سلامت سلامت جسمي

چرا همیشه احساس خستگي و بی حالي ميكنم؟

آیا شما هم در بیشتر اوقات روز احساس خستگی می کنید؟آیا کاناپه و تخت مکان های مورد علاقه شما در خانه هستند؟ تا به حال فکر کرده اید که دلیل این خستگی مفرط و میل به شما به یک جا نشستن چیست؟
تقویم فارسی اندروید

آیا شما هم در بیشتر اوقات روز احساس خستگی می کنید؟ دوست دارید هر کجا که هستید کارتان را به سرعت تمام کنید و به خانه برگرید؟ آیا کاناپه و تخت مکان های مورد علاقه شما در خانه هستند؟ تا به حال فکر کرده اید که دلیل این خستگی مفرط و میل به شما به یک جا نشستن چیست؟

خستگي - 7ganj.ir

 
به نقل از سایت TIMe، دانشمندان بر اساس تحقیقات متعددی که انجام داده اند 10 دلیل برای احساس خستگی مطرح کرده اند، که اکثر افراد با احساسی این چنینی را می توان در یکی از طبقه بندی های مطرح شده جای داد. فهرستی که بر خلاف تصور، دیگر به کمبود خواب به عنوان تنها دلیل خستگی و کمبود انرژی اشاره نمی کند:

 

کنار گذاشتن ورزش


اغلب مردم با تصور اینکه ورزش کردن و انجام کارهای بیرون از خانه آنها را خسته می کند، سعی می کنند از این قبیل کارها دوری کنند. حال آنکه خود این موضوع موجب تضعیف شدن سیستم قلبی و عروقی می شود و در نتیجه میزان اکسیژن بدن کاهش می یابد و فرد بیشتر احساس خستگی می کند.


نخوردن آب کافی


نرسیدن آب کافی به بدن موجب کاهش انرژی و خشک شدن بدن می شود، به دنبال این موضع قلب نمی تواند خون را به خوبی پمپاژ کند و در نتیجه مواد مغذی و اکسیزن به حد کافی به ماهیچه ها نمی رسد و فرد بی حال می شود.


مصرف نکردن آهن به میزان کافی


عدم تأمین آهن مورد نیاز بدن موجب احساس خستگی، بی تحرکی، ضعف و عدم تمرکز می شود. به همین دلیل توصیه می شود از خوراکی هایی مثل گوشت قرمز، جگر، اجیل، کره بادام زمینی، سبزیجات  وغذاهایی دارای ویتامین C به قدر کافی در برنامه غذایی گنجانده شود.


کمال گرایی


انسان های کمال گرا اغلب اهدافی را برای خودشان تعیین می کنند که بسیار دور و گاهی دست نیافتنی است. گرچه آنها برای دست یابی به این هدف تلاش می کنند اما چون تلاششان بی نتیجه است، در انتها چیزی جز خستگی و نا امیدی برایشان باقی نمی ماند.


از کاه، کوه ساختن


اگر شما همیشه در انتظار یک واقعه بد هستید و از ترس نتیجه بدی که ممکن است در انتظارتان باشد، از انجام بسیاری کارها سر باز بزنید، تنها باعث خستگی روحی و روانی خود می شوید. احساسی که شما را نسبت به بسیاری از کارهای بی میل و رغبت می کند.


صبحانه نخوردن


بیشتر انرژی ذخیره شدن در بدن شما تقریباً شب ها در هنگام خواب مصرف می شود. انرزی صبح باید بازیابی شود تا شما بتوانید کارهایتان را انجام دهید، اما صبحانه نخوردن باعث می شود این انرزی به بدن شما بازنگردد و احساس ضعف و بی حالی در سراسر روز همراه شما باشد.


زندگی با فست فودها


غذاهای چرب و شیرین نه تنها فایده ای ندارند، بلکه تنها قند و چربی خون را افزایش می دهند. تأثیر جانبی قند و چربی خون بالا چیزی جز عدم تحرک و خستگی نیست.

 

مشکل ” نه” گفتن


اگر با “نه” گفتن مشکل دارید در تنهایی با صدای بلند دائماً این واژه را با خود تکرار کنید، تکرار هر روز این واژه به شما کمک می کند تا در مواجه با دیگران راحت تر “نه” بگویید. در نتیجه شما روز خود را با انرژی بیشتر و شاداب تر ادامه می دهید.


بد موقع چک کردن ایمیل ها


نور صفحه کامپیوتر، تبلت یا تلفن های همراه در ریتم بدن شما و ترشح هورمون ملاتونین مشکل ایجاد می کند. هورمونی که تنظیم کننده خواب است و زمانی که میزانش در بدن کم یا زیاد شود ساعت طبیعی بدن به هم می ریزد. بنابراین برای اینکه خواب راحت و به دنبال آن روز خوبی داشته باشید بهتر از یک الی دو ساعت قبل از خوابتان از تکنولوژی های این چنینی دوری کنید.


کار کردن در محیطی شلوغ و بی نظم


نتیجه نشتن پشت یک میز شلوغ و درهم چیزی جز خستگی روحی نیست و از دست دادن قدرت تمرکز بر روی کار نیست. بنابراین بهتر است در پایان هر روز وسایل میز کار خود را سازمان دهی کنید تا روز بعد با مشکل مواجه نشوید.

 

گردآوري: گروه هفت گنج

 

منبع: سلامانه

 

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی