بیماری ها سلامت

همه چیز درباره خستگی چشم یا آستنوپی

تقویم فارسی اندروید

خستگی چشم (آستنوپی) زمانی است که چشمان شما پس از تمرکز روی کاری مانند کاردستی یا خواندن برای مدت طولانی خسته یا دچار درد می‌ شود. استفاده طولانی مدت از ماهیچه هایی که چشمان شما را به حرکت وادار می کنند و میزان ورود نور را کنترل می کنند باعث خستگی آن ها می شود که این همان چیزی است که منجر به این علائم می شود.

خستگی چشم به ویژه با استفاده زیاد از تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های مشابه به یک نگرانی تبدیل شده است. خستگی چشم ناشی از استفاده از این موارد را فشار چشم دیجیتال می نامند.

فشار چشم معمولاً موقتی است و اگر به چشم ها فرصت استراحت داده شود، باید به خودی خود بهبود یابد. فشار چشم به طور دائم به چشم شما آسیب نمی زند و بینایی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

در این مقاله به خستگی چشم و علل آن می پردازیم. همچنین در مورد تشخیص و درمان خستگی چشم بحث می کنیم.

خستگی چشم

علائم خستگی چشم

علائم خستگی چشم عبارتند از:

  • چشم درد
  • خشکی چشم
  • خارش یا سوزش چشم
  • پلک زدن
  • سردرد، به خصوص در اطراف چشم و پیشانی
  • تاری یا دوبینی
  • تمرکز ضعیف
  • انقباض چشم
  • فتوفوبیا یا حساسیت به نور

ممکن است بعد از اینکه مدت زیادی را صرف انجام یک فعالیت بصری مانند خواندن کتاب یا انجام یک بازی کامپیوتری کردید، احساس خستگی در چشم کنید. گاهی اوقات ممکن است تا زمانی که کاری را که انجام می دهید متوقف نکنید، متوجه نشوید.

اثرات فشار چشم معمولاً مدت کوتاهی باقی می ماند. با این حال، گاهی اوقات علائم ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد.

اگر اغلب دچار خستگی چشم هستید و استراحت نمی کنید، ممکن است سریعتر و بیشتر دچار علائم شوید. ممکن است بلافاصله پس از شروع یک فعالیت به جای چند ساعت بعد، احساس خستگی چشم کنید.

اگر علائم دیگری مانند حالت تهوع یا درد شدید چشم دارید، ممکن است مشکل دیگری داشته باشید. به پزشک خود مراجعه کنید.

چه چیزی باعث خستگی چشم می شود؟

فشار چشم زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه هایی که چشم شما را متمرکز می کنند خسته شوند.

عضلات مژگانی شکل عدسی چشم شما را تغییر می دهند. آنها لنز را به روش های مختلف خم می کنند تا بتوانید روی اجسام نزدیک یا دور فوکوس کنید. فشار چشم پس از استفاده طولانی مدت از این عضلات رخ می دهد. فعالیت هایی که می توانند باعث خستگی چشم شوند عبارتند از:

  • مطالعه
  • رانندگی
  • کار بر روی یک کاردستی یا پروژه کوچک

گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های الکترونیکی دستی نیز می توانند باعث خستگی چشم شوند. فونت های کوچک و نور آبی می تواند برای چشم ها سخت باشد.

هنگامی که چشمان خود را به سرعت حرکت می دهید، عضلات خارج چشمی شما را خسته می کند. اینها ماهیچه هایی هستند که چشمان شما را از این طرف به سمت دیگر و بالا و پایین حرکت می دهند. انجام بازی های ویدیویی می تواند باعث این نوع فشار چشم شود.

عوامل خطرساز برای خستگی چشم

هر کسی ممکن است دچار خستگی چشم شود. در کودکان و بزرگسالان در تمام سنین شایع است. برخی از افراد ممکن است بیشتر در معرض فشار چشم باشند، از جمله:

  • دانش آموزانی که ساعت ها به مطالعه یا کار با کامپیوتر می پردازند.
  • افرادی که تمام روز را پشت کامپیوتر کار می کنند.
  • افرادی در مشاغلی که نیاز به مطالعه زیاد دارند.

افرادی که مشکلات بینایی دارند نیز بیشتر در معرض خطر هستند به خصوص اگر به اصلاح بینایی مانند عینک یا لنزهای تماسی نیاز داشته باشند اما از آن استفاده نکنند. این مشکلات عبارتند از:

  • دور بینی، زمانی که در دیدن اشیاء نزدیک مشکل دارید.
  • نزدیک بینی، زمانی که در دیدن اشیا از راه دور مشکل دارید.
  • آستیگمات، زمانی که دید شما تار و مخدوش است.

مشکلات بینایی تمرکز چشمان را برای شما دشوارتر می کند. وقتی این مشکلات را دارید، عضلات چشم شما برای تمرکز فشار می آورند. تلاش برای فوکوس کردن هر دو چشم زمانی که یکی بدتر از دیگری است نیز می تواند باعث خستگی چشم شود.

افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم یا کمبود رطوبت کافی در چشم ها نیز بیشتر در معرض خستگی چشم هستند. همین امر در مورد کسانی که خسته هستند یا به اندازه کافی نمی خوابند صادق است.

تشخیص خستگی چشم

اگر علائم شما پس از چند دقیقه استراحت به چشم از بین رفت، احتمالاً دچار خستگی چشم شده اید. اگر این اتفاق به طور مکرر رخ می دهد، ممکن است بینایی تان مشکل داشته باشد. لنزهای اصلاحی مانند عینک یا تماسی می توانند کمک کنند.

علائم دیگری مانند حالت تهوع یا درد شدید چشم ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی متفاوت باشد. پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش هایی را برای یافتن علت علائم شما انجام دهد.

معاینه چشم چیزی فراتر از آزمایش بینایی است. پزشک شما همچنین با دستگاه های معاینه چشم مانند افتالموسکوپ به ساختار چشم شما نگاه می کند.

سایر تشخیص های احتمالی

شرایط زیر با فشار چشم همراه است اما تشخیص‌ های منحصر به‌ فردی هستند که ممکن است درمان‌ های دیگری نیاز داشته باشند.

  • میگرن: اگر چشم درد، خستگی، سردرد، فتوفوبیا و تحریک پذیری دارید، ممکن است به میگرن مبتلا شده باشید. میگرن می تواند با فشار چشم ایجاد شود اما بیشتر طول می کشد. آنها همچنین با استراحت چشم بهبود نمی یابند.
  • سردردهای تنشی: سردردهای تنشی مانند فشار روی پیشانی و اطراف پشت سر شما هستند. آنها می توانند منجر به درد پشت چشم و همچنین فشار چشم شوند.
  • ورم ملتحمه ویروسی: که به آن چشم صورتی نیز می گویند، بسیار مسری است. وقتی این عفونت رایج را دارید، قسمت های سفید چشم شما صورتی به نظر می رسد. همچنین در اطراف چشم ها و پلک های خود پوسته پوسته شدن را مشاهده خواهید کرد. ممکن است دچار خستگی چشم شده باشید و چشمانتان احساس خارش و احتمالاً درد داشته باشد.

درمان خستگی چشم

هیچ دارو یا روشی نمی تواند فشار چشم را تسکین دهد. با این حال، استراحت دادن به چشمان خود، آگاهی از محیط خود هنگام انجام یک کار، انجام تنظیمات دستگاه های دیجیتال و اصلاح دید (در صورت نیاز) می تواند به شما در مدیریت آن کمک کند.

به چشمانتان استراحت بدهید

وقتی احساس کردید که به چشم شما فشار آمده است، چشمان خود را برای چند ثانیه ببندید. این حتی زمانی که فشار چشم شما شدید است می تواند کمک کننده باشد.

اگر کارهایی را انجام می دهید که نیاز به مطالعه طولانی مدت یا نگاه کردن به اشیاء کوچک دارند، استراحت کنید. هر 20 دقیقه یا بیشتر به نقطه ای دور نگاه کنید. سعی کنید چشمان خود را ببندید یا روی چیزی در راه دور تمرکز کنید.

نور را تغییر دهید

همیشه در نور خوب کار کنید یا مطالعه کنید. حتی اگر نور کم به نظر شما خوب باشد، ممکن است بعداً باعث خستگی چشم شود.

صفحه نمایش رایانه و تلفن خود را تنظیم کنید

صفحه نمایش خود را طوری تنظیم کنید که به اندازه کافی روشن باشد. کنتراست باید برای خواندن راحت باشد. هنگام کار با رایانه، به اندازه یک دست فاصله از صفحه نمایش بنشینید.

بسیاری از دستگاه‌ های الکترونیکی دارای حالت‌ هایی هستند که رنگ‌ های گرم‌ تری را نشان می‌ دهند که نسبت به نورهای آبی باعث خستگی چشم کمتری می‌ شوند. به دنبال تنظیمی به نام «color temperature» یا «nighttime mode» باشید تا خواندن در شب را آسان‌ تر کنید.

همچنین اندازه فونت را روی تلفن یا رایانه خود تنظیم کنید. فونتی که خیلی کوچک است به سختی دیده می شود. فونت بزرگ فضای زیادی را روی صفحه اشغال می کند و خواندن اسناد بزرگ را دشوار می کند. از یک فونت واضح و خوانا استفاده کنید.

مشکل بینایی خود را اصلاح کنید

اگر به طور مکرر دچار خستگی چشم هستید، ممکن است مشکل بینایی داشته باشید. برای معاینه چشم هایتان از پزشک متخصص وقت بگیرید.

خلاصه

خستگی چشم بسیار شایع است. به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات چشم ایجاد می شود. علائم شامل خشکی چشم، درد چشم، سردرد و تاری دید است.

مطالعه، رانندگی یا نگاه کردن به چیزهای کوچک از نزدیک می تواند باعث خستگی چشم شود. استفاده از صفحه نمایش و انجام بازی های ویدیویی نیز می تواند کمک کند. خستگی چشم در افرادی که مشکلات بینایی اصلاح نشده دارند شایع است.

اگر چشمان شما با استراحت احساس بهتری دارند، احتمالاً دچار خستگی چشم شده اید. استراحت دادن به چشمان خود از تمرکز مداوم می تواند کمک کند.

سوالات متداول

چرا چشمانم سنگین می شود؟

دلایل رایج برای چشمانی که احساس سنگینی می کنند، خشکی چشم و آلرژی چشمی است.

آیا عینک نور آبی از خستگی چشم جلوگیری می کند؟

تا به امروز، تحقیقات کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. با این حال، گزارش‌ های حکایتی از افرادی وجود دارد که می‌ گویند عینک‌ های نور آبی برای کاهش فشار چشم‌ شان مفید است.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی