ،ورزش منظم و سایر شیوه های مراقبت از استخوان شکل می گیرند. در ادامه، مهم ترین نکات مشترکی که بین اعضای حاضر در جلسه عنوان شده است:

تشخیص زود هنگام : تشخیص به موقع از طریق انجام تست تراکم استخوان امکان پذیر خواهد بود. منتظر نباشیدکه زمینگیر شویدو چند استخوان خود را بشکنید . قبل از ابتلا به این عارضه به فکر پیشگیری باشید .

پیشگیری زودهنگام : هر فرد به طور معمول از 30 سالگی به بعد با کاهش تراکم استخوانی مواجهه می شود، بنابراین با رژیم غذایی و ورزش منظم از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کنید. وقتی به 50 سالگی می رسید، خطر ابتلا به این عارضه به طور قابل توجهی کاهش می یابد .

آموزش اولیه : سعی کنید یک مصرف کننده آموزش دیده باشید تا از بهترین رو ش های موجود برای حفظ سلامت استخوان های خود استفاده کنید . خوردن غذاهای سرشار از کلسیم و دریافت ویتامین  د از اهمیت بسیاری برخوردار است. انجام تمرینات ورزشی منظم نیز ضرورت دارد؛شنا رفتن ، وزنه زدن، پیاده روی ، دویدن و انجام سایر ورزش های استقامتی به طور منظم به شما کمک می کند  از پوکی استخوان در امان باشید .

 

چرا افراد بالای 50 سال به مکمل های ویتامین 12ب نیاز دارند ؟

وقتی صحبت از تغذیه مناسب زنان و مردان بالای 50 سالگی به میان می آید، نیاز به دریافت ویتامین سی و ویتامین د اهمیت می یابد . به طور کلی ، زنان میانسال و مسن بیش از زنان جوان در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی وپوکی استخوان قرار دارند، بنابراین اگر به دریافت ویتامین های لازم توجه نکنند، خطر بیشتری متوجه آنها خواهد بود. یکی از ویتامین هایی که اغلب مورد چشم پوشی قرار می گیرد، ویتامین 12 ب است . ویتامینی که اکثر افراد نمی دانند به آن احتیاج دارند. با این حال ویتامین 12ب یکی از مهم ترین نیاز های تغذیه خانم های بالای50 سال است و می توانند از طریق مصرف مکمل های ویتامینه دریافت کنند. بدن شما برای انجام توابع اساسی خود به ویتامین 12ب نیاز دارد. این ویتامین نقش قابل توجهی در تولید سلول های انتقال دهنده خون در قلب داشته و به تشکیل عصب های مورد نیاز برای فکر کردن و پیشبرد امور زندگی کمک می کند . ویتامین 12ب به عنوان یکی از سازندگان (دی ان ای) نیز شناخته می شود. هر فرد بزرگسال به طور متوسط به 2/4 میلی گرم ویتامین 12ب در روز نیاز دارد از این رودریافت ویتامین 12ب کافی برای تامین چربی و اجرای توابع ضروری بدن چندان دشوار نخواهد بود . توجه داشته باشید که بدن شما نیم تواند ویتامین 12ب را تولید کند. از این رو ، باید ویتامین 12ب مورد نیاز بدن را از منابع دیگر مانند گوشت، تخم مرغ ، شیر و ماست تامین کنید. اما وقتی به 50 سالگی می رسید، ممکن است به چیزی فراتر از منابع غذایی نیاز داشته باشید. اگر بالای 50 سال دارید، باید فرض را بر آن بگیرید که بدن شما نمی تواند ویتامین 12ب مورد نیاز خود را از منابع طبیعی جذب کند. بدن برای جذب ویتامین 12ب موجود در مواد غذایی طبیعی به مقدار مشخصی اسید معده نیاز دارد. اما وقتی به 50 سالگی می رسید ، سطح اسید معده به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در واقع 30 درصد از بزرگسالان بالای 50 سال نمی توانند ویتامین 12ب مورد نیاز خود را از منابع طبیعی به دست بیاورند و بسیاری از آنها حتی از این مسئله آگاه نیستند! این بدان معناست که حتی اگر در وعده های غذایی خود از مواد غذایی سالم استفاده کنید، در عمل نمی توانید ویتامین 12ب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید .

 

اگر نتوانید ویتامین 12ب موردنیازتان را تامین کیند چه اتفاقی می افتد ؟

تحقیقات اخیر نشان می دهند که کمبود ویتامین 12ب در بدن منجر به از دست رفتن عملکرد شناختی در فرد خواهد شد مطالعات محققان نشان می دهد بسیاری از زنانی که تحت درمان بیماری هایی مانند زوال عقل یاآلزایمرقرار دارند، در واقع از کمبود ویتامین12ب نیز رنج می برند . از دست دادن حافظه ، گم گشتگی ، توهم و پارانویا چند مورد از مشکلاتی هستند که در این زنان شیوع بیشتری دارند .

 

سایر مشکلات مرتبط بت کمبود ویتامی12ب عبارتند از:

-بی حسی در نواحی دست، ران ها و پاها

– مشکل راه رفتن و حفظ تعادل

– کم خونی

– خستگی

– زرد شدن پوست و یرقان

 

چگونه می توان ویتامین 12ب را درمان کرد ؟

نزدیک به 20 درصد از افراد بزرگسال از کمبد ویتامین 12ب رنج می برند .براساس مطالعات محققان دانشگاه هاروارد، اگر بیش از 50سال سن دارید، می توانید از داروهای دیابت مانند متفورمین یا داروهای مسدود کننده گیرنده های( 2اچ) مانند پپسیدیازانتاک استفاده کنید . قبل از مصرف داروها از پزشک خود بخواهید که سطح ویتامین 12ب بدن شمارا اندازه گیری کند. در عین حال، تمام زنان بالای 50 سال می توانند از مکمل هایاستاندارد ویتامین 12ب برای رفع کمبود خود استفاده کنند. زنانی که از کمبود جدی ویتامین 12ب رنج می برند، باید به صورت هفتگی مکمل بخورند یا از قرص های تجویزی 12ب با دوز بالا به صورت روزانه استفاده کنند. زنان مسن  و میانسال می توانند پیش از آنکه دچار کمبود شوند، از مکمل عای 12ب استفاده کنند.

دریافت ویتامین 12ب کافی نه تنها از تضعیف عملکرد شناختی زنان در سنین بالا تر جلوگیری می کند، بلکه به آنها کمک می کند موهایی سالم و پوستی درخشان داشته باشند و از زندگی مستقل و فعالانه خویش لذت ببرند .

 

منبع : سیب سبز

گردآوری : هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی