سلامت سلامت جسمي

هيچگاه اين دردها را سر سري نگيريد

نتيجه تحقيق و پژوهش از پزشکان قلب، متخصصان داخلي و روانپزشکان به شما نشان مي دهد که کدام دردها را نبايد سرسري و ناديده گرفت و چرا و اينکه سريعا بايد به پزشک مراجعه کرد...
تقویم فارسی اندروید

هرکس که عبارت زيان ضروري را ابداع کرده بي ترديد راجع به درد فکر کرده است. هيچ کس درد را نمي خواهد اما اين تنها زبان بدن براي بيان اين است که چيزي بد در حال اتفاق افتادن است.

pezeshki-7ganj.ir

شما ممکن است از تنظيمات بدن خود آگاهي داشته و لذا دردهايي که تنها به دليل حرکتي غلط بروز مي کند مثل جابه جا کردن مبلمان و در نتيجه درد کمر و….را از ساير دردها تفکيک و تميز دهيد.

در هر صورت شما نيازمند به راهنمايي بيشتر هستيد. نتيجه تحقيق و پژوهش از پزشکان قلب، متخصصان داخلي و روانپزشکان به شما نشان مي دهد که کدام دردها را نبايد سرسري و ناديده گرفت و چرا و اينکه سريعا بايد به پزشک مراجعه کرد.

1- بدترين سردرد در زندگيتان:

اين درد نياز به توجه فوري پزشکي دارد. اگر شما دچار سرما خوردگي شده باشيد سردرد شما مي تواند ناشي از سينوس هاي مغزي باشد. اما ممکن است درد ناشي از خونريزي مغزي يا تومورهاي مغزي نيز باشد. بنابراين اگر از علت سردرد خود مطمئن نيستيد حتما بررسي کنيد.

2- درد و ناراحتي در قفسه سينه، گلو، فک، شانه، بازو و شکم:

درد قفسه سينه مي تواند ناشي از التهاب ريه يا پنوموني يا يک حمله قلبي باشد. اما بايد دقت کرد در ناراحتي هاي قلبي حتما درد وجود ندارد. بنابراين نبايد منتظر درد ماند.

اغلب بيماران قلب در مورد فشاري صحبت مي کنند که در ناحيه قفسه سينه احساس مي کنند درست مثل اينکه فيلي روي قفسه سينه آنها نشسته است.

ناراحتي هاي مربوط به بيماري قلب ممکن است در قسمت بالاتر از قفسه سينه مثل گلو، فک، شانه و بازوي چپ، شکم و حتي ممکن است همراه با احساس تهوع باشد. اگر شخصي داراي درد مزمن يا ماندگار و غير قابل توصيف است و از طرفي مي دانيد جزو افراد پر خطر است نبايد منتظر بمانيد بلکه سريعا اقدام کنيد.

خيلي افراد به خاطر تفسير غلط درد ممکن که از نظرشان ممکن است ناشي از ناراحتي هاي گوارشي باشد در مان را به تعويق مي اندازند.

ولي بعدها متوجه اصل بيماري مي شوند. ناراحتي هاي متناوب بايد به همين ترتيب جدي گرفته شود. اينها ممکن است نمونه اي باشد مثل ناراحتي هاي مربوط به هيجان، ناراحتي هاي عاطفي يا ناشي از فعاليت بدني.

براي مثال ممکن است تجربه کرده باشيد که در هنگام باغباني درد به سراغ شما مي آيد ولي به محض نشستن احساس درد از بين مي رود که اين آنژين است و معمولا در هواي سرد و گرم بدتر مي شود. ناراحتي خانم ها با نشانه ها و علائم ظريف تري همراه است.

بيماري قلب مي تواند با لباس مبدل يا به اصطلاح علائم ديگري که مربوط به خودش نيست بروز کند مثل علائم گوارشي نفخ، درد معده يا ناراحتي در ناحيه شکم. همچنين اين علائم ممکن است با احساس خستگي همراه باشد.

خطر ابتلا به بيماري قلبي بعد از يائسگي افزايش مي يابد. به طوري که اين بيماري زنان بيشتري را نسبت به مردان مي کشد در حالي که خطر ابتلاي مردان به اين بيماري نسبت به زنان در هر سن بيشتر است.

3- درد در ناحيه پشت بين دو استخوان پهن شانه:

در اغلب موارد به دليل ورم مفاصل يا آماس مفصل است اما مي تواند ناشي از حملات قلبي يا ناراحتي هاي شکمي يا گوارشي نيز باشد. يک خطر ممکن است ناشي از قطع سرخرگ آئورت باشد که به صورت درد ناگهاني بروز مي کند. افرادي که خطر ابتلاي آنها به اين بيماري وجود دارد شرايطي دارند که مي تواند سلامت و تماميت ديواره رگها را عوض کند. اينها مي تواند شامل فشار خون بالا، مشکلات گردش خون، مصرف دخانيات و بيماري ديابت باشد.

4- درد شديد شکمي:

اگر داراي آپانديس هستيد در هنگام بروز اين درد حرکت تند و سريع انجام ندهيد زيرا ممکن است موجب پارگي شود. مشکلات پانکراس و کيسه صفرا، زخم معده و انسداد روده مي توانند از ديگر دلايل درد باشند که نياز به توجه دارد.

5- درد ساق پا:

يکي ديگر از دردهايي که خطر آن کمتر شناخته شده است انسداد رگ هاي داخلي يا عمقي است. لخته خون مي تواند در رگ هاي عمقي پا ايجاد شود. اين بيماري سالانه دو ميليون آمريکايي را تحت تاثير قرار مي دهد و مي تواند زندگي را تهديد کند. به اين دليل خطرناک است که تکه اي از لخته خون مي تواند جدا شده و در مسير جريان خون وارد ريه ها گردد و باعث آمبولي ريه شود که کشنده است. سرطان، چاقي، عدم تحرک ناشي از بستري شدن طولاني مدت يا مسافرت طولاني، حاملگي و پيري خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد. بعضي مواقع تنها ورم در ناحيه پا ديده مي شود ولي بدون درد. اگر درد و ورم در ماهيچه ساق پا احساس کرديد سريعا به دکتر مراجعه کنيد.

6-سوزش پا و ساق پا:

قريب يک سوم از 20 ميليون نفر آمريکايي مبتلا به بيماري ديابت هنوز شناسايي نشده اند. اين گفته مرکز ديابت آمريکا است. در بعضي از افراد که نمي دانند مبتلا به ديابت هستند درد اعصاب محيطي يکي از اولين نشانه ها وعلائم ابتلا به اين بيماري است. اين علائم به صورت احساس سوزش در ساق يا کف پا است. چيزي شبيه فرو رفتن سوزن در کف پا.

7- دردهاي مبهم و توصيف نشده در علم پزشکي:

در بيماري افسردگي دردهاي متنوع و نشانه هاي فيزيکي رايج است. اين گونه بيماران ازسردرد، دردشکمي، درد دست و پا و گاهي ترکيبي از اين دردها شکايت مي کنند.

به خاطر اينکه اين دردها به صورت مزمن و دائمي براي بيمار افسرده شده و آنقدرها نيز ناتوان کننده نيست لذا خود بيمار، خانواده او و حتي متخصص سلامت وي اين دردها را جدي نمي گيرند و بيمار را مرخص مي کنند.

به هر حال هر چقدر فرد افسرده تر باشد دچار مشکلات جسمي بيشتري نيز هست که اين منجر به گمراهي باليني و پزشکي است.

بعضي از علائم قبل از تشخيص افسردگي بروز مي کند. بنابراين زماني که علاقه خود رابه فعاليت از دست مي دهيد يا نمي توانيد به طور موثر فکر کنيد يا فعاليت کنيد يا نمي توانيد افراد را تحمل کنيد به پزشک مراجعه نماييد.

به جاي اينکه ساکت بنشينيد و اين وضعيت را تحمل کنيد. چيزهايي که سبب افسردگي و بدتر شدن کيفيت زندگي مي شوند سريعا بايد درمان شوند قبل از اينکه منجر به بروز تغيير ساختاري و عملکردي مغز شود.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی